Ellenfény, 2010 (15. évfolyam, 1-12. szám)

2010 / 1. szám

IM/1/h­­rr A pécsi fórumon sok szó esett az előadó-művészeti törvény erényeiről és hibáiról. Szóba került az a kérdés, hogy miképp befolyásolja a törvény a tánc- és színházművészet finanszírozását, illetve hogy milyen alapelvek szerint és hogyan történik a támogatás elosztása. Felmerült az a probléma, hogy miért csak az önkormányzati fenntar­tású együttesekre érvényes a törvény, illetve hogy valóban ösztönzőleg hat-e az önkormányzatok támogatásá­ra. Felvetődött, hogy helyes-e pusztán két kritérium, az önkormányzati támogatás, illetve a nézőszám alapján meghatározni a támogatást. A FINANSZÍROZÁS KISZÁMÍTHATÓSÁGA Sándor L. István: Először nyilván arról kellene beszélni, hogy mi­re való a törvény, illetve hogy az első tapasztalatok szerint bevál­totta-e a hozzá fűzött reményeket. Kiss János: Nagyon bízom abban, hogy a tisztelt kollégák ismerik a törvényt. Tehát nem akarom részletesen elmondani, hogy mi­ről rendelkezik. Azért azt el kell mondanom, hogy abszolút mó­don vállalom, hogy részt vettem a törvény előkészítésének fo­lyamatában. Tehát kritika engem is érhet, hiszen adva volt a le­hetőség, hogy befolyásoljuk azt. Gyimesi László elnök úrral kö­zösen nem kevés energiát és időt szántunk arra - természetesen társadalmi munkában -, hogy az előadó-művészeti törvény lét­rejöjjön. A törvény jelenlegi formájának természetesen vannak még hibái. Az egyik ilyen súlyos gond a regisztráció kapcsán de­rült ki. A törvény a támogatás feltételeként többek között azt szabja meg, hogy az előadó-művészeti szervezeteknek a 6 kate­gória egyikébe regisztrálni kell magukat. A 3. kategória kifejezet­ten az önkormányzati támogatású táncegyüttesek számára lett kitalálva, de ide összesen két együttes tudta magát regisztráltat­ni: a Győri Balett és az amatőr státuszú néptáncegyüttes, az Alba Regia. Ez drámai fejlemény! Most tehát az az egyik legfontosabb kérdés, hogy mit te­hetnénk azért, hogy minél több együttes tudja magát a 3. ka­tegóriába regisztráltatni. Ugyanakkor az is nagy probléma, hogy miképp lehetne minél több önkormányzatot arra ösztö­nözni, hogy táncegyütteseket tartson fenn, amelyek így beke­rülhetnének a 3. kategóriába, mert ez az együttesek működé­sének nagyfokú biztonságát jelentené. A táncegyüttesek szá­mára ez a legideálisabb forma, mert a finanszírozás kiszámít­hatóságával jár együtt. Ugyanekkor ennek is megvannak a veszélyei. A támoga­tást ugyanis az önkormányzati támogatás mértékéhez köti a törvény. Mivel azonban az önkormányzatok 2010-es költségve­tése sokkal kevesebb lesz, mint a korábbiak, ez a forráscsökke­nés természetesen nagy mértékben fogja érinteni az előadó­művészeti törvényben regisztrált társulatokat. Konkrétan azt tapasztaljuk, hogy az önkormányzatok­­ a törvényben biztosí­­ t. Caudi (Győri Balett) *­)- • Dósa Gábor

Next