Ellenőr, 1871. február (3. évfolyam, 139-166. szám)

1871-02-14 / 152. szám

miniszterelnöktől nyert felvilágosítások folytán, ezen homálynak és rejtélyességnek fokozásában túltett még az igazságügyminiszteren is. Mert a pénzügyi bizottság jelentése egyátalában nem mondja azt, hogy a minisztertanács határozata szerint tervezett külön codificationális osztály legyen felállítandó, mint azt Perczel Béla kép­viselő­társam mondá, hanem a pénzügyi bizott­ság eltekint, mint mondja, az indokolástól és szerve­zéstől és így a codificationális osztálynak nem csak szervezését, hanem az igazságügyminiszter úr előterjesztésében körvonalazott feladatát is egé­szen bizonytalanságban hagyja, sőt még az igaz­ságügyminiszter úr előterjesztése szerint szervezett codificationális osztálynak eszméjét is elejti, mert a codificationális munkálatokra az összes minisz­térium számára a miniszterelnöki költségvetésbe felveendő 35.000 frtot a legnagyobb átalánoságban kifejezett azon czélból, és oly indokolással java­solja megszavaztatni, hogy a minisztérium a köz­­igazgatás minden ágában nagyszerű javaslatokat óhajtván létesíteni, azokat szakférfiak nagyobb köre által tárgyaltathassa, mielőtt az országgyűlés elé terjesztetnének s hogy e szakférfiak egyete­mes működését az összes minisztérium czéljára vehesse igénybe. A pénzügyi bizottság átalános kijelentése szerint így van" a tény­állás, s ez felfogásom szerint más szavakkal annyit tesz, hogy a minisz­térium a törvényjavaslatok, törvénykönyvek, sza­bályrendeletek szerkesztésére nézve, más, az ed­­digétől eltérő módot és eljárást akar követni s e czélra 50.000 forintot kíván a ház által megsza­vaztatni , de hogy minő eljárást, minő módot akar követni, minő eszközt akar felhasználni, azt a mi­nisztérium eddig elé vagy maga sem tudja, vagy legalább velünk közölni nem akarja. (Helyeslés balról.) Kétségtelen — és ebben is eltérek előttem szóló képviselő úrnak véleményétől, — hogy nem csak az igazságügyminisztériumban, hanem a többi minisztériumokban is nagyfontosságú organikus tör­vényjavaslatok készítettnek, mert nekünk nem­csak polgári és büntető törvénykönyvre, hanem jó polgári és büntető perrendtartásra van szükségünk, hanem szükségünk van kereskedelmi és bánya törvénykönyvre, ipar, közoktatási, pénzügyi és számos egyéb törvényekre, melyeknek tervezése majd egyik, majd másik minisztérium hatáskörébe tartozik. Bizonyos az is, hogy ezen törvényhozási munkálatoknak nemcsak helyes alapelveken nyug­vóknak, nemcsak ezen alapelvek nyomán önma­gukban is részleteikre nézve kikerekítetteknek kell lenniök, hanem öszhangzásba kell lenniök egymás között, összhangzásba kell lenniök a létező törvé­nyek és intézmények egész rendszerével, a vál­­tozhatlan tények, az élet visszautasíthatlan köve­telményeivel, mert igen helyesen mondja előter­jesztésében az igazságügyminiszter úr, hogy az állam organizmusa csak úgy lehet életképes, hogy­ha annak minden alkatrészei, az egyes törvények és intézmények egymással teljes harmóniában álla­nak. Bizonyos továbbá nézetem szerint az is, hogy edig ezen figyelmen kívül sohasem hagyható igények­nek a törvényjavaslatok, úgy amint a ház elé eddig ter­jesztettek, sem szerkesztésekre, sem irályokra, sem azon sorrendre nézve nem feleltek meg, mely­lyel a ház tanácskozásai alá bocsátottak ,és e te­kintetben elég mindazokra hivatkoznom, kik részt vettek a külön bizottságokban, az osztályok és köz­ponti bizottságok üléseiben, vagy különben a ház tárgyalásait figyelemmel­­ is érték. Szükséges tehát az én felfogásom szerint is az, hogy a tvjavasla­­tok törvénykönyvek szerkesztésére s azon sorrendre nézve, mely szerint azok a ház tanácskozásai alá bocsátandók, más, eddigitől lényegesen eltérő, jobb és czélszerűbb mód követtessék — s nem hiszem hogy legyen valaki e házban, ki ennek szükségét velem együtt ne érezné. Részemről tehát a czélt, a­melyet a minisz­térium e tekintetben magának kitűzött, én is igen üdvösnek és helyesnek tartom, de a kérdés, mily pontja, nem a minden oldalról helyeselt czélnak kitűzésében, hanem azon módnak, azon eljárásnak és eszköznek minőségében fekszik, mely által a czél elérhető; rejlik különösen azon közegnek szervezésében, melyet a minisztérium e czélra fel­használni kíván, mert bármely czél csak czélszerű eszközökkel érhető el, s épen ezen eszközöknek minősége az, a­melyre nézve bennünket a minisz­térium teljesen homályban és bizonytalanságban hagy. A codificationális munkálatok teljesítésére nézve különféle eljárások lehetségesek. Kénytelen vagyok kérni a t. házat, engedje meg, hogy ezen módozatok egynémelyikére reflektálhassak, mert szükségesnek tartom ezt indokolására azon hatá­rozati javaslatnak, melyet a t. ház elé terjeszteni bátorkodom. Némelyek, t. ház, azon véleményben vannak — se vélemény már itt a házban is több oldal­ról hangsúlyoztatok, — hogy a codificationális munkálatok, jelesen a rendszeres codexek legjob­ban úgy készíttetnek el, ha azoknak elkészítése egyes kitűnő szakférfiakra bizatik. Azt elismerem te­hát, hogy ha valamely készítendő törvénykönyv­nek alapelvei akár a minisztérium, akár az ország­gyűlés, akár valamely oly testület által meg van­nak állapítva, melynek keblében az eltérő néze­tek és érdekek közt kielégítő eszmecsere lehetsé­ges, akkor az ily törvénykönyvnek részletes ki­dolgozása egyes kitűnő szakférfiakra, ha találhatók, sikerrel bizatik. De nézetem szerint, ez esetben is szükséges lesz az elkészült munkát más különbö­ző érdekű és viszonyú férfiaknak előleges megbí­­rálása alá bocsátani, mielőtt az országgyűlés ta­nácskozása alá terjesztetnének, mert egy nagy or­szágban az élet viszonyai, a körülmények, a tár­­gyak és ügyek, melyekre a törvényet alkalmazan­­dók, oly különbözők, oly változatosak, hogy azonnali csak nagyobb részére és egyes egyénnek reflektálni, csaknem lehetetlen. Van e részben még más gyakorlati nehézség. Én megengedem, hogy sokan vannak, kik magu­kat egy s más tárgyban kitűnő szakférfiaknak tartják, de a Solonok és Lykurgok csak ritkán té­rerőnek, s nagy tévedés volna azt hinni, hogy azért, mert egy vagy más országban,, egy vagy más kitűnő lángész törvénykönyvet jól dolgozott ki, ugyanazon munkát más viszonyok között, más országban más, habár jeles, de mégis középszerű tehetség is szintén oly jól el fogja végezhetni. Kitűnő szakférfiak csak kivételesen találtat­nak, azért a kivételt általános szabálylyá tenni, s átalánosan azt állítni nem lehet, hogy a rendsze­res törvénykönyvek úgy készíttetnek jegyzéssze­­rűbben, ha azoknak kidolgozása egyes szakférfiakra bizatik. Mások s talán épen azon okoknál fogva, melyeket az imént említettem, azon véleményben vannak, miként a napokban Hodossy képiselő úr is hangsúlyozta,hogy a rendszeres törvénykönyvek s általában a codificacionális munkálatok legczélszerűb­ben úgy készíttettnek el, ha azoknak kidolgozása az illető tárgyra nézve illetékes szakférfiak testü­letére bizatik. Hogy szakférfiak hozzájárulása nél­kül nem lehet rendes codificationális munkálatot készíteni, az minden kétségen kívül áll. De én nem hallgathatom el azon meggyőződésemet, hogy a szakférfiak az egyoldalúságtól nem mindig me­nekülhetnek. Ők beleélik magukat szakmájukba, az iránt kizárólagos rokonszenvvel, gyakran túl­becsüléssel s az elfogultságig részrehajló elősz­­­elettel viseltetnek. A kereskedő a kereskedelem­nek, a földmivelő a mezei gazdaságának, bányász a bányászatnak érdekeit s igényeit, a szaktudós a tu­domány tekintélyeinek nem mindig csalhatatlan atmospheráját a theoriának a gyakorlatban sokszor nem alkalmazható elveit, végre a bureaucrata nem­ tekintve az egyéni szabadság követelményeire, a hivataloskodás kényelmét tartja főleg szem előtt (Helyeslés) s midőn saját szakmájának előtte jól ismert igényeit az utolsó részletekig kielégíteni tö­rekszik, észre sem veszi, hogy érzékenyen sérthet sok más jogosult érdeket, s azért ha a codificatio­­nális munkálatoknál sikerrel akarunk haladni, nem csak az illető szakma szakférfiait és azoknak is eltérő nézeteit és véleményeit, hanem más, a tárgy­ban érdekelteket is meg kell hallgatnunk, a­mint­hogy a parlamenti tövényhozásnak is egyik fő elő­nye abban rejlik, hogy abban számos különböző érdekű és viszonyú férfiak vevén részt, az akként támadt eszmesurlódás folytán az összeütköző ér­dekek között gyakran üdvös transactió létesül. Vannak továbbá te­hát, kik azon elvből indul­nak ki, hogy a törvényhozás elé hozandó törvény­javaslatok jóságáért a felelősség az illető szakmi­nisztériumot illeti első­sorban, tehát az illető szak­minisztériumban kell a codificationális munkálatok­nak elkészülniük. Azt én is elismerem, hogy valamely törvény­­könyvre, vagy törvényjavaslatra nézve az első kez­deményezésnek, az alapirány, az alapelv kijelölésé­nek az illető minisztérium kebeléből kell kikerül­nie. De az illető szakminisztériumra nézve is áll az, a­mit az egyes szak­férfiakról mondottam, hogy az egyoldalúság hibájától nem mindig menekülhet­nek és alig van törvény, melynek hordereje csak azon minisztérium hatáskörére terjedne ki, mely­nek kebelében terveztetik; rendszerint érintenek a a törvények oly érdekeket, melyek más miniszté­riumokban képviseltetnek, és gyakran oly édekeket is, melyek szorosan véve egy minisztériumban sincsenek képviselve. Az egyes szakminisztéri­umokban készült munkálatokra tehát előbb, mi­ntsem országos tárgyalás alá vétetnének, befolyás engedendő más minisztériumok képviselőinek s más érdekek ismerőinek. Ha ez után haladunk, akkor nem fog meg­történni, ami már megtörtént, hogy pl. mint egy igen­­. barátom a napokban itt kifejtette, az igaz­­ságügyminiszter az úrbéri törvények közt mást ja­vasoljon a kőszénre nézve és mást tervezzen ugyan­azon tárgyban a földművelési miniszter a bánya­­törvényben, (derültség balfelől.) nem fog meg­történni, a­mi szintén megtörtént, hogy az árva és gyámhatóság az igazságügyminisztérium törvényja­vaslatai szerint a rendes bíróságok hatáskörébe tartoznak, a belügyminisztérium törvényjavaslata szerint pedig a törvényhatóságok közigazgatási hatás­körébe soroztassék, nem fog megtör­ténni, hogy ugyanazon országgyűlés, mely a kerületi­ táblákat az igazságügyminiszter javas­latára eltörölte, ugyanazon kerületi táblákra a pénzügyminiszter javaslatára oly teendőket ruház­zon, melyek a kerületi táblák megszüntetésével bíró nélkül maradtak, és ez­által, úgy vélem, meg van c­áfolva az előttem szóló­­. képviselő úr azon vé­leménye is, hogy a codificatio igényeinek elég lesz téve, ha a többi minisztériumok kebelében készített törvényjavaslatok az igazságügyminiszté­­riummal és annak közegével közöltetnek, előbb mintsem az országgyűlés elé terjesztetnének. Vannak t. ház, és pedig tekintélyes oldalról hangsúlyoztatott ezen házban, kik azon vélemény­ben vannak, hogy a codifiationális munkálatok legczélszerűbben úgy végeztettek, ha azoknak teljesítése országgyűlési vagyis inkább képviselő­házi bizottságokra bizatik. A képviselőháznak és minden egyes tagjainak a törvényhozásban inicia­­tívája lévén, elismerem, hogy ezen alapon egyes nagyfontosságú törvények sikerrel dolgoztathatná­nak ki, de átalános érvül szintén nem tudnám el­fogadni azt, hogy a codificationális munkálatok or­szággyűlési bizottságokra bízassanak, mert ez a parl­amenti kormány elveivel ellenkezőleg­ csakugyan oda vezetne, hogy a törvényhozás absorbeálja a kormányzatot, melynek teendője és főteendője, egyrészről a tárgyak helyes rendjének kijelölésé­vel vezérelni a törvényhozás tanácskozásait, más­részről pedig azon adatok és segédeszközök fel­­használásával, melyekről csak maga rendelkezik, előkészíteni az országgyűlés elhatározása alá tar­tozó tárgyakat. E felett megegyzendő még, hogy egy-egy codex kidolgozása hosszabb időt kíván, a képviselők mandátuma pedig időhöz van kötve, nem fog-e tehát veszendőbe menni a félig kész­­munka, ha azok, kik azzal előbb foglalkoztak, új választás alkalmával helyeiket másoknak lesznek kénytelenek átengedni. Íme, ami mondatunk is már csak kevéssel tart tovább egy évnél és kérdem, mily codex lenne az, melyet egy országgyűlési bizottság, melynek tagjai az országgyűlés folyama alatt oly sokféle más tárgyakkal is el vannak fog­lalva, ez idő alatt tökéletesen bevégezhetné? Én tartok attól, hogy ha ez után haladnánk, oda jut­hatnánk, a­hova jutottunk az országos küldöttsé­gek­­munkálatainak nagyobb részével, melynek na­gyobb része, mire az országgyűlés tanácskozása alá bocsátkozhatott el is vonult egyszersmind. Végre még csak egyet akarok említeni. Van­nak, kik codificationális munkálatok telj­esítése vé­gett államtanácsot kívánnak felállítani. Én nem tagadom, hogy ezeknek véleményét némileg a tör­vény az 1848 iki III. t. sz. is támogatja, a­mely az ország közügyei fölötti nem végezés, hanem épen egyenesen értekezés végett államtanácsot ren­del felállítani. Hogy azonban félre ne értessem, előre is kijelentem, hogy én az államtanácsot oly alakban, mint az 1848-iki törvény szervezése né­mely alapvonásainak kijelölésével jelzi, egyátalában el nem fogadhatom . (Helyeslés) mert eltekintve auui, x.v,Btz­­-­ki idők viszonyaira számított, határozatai mert már végre sem hajthatók, az államtanács azon alakban könnyen válaszfalat képezhetne a kormány és ki­rály, a kormány és az országgyűlés között (Álta­lános helyeslés). A kormányt törvényes tevékeny­ségét — tehát felelősséget is — meggyengíthetné. (Helyeslés), de más részről bizonyos az is, hogy miután az államtanács felállítását a törvény ren­deli, a törvényt vagy végrehajtani, vagy megszün­tetni, vagy módosítani kell, és én részemről egy­általában nem tartom lehetetlennek, hogy ezen tör­­vénynek akár módosításával, akár annélkül is, ha­bár codificationális osztály, vagy más név alatt egy oly organismus létesítetthessék, mely úgy a különböző minisztériumok és közigazgatási ágak­nak képviselőiből, mint más különböző érdekű és viszonyú, nem túlságosan számos, de szakavatott férfiakból állván, anélkül, hogy rokkant államférfi­ak ápoldájává legyen, (élénk helyeslés balfelől) vagy a minisztériumot törvényes tevékenységében meggátolja, és így nem koordinálva lévén a minisz­­ternek, hanem annak alárendelve, az egyes minis­­tériumok kebeléből kikerülő törvényjavaslatok és törvénykönyvek fölött úgy és akkor,­a, mint és a­mikor a minisztériumok kivánandják, kimerítő vé­leményt mondhasson, sőt érdemleges javaslatokat is dolgozhasson ki, és így a minisztérium teendőit a codificátió nagy munkájának teljesítésénél lénye­gesen elősegíthesse. Ezeket azonban te­hát, csak azért voltam bátor felemlíteni, hogy feltüntessem, hogy a co­­dificationális munkálatoknál több különböző mód­­és eljárás lehetséges, hogy a módok között a leg­­czélszerűbbet választani mennyi gondot és figyel­met igényel és hogy a tévedés az eszközök meg­választásában a czélnak elérését mennyire veszé­lyezteti. De egyáltalában nem azért említettem ezeket, mintha szándékom volna a ház elé arról, hogy a codificationális munkálatok miképen legyenek tel­­jesítendők, határozott javaslatot terjeszteni, mert miután elismerem, hogy az Országgyűlés tanácsko­zása alá terjesztendő tárgyak előkészítése a mi­nisztérium feladata, el kell ismernem azt is, hogy azon módnak és eljárásnak tervezése és indítvá­nyozása is, melylyel ezen feladatát megoldani akarja, a minisztériumot illeti, annak joga és kö­telességei közé tartozik. Itt azonban te­hát kettős joggal és kettős jognak megfelelő kettős köteles­séggel állunk szemben. A minisztériumnak joga és kötelessége tervezni, indítványozni azon eljá­rást, melyet a codificationális munkálatoknál kö­vetni akar, tervezni azon közegnek, szervezését, melyet e czélra használni kíván; főképen köteles­sége ez akkor, midőn mint most teszi, e czélra nevezetes összeget kér a ház által megszavaztatni. Másrészről ellenben az országgyűlésnek is joga és kötelessége megvizsgálni, megbírálni azon el­járást,­ azon közegnek szervezetét, melylyel a minisztérium említett feladatát megoldani akarja, s a kívánt összeget csak akkor szavazhatja meg, ha fölhasználásának czélszerűségéről meggyőződik, mert e tekintetben a czélnak elérésére, a codifica­­tio sikerére nézve, minden azon módnak és eljá­rásnak minőségétől, azon közegnek szervezésétől függ, mely e czélra használhatni fog. Ha az eljá­rás czélszerű, a czél el fog érezni, ellenkező eset­ben a tévedés az eszköz megválasztásában a leg­őszintébb szándékot is meg fogja hiúsítani, s e czélra megajánlandó összeg, az időveszteséget, mely semmi által sem pótolható, nem is számít­va, épen úgy kivetett pénz lesz, mint kevés lát­ható haszna volt eddig azon 10 és 15 ezer írtnak, mely kizárólag codificationális munkálatokra eddig a ház által , évenkint megszavaztatott, és e felett azon 2500 írtnak is, melyért a három tagból álló co­dificationális osztály számára munkahelyiségül egy nagyszállás és nagyságához képest, mint állittatik, még olcsó áron is kibéreltetek. Az igazságügyminiszter úr ugyan a múlt al­kalommal felemlítette hosszú sorát azon törvény­­javaslatoknak, melyek a codificationális osztály munkássága folytán készültek el. Ezen törvényja­vaslatok részint a ház elé vannak terjesztve, ré­szint nincsenek. Azokhoz, melyek a ház elé nin­csenek terjesztve, melyek még a minisztérium, ille­tőleg a codificationális osztály asztalfiában vannak, nem szólhatok, mert ezeket nem ismerhetem, de nem akarok szólani, azoknak minőségéről sem, me­lyek az országgyűlés elé vannak terjesztve; vo­nakodom ezt tenni azért, mert én azok közé tar­tozom, kik e törvényjavaslatok nagy részének alapelvét sem osztják és azt megtámadták , de azt nem hallgathatom el, hogy ugyanazon tör­vényjavaslatoknak, nagy része azoknak is, kik azoknak alapelveit osztják, indítványozása, vagy legalább jóváhagyása folytán, mind az osztályok­ban, mind a központi bizottságban nevezetes vál­tozásokon ment keresztül, a­mi tökéletességük mel­lett nem épen bizonyít. Nem­ hallgathatom el to­vábbá azt sem, hogy mind a mellett, hogy csak az igazságügyminisztérium számára volt eddig évenként 10 illetőleg 15.000 forint a ház által megszavazva, a többi minisztériumok kebeléből is kerültek ki nagyfontosságú organikus törvények, pl. az ipartörvényjavaslat a kereskedelmi minisz­tériumról, törvényhatóságok és községek rendezé­séről szóló törvények a belügyminisztériumból, számos közoktatási, vasúti, kisebb nagyobb pénz­ügyi törvények a cultus, közlekedési és pénzügyi minisztériumokból. Nem mondom, hogy ezen törvényjavaslatok is nézetem szerint jobbak azoknak, melyek az igazságügyminisztérium kebeléből kerültek ki; (bal felől derültség) de ezeknek egy előnyük mégis van s ez előny az, hogy nem kerültek 30-40 ezer írtba, (Balfelől: Felkiáltások : ügy van ! Igaz,­ mely sumára rúg azon " összeg, mely eddig az igazságügyminisztériumnak, és pedig kizárólag csak codificationális munkálatokra és így azon munkálatokra szavaztatott meg, melyeknek nemé­ből, ha meg kell az igazat vallani, mindeddig igen keveset láttunk még. De bármint legyen is mind­ez te­hát, én arról meg vagyok győződve, hogy a codificationális munkálatok, gyors, biztos és minden tekintetben kielégítő elhaladásától az ország jóléte és jövője függ, s ezen előhaladást csak az e végre követendő eljárásnak czélszerű­­sége biztosíthatja. A codificationális munkálatoknál követendő eljárás minősége, az arra nézve használandó kö­zegnek szervezése, tehát egyátalában nem közöm­bös, hanem nagyfontosságú közérdekű országos ügy, és éppen azért, mert ilyen, az csupán miniszter­­tanácsi rendelettel nem szabályozható, hanem az orszá­gyűlés megvitatása és megbírálása alá tarto­zik, sőt a­menyiben a létező törvény megválatzta­­tása is szóba jöhetne, talán törvény útján lesz szabályzandó. Mindezek folytán bátor vagyok a háznak következő határozati javaslatot bemu­tatni. Határozati javaslat. — Terjeszsze a minisztérium elé azon eljárás tervét, illetőleg azon közegnek szervezetét és költségvetését, melylyel a codificati­nális munkálatokat jövőre teljesíteni szándékozik s a ház, ha a szervezést czélszerűnek találandja, az arra szükséges költséget készséggel meg fogja szavazni, e nélkül a tárgyalás alatt levő vónaiban kívánt összeget nem szavazhatja meg. Zsedényi Ede a pénzügyi bizottság véleménye mellett emel szót. A bizottság ne­m a minisz- ISkvaUai JMgs&lL JbdifQatiQpáUgt osztály számára nális munkálatok szerkesztőinek dijlapja,J3Qdifica­tior egy állandó codificationális osztálytól jeles munkát nem igen vár s azt tartja czélszerűnek, ha törvé­nyek alkotására egyes szakférfiak kéretnek fel. Máriássy Béla el­ősorolja azon törvénye­ket és bírálja, melyeket eddig benyújtott a kor­mány s azokat nem tartja a kor és szabadság igényeinek megfelelőknek; azért nincs is bizalma a codificationális osztály iránt, továbbá ez osz­tálynak semmi függetlensége nem lesz. Államtaná­csot óhajt, de eltérőt attól, milyet a 48-iki tör­vények rendelnek, mert az mauzóleum lenne múmiák számára. Olyat akar, melyet ugyan a mi­nisztérium nevez ki, de képviselve legyen abban minden szakember minden párt és osztály. Nem járul Ghyczy javaslatához sem. Szaló szerint csak meg kell rendelni, mert olyanok, mint a mozdo­nyok ; ha nincs nálunk, van külföldön, s aztán mennek. Hoffmann Pál: megkívánja minden egyes mi­nisztériumtól, hogy a hatáskörébe tartozó minden ágra vonatkozólag bírja a törvénykészítés minden elemeit. De a törvénykészítés sokkal terjedtebb az igazságügyi minisztériumban mint a többi minisz­tériumokban, sőt az az osztály ott a legfontosabb Az igazságügyi minisztérium legnagyobb hiányának tartja, hogy 4 év alatt sem sikerült egy jóravaló codificationális osztályt szervezni. A szóban forgó tárgynál csak az a kérdés, hogy valóban oly nagy szükség van-e a c­odificationális osztályokra? Szóló igennel felel rá, mert azon jogok összessége, me­lyek az igazságügyhöz tartoznak egytől egyig re­formot igényelnek. Nem lehet kétségbe vonni, hogy ez rendkívüli munkálat, melyet a rendelkezésre álló összes erőkkel lehetetlen elvégezni. Ha meg­tagadnék a szükséges költségeket, az csökkentené a felelősséget, melylyel az igazi, min. a törvények előterjesztése iránt tartozik. Szaló az 50.000 frtot szavazza meg, s a pénzügyi bizottság javaslatát nem pártolja. Meg­szavazza egyenesen az igazságügyi miniszter tárczá­­jára, mert az, s nem a többi miniszter kérte az összeget. Uj miniszterek bejelentése. Az el­nök engedelmet kér, hogy egy fontos jelentést, melyet csak későn kapott, tudtul adhasson. Ezután tudatja, hogy ő felsége elfogadván Rajner Pál le­mondását, belügyminiszterré Tóth Vilmost nevezte ki. (Gyönge éljenzés jobbról.) Továbbá, hogy Eöt­vös helyére közoktatási miniszternek dr. Pauler Tivadar van kinevezve. (Éljenzés jobbról.) Ezután a napirend folytathatott: Stanescu Imre akkorra tartja fent szavazatát, ha a tervezet bemutattatik. Simay Gergely megszavazza a kért összeget. Szóló azt tartja, hogy a költségvetésnél fő dolog valamely tételnek czélját igazolni az alkotmányos fogalmak szerint, az eszközök megválasztása, utó­lagos felelősség és számadás mellett mindig az illető minisztert illeti. E tekintetben az illető mi­niszternek utólagos felelősség mellett egészen sza­bad kezet hagy. Vidliczkay József megtámadja a pénzügyi bi­zottság felfogását. Az egyes miniszterek és a mi­nisztérium nem azonos, sőt merőben különböző fogalmak. A pénzügyi bizottság a miniszterelnök költségvetéséhez akarja csatolni az általa ajánlott összeget, de akkor úgy tűnik fel, mintha az egyes minisztériumok a miniszterelnök bureau -chefjei volnának. Szükség van egy közegre, mely a tör­vényeket készítse elő, de szóló erre nézve nem tartja czélhoz vezetőnek a szóban levő codificatio­­nális osztályt. Azon közeg, mely részt vesz a tör­vény készítésében, nem állhat alatta a minisztéri­umnak, nem állhat fölötte, hanem mellette. Ilyen az államtanácsa. Erről nekünk is van már törvé­nyünk , de a minisztérium mért nem kérte azon törvény eltörlését, vagy miért nem tett lépéseket végrehajtására? Azt hiszi szóló, hogy az állam­tanács intézménye azért nincs életbe léptetve, mert e nélkül könnyebb eleget tenni azon befo­lyásnak, melyet a közös ügyek súlya gyakorol a kormányra. Szóló pártolja Ghyczy Kálmán határozati javaslatát. Elnök a vita folytatását holnapra tűzi ki. Déli posta. Az alkotmányozó testület Franczia­­országban hír szerint szerdán fog összeülni, az el­nöki székre legtöbb kilátása van Dufaure és Gré­­vynek. Thiers a kormány újáalakitásával bízat­nék meg. Lefle­tk­ Bordeauxba érkezett s át­vette a hadügyminisztérium vezetését. Arago Flórenczbe utaztában Nizzát útjába ejtette s 13-án útját tovább folytatta. Bordeauxba febr. 14-éig még 27 depar­­tement választásainak eredményeiről nem érkezett jelentés, melyek közül 23-at az ellenség tart meg­szállva. Thiers a mondott napig 18, Trochu 7, Changarnier 4 helyütt választatott meg, Gambetta Marsaille, Algir és Oranban lett képvi­selőül megválasztva. Múltkori közleményünk óta a köv. választá­sok jelentettek be: a. 1 pes-Maritim­es depar­­tementben Garibaldi, Duff­aisne és Bergondie P­u­y de Dome d. tisztán republikánusok; Digne kerületben Thiers és pártja; Grenobleben mérsékeltek ; Marne d. Jules Simon, A­u­b­e d. mérsékeltek ; Yonne d. szintén; HauseLoire d. konservativok, Lavalban liberális uniouisták ; Ardennes d. Chanzy, Mortimer stb.; Toulou­­s­eban 6 legitimista, 2 orleanista és 10 republiká­nus, Marseilleben Peletan, Thiers, Gambetta, Trochu, Grévy, Tardieu. L­e dr­u - Ro­lli­n f. h. 6 -án a köv. soro­kat intézte a párisi választókhoz . Politikai bará­taim előtt már korábban kijelentettem, hogy elvem nem engedi, miszerint a constituantéba követi tisztet válaljak magamra oly körülmények között, midőn az átalános szavazati jog nem egyéb mint expediens, mely előre kalkuláltatva csak kompro­mittálni fogja az illetőket. Legyen szabad tehát itt nyilvánosan ismételni ezen elhatározásomat, ne­hogy félreértés támadjon köztem és a választók között. Én megelégszem saját részemmel e sajná­latra méltó katasztrófából s nem kívánok nagyobb felelősséget magamra vállalni. Nevem összetársít­tatott az átalános szavazat inaugurálásával, mely­nek azonban most csak árnyképét fogjuk látni, de a mely mégis nagy hatást fog gyakorolni lelkiis­meretemre, mint hazám integritásának s a köz­társaság fennadásának biztos őre. Az angol hadügyi budget 15,527,000 frt. sterling, azaz a múlt évinél 2,886,700 fonttal nagyobb , a rendes­ hadsereg létszáma pedig 133,200 főre emeltetett, vagyis 19,980 emberrel szaporítta­­tott.­­ Egyszersmind intézkedések tétettek, hogy a védelmi positiók Lond­on körül, vala­mint London s a tengerpart között tüzetesen megvizsgáltasanak. Dower, Harwich és Maltára nézve erődítési munkálatok helyezték kilátásba.­­ Végül egy bizottság küldetett Amerikába, hogy az Egyesült­ Államokkal szemben fenforgó diffe­­rentiák végleg kiegyenlítessenek. P­á­r i­s. Tegnap Versaillesba rándultam ki, írja La­­bouchére Henrik a „D. News“ párisi rendes leve­lezője f. hó 7-éről s egy .Urüczombot hoztam ma­gammal. Versailles kapuinál a porosz őr azonban bevinnem nem szabad, hasztalan volt minden sza­­batkozásom a kékszemü teuton porczellán pipájá­val szájában nem engedett s követnem kellett őt az őrállomásra, hol a tiszt hosszas parlamentirozás után megengedte, hogy a drága eledelt magam­mal vihessem. Itt az én városnegyedemben a napi adagok a kapitulatió óta nem nagyobbodtak s nem is ke­­resbedtek, mindig */5 font kenyér és Vas font bús osztatik ki naponkint és fejenkint a szegények közt; más negyedekben azonban már kevés valódi marhahúst is lehet kapni. Orléansból némi lisztet is kaptunk már, s reméljük, hogy néhány nap múl­va nem leszünk többé kénytelenek bab, burgonya és zabbal kevert kenyeret enni. A vendéglőkben már mindenütt kapható igazi marhahús a rendes­nél háromszorta magasabb árakon; halat nagy mennyiségben hoztak be némely vállalkozók. A nők és gyermekek között, mint a­kik leg­többet szenvedtek, a halandóság még mindig igen nagy, nem mintha teljesen nem lenne mit enniök, de­ mert a nekik nyújtott élelmiszerek nem igen táplálók. —■ A tüziszer ép annyira hiányzik mint az élelem; a szegények teljességgel nem képesek megfőzni még hitvány ételeket sem, s Anglia na­gyon jól tenné, ha első­sorban e hiány elhárítá­sára törekednek. Bejönnek-e a poroszok Párisba? e kérdés tartja most izgatottságban a főváros lakosait, kik véleményem szerint inkább szeretnék, ha Vilmos császár megduplázná a hadisarc­ot, mint hogy csa­patai végig vonuljanak a Rivoli utczán. Azon tu­dat, hogy legyőzöttek, nem oly keserű a párisi­akra nézve, mint az eszme, miszerint ellenségeik talán egy fél órát tölthetnének a szent város fa­lai között. Pedig miután az erődökön porosz zász­lók lobognak, kétségtelen hogy Páris kapitulált s igy a németek diadalmas keresztül vonulása a fő­város utczáin épen nem változtathat a dolgon. A főváros élelmezése nagyon lassan folyik, írja ugyanazon lap másik levelezője 7 érős,­­ noha a jan. 28-ai egyezmény azonnali élelmezést ígért. A párisi kormány jelentette, hogy jan. 29 én biz­tosokat küldött ki az élelmezés ügyében s Bis­marckot áldotta mindenki azon készségéért, mely­lyel a szállítást mindenkép könnyíteni ígérte. Most azonban az tűnik ki, hogy az alsóbbrendű porosz katonai hatóságok kevésbé készségesek mint főnökeik, s mindenféle nehézségeket gördíte­nek a vonatok rakodása, elindulása és kirakodása elé; ha panaszt emelünk a főbbeknél, ezek alá­rendeltjeiket vádolják s Bismarck több nap után sajnálatát fejezi ki a késleltetés fölött. Piaczainkon a kevés élénkséget egyedül egyes válalkozóknak köszönhetjük, kik aztán a poroszok faggatásai közt nagy bajjal behozott készleteiket hallatlan árakon is adták el. Átalában pedig min­dent csak poroszoktól lehet megszerezni, ezek köz­vetítik a vidéki parasztot és a párisi vállalkozó­kat, kiket be, illetőleg ki nem eresztenek. így az­tán nem is csoda, ha az árak a fegyverszünet óta alig változtak. Két héttel ezelőtt egy dió nagy­ságú vöröshagyma hét sou volt s most ennek ára négy sou; a saláta pedig épen drágult; a tojás­nak darabja ötven souról 12-re esett le, a tojások azonban többnyire zápok. Marha-, juh- és borjú­hús még nincs a mészárszékekben, noha itt ott ezé­­gérül csügg kinn egy-egy darab. Nagyon természetes, hogy az ostrom utolsó idejében elfogyasztott mindenféle tisztátalan álla­tok húsa borzasztóan növesztette a halandóságot, így a jan. 27-ével végződött héten 4376, s a febr. 3- ával végződöttön 4671-en haltak el. Decaisne or­vos, ki az ostromállapot alatt Parisban észlelt ha­landóságról egy munkát szándékozik kiadni, a ha­lálesetek túlnyomó számát, az élelem hiányának és egészségtelen voltának­­tulajdonítja. E tény el­­vitázhatlan; a halandóság Párisban az ostrom kez­dete óta több mint 300 százalékkal növekedett s várható, hogy a közelebbi napokban még inkább fog növekedni. Ez okból Páris gyors élelmezése élet és halálkér­dés , s keserűek a panaszok a poroszok ellen, kik a vonatok közlekedését száz és egy különféle si­ma kifogásokkal akadályozzák. Még mindig „ost­rom kenyer"-et eszünk, mely vegyészi hivatalos vizsgálat és elemzés szerint áll egy nyolczad kö­zönséges fehér lisztből; négy-nyolczad burgonya, rizs, lencse, bab, bükköny, zab és rozs vegyülék­­ből, egymással tetszés szerinti arányban keverve; két-nyolczad vízből és egy-nyolczad zöldség és gabnaszem héjból. Az arány, melyben e kenyér tápláló ereje áll az ardechei parasztoknak, Fran­­cziaország e legszegényebb lakosainak kenyeré­hez, úgy áll, mint egy a tizenkettőhez. E kenyér­nek nevezett amalgam képezvén most a párisiak főlő tápszerét, világos, hogy 300 gramm napi adag nem elegendő belőle az élet kellő fentartá­­sára. A l’Indépendance belge párisi levelezője je­lenti, hogy sok élelmet szállítanak a fővárosba és maguk a poroszok is árulnak különféle tápszere­ket igen mérsékelt áron. A febr. 5-én megjelent Journal officiel tudatja, hogy Gambetta decretuma csakugyan létezett, de visszavonatott. Gambetta proclamatiójának oly fontos következményeket tu­lajdonítottak Versailles-ban, hogy Bismarck g.,­ki ezt a fegyverszünet visszavonásával azonosította, kész volt erről lemondani a győzelmes helyzetét felhasználni, és tényleg beállította már az élelmi­szerek szállítását Párisba. Jules Favre sietve ment Versaillesba és Gambetta proclamatiojának vissza­vonása által mérsékelte a német birodalmi kor­látnokat. A jelöltek között Párisban az aumale-i herczeg neve is feltűnt. Ápril 1-jétől kezdve nem fogják a nemzetőrség ideiglenesét fizetni. A nem­zetőrök eddig 1­0. 50 c. kaptak naponkint, bele nem számítva az asszonyoknak járó 75 cent. E fizetés sept. 25-körü­l jan. 1-ig 43 millióba kerül. A párisi kormány egy proplamátiót intézett Francziaországhoz, melynek legjellemzőbb része így hangzik: „Daczára nemzetőreink buzgalmának, kik egyedül bátorságukat tartva szemök előtt, készek­nek nyilatkoztak a csatába visszatérni, nem bír­tunk semmi kilátással Páris felszabadítására, vagy hogy ezt elhagyva a hadsereget kivezessük és se­géd hadsereggé átalakítsuk. Valamenyi tábornok oda nyilatkozott, hogy e vállalat őrültség lenne, hogy a németek vonalaikat munkálataik, számuk és tüzérségük által átdatlanná tették, hogy azon esetre, ha sikerül testükön átlépni, nem találunk azon túl egy 30 mértföldnyi terjedelmű pusztánál egyebet, hogy ott éhen halnánk, mert élelmi­sze­reink fogytán lévén nem vihetünk magunkkal semmi készletet sem. A parancsnoki tábornokok után az osztály­tábornokok is felszólíttattak, de ezek hasonló vá­laszt adtak. Ezután meghivattak a miniszterek és párisi polgármesterek jelenlétében az ezredesek és a legderekabbaknak elismert ezredparancsnokok. Ugyanazon válasz. Megölhettük volna magunkat, de a győzelemre nem volt kilátás.“ A proclamátió e szavakkal végződik: „A császárság különfélekép tett kísérletet az­­ellenséges alkudozások megkezdésére. A nem­zeti gyűlés a kellő időben össze fog ülni, hogy véget vessen az ármányoknak és megmentse a nemzeti felség elvét. Egyedül Francziaország fog Francziaország sorsa felett határozni. Sietni kellett, jelen helyzetünkben minden késedelem a legna­gyobb veszélyt szülte volna. Francziaország 8 nap nek­elé a regneszsego»eou, ■ícgwut,'Pu­fcucuu­c»' leg­becsületesebbeket. A mi közös érdekünk újjá születni és beköt­ni a haza vérző sebeit. Mi azon meggyőződésben élünk, hogy e vérrel áztatott és elpusztított föld teremni fog galinát és férfiakat és hogy annyi próba után visszatér a jólét, feltéve hogy kése­delem nélkül hasznunkra tudjuk fordítani ama ke­vés napot, melyekben magunkat újjá szervezni és tanácsot tartanuk kell. A nemzeti gyűlés összejövetele napján át fogja neki adni a kormány minden hatalmát. E napon látni fogja Francziaország, hogy nagyon szerencsétlen , de, ha szerencsétlensége meged­zette és erélye­s felsége teljes birtokában van, érezni fogja, hogy hite jövő nagyságában újra meg­születik. A „Temps“ e hó 7-ről írja, hogy Páris bom­­báztatása alatt jan. 5-én a vanves-i erőd mögül jött az első bomba a fővárosba. Az első áldozat a Fermot nevű utczában a montparnasse-i temető mögött esett el. A bombázás 22 napig tartott. Ennek tartamában elesett 31 gyermek, 23 asszony 53 férfiú, összesen 107-en. Sebet kapott 36 gyer­mek, 92 asszony és 148 férfiú. Legkevesebb ál­dozatba került jan. 22-ke, legvérengzőbb volt jan. 8-ka, tekintve a lakosság polgári osztályát, Páris alatt. Mind Párisban, mind a körötte fekvő falvak­­ban, melyeknek lakossága az ostromzár előtt a fő­városba­ vette magát, most azonban ismét serege-

Next