Ellenőr, 1876. január (8. évfolyam, 1-30. szám)

1876-01-13 / 12. szám

n - * azt ingyen viselni tartoznak. Hogy a felső és középosztály az állam fenntartási kötel­mét ne csak adófizetéssel, de a kormányzat és igazgatásban való személyes cselekvőség­gel teljesíthesse : gondoskodott az angol törvényhozás, hogy ezen egyesek létfenntar­tása biztosítva legyen; gondoskodott pedig az által, hogy a földbirtokok állandó bizla­­lását a felső és középosztályoknál elidege­­níthetlenné tette. A napi élet szükségletei, s a család fenntartására szükséges vagyon előteremtése aggasztó gondjai alól ekkér fel­szabadított felső és középosztályok tagjai aztán képesek minden idejüket a közügyek­nek szentelni, nem várván polgártársaiktól mást, mint a hűn teljesített munkájuk és fáradságuknak, az irántuk tanúsítandó elis­merés és tisztelet általi boldogító megjutal­­mazását. A­mely államban nincs ily biztosított osztály, ott nem is lehetséges a polgárok in­gyen hivataloskodása, mivel az ily államban az egyén saját maga, vagy családja fenn­tartása gondjaival van legnagyobb részben elfoglalva; a­hol pedig ingyen hivatalosko­­dók nem léteznek , ott a tiszta önkormány­zat sem létesíthető. Nincs Európában ország, mely közjogi és közigazgatási intézményeiben annyi ha­sonlatosságot tudna felmutatni az angol in­tézményekhez, mint hazánk. Őseink már a pusztaszeri honalapítási szerződés 3-ik pontjában kikötötték a tör­vényhozásban való részvétüket, midőn abba beigtatták, hogy azon fószemélyek, kik ön­kényt választották uroknak Almust (Árpá­dot), se maguk, se maradékaik a fejedelem tanácsából soha ki ne rekesztessenek. A nem­zetnek fejedelemhez a való ezen­ viszonyából következett, hogy törvénynyé csak az lehe­tett, mi e két tényező közös beleegyezését meg­nyerhette ; de következett az is, hogy a kor­mányzatban az összességet illető jogok a fe­jedelemnek, később királynak tartattak fenn, az összességet nem illető jogok pedig a ré­szek birtokába mentek át; innen eredt a nemzetnek azon joga, hogy bizonyos, a vár­megyét és várost illető ügyekben önkor­mányzati joggal birt. Árpád házból származott királyaink kö­zül már S­z. István, alkalmasint a Nagy Károly által foganatba vett felosztását vé­­vén alapul, hazánkat hadászati szempontból vármegyékre osztotta, s ezen várszerkezetből fejlődött aztán ki a XXI. század táján azon polgári vármegyei intézmény, mely polgári életünk leghatalmasabb, később alkotmá­nyunk és szabadságunk legerősebb védbás­­tyájává lön. Mint azon időben Európa más államai­ban , úgy hazánkban is a földbirtok létetett az állam létalapjául. A földbirtokra fektet­­tetett az állam fenntartásának terhe akkép, hogy a ki bírta a földet, az tartozott az igazgatásban ingyen hivataloskodással részt­­venni, háborúban pedig katonai szolgálatot tenni. A földet biró polgárokból képződött a nemesség, melynek legfőbb joga volt, hogy a szent korona tagjául tekintetett; más la­kosok kizárásával ingatlan javakat szabad tulajdoni joggal csak ő bírhatott (Hárm. t. k. I. r. 3.); a törvényhozó és végrehajtó ha­talom tényezője csak nemes lehetett; ebből folyólag, 1844-ig hivatalokat csak nemes viselhetett. (Hárm. t. k. II. r. 3. 1791:12, 1723: 56.) A nemességnek azonban, mig egyrészről kizárólagos jogai közé tartozott az ingatlan va­gyonnak tulajdonjoggal­ való birtatása, más­részről kötelességei közé tartozott az ingyen hivataloskodás és katonáskodás. Innen ma­gyarázható az meg, hogy hazánkban a XVI. század előtt a megy­i tisztviselőknek rendes fizetésük nem volt, s fáradságuk csak a tör­vény által meghatározott bírságpénzekből ju­talmaztatott ; az állam egy fillérrel sem ter­­heltetett. A főispánok, a várszerkezet korá­ban, sőt később is a várjövedelmeket húz­ták, de abból a megyék hadi költségeit vi­selni, s udvarbiráikat (alispánokat) fizetni tartoztak. Csak a XVI. században honosít-­­­tatott meg azon szokás, hogy a tisztviselők a megyék házi pénztárából fizettettek, de ezen fizetés is igen csekély volt; nevezete­sen az alispánok fizetése 50, később 100 fo­rint, a szolgabiráké 15 forint, az esküdteké­­ 10 forint volt évenkint; a XVIII. században azonban fölebb emeltetett. Bátran állíthatjuk tehát, hogy hazánkban az Árpád házból származott királyaink alatt tiszta önkor­mányzat állott fenn, a­mennyiben a tiszt­viselők az állami kincstár megterheltetése nélkül ingyen szolgáltak mind a közigazga­tás, mind az igazságszolgáltatás terén, sőt a XVI. század után is, midőn némi csekély fizetésben részesültek a tisztviselők, tisztának mondható az önkormányzat, mert fizetései­ket nem az állami kincstárból, hanem a megyei nemesség és birtokos osztály által fizetett háziadó-pénztárból kapták. Körösi Sándor, ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése jan. 12-én. Elnök: Ghyczy Kálmán. A kormány részéről jelen vannak: Tisza Kálmán, S­zé­ll Kálmán, T­ref­o­rt Ágoston, S­z­e­n­­d­e Béla, P­e­rczel Béla. A múlt ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hitelesíttetik. Az elnök bemutatja Zemplén megye, az aradi ipartársulat, a szegedi iparos kör kérvényeit önálló vámterület felállítása tárgyában s Bártfa város fel­iratát a közigazgatási bizottságról szóló törvényja­vaslat tárgyában. A kérvények a kérvényi bizott­sághoz utasíttatnak. Ezután benyújtja az elnök Tanárky Gedeon képviselő megbízó levelét, mely az állandó igazoló bizottsághoz utasíttatik. Horánszky Nándor benyújtja az igazság­ügyi bizottság jelentését a bíróságoknál alkalma­zandó fizetés fokozatokról szóló törvényjavaslat tár­gyában. Az osztályokhoz utasíttatik. Következik a közigazgatási bizottságról szóló­­javaslat. Móricz Pál azon iskolához tartozik, mely a­olitikai centralisatiót tűzte ki zászlójára, de a­özigazgatási centralisatiónak határozott ellensége. Polemizál ezután a szélső­jobboldal kinevezési rendszere ellen, mely bizonyosan olyan gyűlöltté válna, mint előző testvére, a Bachkorszak, s kérdi: szabad-e az államnak, mely beteg pénzügyeiből idülni akar, egy ily költséges rendszert ajánlani azok részéről, a­kik a takarékosságot a legtúlsá­­gosabban akarják alkalmazni ? s hangsúlyozza, hogy a közigazgatás a kinevezett tisztviselőkkel sem volt jó. Majd kifejti, hogy a demokratikus elemnek, a szegényebb intelligens osztálynak sincs érdekében a bureaucratia. A bureaucratia megalázza azt, a­ki közé megy. Méltóztassanak megnézni, hogy a sze­gény hivatalkeresők, hogy udvarolnak a portás­nak, fogalmazónak és titkárnak, míg a miniszter színe elé juthatnak. Egy önérzetes emberhez nem fér az. A választás ellenben akkor is felemeli az illető jelöltet, ha az a választásnál elejtetik, mert tíz derék becsületes választó által pártoltatni tisztesség ; 20 választó által pártoltatni nagyobb tisztesség, mint a kineveztetés, megválasztatni legnagyobb tisztes­ség , de a mellőztetés a választásnál nem derogál soha. Ha pedig azt akarjuk, hogy a demokratikus intézmények átmenjenek a nép életébe, akkor min­denekelőtt az szükséges, hogy demokratikus charac­­terek is képeztessenek. Ez azonban a bureaucratia mellett nem lehetséges, mert a bureaucratia feltét­len engedelmességet követel mindenkitől, más né­zetet nem tűr meg. Kikel ezután a szélsőbalolda­liak ellen, kik semmibe veszik az állami mérnököt, vasúti és postatisztet, s a törvényjavaslatot tehát, mert ezen közigazgatási bizottságot a közigazgatás érdekében hiszi lévőnek, mert hiszi hogy üdvös hatással lesz , ha tudnillik az, a­ki teremtette, to­vább is kezelheti, annálfogva azt a tárgyalás alap­jául elfogadja. (Élénk helyeslés a középen.) Sennyey Pál b. T. ház! Az előttem szólott elvtársaim a magam nézeteit oly tüzetesen és sza­batosan adták elő, hogy alig marad valami új, a­mit én e tárgyban előhozhatnék és ismétlésekbe bocsátkozni nem akarván, a t. ház engedelmével csak röviden ki fogom emelni azon alapeszméket, melyek szerint a törvényhatóságok közigazgatási rendezését mi képzeljük s ezen alapeszméket ösz­­szehasonlítva a szőnyegen levő törvényjavaslatnak intézkedéseivel, ezen elemzés közben bátorságot fo­gok venni magamnak reflectálni egynémelyekre, a mik álláspontunk ellen ellenvetésül hozattak fel és egyszersmind észrevételeimet, kifogásaimat el fogom mondani a törvényjavaslat tartalmára nézve. (Hall­juk ! Halljuk!) A közigazgatás szervezésére nézve alapesz­méink ezek a törvényhatóság élén a kormány által kinevezett s ennek felelős kormányzó, ki a kor­mányt és annak minden ágazatban végezendő teen­dőit a megyében képviseli, és kinek az államköze­gei alárendeltetvén, ezekkel is az általa előterjesz­tett és a kormány által kinevezett illetőleg meg­erősített felelős tisztviselőkkel vezeti a közigazgatás minden ágazatát. A törvényhatóságok képviselő-testülete — és­­ nem egy oly dicasterium szerinti alkotás, minőt a j tvjavaslat foglal magában — ellenőrzi a közigaz­gatást, közreműködéssel, befolyással bír arra s a törvény által körvonalazott helyhatósági ügyekben közvetlenül, — természetesen a kormány felügye­lete mellett — szabadon rendelkezik, gyakorolja a­­ törvényhatósági tisztviselők felett a fegyelmi hatal­­­­mat, és az egyéni szabadság megóvása végett a tisztviselő egyéni felfogásainak tévedései, vagy túl­kapásai ellen, egy fórumnak alkotása felfelé a központi kormányzatig, mely a contentiosus és administrative justice tekintetében elvi döntvények által, felebbezések által határoz. Ezekkel szemben, te­hát, a törvényjavaslat meghagyja a törvényhatóságoknak a tisztviselők választási jogát, de a közigazgatás súlypontját át­ruházza a közigazgatási bizottságra, melyre nézve, czélszerűségét tekintve, bármely véleménynyel le­gyünk is, azt az egyet el kell ismernünk, hogy elemeire és összeállítására nem tiszta, nem valósá­gos kifejezése a törvényhatóság egyetemének. A törvényjavaslat pártolói — úgy látszik — az önkormányzat lényegét a tisztviselők választá­sában keresik. Mi ettől eltérőleg ezen lényeget a közigazgatásban való részvétben, befolyásban, a törvény által szabályozandó ellenőrzésben és a sa­ját autonóm hatáskörben való szabad rendelkezési jogban keressük. (Helyeslés a szélső­jobbról.) Önök centralisatiót vetnek szemünkre. Bizo­nyos tekintetben nem repudeálom a vádat. Álla­munknak, a lét és fenntartás feltételeinek küzdel­mére utalt fontos feladatai mellett, az évtizedek nyomása alatt alakult társadalmi viszonyaink, szo­kásaink, és — valljuk meg igazán — visszássága­ink mellett, közadózási rendszerünk alapján, mo­nopóliumaival, fiskális rendszerével és eljárásával, melyet zilált pénzviszonyainknál fogva még sok ideig nem fogjuk mellőzhetni és reformálhatni, ujonczozási rendszerünk, véderőnk kiállítása, szük­ség esetében való mozgósítása, központi kormány­zatunknak egész apparátusa okvetlen megkívánják, hogy a végrehajtó hatalomnak intézkedései hatályo­sak és biztosítottak legyenek. (Élénk helyeslés a szélső­jobboldalon.) De másrészről nem tagadjuk, hogy az önkormányzati tényezők helyesen szervez­ve pótolják, kiegészítik, sőt hatványozzák a köz­ponti végrehajtó hatalomnak intézkedéseit, (Helyes­lés a szélső jobboldalon) és hogy a tényezők az autonómiának a territoriális érdekekkel összekap­csolt ügyeire, nemkülönben a culturális humanitá­rius kérdésekre nézve pótolhatatlanok, minthogy a társadalomnak független tényezői képezik ezeknek éltető elemeit, ezek nyújtják a támogatás támpont­jait. . Én tehát, t.­ház és elvbarátaim, az önigaz­gatás helyes szervezésére és akként leendő fenn­tartására nagy súlyt fektetek, és itt közbevetőleg legyen szabad mondanom szemben a t. miniszter­­elnök úrnak, a­ki ugyan most nincs jelen, egy meg­­jegy­zésével, melylyel egy szomszédságomban ülő ba­­rátom egyik kifejezésére reflektálni kívánt, hogy köztünk nincs senki, a­ki megtagadná azon kegye­letet, melylyel mindnyájan a régi megyei institu­­tiónak múltja, annak alkotmányunk megőrzésével, s nemzeti fejlődésünkkel, történelmi múltúnkkal egybekapcsolt érdemei iránt tartozunk. (Igaz! Igaz­ a szélső jobboldalon.) Nem a mi iskolánk tanaihoz tartozik megtagadni azt, hogy kivált a megyei rend­szer volt hosszas évszázadokon keresztül alkotmá­nyunk fenntartásának őre és garantiája. (Igaz! ügy van­ a szélső­jobboldalon.) Hisz nem régmúlt el az idő, te hát, midőn éppen azon körökben, melyek most hidegséggel vádolnak bennünket a conservativ tanoknak imputáltatott azon törekvés, hogy a régi me­gyei rendszernek restaurátiója által a parliamentaris­­must mellőztetni, ezt azzal pótoltatni kívánják. Ez idők elmúltak, a viszonyok lényegesen, gyökeresen meg­változtak. Ma a megyei rendszerrel életerős kap­csolatban volt alkotmányos szervezetnek garantiá­­ját, ennek és annak biztosítékát nem többé a tiszt­viselők választása képezi ; sőt én meg vagyok győ­ződve, hogy az önkormányzati rendszernek a tiszt­viselők választása nem ad erőt; ellenkezőleg azon mozgalmaknál fogva, melyek a választásokkal jár­nak, az következéseiben és behatásaiban, a családi érdekek és összeköttetések visszásságainál fogva kor­­rumpálja az önigazgatást és azt hivatásával ellenkező térre tereli. (Élénk helyeslés a szélső jobboldalon.) Én meg vagyok győződve, hogy a tisztvise­lők kinevezése által az önigazgatási rendszer emel­kedni fog, erőben nyerni fog. Ha a törvényhatósá­gok kinevezett tisztviselőkkel fognak szemben ál­­lani, meg vagyok győződve, hogy ösztönszerűleg, önön érdekükben és a helyi viszonyoknak meg­óvása szempontjából fel fog bennök ismét ébredni azon vágy és azon öntudat, hogy a sikeres és ha­tályos ellenőrzés gyakorlása által éppen az ellen, a­mit netalán a jognak elvonása által veszteni vél­nek, ellensúlyt nyerjenek. És kérdem, nem-e meg­felelőbb lesz-e mai egész alkotmányos rendsze­rünknek, mely kétségtelenül a képviselet alapján gyökerezik, ha a törvényhatóságokat is a képvise­let rendszerének törvényei és elvei szerint szervez­zük? A­mint itt a parl­amentben a törvényeket al­kotja a törvényhozás, és befolyása által ellenőrzi a törvények végrehajtását, a végrehajtó hatalmat pe­dig gyakorolja, összhangzásban a törvényhozással, a kormány tanácsa épp úgy, te­hát, meg vagyok győződve, hogy sokkal megfelelőbb szervezet az, ha a statútumok alkotása, a határozatok hozatala, az utasításoknak kiadása, az ellenőrzés gyakorlata megilleti a megye képviselő testületét, és ha a végrehajtást felelős, egyéni felelősséggel felru­házott tisztviselő gyakorolja. (Élénk helyeslés a jobboldalon.) Egy új theóriát hallottunk tegnap t.­hát, és ez az, hogy a testületi felelősség hatályosabb az egységi felelősségnél. Én egy kissé megdöbbenés­sel halottam ez eszmét éppen azon körből, hol év­tizedeken át a tudomány és elmélet minden fegy­verével­­ - és helyesen — éppen az ellenkezőt vi­tatták. Nem állítom én azt, hogy testületi eljárás­sal a felelősség — az erkölcsi épp úgy, mint a jogi, — absolute lehetetlen; de már csak azon példa, melyet egyik igen tisztelt képviselőtársunk felhozott, hogy t. i. annak megóvása szempontjából törvényeinkben egy kissé erőltetett és erőszakolt rendszabályhoz, tudniillik a név szerinti szavazás követeléséhez kellett nyúlni, mely alól — tudjuk — mily könnyen lehet kisiklani, már ez mutatja az egész érvelés visszásságát. A többekre oszlott felelősség éppen azért, mert megoszlik sokak közt, a sok tömeg közti megoszlásban elenyészik (Élénk helyeslés a szélső jobbon) és semmi esetre sem lehet oly hatályos, mint az egyéni felelősség, mely közvetlenül az egyént s annak végrehajtását terheli. (Helyeslés a szélső­jobb felől.) A t. miniszterelnök úr egyik képviselőtársam­nak egy ígéretet tett, melyre, megvallom, nagy súlyt fektetek azért, mert ha beválthatná szavát, minden­esetre hathatósan előmozdítaná eszméink­nek érvényesítését. Azt ígérte a t. miniszterelnök úr Bujanovits J. barátomnak, hogy ha e barátom képes bebizonyítani azt, hogy a képesség, szak­­képzettség és felelősség a választás mellett lehetet­len, és hogy mind­ezen tulajdonokat a kinevezés mellett rögtön lehetséges megszerezni, a miniszter­­elnök úr át­áll­t, barátom pártjához. Ha szó sze­rinti értelemben vette a t. miniszterelnök úr ezen ígéretet, tartok tőle, hogy nem fogja bevált­hatni, mert elismerem, hogy azt, hogy választási mellett nem lehet szakszerűleg képzett tisztviselőket találni, nem állíthatni, mert hisz ilyennek vannak ma is — fájdalom kevesen — kevesen azért, mert nem tagadhatjuk, hogy a választásoknál nem az egyéni érdem, hanem a választásoknak oly esélyei határoznak, melyeket itt bővebben jellemezni nem akarok, minthogy mindnyájan ismerjük. Azt sem mond­hatjuk te­hát, hogy a kinevezési rendszer által rögtön és azonnal minden tisztviselő képességgel, szakszerű képzettséggel és felelősséggel fog hinni, de azt merném állítani, hogy ha mindazok, kik ma a vá­lasztásoknál elmaradni és hátrálni kényteleníttet­­nek, mert nem bírnak azon befolyással és összeköt­tetéssel, mely a választásokat kivinni és biztosítani képes, hogy ha mindezek számba vétetnek, minden­esetre több alkalmas tisztviselő lesz, mint van je­lenleg. (Igaz! ügy van­ a szélső­jobb felől.) De, uraim, ha mindnyájan elismerjük, és fájdalommal ismerjük el azt, hogy híjával vagyunk ezen elem­nek, és bajaink egyik kutforrása éppen ez, akkor nem oda vezet-e az, t. hát, hogy mindenekelőtt siessünk hát ily elemet teremteni, egy oly közigaz­gatási rendszer által, mely lehetővé tegye, hogy ily tisztviselőket nevelhessünk. (Úgy van! Igaz! a szélső­jobb felől.) Ezt a választásokkal nem érjük el, mert igen helyesen jegyeztetett meg, és alig szorul bizonyí­tásra, hogy ma már a közigazgatás anyagi előké­­szültséget, szorgalmat és szakbeli tanulmányt igé­nyel, hogy csakis biztosított állás mellett szánhatja magát egy ily qualificatióval bíró, ily előfeltételek­nek megfelelő egyéniség azon közpályára, mely, ha jövőjét nem biztosítja, egyszersmind szellemi tőké­jének elvesztésével, családjának és egyéni existen­­tiájának elromlásával jár. (Helyeslés a szélső­jobbon.) A t. miniszterelnök úr a törvényjavaslat in­dokolásában azon tapasztalatokra is hivatkozott, a­melyek újabb időben — gondolom a bíróságok ki­nevezésénél — észlelt­ettek, őszintén megvallom te­hát, hogy én a bírói kart jobbnak tartom hírénél, sőt nagyban és egészben véve jónak tartom. A­mely hibák ez intézmény körül tapasztalhatók, azok nem annyira az egyéneknek, hanem az anyagi tör­vények hiányának, az eljárás nehézkességének és a perrendtartásnak tulajdonítandók. De elismerem, történtek hibák, és elismerem, hogy a kinevezés mellett is történhetnek és fognak történni hibák. Ezen hibák azonban te­hát, ha a múltak tapaszta­lataira visszamegyünk, nem tagadhatjuk, hogy egy­részt éppen onnan eredtek, mivel bizonyos, akkor még élénk hatással bíró megyei körök befolyása alól szabadulni nem lehetett. (Élénk helyeslés a a szélső­jobbon.) A­mi akkor, az átmenet idejében, menthető volt, az ma, egy öntudatos kormánynál, rendszeres állapotok mellett, legalább rendesen, nem fog előfordulhatni. A bírói intézmény körül tapasztalt visszásságokat tehát ezen most érintett körülményeknek lehet tulajdonítani, s nem a rend­szernek. És itt áttérek t. hát­ érvelésem súlypontjára. Nem mint fegyvert a nemzetiségek ellen kívánom én a tisztviselők kinevezését. Nem szeretem én a honpolgárokat egymás ellenébe harczba, mintegy hóditó állásba állítani. (Helyeslés a szélső­jobbol­dalon.) Mint a rendezett állapotoknak, mint az egészséges administratiónak emeltyűjét és eszközét kívánom én azt, hogy oltalma alatt a haza minden polgára élvezze az államélet és oltalom gyümöl­cseit, a személy- és vagyonbiztosságot, szeresse meg a hazát, és épen a rendezett állapotoknak megízlelése és megszeretése által büszkén vallja magát ezen állam polgárának. (Élénk tetszés) de érezze egyszersmind a rendezett állapotok és a végrehajtás hatalmát és súlyát az esetben, ha mind­ezen élvezmények daczára hálátlanul az állam tör­vényeknek ellenszegülne. (Élénk helyeslés.) De én társadalmi viszonyaink javulását is várom a tisztviselők kinevezésétől. Engedje meg a t. ház, hogy egész nyíltan kijelentsem, hogy azon dilettantismus, mely minden társadalmi viszonyun­kon és rétegeinken uralkodik, az élvezés és előre­­törekvés azon vágya, a jogoknak túlkövetelése, a kötelesség viszonosságának érzete nélkül (Élénk hegeslés), ez az, a mi társadalmi viszonyainkat cor­­rumpálja (Élénk helyeslés a jobb oldalon), és ebbeli állapotunk onnan ered, mert van egy rendszerünk, a­mely mellett nem az érdem és az érdemmel járó­­ öntudat és magasabb érzés veti meg az előmenetel­­ alapját; de sok tekintetben az összeköttetés, a­­ clientela, a korteskedési fortély és bizonyos tulaj­­­­donságok, melyek éppen könnyű szeretetreméltó­ságuknál fogva e téren véghetetlenül előnyösek (Élénk helyeslés. Mozgás.) Ha képesek vagyunk kiküszöbölni szokásainkból ezen dilettantismust, mely rákfenéje társadalmi viszonyainknak, ha oly rendszert követünk, mely az érdemet megjutalmazza azért, mert érdem: én meg vagyok győződve, hogy lassú hatással bár — és ne méltóztassanak hinni, hogy mint panaceát állítom oda, mint egyik t. képviselőtársam ma mondá, — mondom, hogy, fokonkint bár, társadalmunk érintett bajainak javí­tását ez után el fogjuk érni. (Igaz! Igaz­­ a szélső­jobbon.) Szemünkre vetik a bureaucratiát. Egy t. kép­viselő úr abbeli észrevétele ellenében, hogy a hi­vatalnok, mihelyt belép hivatala körébe, már eo ipso le van alázva, én tartozom azon kijelentés­sel, hogy én azon bureaucratiát, mely szorgalom­mal, pontosan és szakszerűen kezeli országunk szolgálatát, tisztelem. (Helyeslést szélsőjobbon.) És e tekintetben bármily félreértésekre szolgáltassak alkalmat, kimondom egész őszintén: ily értelemben bureaucratiára szükségünk van. (Helyeslés a szélső­jobbon.) Ami a bureaucratia kinövéseit, tudniillik, biablonszerü — bocsássák meg nekem a kifeje­zést — schlendrianszerű felületességét illeti: az, t. ház, megvan ma is ; megvan — méltóztassanak megbocsátani, nemcsak a kinevezett, de a válasz­tott tisztviselőknél is. (Igaz­ a szélsőjobbon.) Azon bureaucratiának főjellege az, hogy registrál, másol és expediál, de a végrehajtás foganatosítására nem ügyel senki. (Igaz! Igaz! a szélsőjobbon.) Ez pe­dig a mai administrate characteristiconja. (Élénk helyeslés a szélsőjobbon.) De méltóztassanak meg­bocsátani, e törvényjavaslat nem-e a bureaucratiá­nak legveszélyesebb nemét alkotja; a testületi rendszeren alapuló bureaucratiát, a dicasterialis­­musból növekedő bureaucratiát, mely az illetékes­ségek superfetatiójával, összezavarásával és össze­vegyítésével, a jelentések fel-, alá- és a szomszédba való küldésével, az irka-firka bureaucraticus pe­dantériájának oly halmazát fogja teremteni mely administratiónkból kiküszöbölhetlen lesz. (Úgy van ! Igaz! a szélsőjobbon.) Az előttem szólott t. képviselő úr az absolutis­­must — mondjuk ki egy szóval: a Bach rendsze­rét említette. Én őszintén fogok e tárgyról szólni, (Halljuk!) mindamellett, hogy tudom, hogy kényes e tárgy, és hogy könnyen félreértéseknek teszi ki magát az ember. E rendszer hiányait, mint az alatta szenvedők, mi is ismerjük. De méltóztassanak meg­bocsátani, a mai emlékezetre, a mai hangulatra provokálok: azon rendszernek főhibáját, azon gyű­löletes emlékezetet, melyben előttünk van, nem an­nak administrativ apparátusa képezte, de nemzet­­ellenes iránya; az alkotmányellenesség typusa az, mely miatt gyűlöltük és elleneztük, — köztük én­­ is, t. ház, (Éljenzés!) és ez visszahatással volt ma­gára az administratióra is, mert természetesen a kormányrendszernek ilyen jellege nem lehetett, hogy a tisztviselők eljárására, egyéniségére, ha öntuda­tos volt, bénítólag, ha pedig csak tehetetlen, eluta­sításig ne hatott volna. Önök azt vetik szemünkre, hogy a kinevezett tisztviselők által, mi, kik a takarékosságot hangoz­tatjuk, a költségeket fogjuk szaporítani. Én úgy tudom, te­hát, hogy ma a választott tisztviselők, legalább azon megyékben, hol nekem van tudomá­som , elég szépen fizettetnek. Ha vannak várme­gyék, a­hol a fizetés nem kielégítő, a fizetés sza­porítása előbb-utóbb nem fog elmaradni; mert, hogy egy tisztviselő azért, mert választatott, és azért, mert állása nincs biztosítva, kevesebb fizetéssel meg­élhessen, mint egy kinevezett tisztviselő, kinek ál­lása biztosítva van, — mert azt csak nem állítják, hogy nobile officium legyen — ezt én nem vagyok képes felfogni; ha csak azt nem akarják megen­gedni, hogy a tisztviselő a maga hivatalos eljárása mellett még más tisztességes kereseti módot, magán­gazdálkodást, bérletet és a többit folytasson. Hogy ez az administrate igényeivel miként compatibilis ma, azt én nem érthetem. De, te hát, kérem a törvényjavaslat pártolóit, ne szóljanak a költségek szaporításáról Azt hi­­szik-e, hogy ha e törvény életbe lép, ha a járási tisztviselő kénytelen lesz mindazt teljesíteni, a­mi tőle e törvény alapján kivántath­otik, el fog ke­­rü­ltethetni először az, hogy a fizetések emeltesse­nek, másodszor az — a­mi már meg is pendítte­­tett — hogy a járási hivatalok busásan megsza­poríttassanak ? és hogy ha az állam közegei va­lóságos ambulatórius rendszer mellett hónaponkint nem egyszer, mert méltóztassanak meggyőződni, vagy nem lesz a közigazgatási bizottságból semmi, vagy hetenkint több napig fog együtt ülni; — mondom — ha az állam közegei ekként hosszab­ban ülésezni fognak, nem fog-e okvetlenül beállad­ni a kényszerűség, hogy azon közegek mellé pót­tisztviselőket nevezzenek ki a szakszerű és folyó tárgyak ellátására ? (Helyeslés a szélsőjobbon.) Nem mi szaporítjuk a költségeket, kik az admi­nistrate egyszerűsítése által azt javítani is akar­­juk, mert — közbevetőleg legyen mondva — a rész administrate mindig drága, míg a jó admi­nistrate nem mindig drága. Magán­viszonyainkból is tudjuk azt, hogy a szakszerű tisztviselő a talán kissé magasabb bért is igen tisztességesen kiér­demli. De önök vessenek magukkal számot, hogy váljon azon apparátus, melyet ma alkotnak, a jövő budgetekben miként fog szerepelni? Elvárjuk. Meglássuk. Egy igen komoly ellenvetés létezett ma és tegnap, hogy t. i. a kormány befolyása, a kineve­zett tisztviselők által szerzendő hatalma az ország­gyűlési választásokra oly erőt adhatna a kormány­nak, melyet — mint azon t. képviselő mondotta, holott ő a kormánypárthoz tartozik — ő maga sem kivan. Már, t. hát, hogy a jelen kormány e joggal ) TÁRCZA. AZ ATYA ÉS LEÁNYA. ELBESZÉL ÍRTA CRASHES PHILARETH. II. (Folytat»s.) Hallery gyakran említette leánya előtt Elliot nevét, talán azért, hogy leánya érzelmeit próbára tegye, s a saját maga által okozott seb mélységét megmérje, vagy pedig azért, mert az általa bántal­mazott áldozat neve önkénytelenül ajkára jött. E körülmények által nevelve, Mari szenvedé­lye mind lángolóbb lett. Atyja által felköltött két­ségbeesését s elkeseredését minden izgatta. Végre a végzetes nap megérkezett.­­ Bűn­társát , barátját, a nemes Scamplett lordot nem minden lelkiismeretfurdalás és félelem nélkül ültette Hallory úr maga mellé a kocsiba. A bankár szo­katlan halványsága mindenkinek feltűnt. Arcza el­­kékült, s arczizmai vonaglottak, midőn Elliot elso­­ványodott alakját meglátta. A lorddal megkezdett vidám társalgást folytatni akarta, de szaggatott sza­vai és sebes taglejtése aggodalmat és szenvedést árultak el. Az általa feláldozott ártatlan és tiszta lélek jelenlétében, az ő bűnös lelke reszketek! Az ügyet felvették. Egyik félnek sem volt ügyvéde. A vádat senki sem védelmezte, senki sem utasította vissza. A törvényszéknek csak a tanukat kellett kihallgatni, s a bizonyságokat feljegyezni. Midőn Halleryra került a sor: reszketése, zavara, akadozása, lelke izgatottságát eléggé elárulta. Az elnök figyelmeztette, hogy szedje össze magát. Val­lomása összefüggés nélküli zagyvalék volt. Ötven perc­ múlva kimondták az ítéletet. El­­liotot nemcsak felmentették, de kinyilatkoztatták, hogy az ellene emelt hamis vád nem csak alapta­lan, de a legundokabb részakaratból származott. — Tehát — kiáltó Elliot — nevemen nincsen semmiféle szégyenfolt ? . . . — Nincsen uram — válaszolá az elnök. — S ha akarom, jogom van a törvény egész szigorával üldözni mindazokat, kik ily borzasztó váddal terheltek, börtönbe zárattak, s pellengérre állítottak ? — Természetesen. Bizonyítsa be, hogy ez al­jas rágalom megsértette önt becsületében, vagyoni állásában, s a törvény pártolni fogja önt. Elliot Halleryra emelte szemét, hosszasan, át-­­­hatóan, s a megvetés és megbocsátás oly sajtó te­kintetével nézett rá, hogy a bűnös arcza szégyen­­pírtól lángolt. — Menjen uram — mondá a börtön­őr, El­­­­liot előtt azt a vasrostélyos ajtót kinyitva, mely a j­­ letartóztatott rabokat a szabad polgároktól elvá­­­­lasztotta. — Menjen uram, mondá a remény­em, hogy nem találkozunk többé. — Én is azt reménytem — kiáltá Ödön, az ut- I­s órára rohanva. Mindenki tudja, hogy a sötét börtönből ki­jövő emberre a szabad lég részegitő hatással van. Elliot tántorgott s menetközben egyik kezével a falhoz támaszkodott, — nem tudta, hol talál men­­helyet, nem tudta, hogy mihez kezdjen, hogy mit csináljon e visszanyert élettel, — midőn egy befá­tyolozott nő megállította. — Ödön! kedves Ödön! kiáltá a nő. Mari volt. Két kezét az ifjú felé tartva, elfoj­tott hangon folytatta: — Ah! tehát végre szabad ! nem tudták önt elveszíteni! Hála istennek! Hála istennek! Oh! is­tenem ! mily nehéz megpróbáltatásokat állottunk ki! Elliot! Elliot! de mért nem beszél ? Kérem, szóljon hozzám ! A gyermek nem hibás apja bűnéért. Ödön csudálkozva s némán nézett rá. Alig hitt szemének. — Kegyed! Hallery kisassony ! — Igen, Ödön, én vagyok, én vagyok! Mari! De édes Ödön, hogy megváltozott ön, oly sovány és halvány ! nem nézhetem ! úgy fáj, hogy így kell önt látnom! Mari két kezével eltakarta az arczát és sírt. — Kisasszony, alig tudom elhinni, hogy ke­gyed Hallery úr leánya! Mit mond az apja, ha megtudja, hogy kegyed velem beszélt ? És nem tudja kegyed, hogy én ki vagyok? Engem lopás­sal vádoltak, — lopással, s most jöttem ki a New­gateből ? . . Nem szégyel velem beszélni? — Elliot! mit beszél! Mily szeren­csétlen va­gyok ! Elliot keblére szorította az ifjú leányt, s ez a női nem minden álszégyenkedésén s bátortalansá­gán felülemelkedett. — Menjünk, együtt keressük fel őket. Ödön! kivánjon ön elégtételt, igazságszolgáltatást! Én ol­dala mellett fogok lenni! Ha elkergetnek benünket, együtt jövünk el. Lássa Ödön, az atyai háztól ir­tózni kezdek. Anyám ott halt meg­­— bánatában. Ám kergessenek el benünket! Elliot visszautasította ez ajánlatot. Mari az erszényét akarta kezébe adni, azt sem fogadta el; egy bérkocsit hívott, kérte a leányt, hogy üljön bele, elbúcsúzott tőle, s távozott. Midőn Mari hazatért, nagy felfordulás volt a háznál, nem tudták, hogy ő hova lett. Egyenesen az apja elébe ment, ki a törvény­­széki gyűléstől kifáradva, bánatát s talán szégye­nét madeirába ölte el. — Áldozatja kimenekült kezei közül, mondá a leány. — Ah ! itt vagy ! válaszolá az apa, kinek eszméit a bor egy kissé összezavarta s elhomályo­­sitotta. — itt vagy kis Marim ? Honnét jösz, kis leányom? Mi dolgod volt a városban oly hosz­­szasan ? — Uram, — válaszol— a leány, apja ölelésé­től visszaborzadva, — én a Newgateből jövök. — A Newgateből! E szó eloszlatta Hallory mámorát. Sebes légzése erős felindulását árulta el. — Ah ! a Newgateből! onnét jösz! a New­gateből jösz ? — Igen, atyám! — Lehetséges-e, hogy én ezt a nevet adjam önnek ! önnek uram, aki oly hibás, oly bűnös, oly kegyetlen! Uram, ön egy ár­tatlan embernek vesztére törekedett! Cselszövé­­nyeit hidegvérrel készítette elő ! Ha az ur gazsága sikerül, akkor most halva látna lábai előtt. Ön azt mondja, hogy szeret engemet, ön, és azt mondja, hogy ön az én atyám! Hallory egyik reszkető kezét égő homlokára szorította. Az első indulatroham nemsokára meg­szűnt­, s Mari szavainak rettenetes súlyát érezni kezdé, felfogta kényes helyzetét, és f­ia. Hallery, kit leánya váratlan felindulása eszére térített, felállott s bezárta az ajtót. Az ujjá­val egy divánra mutatott s azt mondta: — Ülj le! Mari engedelmeskedett és sirt. — Nos ! folytató leánya előtt megállva — bevégezted ? Mi bajod ? Megbolondultál ? Honnét jösz ? válaszolj! mit tettél most ? Ez elfojtott cik­kvel tett kérdésekre Mari nem válaszolt, csak kezei közé rejtette fejét és keserve­sen sírt. — Megbolondulok! kiálta a leány végre. — Tehát sírsz már most! sírsz, az előbb megtámadtál, sértegettél ! hova lett az a nagy ha­ragod ? hol van a vakmerőséged ? — Sírj, sírj, térdelj le, s úgy kérj tőlem bocsánatot! S kérem, mondja meg csak a kisasszony, hogy az előbb mondott szavaknak minő értelme van ? hogy El­liot, az én áldozatom, kimenekült a kezeim közül ... Ah! hálátlan teremtés! te még daczolni mersz velem! azt hitted, hogy megijesztesz! azt gondo­lod, hogy esztelen házasságtokba beleegyezem ? Egy tolvajnak akarsz a felesége lenni, egy va­gyontalan semmi emberhez akarsz menni, kinek még jövendője sincs ? Ösmerlek . . . Tudom, hogy mire vagy képes .... Meg akarsz az életemtől fosztani . . . azzal az emberrel ellenem szövetkeztél . . . . ellenem . . . atyád ellen! Mari zokogott; az atyai tekintély és hatalom lesújtotta ; felállott s apja előtt térdre rogyott. (Folytatás következik.)

Next