Ellenőr, 1876. szeptember (8. évfolyam, 241-270. szám)

1876-09-11 / 251. szám

eglő exetist­ink: Egész évre . . 20 fit — kr. Évnegyedre . .. 5 fit — kr. Félévre . . . 1© * — „ Egy hónapra . 1 , 80 „ Egyes szám ára 10 líraj­Ár. (Szerkesztési iroda: Budapesten, Bddor-utcza 6. szám. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldőire nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP: hirdetések felvétele: Budapesten, nádor-utcza 6. szám (Légrády testvérek irodájában). Továbbá Havas, Lafire & Cie­­czegnél Parisban (Place de la Bourse Nr. 8), vala­mint Leopold Miksa hirdetési ügynöknél, Budapest, Rákosárok-utcza 431. sz. ffjialó-hivatal, B^ff-ccpesten, nádor-zitcz­a 6. szám. lát intézendők az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó minden felszólalás. 251. szám. Budapest, hétfő, szeptember 11. 1876. VIII. évfolyam. nmmmmmmmmtmmw■minitligs^iarflegsa HromaoMUMminii^ ii■saoaoBwamJiiMiimnmt ■­­ in Az „Ellenőr“ ára mini eddig : Egy évre..............................20 forint — kr. Félévre 10 „ — kr. Negyedévre.............................5 „ — kr. Egy hóra..................................1­­­80 kr. Az előfizetést — postai utón vagy sze­mélyesen — nyugtázza az „Ellenőr“ kiadó­hivatala (Pesten, nádor-utcza, 6. sz.) Százal­ék a könyvárusi úton történő megrendelések után az „Ellenőr“ részéről nem adatik. Táviratok: Belgrád, szept. 10. (A „Bud. Corr.“ táv­irata.) Nikola Nikolajevics Rajevszky orosz­­ ezredes, Rajevszky tbk. fia, szeptember 1- jén elesett, ami eddig titokban tartatott. Most már az eddig megkímélt hivatalnoko­kat is kényszerítik a hadsereghez menni. — Alimpics, állítólag, tegnap nagy veresé­get szenvedett. — A Morava balpartján Ad­­rovácznál tegnap kis ütközet folyt, melyben a szerbek visszavonulni kényszerittettek. Ragusa, szept. 10. (A „Bud.Corr.“ táv­irata.) Mukhtár pasa közvetlenül Grahovácz előtt áll és Sakir pasa állítólag már egye­sült vele. — Podgoriczából jelentik, hogy a török csapatok egy része montenegrói te­rületen áll. Viddin, szept. 10. Néhány nap óta teg­nap érkezett Nisből az első hír, mely sze­rint a török csapatok a Morava balpart­ján úgy, mint a jobb parton minden uraló positiót megszállottak és Saib pasa mind előbbre nyomul. Zára, szept. 10. A török invasio követ­keztében a Grahovonál tartózkodott her-­­ ezegovinai menekültek és sok montenegrói,­­ osztrák területre menekül. Mehadia, szept. 10. (Az „Ellenőr“ ere­deti távirata.) A congressus tagjai nagy­­ gőzösön Medgyaszay István főinspector vezetése alatt Baziásról Orsovára érkeztek. Szörény megye küldöttsége a honvéd tiszti karral együtt üdvözlötték a vendégeket. Mehádiára délben érkeztek. Fényes, impo­záns fogadtatásban részesültek, pompás di­adalívet készítettek tiszteletükre. Az épüle­teken lobogók lengnek. Jakab Bogdán főis­pán nagy közönség élén üdvözlő beszédet mondott. A vendégek elragadtatással nyi­latkoznak a vidék szépségéről. Az ebédnél a főispán a vendégeket éltette. Pencovics, Románia képviselője a magyar nemzet ci­­vilisátori missiójára emelt poharat. Nagyszeben, szept. 10. (Az „Ellenőr“ eredeti távirata.) Király ő felsége reggel , 7 órakor a Bottlik főigazgató által szemé­­­­lyesen vezetett külön udvari vonaton meg- , érkezett, és a feldíszített pályaudvaron a­­ hatóságok által ünnepélyesen fogadtatva, a­­ lakosság által lelkesedéssel üdvözöltetett. Bukarest, szept. 10. Az osztrák-magyar­­ uralkodónak Erdélyben időzése alkalmából Brata­­no miniszterelnök a fejedelem szárnysegédjének kíséretében II.­Szebenbe utazik ő felségét üdvöz­lendő. London, szept. 10. Blackheathben egy meeting tartatott, melyen mintegy 12,000 ember volt jelen. Gladston­e hosszabb beszédet tartott, mely­ből a következő emelendő ki: A krími háború Angliára ünnepélyes kötelezettségeket rótt, ő jött most azoknak teljesítésére inteni; az általános em­beriesség kérdéséről van szó . Szerbiával úgy akar­nak bánni mint Bulgáriával,­­ azok, kik a meg­­kivántató hatalom birtokában vannak és a kegyet­lenkedéseknek határt nem szabnak, ezért felelősek. Ezután Angliának és Oroszországnak cooperatiója mellett emel szót; Oroszország — úgy­mond — nem ment a becsvágytól, de mindazáltal humanitá­rius szándékok vezetik. Európának hatalmai és népei ritka egyetértést mutatnak és Angolország a nagyhatalmak részéről csak szívélyes helyeslésre számíthat, bennük előfordulandó károk az ekkér megtakarí­tott díjösszegekből fedeztetnének, és hogy e kér­dést már specificus tanulmányozás tárgyává tévé. Nem szenved kétséget, hogy a gondolat jó és életrevaló. Midőn az ország pénzügyi helyzete minden irányban a legnagyobb takarékosságra kényszeríti a kormányt, midőn arra szorítja, hogy égető kulturális kiadásokat elodázzon s pár száz forint megtakarításáért a humanizmus kényszerű megtagadásával apró hivatalnokokat bocsásson el stb., bizonyos dolog, hogy az államépületek biztosí­tásánál is az utolsó garasig minden megtakarítás nemcsak nyereség, hanem egyszersmind köteles­ség. A biztosító társaságoknak a biztosítási dí­jakat szükségkép akként kell megszabniok, hogy azokból a károsodások valószinüségének fe­dezékén felül a 30­ , nem ritkán 40 °­ C - ra menő kezelési költségek is kikerüljenek s még egy kis osztalékra való is maradjon , ennél­fogva a biztositó közönségtől nagyobb dijat kell szedniük, mint a mekkora ellenszolgálatuk valószínűsége. A pesti biztositó intézet (mert a hazai biztositó társaságok közül, a csekély üzletű Tisza kivételével, eddig csupán ő szolgáltatott ága­­zatonkint elkülönített évszámadásokat) összes tűz­­díjbevételének 1866-ban 60.5, 1867 ben 60 .7, 1868-ban 61.73, 1869-ben 55.7, 1870 ben 49.87, 1871-ben 54.91, 1872-ben 52.67, 1873-ban 53.92, 1874-ben 61, 1875-ben 63.12 és a tiz év átlagában 56.94°/0-ját fizette vissza kártérítésekül, tehát a biztositó közönségtől beszedett dijak 43.06®/0-ja az intézet kezelési költségeire s a részvényeseknek adott osztalékokra ment fel. Az államépületek biz­tosítási értékét 50 millióra tehetvén, azokért a mai rendszer szerint­i 2°­00 minimális tétellel a társaságok­nak évenkint 100,000 forint biztosítási díj fizette­tik, mely összegből kártérítésül a Pesti tíz éves át­lagához képest 57,000 ft kerülvén vissza , az állam a biztosító társaságoknak saját épületbiztosításai után kezelési költségek és nyereségképpen évenkint 43.000 írttal adózik. Ha tehát az önkezelésbe vé­tel költségeit 10,000 írtra teszszük is, az önbiztosí­­tás utján ama 43.000 írtból évenkint legalább 33.000 frt tisztán megtakarítható. Van ugyan az államnak e tekintetben is némi kötelessége, hogy a közjólét emelésének érdekében egyes foglalkozási ágak meghonosulását, kifejlődé­sét részint közvetlen, részint közvetett hozzájáru­lással is elmozdítsa, így nem csupán helyes dolog, hanem kötelesség, hogy p. o. oly iparágakat, melyek­nél a különben fejlődésképes hazai ipar meg csi­rában van, s a kezdet nehézségeivel küzd, s az állam saját hasonnemű szükségletei fedezésének al­kalmával még azon esetben is kedvezményezzen, ha talán a szabad nemzetközi verseny útján a fe­dezés költségei csekélyebbre is volnának alászállít­­hatók. A­mint azonban e kedvezményezés csupán a fejlődés stádiumában levő iparágaknál helyeselhető, a megerősödötteknél ellenben mellőzendő, épp úgy mellőzendő ma már a hasonnemű, vagy bármi egyéb irányú állami gyámolítás biztosító tár­saságainknál, még ha a biztosítási üzletet szin­tén azon vállalkozások közé soroljuk is, melyek kezdetben gyámolittatást egyáltalában igényelhet­nek. Biztosító társaságaink közül a­melyik életre­való, az ma már oly erős, hogy külföldön is elő­kelő rangot foglal el; a­melyik ellenben talán ed­dig nem bírt megerősödni, vagy korábbi erejéből hanyatlott alá, azt az állam összes biztosításainak egymagával eszközlése sem lenne többé képes az elzülléstől megmenteni , az ilyen annál kevésbbé volna érdemes a gyámolíttatásra, mert többé nem nyújtana garanciát arra nézve sem, hogy a besze­dett díjakból legalább a közepes kárkvótát képes lenne minden időben , minden bizonynyal vissza­fizetni. Az állam feladata s érdeke e részben tehát csupán egy, az nevezetesen, hogy épületei biztosí­tásának díját minél jutányosabbá tegye, azon mi­nél többet megtakarítson s annak fejében minél­­inkább csupán annyit adjon ki, a mennyire tűzká­­rosodásainak összege megy. És miután e czél, e feladat az önbiztosítás által leginkább elérhető, ugyanazért elvontan az a leghelyesebb. Azonban az önbiztosításnak a gyakorlati élet­ben nagy bökkenője van. Egy pesti háromemele­tes házat p. o. 30 ezer forint biztosítási ér­tékkel 18,20 forint díjért bármely biztosító tár­saság szívesen elfogad biztosításra , ellenben nincs az a privát ember , vagy bármely nem bizto­sító , hanem pénzintézet, a­ki vagy a­mely ugyane ditért amaz épületen valamely netaláni tűzeset által történendő kár megtérítését 30 ezer forint magasságáig magára vállalná. A biztosító intézeteket a biztosításba vett egyminőség­i objek­­tumok nagy tömege képesíti arra, hogy díjtételeik ily csekélyek legyenek, s minél nagyobb terjedelmű valamely társaság üzlete, a nagy számok theóriása szerint annál kisebb és arányosabb koc­kázata is s annál inkább alászállíthatók díjtételei, vagy an­nál több marad meg azokból nyereségül. Az állam­épületek biztosítási értékének összesége e tételnek nem felel meg, mert azon érték egyrészről nem elégséges arra nézve, hogy nála a nagy számok theóriása érvényesüljön, másrészt pedig aránytala­nul oszlik fel az egyes objektumokra, azaz egyes apróbb koc­kázatok mellett vannak megint egyes tömegek, melyek százezrekre menő értékkel egy rizikót képeznek. A vámház leégése például egy­maga mindjárt több év díjösszegét felemésztené egyszerre s egyes leégő honvéd-raktárak stb. szin­tén nem igen hagynának fen valamit az egész év díjalapjából vagy kár-előirányzatából. Hogy az államépületek biztosításának az alap­tőkéjükkel s jelentékeny díjalapjukkal garantírozó biztosítási társaságoktól elvonása okszerű és helye­selhető, egyszersmind minden eshetőséggel szemben megnyugvást nyújtó legyen, nem elégséges az ön­­biztosítással csupán az aránylag csekély érték­ösz­­szegű államépületekre szorítkozás, hanem minél in­kább meg kell szaporítani azon objektumok számát, melyekre a károsodások terhei kölcsönösen felosz­­tandók. Erre nézve mindjárt első­sorban ajánlko­zik, hogy az állami önbiztosítás terjesztessék ki a megyei és községi épületekre annyival is inkább, mert azok szintén közvagyont képezvén, azoknak ma a társaságoknál biztosítása, vagy ennek elha­nyagolása mellett, leégés esetén újra felépíttetése, szintén közteher. E megyei és községi épületek biztosítási értéke a magyar állam területén levő több mint 17.000 városban és faluban aligha lesz 200—250 millió forinttal sokra téve, úgyhogy ezek bevonásával a 300 milliót bizonyára megközelítendő azon érték, melyen az előforduló károsodások terhe megoszülnék, a­mely mennyiség aztán legalább is megközelíti azon stádiumot, midőn a koczkázat a nagy tömegnél fogva minimumra száll és a károso­­dási esély aránya már csak szűk határok között vaczillál. Bevonhatók volnának másodsorban a vallás­felekezetek középületei, azok is részint közalapok­ból, részint a felekezetbeliek hozzájárulásával tartatván fenn ; minthogy azonban ezek sok rész­ben az állami beavatkozást nem szívesen tűrő testületi kezelés alatt állanak , befoglaltatásuk ön­­kénytes csatlakozásnak is fentartható. Annyival inkább levonandók ellenben az árvaépületek, me­lyek a törvényhatóságok, tehát közvetve a kor­mány felügyelete alatt állván, körülöttük az állami intézkedés nemcsak semmi exelusivitásba nem üt­közik, sőt éppen hivatásszerű kötelesség. Pest me­gye árvatörvényszékének kimutatása szerint a me­gye területén a központi gyámhatóság felügyelete alatt álló árvaépületekre eszközlött tűzbiztosítások összege 1.200.000 írtra megy, nincsenek azonban befoglalva e mennyiségben a megye területén levő városi törvényhatóságok kezelése alatt álló árva­épületek, sőt nincsenek a magán­gyámok által kezelt nagyobb árvavagyonok sem és ezenkívül a kisebb árvavagyonokból is sok rész épen nincs biztosítva, úgy hogy ezek hozzá­­számolásával e megyében az összes árvaépületek biztosítási értékét 4, a magyar államban pedig 100 millióra bízvást feltehetni, melylyel tehát a haladék és akadály nélkül állami kezelés alá vehető önbiz­­tositási értékek összege legalább 400—450 millió forintra felemelkednék s a teherviselés kölcsönös­ségében oly szilárd alapot adna a műveletnek, melynél különbbet biztositó társaságaink egyike sem bír. Csupán az állam­épületekre szoríttatván az ál­lami önbiztosítás: ez esetben az ügykezelés termé­szetesen a legegyszerűbb lehet, mert elégséges leend a lengett épületek helyreállításának terhét a követ­kező év költség-előirányzatába bevenni s legfeljebb az államstatisztika kedvéért kívánatos a biztosító társaságoknak fizetendett díjaknak is számontartása. Bevonatván azonban az ajánlott módon az állami önbiztosítás tárgyai közé a megyei és községi, az­tán az árvaépületek is, nemcsak szükséges, hanem elkerülhetlen, hogy a kezelés szakszerű legyen; hogy nevezetesen a belügyminisztériumban külön biztosítási szakosztály szerveztetvén, az ne csu­pán az előforduló károsodások registrálására szo­rítkozzék, hanem már elejétől fogva magukat az ép és fenálló építkezményeket is, becsér­tékük s minőségük szerint folyvást nyilván­tart­sa, a kártérítési járuléknak az egyes koc­ká­­zatokra kivetése csupán ekkép lévén helyesen és igazságosan megejthető. Sőt ugyancsak a hozzájá­rulási arány helyes és igazságos voltának szem­pontjából szükséges, miszerint a szakszerűség még az egyes objektumok koc­kázati minőségének osz­tályozására is kiterjeszkedjék, mert nem volna he­lyes, hogy nagyobb veszélyességű államgyárak, aztán gyakori tűzesetek által látogatott falvakban levő szalmafedelű községi épületek stb. éppen csak oly percentuális arányban járuljanak a tehervise­léshez, mint a szilárd építkezésű, cserépfedeles lak­épületek. Ama 400—450 millió értékért, melyet az állami önbiztosítás tárgyául egyelőre is összeszá­mítottunk, hogy biztosítva legyen, ma legalább 1.200,000—1.500,000­ért évi díjat fizetnek az állam, a községek és az árvák. Eltekintvén attól, hogy — mert spekulationális felgyújtás köztük elő nem for­dulhat, éppen ez állami, községi és árvaépületek képezik a tűzbiztosítás legjobb objektumait, hogy tehát károsodásuk valószínűsége az átlagosnál mindenesetre jelentékenyen csekélyebb: a Pesti tíz­éves átlagának arányában is ama díjösszegből kárfizetéskép évenként csupán hét nyolczszázezer forint térül vissza , hat-hétszázezer forint a bizto­sító társaságoknak marad. Az állami kezelésbe­ vé­­tel esetén úgy az összeírásokat, valamint a kive­tett járulékok beszedését s a kárfizetések kiosztá­sát a törvényhatóságok és községek hivatalból végezvén, csupán a központi kezelés fogna okozni költséget, mely költség azonban a mai évi díjösz­­szeg 5°­,-jánál magasabbra semmiesetre sem men­ne, úgyhogy ez után az állam és az adózók részére évenként öt-hatszázezer forint bízvást megtakarít­­tathatnék. Galgóczy János. A „Lloyd“ egyik termében ma mint­egy 50—60 kereskedő gyűlt össze, a felett ta­nácskozandó, hogy miféle intézkedéseket tegyenek a vidéki leszállítások kérdésében, melyek a helyi kereskedést nagyban sújtják s azt határozták el, hogy egy szűkkörű bizottságot küldenek ki emlék­irat kidolgozása végett, s ez emlékirat egy uj gyű­lésen fog tárgyaltatni és aztán a tőzsdebizottság­hoz felterjesztetni. A municipál­is választások közele­dése alkalmából a terézvárosi választók ma dél­előtt gyűlést tartottak a lövöldében.­­ Sokan azonban nem voltak jelen, körülbelől alig százan. A tanácskozást 11 óra tájban dr. Gödi Károly a választás fontosságának ecsetelésével nyitotta meg, kérvén a jelen voltakat, hogy netáni javaslataikat terjeszszék elő. Miután dr. Schwarz Gyula és Bendik jegyzőkké választottak, Schwarcz Gyula felol­­vasa az általa szerkesztett törvényhatósági programmot, melyhez a gyűlés ellenvetés nél­kül csatlakozott. A programm mindenekelőtt azt mondja, hogy Budapest törvényhatósági bizottsá­gának jelenlegi tagjai s azok működése a polgá­rokat semmi tekintetben nem elégítette ki, mert leg­többször nem a közérdek, hanem az u. n. leköte­­lezettségi rendszer dominált közöttük. Kívánja a programm, hogy azon fontos jogok gyakorlása, melyek a városi képviselők kezeiben összpontosul­nak, oly polgárokra bizassék, kik minden tekintet­ben teljesen függetlenek, kiknek jellemszilárdsága s tisztakezűsége minden kételyen felül áll, kik a főváros ügyei iránt eddig is kellő érdeklődést ta­núsítottak, kellő értelmiséggel s a magyar nyelv­ben elég jártassággal bírnak. Ezenkívül szükséges, hogy az illető jelölt, vagy közeli rokonai vagy ér­dektársai a fővárossal semmiféle számadási vagy lekötelezettségi viszonyban vagy perben ne álljanak. Az imént jelzett viszonyban álló ügyfelek ügyvédei is e kifogás alá esnek. Különös figyelem fordítandó a szakképviseletre, minélfogva kívánatos, hogy az ipar, kereskedelmi, ügyvédi, orvosi, irói, BUDAPESTI SZINLAP. Budapest, hétfő, szeptember 11. Nemzeti szin­kije. SOMOGYI KÁROLY vidéki Knemon Kőrösmezei színész föllépteUl : Aristos Náday A jóslat. Glaukos Halmi Eredeti vigáték 5 felv. Nausiklea újház? Dioskuros Szigeti Lre MolnS' L Olympia Felekiné £®r,na Mo­napé Erycia Szigeti Jolán ifivel Laura Hermione Kövesi Sarolta Agrion Sántha Polydora Kéler Ilona Kezdete 7 órakor. Thysbe Kelessi Irma___________________________ Budapest, szeptember 10. Állami kárbiztosítás. Néhány nap előtt a lapokat azon hír járta be, hogy a kormány az állam tulajdonában levő épületek olyképpeni önbiztosításának eszméjével foglalkozik, hogy ezen épületeknek a társaságok­nál tűzkár ellen biztosítása megszüntettetvén, a hivatalnoki és tanítói körök aránylag képviselve legyenek. Követeli a programm, hogy a bizottsági tag lelkiismeretesen feleljen meg kötelességének az által, hogy a szakbizottsági ülésekben és köz­gyűlésekben rendesen megjelenjen, a folyó ügyek­ben mindig kellőleg tájékozva legyen, hogy a ta­gok az ügyviteli szabályok egyszerűsítésére töre­kedjenek, végül a virilisták választásánál a fővá­ros összes köreivel való érintkezést vallja a pro­gramm szükségesnek, hogy minden kerület önállóan jelölhesse ki a kerületéből megválasztatni kívánt virilisták neveit. A programmot a felszólalók mind­nyájan melegen ajánlották. A gyűlés végül 60 tagú végrehajtó bizottságot választott, mely dr. Gödi K. elnöklete alatt a polgárok közt a programm­­ pontjainak megfelelő polgárok megválasztása érde­­­­kében fog működni. Az önálló törvényhatóságukat­­ vesztett városoknak az illető megyékbe való beke­­­­belezése tárgyában a belügyminiszter körrendele­­­­tet intézett valamennyi törvényhatósághoz. Az 1876.­­ évi XX. t.-cz. 1-ső §-a alatt felsorolt városok kö­zül, ugyanis Erzsébetváros, Gyulafehérvár, Szamos­­újvár, Zilah, Abrudbánya, Bereczk, Csíkszereda,­­ Fogaras, Hátszeg, Illyefalva, Kézdi-Vásárhely, Ko­los, Oláhfalu, Sepsi-Szt.-György, Szász-Régen, Szék, Székelyudvarhely, Vajdahunyad és Vízakna, a te­rületi szabályozásról szóló 1876. XXXIII. t.-cz. fo­ganatosítása folytán e hó 4-ikétől kezdve már az­­ illető megye törvényhatósága alatt állván, a fenebb­­ idézett törvényszakaszban még megnevezett Baka­­­­bánya, Bártfa, Bazin, Beszterczebánya, Breznóbá­­nya, Eperjes, Esztergom, Felső-Bánya, Késmárk,­­ Kis-Márton, Kis-Szeben, Korpona, Körmöczbánya, Kőszeg, Libetbánya, Lőcse, Modor, Nagybánya, Nagyszombat, Zólyom, Ruszt, Szakolcza, Szent- György, Trencsén, Újbánya, Gölniczbánya és Fe­hértemplom városokra nézve folyó hó 15-ikét tűzte ki a belügyminiszter azon határnapul, amelyen­­ ugyanazok eddigi törvényhatósági működésük meg­­­­szüntetése mellett az illető megyékbe tényleg be­­­­kebeleztessenek. Harminc­, Klagenfurtban internált volt török katona érkezett tegnap reggel Trieszt­be, mint a „N. fr. Presse“ egy tegnapi távirata je­­­­lenti, s ott szabadon bocsáttatva a Lloyd gőzösén­­ Antivariba utaztak. Ez esetből­ kiindulva azt vár­ják, hogy a volt fölkelők is szabadon fognak bo­csáttatni. A békeac­ió. Annyi a hir, hogy csak győzze az ember je­­■ gyezgetni. A porta békeföltételeinek tudtul adását mára várták, melyekről a porta előlegesen tett nyi­latkozatai alapján, azt mondják, hogy elfogadhatat­lanságuk által éppen nem lesznek veszélyesek. A „Tbl.“ diplomatiai értesülése tegnapról már azt tudta jelenteni, hogy a porta, a megállapított fel­tételekben, követeli Milán fejedelem letételét, Bel­grád, Labácz, Szendrő és Kladova megszállási jogát, s az 1838-iki szerb alkotmány megújítását, továbbá egy millió török fontnyi hadikárpótlást. A „Köln. Ztg.“ egy bécsi távirata szerint a porta békefölté­telei következők : A szerb fejedelem újból való vá­lasztatása és beiktatása ; a milicziák feloszlatása ; Belgrád megszállási joga; újabb erődök építésének ! A KELETI HÁBORÚ. A harcztérről. Alekszinácz alól, mint gondolni lehetett,­­ semmi hir. A „Daily News“ levelezőjének 2. 3. és , 4-ikéről Alekszináczból és Deligrádból szóló tudó­sításai azt bizonyítják, hogy a törökök nem vették be Alekszináczot, s hogy az alekszinácz-deligrádi , it legalább akkor még szabad volt. E levelező ta­­­­gadja, mintha a törökök szept 1-jén oly nagy győ-­­ zelmet arattak volna, s azt mondja (4-ikén), hogy aránylag kevés török volt és van a Morava völ­gyében. A török főhadsereg két hadtestre van osztva, az egyik Horvatovicscsal küzd, ki török te­rületen (nem Alekszináczban ?) van a gramadai szoros előtt s a Nis körüli török tábort fenyegeti; a másik a Jankova-Klisura körül s Krusevácz mel­­l­­ett törekszik Deligrád alatt a Morava völgyébe jutni. A törököknek, ha a kevés őrségű­ Aleksziná­czot be akarják venni, előbb Horvatovicscsal kell megküzdeniök. Ugyanezen levelező a törökök kegyetlenkedéseiről azt írja, hogy a cser­keszek a Morava mindkét partján De­ligrád fölött felgyújtanak minden falut, s olykor meg is akasztják Deligrád és Alekszinácz közt a közlekedést. Jeszika mellett a „Graphic“ tudósítójának három sebesült szerbet mutattak. Eze­ket a törökök fákhoz kötözték, s azután tüzet rakva alájuk, halálra sütötték. Lábaik hamuvá lettek. Ar­­­­ezük rémítően el volt torzítva. Az „Artist“ azonnal lerajzolta lapja számára a borzasztó látványt. A „P. Ltd.“-nak jelentik Belgrádból szept. 9-től. Hir szerint a törökök ma a Morava balpartján éjszak­a felé egész a Sztolácz mellett fekvő Szveti Nikoláig­­ nyomultak előre. Hivatalosan erről­­ semmit sem­­ tudnak. 6 án folytatták az ütközetet, a csata dél­után 2 órától szakadatlanul folyt esti 10 óráig. A szerbek a jasztrebáczi magaslatokat visszafoglalták. Horvatovics e napon 25,000 emberrel Gramadától másfélórányira állott délnek Nis felé. Nikolics had­ügyminiszter ma a drinai hadsereghez utazott. Abdul Kerim, mint Belgrádból jelentik, a fővezérnek táviratilag kijelenté, hogy ő kényte­­­­len a főparancsnokságot letenni, ha tőle azt kí­­­­vánják, miszerint seregének fegyverszüneti paran­csot adjon ki, mielőtt az Alekszináczot elfoglalta, s ilykép a szerbek legyőzetését bebizonyítaná, mi­után tart attól, miszerint győzelmes serege, azon lealázó gyanút, hogy a legyőzött szerbek előtt fegyverét leteszi elhárítandó, nyílt ellenszegülésre képes lenne. Ragusából jelentik tegnapról, hogy Der­vis pasa még eddig nem támadott, hanem csak általános kémszemlét rendelt a montenegrói állások körül. Az ottomán csapatok három hadtestre osz­lottak, s elfoglalták kijelölt positióikat. Dervis pasa csapatainak egy része montenegrói területen áll, s az általános támadás legközelebb megkezdődik. A szerb győzelmi hírekből egy szó sem igaz. S 8 eltiltása­ a porta joga, hogy a hatalmak beleegye­zése nélkül is benyomulhasson Szerbiába, kárpótlá minden, török földön elkövetett pusztításért. A „Politische Correspondenz“-nek pedig Kon­stantinápolyból szept. 5-től a következőket írják: A hat garantia-hatalom által az angol követnél el­határozott lépés tegnap tétetett meg. Az illető kép­viselők mindegyike egyenként ugyan de identicus kifejezésekkel nyilvánította óhajtását az ellensé­geskedések haladéktalan megszüntetésére. A porta válasza ez volt: Törökország inkább kívánja a béke helyreállítását, mint bárki más, de a fegy­verszünetbe bele nem egyezhet, a következő okok miatt: a hadsereg naponkénti kiadása rendkívül nagy, azért az lehetetlen, hogy 200,000 fegyveres embert tétlenül engedjenek vesztegelni. Az irregu­­lárisoknak kik a harczból élnek a fegyverszünet alatt zsoldot kellene adni. Az alkudozások a rosz idők beálltáig elhúzódhatnak, a fegyverszünet pe­dig csak a szerbekre nézve lehet hasznos, kik a nyugalom alatt újjászervezhetnék seregüket. Ezek a hivatalos indokok, de ezekhez tarto­zik az is, hogy a porta fölfogja ama segély jelen­tőségét, mely naponkint Oroszországból érkezik. A porta különben megígérte a hatalmak kép­viselőinek, hogy két nap alatt tudatja a béke föl­tételeit. Szerbiára nézve a porta követelése állító­lag az, hogy a szerb várakat ideiglenesen meg­szállhassa, és hogy a belova-szofia­nisi vasútvonalat Belgrádig kiépíthesse. Szerbia és Montenegro azért hivatkoztak a hatalmak közbenjárására, hogy en­nek segélyével egyik-másik kívánságuk beteljesül­het. De a porta sem fogja elmulasztani annak kinyilvánítását, hogy a lázadó alattvalók részére adamló esetleges engedmények által a török biro­dalom minden pontján szabad tér nyittatik a föl­kelés előtt. Az is komoly aggodalomra ad okot a portának, hogy a harcz által elkínzott mohamedán lakosság fölizgattatnék, ha a lázadást még meg is jutalmaznák. A helyzet tehát nem veszélytelen és kímélést kiván. A török birodalom irányadó kor­­mányférfiai láthatólag közelednek az osztrák di­­plomatiához, és bíznak annak jó szolgálataiban. Idézzük még a „Tgpr.“ diplomatiai értesülé­­­­sét, mely szerint „a­mennyire a legutóbb érkezett magánjelentésekből következtetni lehet, közel van azon aggodalom, hogy a porta követelései, valószí­nűleg, az észszerű mértéket messze túlhaladó aspi­­ratiókat fognak érvényesíteni.“ A­mi már a hatalmakat illeti, azt jelentik „egészen illetékes részről, határozottan, hogy a pé­­tervári török nagykövet a nagyvezérhez intézett je­lentésében oda nyilatkozott, hogy ha a török-szerb confliktus rövid idő alatt az orosz közvéleményt kielégítő megoldást nem nyereni, a czár kénytelen leend vagy politikai nézetét az orosz nemzet aka­ratának alárendelni, vagy a trónról lemondani. A „N. fr. Pr.“ értesülése szerint a hatalmak között élénk eszmecsere folyik a porta leendő föl­tételeit illetőleg. Azt mondják, hogy az esetre, ha a porta föltételei elfogadhatatlanok volnának, azon­­ „komoly rendszabályokhoz“ lesz szü­k­­s­séges nyúlni, melyekkel annak idején a berlini memorandum akart fenyegetőzni. De ezen „rend­szabályok“ természete fölött nagyon szétválók a hatalmak nézetei. Oroszország azt akarja, hogy az ellenségeskedés azonnal megszűnjön, még mielőtt a­­ béke előzetes tárgyalására kerülne a sor. Ezzel hozzák kapcsolatba az ultimátum hírét, mely­nek átadója Ignatieff úr lenne. De nem hiszik, hogy Anglia ilyesmibe beleegyezhetnék. Párisból jelentik a „Pol. Corr.“-nek szeptem­­­­ber 7-től: Híre volt, hogy Oroszország a congressus eszméjével foglalkozik. E hírben csakugyan volt : valami igaz. Décazes herczegnek még Vichybe­­ való elutazása előtt orosz részről tanácsolták, hogy­­ a congressus egybehívására tagadja meg a kezde­ményezést. Ezen egyedül a vezérminiszterek által­­ tartandó congressus a keleti kérdés rendezésével foglalkoznék. Decazes herczeg a tábornagy-elnök­kel egyetértve a kezdeményezést vissz­autasí­­­­totta, miután Francziaország, a minden párt által he­lyeslett tartózkodó álláspontját a keleti kérdéssel szemben, jövőre is meg akarja tartani. Chaudaurdy gróf kinevezése konstanti­nápolyi franczia követté már bizonyos. Chaudaurdy­­ gróf Gorcsakoff herczegnek személyes barátja. A barátság azon időből származik, midőn Chaudaurdy berni követ volt. Gorcsakoff herczeg pedig köztu­domás szerint sok év óta több hetet tölt Svájciban.­­ Anmale herczeg jelentékeny összeget írt alá a sebesült szerb­k számára, és azt Pétervárra küldötte. A „Daily News“-nak jelentik Párisból: Thiers a legjobb egészségben van, jelentékeny részt vesz a Szerbiára vonatkozó diplomatiai tár­gyalásokban, és naponként hírnököket fogad a franczia és egyéb kormány részéről. Ha a con­gressus létre jön, úgy hiszik, hogy Oroszország és Ausztria őt szemelték ki annak elnökévé. K­onstantinápolyból, szept. 7-ikéről jelentik a „D. Ztg.“-nak. Az új szultánban való bizalom növekedik. A papírpénz alább szállása némi nyugtalanságot okoz. Ázsiában folytatják az Orosz­ország elleni készülődéseket; Batumot, Szinopet és Trebizondet újonnan erősítik. Maurocordato és sza­­rifi galatai bankárok múlt héten 364,000 fontot kölcsönöztek a kormánynak a szmirnai vilajet jö­vedelmének záloga fejében. Ebből 80,000 fontot Londonba küldöttek az 1855-iki kölcsön kamatainak fizetésére. Athénből írják a „Pofit. Corr.“-nek szept. 3-ikáról: Az itteni kormány még a kamarák egy­­behívása előtt törekedett az indigenatus kér­désének megoldására. Miután a török kabinet ed­dig csak mentségekkel és kitérésekkel válaszolt, most egyszerre hírlik, hogy Konstantinápolyban Karatheodori elnöklete alatt bizottságot szerveztek, mely ez évi decz. 13-án fog egybeülni, hogy e kér­désben döntsön. Ez újabb elhalasztás itt nagy bo­­szankodást okoz. A kormány még inkább sértve érzi magát a török külügyminisztérium cynicus modora által, melylyel az epirusi, thesszáliai és mac­edoniai cserkesz coloniákért a felelősséget visszautasítja. „A porta nem tilthatja meg a már letelepedett cserkeszeknek, hogy hozzátartozóikat néhány napra meglátogassák.“ Így hangzik a válasz Görögország tiltakozá­sára. Mindenesetre érdekes, hogy Konstantinápoly­

Next