Ellenőr, 1879. október (11. évfolyam, 470-523. szám)

1879-10-09 / 484. szám

lenleg az ellenzéki legnagyobb gravamen a kormány ellen. Áll pedig ez a szörnyű sérelem abban, hogy az adók jobban folynak be mint valaha. Hogy ez a tapasztalás különösen boszanthatja az oppositiót, az érthető, noha nem dicséretes dolog; de hogy Magyarország állami tekintélyének és hitelének javára válik, künn és benn is, minden tekintetben arról kétkedni a józan ember nem fog. Hjáh! de az a sok executió! kiáltanak fel. Na hát az a sok executió meg van más országokban is mindazok irányában, a­kik nem fizetik le tartozásukat önkéntesen. És nem csak az állam jár el ily „kegyetlenül“, hanem így járnak el a magány társulatok és emberek is a nem fizető adósok irányában. És furcsa „igazság“ is lenne ám az, ha a pontos adófizetőkre rónák ki azt a terhet i­s, mely a rossz adófizetőktől nem volna­­behajtható szép szóval. Kímélni kell, igenis, a szükségben levőket akár tartozzanak a „néphez“, akár nem; és senki iránt sem kell túlhajtani a törvény szigorát, ha mindjárt nem volna is „szegény“ ; mert a­kit nem saját hibája miatt érnek el a csapások, az tönkre juthat kis, közepes és nagy vagyon mellett is egyiránt, ha az ellenében intézhető követelések kielégítésére szorítta­­tik könyörtelenül. De hogy az executió oda se te­gye be lábát, ahol az adót nem akarják megfizetni, ámbár kiternék néha a dinom-dánom és korcsmajárás elhagyásából , az már olyan kíméletesség volna, mely ellen jogosan zúdulhatnának a jó adófizetők országszerte, mert az valódi kíméletlenség és igazságtalanság lenne az ők munkássága, takaré­kossága és erszénye ellen. Hogy ezek sem ke­rülhetik el néha a botrányos zaklatást, s hogy felháborító dolgok történnek olykor még azok irá­nyában is, a­kik előre megfizetik az évi adót: az tény, melyről eleget írtak a lapok és a­melyen segíteni a pénzügyér kötelessége. De az execu­ti­ók ellen egész általánosságban, ex b­esi­kelni sikra, az nem egyéb, mint hangos képtelenség, ki­vált ha valaki a felett is méltatlankodik, hogy az adók jól folynak be. Irányi Dániel igen higgadtan fogalmazott in­­terpellációjának tárgyáról én is mondok valamit, mihelyt a miniszteri választ meghalljuk. Jelenleg csak annyit jegyzek meg, hogy tökéletesen egyetértek tisztelt képviselőtársammal a kí­vánságban, miszerint a hadsereg bíráskodási rendszere módosítva legyen, illetőleg meg­szűnjék, vagyis csak azon vétségekre tartassék fenn, melyek a katonaság körén belül történnek. A­mi vétség katonák és nem katonák közt fordul elő, az nem a hadbíróság, hanem a polgári ha­tóságok elé tartozik. És én ezt egyikének tar­tom azon ügyeknek, melyekre nézve az osztrák közvéleménynyel találkozhatunk és együtt kell haladnunk egész a sikerig. Mert az már csakugyan sok, a­mit a katonai — tiszti és közlegény­i —­­garázdálkodásokról, hol a bécsi, hol a budapesti sajtó mindegyre feljegyez. Vagy tán még most is azt hiszik némely „körök“, hogy a monarchiára nézve elég biztosíték a nagy hadsereg, ha ennek irányában idegenné vagy épen ellenségessé válik is a polgárok hangulata? Jó lesz kigyó­gyulni abból a hitből teljesen, különben meggyűl­het a monarchia baja nagyon. A polgárok és katonák közti jó viszonyt nem megrontani, ha­nem fejleszteni és szilárdítani kell, ha azt akarjuk, hogy Magyarország-Ausztria nagyhatalom marad­jon. A hadügyérnek tehát alig lehetne sürgő­sebb teendője, mint az, hogy intézkedjék szigo­rúan minden kihágás és garázdálkodás ellen, mely ama jó viszonynak ártalmára van. A két kor­mánynak pedig értekezni kellene egymással egy olyan törvény létesítése végett, mely a polgári bíróságok elé utalná a katonai kihágásokat is — mint Angliában — midőn azok nem a hadsereg keretén belüli vétségek. Budapest, október 8. Az osztrák trónbeszéd, melylyel a bi­rodalmi tanács megnyittatott, tökéletes kife­jezése a lajtántúli helyzetnek. Az események, a birodalmi gyűlés fel­oszlása óta, tömegesen feltorlódtak. Ausztria belügyi politikája új alapot kapott. Az ál­lami organismus alkotmányos működésétől eddig visszavonult tényezők jelentek meg az osztrák Parlamentarismus küzdterén. A régi factorok felbomlottak. Az új alakulások kör­vonalai már­is jelentkezni kezdenek. A kül­ügyi politikában legújabban is sikerek vi­­vattak ki. A­­ monarchia külügyi helyzete szilárd alapokra tett szert, s külpolitikai actiónk határozottan tagolt szakot tüntet fel. Mindez eseményeket, s magának a mo­narchia helyzetének képét hiven tükrözi vissza a trónbeszéd, mely szerkezetileg, mint tartalmilag méltó volt az osztrák parlament üléseinek, s minden valószínűség szerint egy új aerának megnyitásához. Valóban, egy új, alkotmányos, a béke műveivel kecsegtető aera előszele leng a trónbeszédben. Ausztria politikájában egy évtized óta nem történt fontosabb esemény a cseheknek a birodalmi tanácsba való lé­pésénél. A trónbeszéd első­sorban, s meleg szavakkal szól ez eseményről, teljesen mél­tányolva annak horderejét, midőn fontos lé­pésnek mondja azt a kibékülés és egyetér­tés elérésének útján. A korona biztos re­ményét fejezi ki, hogy „az általános mér­séklés és a jogok kölcsönös tiszteletben tar­tása által, sikerülni fog ezen, a monarchia hatalmi állásának érdekében fekvő, s min­denkor szem előtt tartandó czélt valósággal elérni, s igy az alkotmánynak az összes né­pek egyenlő és örömteljes elismerését biz­tosítani.“ Ezen a trónról kimondott szavak bizo­nyára élénk viszhangot keltenek Ausztriá­ban, s midőn a békülékenységet, s a jogok kölcsönös tiszteletben tartását ajánlják, egy­szersmind megmutatják azon irányt, mely­ben a lajtántúli dolgok kibontakozhatnak eddigi zűrzavaros állapotukból. A csehek jogfentartásáról elmondtuk már véleményünket. Nem tekintjük azt egyéb­nek merő formalizmusnál. A trónbeszéd megnyitva a birodalmi tanácsot, egy szomorú korszakot zárt be, melyben a meddő al­­kotmányküzdelmek megakadályozták Ausztria belügyeinek szabad fejlődését. A csehek jogfentartása nem változtat ezen. Az alkot­­mányharcz nem fog ugyan megszűnni , de tere a parlament, korlátai az alkotmányos korlátok lesznek. A duzzogó félrevonulás korszaka lejárt. Ausztria népeit az alkotmá­nyosság szelleme lengi át. Ez a szellem ellenállhatatlanul előre fogja hajtani a laj­tántuli pártokat, cseheket, úgymint alkotmá­nyosokat, azon után, melyre léptek, s mely­ről többé nincsen visszalépés. A trónbeszéd a törvényhozási munká­latok egész hosszú sorozatát tárja fel, mely munkálatok czélja a belügyi rendezkedés, s a lajtántúli népek jóllétének emelése. Ez a belügyi programm szoros összefüggésben van külügyi helyzetünkkel. Németországhoz szoros barátság fűz bennünket. E baráti vi­szony természetes következménye, hogy a monarchia ipar- és kereskedelmi viszonyai kedvező szabályozást nyerjenek. A trónbe­széd e tekintetben határozott reményt nyújt. Kedvező külügyi helyezetünk átalában éreztetni fogja hatását a belügyekre. A kül­­hatalmakkal, mint a trónbeszéd is consta­­tálja, barátságos viszonyban vagyunk. A berlini szerződés minden pontjában megva­lósult. A novi-bazari sandiákot a portával való teljes egyetértésben szálltuk meg. A monarchia megoldotta külügyi problémáit, s a legújabban létrejött események mintegy természetes határt vontak actiónk elé. Egy­előre tehát nem kell tevékenységünket kifelé irányozni , gondunknak csak arra kell irá­nyulnia, hogy a külügyi viszonyokban a tényleges állapotot fentartsuk, s érdekeinket a nyert alapon megőrizzük. Ausztria-Ma­­gyarország tehát nyugodtan foghat belü­gyei­­nek rendezéséhez, s ami fő, pénzügyi álla­potának javításához. És azért a bécsi és budapesti parlamentek munkaprogrammja nagyfokú hasonlóságot tüntet fel, s a béke, melylyel a külügyi viszonyok kecsegtetnek bennünket, s melynek impozáns garantiáját a hatalmak legújabb csoportosulása képezi, lehetővé fogja tenni úgy a zavartalan mun­kálkodást, mint e munkaprogramra megva­lósítását, ügyi rajzát kellett volna adni az iskoláknak. Mint mi iskoláinkat ismerjük, ott igen sok az egészség­­ügyi hiány, s elhallgatásukkal igen rossz szolgála­tot teszünk a közügynek. Ennyit Veszprém megye közegészségi jelenté­séről. Hogy sok kívánni való maradt itt is, kivi­láglik a mondottakból. Dr. Livius: Közegészségügy. ív. ( Veszprémmegye közegészségügyi viszonyairól.) Veszprémmegye közegészségügyi viszonyait tárgyaló évi jelentés 1878-ról 15 sűrűn nyomatott nagy lapra terjed. Egészben hálás munkát képez. Körülményesen rajzolja a lefolyt év kórállapotát, kutatja az álta­lánosabb kór­okokat s különös tekintettel van a járványokra, melyekről kimerítően előadja, hány és mely községekben fordultak elő, mely népszokások segítik elő terjedésöket. Kimutatja, hogy „a beteg­látogatók által hurczoltatott szét a fertőző ragályt, hogy a rossz lakviszonyok és a szegény nép értel­metlensége okozzák a nagyobb halandóságot. A jelentés többi fejezetei is meglehetős sza­batosan irvák. De részleteiben sok hiányra akadunk. A járványok terjedésére vonatkozó kutatások­nál, például sajnosan nélkülözzük az ivóvíz és a tej vegyvizsgálatát, a talaj szenynyizettségéről való felvilágosítást, miután ezekről részint ismeretes, részint feltételeztetik, hogy a járványos kar­csirák fejlődésére és továbbvitelére szolgálhatnak. Szerző mondja ugyan, „hogy a talaj nedves mivolta , a könnyű­séget befertőztető kigőzölgések és tisztá­­talanság . .. nagyon elősegítik a halálozást“, de ily általánosság­ban nem bír ez állítás azzal a je­lentőséggel, mint ha csak egy bizonyító példával tudatta volna azt velünk. Örömest elhisszük, hogy tapasztalatai a tényállásnak megfelelnek, mert ko­moly törekvést látunk munkájában, de a tudomány nem nélkülözheti a bizonyítékokat, s ezért köve­teljük ezeket. Ai UYU JutuZiivcLiC/öCiviUl­IS CSaK annyit monni, hogy „irányadóul a nm. m. k. belügyminisztérium 1873. év jan. hó 3-án 1805. sz. a. kiadott szabály­rendelete szolgált.“ Szerettük volna tudni, hogyan járt el a különböző esetekben és milyen sikerrel. A fertőztelenitő szerek hatásáról való vélemény az utóbbi időben igen leszállt lelkesedettségéből ; an­nál inkább volnánk kiváncsi megtudni: volt-e kö­szönet azok alkalmazásában. Azzal sem lehetünk megelégedve, hogy csak­­két járványos betegségnek t. i. a roncsoló torok­lobnak és a kanyarónak bocsátkozik behatóbb tár­gyalásába, mikor „ a figyelemre méltóbb haláloko­kat“ elősoroló kimutatásban azt találjuk, hogy for­dult elő még más járványos betegség is s úgy lát­szik nagyobb kiterjedésben, mint az említettek. A kanyaró okozott 183 halálesetet, a roncsoló torok­­láb 184-et, de a torokgyík 201-et, a hökhurut 304-et, azonkívül a hagymát 163-at. Miért nem szólott ezekről is részletesen, mikor ezek is oly figyelemre méltók mint halálokok, sőt nagyobb mértékben még, végbevitt pusztításokat tekintve? Azt a vádat is kell emelnünk a főorvos úr ellen, hogy, habár nem hallgatja el s nem is szépíti a kedvezőtlenebb közegészségi tüneteket, óvako­dik számokkal való illustrálásoktól, míg a kedve­zőket örömest kiemeli, így az enyhébben lefolyt kanyaróról elmondja: hányada halt el a betegek­nek t. i. 6 százaléka, holott a roncsoló torokláb­ról, mely majdnem 53 százalék halálozással járt, azt kiszámítani átallotta. Mi inkább azt tanácsol­­nák, hogy ellene irányzandó tettre serkentés czél­­jából a kedvezőtlenebb közegészségi jelenségeket emelje ki. Általában Veszprém megye főorvosa sem sze­reti a számadásokat, s ő tőle sem tudjuk meg a halálozási arányszámot. Evidentiában sem tartja a lakosok számát, e nélkül pedig nincs is helyes kalkulus. A tanfelügyelő szomszédos jelentéséből tud­juk meg, hogy Veszprém megyének van 201,431 la­kosa. Ezek közül az alispán szerint „a felekezeti lelkész urak által beterjesztett hitelt érdemlő ada­tok alapján“ elhalt 8047, miglen a főorvos azt közli velünk, hogy „a megye összes járásaiból be­adott D. minta szerinti kimutatásokból“ nyert szám 7313-at teszen. Ne bocsátkozzunk másodszor is ennek tag­lalásába, hanem fogadjuk el mint hitelesebbeket az alispán számait. Ezekből az tűnik ki, hogy Veszprém megyé­­ben kevés híján 40 halt el ezer ember után. Ez igen szomorú tény. A legtöbb halálesetet (454-et) okozott be­tegség itt is a tüdőgümőkór volt, utána követke­zik a tüdőláb 389 halálesettel. A 0­ 5 éves gyermekek közül elhalt 3892­ az összes haláleseteknek 48,36 százaléka. Az eddig megbeszélt megyei jelentésekhez viszonyítva, ez valamelyest kedvezőbb arányt ad. Kérdés azonban, hogy hibátlan-e ama a D. mintákból levont szám. Halva született 14, éretlenségben elhalt 19, veleszületett gyengeségben 553. Minthogy ez ese­tek egy közös okra viendők vissza, t. i. a méh­magzat hiányos vérbeli táplálására, úgy itt a re­­productionak egy igen kevéssé örvendetes megvi­lágítására akadtunk. Született 9265, vagyis kevés híján 46 ezer ember után. Veszprém megye fölött „sűrűn kóvá­lyog a gólya“, de szükség is van reá, hogy ne csak a veszteséget fedezze, hanem egy kis nyere­séget, szaporulatot is felmutathasson. A közegészségi hatóságok működését kimu­tató táblákra csak annyit jegyzünk meg, hogy nem elég, például, azt mondani: „Népiskolák megszem­léltettek 240-szer, itt zsúfolás találtatottt 9, rossz szellőzés 8, tisztátalanság 12, ragályos vagy járvá­nyos kór 2 esetben“ , hanem — magyarázatául a talált hiányoknak, de a szemlék beható voltának bizonyítása végett is — legalább rövid egészség­ Országgyűlés. 1. Ott vagyunk a hol voltunk. Az ellen­zék megfogyva bár és még inkább meg­törve is hű maradt politikájához és a leg­kicsinyesebb huzavonát is örömmel ragadja meg, ha azzal a többséget legalább boszant­hatja. Hogy nem árthat többé, azt talán ő maga is érzi. S csakis a végső desperatió magyarázhatja meg, hogy megfeledkezik minden méltóságról, melyet még a politikai pártharc­nak sem szabad nélkülöznie. A kormányelnök ma több új szakbi­zottságot indítványozott. Ilyen volna a Bosz­nia és Herczegovina vámviszonyait tárgya­landó közgazdasági bizottság is. Feláll arra Simonyi Ernő és a többség derültsége mel­lett azzal argumentál e bizottság ellen, hogy hiszen még kérdés, várjon a ház akar-e va­lamit tudni Boszniáról és Herczegovináról. Még ez oldalról is bámulatra ragadt min­denkit a következetesség e heroismusa. S ime feláll mindjárt a leglegálisabb ellenzék leglegálisabb vezére és — ugyanazt mondja, mit Simonyi Ernő. Növelte még a dolog komikumát, hogy Apponyi Albert gróf veszedelmes praecedenst vélt ez eljárásban feltalálhatni. Eltekintve attól a jámbor ötlettől, mely kétségbe vonta, vájjon a ház egyáltalán akar-e foglalkozni Boszniával, s amelyet Apponyi gróf tartózkodott is r­etorikájának mélabús szárnyaira emelni — még mindig roppant gyermekes marad az ellenzéknek magatartása. A kormány által benyújtott törvényjavaslatokat okvetlenül tárgyalnia kell a háznak, hogy a javaslatok tárgyalásának bizottsági előkészítése helyes, azt Apponyi gróf később, midőn újabb bizottságok szer­vezéséről volt szó, maga is elismerte, így aztán igazán nem lehet tudni, hogy hol van itt a veszélyes pr­ecedens, mikor a ház az­után is elvetheti a javaslatot, ha a bizottság már tárgyalta. Ha lehet itt veszélyes pre­cedensről szó, azt legfölebb az ellenzék mai eljárásában lehet föltalálni. Mert ha innéttúl sem lesznek szerencsésebb argumentumai, akkor bizony nem sok sikerrel biztathatja magát. — A ház hozzájárult a bizottság ki­küldetéséhez. Még egy hasonló ártatlan csatát pró­bált az ellenzék az ínségesek részére nyúj­tandó segély szőnyegre kerül­tével. Sci­­tovszky János az egyesült ellenzék rokon­szenves fiatal szónoka pártja nevében kije- 1—1_0J _ j„i a közigazgatási bizottságokat is meg kellene hallgatni. Ebben igaza is volt, csakhogy ezt a kormányelnök nyilatkozata sem zárta ki, azon esetek kivételével, hol rögtön kell in­tézkedni s hosszas tanácskozások mellett ko­moly szerencsétlenségeknek tennénk ki egész vidékeket. Az egyesült ellenzék hivatalos nyilatkozata azonban nem is ezért érdemel figyelmet. Sokkal élvezetesebb benne az az öntudatlan dicséret, melyet a közigazgatási bizottságoknak zeng, melyeket eddig annyira nevetségesekké igyekezett tenni. Scitovszky beszéde közben egy mu­latságos episod is fordult elő. Egyszer meg­­nagyméltóságozta a kormányelnököt, a­mi a szélbal­bus­ magyarjainál a felháborodás han­gos kitörésére vezetett. Legtöbb derültséget azonban kétségte­lenül Verhova­y keltett, midőn megszidta a kormányt azért, hogy az idén jobban foly­nak be az adók, mint tavaly. Verhovay a jelen év ínségére hivatkozott, de arról meg­feledkezett, hogy az csak most kezdődhe­tik, s az adók jobb befolyása már az ele­jétől ered. Legközelebbi ülés pénteken. Azután vagy kétheti szünet, mialatt a bizottságok előkészíthetik a legsürgősebb törvényjavas­latokat. II. A képviselőház ülése október 8 án. (Esti lapunk tudósításának kiegészítéséül.) Az idei rossz termés folytán szükségessé vált kormányintézkedésekről tett miniszterelnöki elő­terjesztés után az interpellatiók tétettek meg. Szalay Imre a belügyminiszterhez a követ­kező interpellate intézte: Tekintettel arra, hogy az 1836: VI. törvény­nek úgy később a gyakorlat és az 1868-iki 13713. számú belügyminiszteri rendelet a termelők által a boroknak hordóbani eladását mint jogot megen­gedte, annak határt most nem szabván, mint az abroncsozás egyedüli követelményét, — ennek da­czára a t. belügyminiszter ur 1877. évben 59560. sz. alatt egy rendeletet bocsátott ki, melyben a bor eladása minimumjául 50 liter űrtartalmat állapit meg, a mely űrtartalmu hordók nem is léteznek s ez által a régi gyakorlat 2/1, 1/4 akonkénti eladá­sát betiltván, borkereskedelmünk nagy hátrányára, úgy ez által miután önkényüleg törvényt nemcsak magyarázott, hanem új törvényt az előbbeniekkel ellenkező szelleműt alkotott törvénytelenül, melyre csakis kizárólag a képviselőház van jogosítva a főrendiekkel együtt, kérdem a t. belügyminisz­ter urat: mely indokok vezették a fentnevezett rende­let kibocsátására? és szándékozik-e ezen rendele­tet visszavonni? Közöltetik a belügyminiszterrel. Irányi Dániel a Hecht­­-Boemelburg ismeretes ügyben interpellált. Interpellálja így hangzik : Több hónappal ezelőtt azt olvastuk a hírla­pokban, hogy báró Boemelburg közös hadseregbeli kapitány Hechtl Frigyes öreg polgárt Győrben az utczán karddal megvágta, minek következtében ez több ideig betegen feküdt, azután pedig a vett seb miatt-e, vagy egyéb oknál fogva, nem tudom,­­ meg is halt. E napokban aztán azt írták a lapok, hogy a boldogultnak gyermekei arról értesíttettek, hogy 25 írt gyógyítási költséget, melynek megfizetésé­ben a nevezett kapitány elmarasztaltatok, fölve­hetnek. Nem akarván a tények biztos ismerete nél­kül véleményt mondani, tartózkodom ez­úttal e hírekre vonatkozó minden megjegyzéstől annyival inkább, mert hihetetleneknek látszanak nekem. De miután azok mélyen felizgatták a közvéle­ményt, szükségesnek tartom, hogy a tények a ma­guk valóságában köztudomásra hozassanak. A mi­ért is kérdezem a tisztelt igazságügy miniszter úrtól : 1- szer. Hajlandó-e az érintett ügyre vonat­kozó irományokat, különösen pedig a panaszleve­let, a vizsgálati jegyzőkönyvet, mely a panasztott védelmét is magában foglalja s a hozott ítéletet hi­teles másolatban megszerezni s a képviselőházzal közölni ? 2-­or. H­ajlandó-e továbbá oly törvényjavasla­tot, előterjeszteni, mely szerint a szolgálati és fe­gyelmi vétségek kivételével, a katonák is a pol­gári bíróságok alá rendeltetnek? Közöltetni fog az igazságügyminiszterrel. Szalay Imre utal a hírlapok azon hírére, hogy a phylloxera már nemcsak az ország egy vi­dékén, hanem az Érmelléken, Szatmáron, Kassán és Nagy-Károlyban is mutatkozik. Miután tudja, hogy a klosterneuburgi gazdaságból régibb időben oly vesszők hozattak Magyarországba, melyeken a phylloxera constatáltatott, újabban pedig Kassán az ország legnagyobb szőllőtermelőjénél és szőllő­­vessző eladójánál, Mathiasnál észleltetett ez a baj leginkább, a­honnan Magyarország majd minden vidékére került szőllővessző, kérdezi a minisztert, kü­ldött-e azon helyekre szakértőket. Erre vonatko­zólag interpellácziója a következő: Tekintettel azon megdöbbentő körülményre, hogy az ország több részében Érmelléken, Szatmá­ron, Kassán, phylloxera észleltetett, s ennek kö­vetkeztében félő, hogy több helyen is létezik, hova nevezett helyekről vessző vizetett, kérdem a t. miniszter urat: Küldött-e nevezett helyekre szakértőket, kik a bajt és kiterjedést megállapítsák ? úgy oda, hová a vesszők vitettek nevezett helyekről szándékozik-e küldeni? Kemény Gábor báró földmivelés-, ipar- és kereskedelmi miniszter kijelenti, hogy az illető he­lyekre küldött szakértőket, és azon helyeken, úgy­mint Nagy-Károlyban, Szatmár-Németiben és Kas­sán a kiküldött szakértők vizsgálata nyomán tör­tént a phylloxera constatálása. Nyomoztatja to­vábbá azon helyeket részint Pecsben, hova dr. Selley testvére hozta volt a szőlővesszőket, szint ott, a hova ő kiküldötte, mindenütt, és tart tőle, hogy az országnak már nagy része ki van veszélynek téve. Ami pedig a további eljárást illeti, jelenleg szakértők értekezlete működik, mely hivatva van véleményt adni, mely eljárások alkalmazhatók leg­közvetlenebbül arra, hogy e baj ha nem is min­denütt kiirtassék, de legalább localizáltassék. A szakértők első ülése tegnap volt, eredményét még nem képes a házzal közölni. Érzi a helyzet fenye­gető voltát és a szükséges intézkedéseket, a­meny­nyiben lehet maga is megteszi, vagy ha szükséges leend, erre nézve a ház intézkedését fogja kikérni. (Helyeslés.) Szalay Imre a földmivelésügyi miniszter vá­laszát tudomásul veszi, s csak arra kéri, hogy né­zesse meg Mathias könyveit, mert ezekből kitűnik, hogy hová jutottak szőllővesszők, és hogy hová kell szakértőket küldeni. A­mire Kemény Gábor báró földmivelésügyi minisz­ter kijelenti, hogy ez már megtörtént. Erre a ház a miniszter válaszát tudomásul veszi.­­ Ezután az elnök arra kéri a II, III. és V. osztályba sorozott képviselőket, valamint a tegnap megválasztott 12 bizottmányt, hogy az ülés után maradjanak a házban alakulásra. Hyacl­an 41.l­56 v'ólu.LájXx 10 excb 90 pOi'CeliOV végződött. A legközelebbi ülés pénteken, délelőtt 10 órakor fog megtartatni, melynek tárgyát a követ­kezők fogják képezni : A honosításról szóló tör­vényjavaslat­­ tárgyalására kiküldendő 15 tagú, to­vábbá Bosznia és Herczegovina közigazgatása iránti teendőkről szóló törvényjavaslat előzetes tárgyalá­sára kiküldendő szintén 15 tagú bizottságnak, va­lmint a 21 tagból álló közgazdasági bizottságnak megválasztatása, végre a zárszámadási bizottság kétrendbeli és pedig az 1877-ik évi zárszámadás­ról és a Horvátországgal folytatott leszámolásokról szóló jelentésének tárgyalása. A magyar nuntium a Horvátországgal megújítandó pénzügyi egyez­mény tárgyában. (Kivonat a Horvát-Szlavonországokkal megújítandó pénzügyi egyezmény létesítése végett kiküldött magyar országos bizottság 1879. évi október 5-én tartott ülé­sének jegyzőkönyvéből.) Márkus István előadó előterjeszti a hor­­vát-szlavon orsz. bizottság 1. évi julius hó 23-án kelt üzenetére válaszul adandó üzenetnek a mult ülésben hitelesített szövegét, mely következőleg hangzik : A magyar országgyűlés által a Horvát-Szla­vónországokkal megújítandó pénzügyi egyezmény létesítésére kiküldött országos bizottság, kötelessé­géhez képest, komoly tanulmány és megfontolás tárgyává tette azon 1. évi július 23-án kelt üzene­­tet, melyben a tisztelt horvát-szlavon országos bizottság a pénzügyi egyezmény megújítására vo­natkozó javaslatait kifejtette , s e javaslatokra vo­natkozó megállapodásainak eredményét a követke­zőkben foglalja össze. A horvát-szlavon országos bizottság üzeneté­­nek első javaslata az 1868: XXX. t. sz. 11. és 12. §-ainak intézkedéseire vonatkozik, illetőleg ezen §-ok intézkedései ellen irányul. A horvát­­szlavon országos bizottság hibáztatja a kulcsot, melyet ama 12. §, egyrészről Magyar-, másrészről Horvát-Szlavonországoknak a közös költségekhez való hozzájárulása arányára nézve az adóképessé­güket kitüntető hivatalos adatok alapján megálla­­pított. E kulcsnak helytelen voltát egyúttal egy hosszabb és részletesebb érveléssel igyekszik bizo­nyítani, melynek éle azonban már nem a 12. §-ban felvett kulcs, hanem a 11. § ban megállapított elv ellen irányul; azon elv ellen, melynek alapján Horvát-Szlavon- és Dalmátországok a közjogi vi­szonyaikat szabályozó alaptörvényben elismerték, hogy a közös ügyek költségeihez adóképességük arányában volnának kötelesek járulni. Az e kérdés körül csoportosuló érvelésnek eredménye a horvát országos bizottság azon indítványában nyer kifeje­zést, hogy a magyar országos bizottság: „ne vegye a pénzügyi viszonyok megújításának alapjául az 1868. évi XXX. t. sz. 12-ik szakaszát, hanem fo­gadja el azon egyedül igazolt, a két ország állam­jogi viszonyának és Horvátország adóképességének megfelelő elvet, melyet az eddigi regnicolaris kül­döttségek is kétszer gyakorlatilag végrehajtottak, hogy t. i. a Dalmát-, Horvát- és Szlavonországok közjövedelmének felosztásában mindenekelőtt belső autonómiájuk szükségleteinek fedezése vétessék tekintetbe, a fölösleg pedig jövőre is a közös ki­adások fedezésére fordittassék“. A mennyiben ezen indítvány az 1868. évi XXX. t. sz. 12. §-ban foglalt kulcsnak, illetőleg a kulcscsal együtt a 11. §-ban kifejezett elvnek egy­szerű mellőzését kívánná: a magyar orsz. bizott­ságnak lehetetlen ez inditványnyal, s még kevésbé lehetséges az indítványt támogató érveléssel egyet­­értenie. Az 1868: XXX. t. czikk a Magyarország és a társországok közti pénzügyi egyezmény élére azt a Horvát-Szlavovország által is jogosnak elismert alapelvet állította, hogy a társországok adóképes­ségük arányában volnának kötelesek a közös költ­ségekhez járulni. Felállította pedig ez elvet annak daczára, hogy egyelőre nem volt szándékában azt tényleg érvényesíteni, sőt tekintettel a fenforgó viszonyokra, azonnal egy más kivételes elvet foga­dott el a társországokkal való pénzügyi viszonynak ideiglenes alapjául. De mindamellett is felállítan­­dónak vélte amaz alapelvet azért, mert egy elvár­­hatlan állami közösség keretében időnként változó, de folyton megújítandó pénzügyi viszonynak végső jogos alapját nem vélte egyebütt feltalálhatónak, mint az állami közösség minden tagjának azon kö­telezettségében, hogy mindegyik adóképessége ará­nyában tartozzék a közös terheket viselni. Ezen elvnek megvalósítása képezi a társországok és anya­ország közti pénzügyi viszony természetes fejlődé­sének czélját, de ezen elv képezi a viszonyoknak odafejlődéséig is, az ideiglenesen alkalmazandó ki­vételes elveknek egyik szabályozó elemét, melynek a pénzügyi egyezmény időnkénti megújításánál nem szabad szem elől tévesztetnie. Teljesen az itt kifejtett állásponton áll az 1868: XXX. t. czikknek épen a horvát izenet által idézett 13. §-a is — midőn az imént em­lített 11. és 12. §§-okkal közvetlen kapcsolatban — kimondja, hogy: „Miután azonban Horvát- és Szlavonországok összes tiszta jövedelmei azon összeget, mely a fennebbi szakaszban érintett adó­­képességi kulcs szerint a közös ügyek költségei­ből reájuk esnék, ez idő szerint csak úgy fedez­hetnék, ha a beligazgatásukra szükséges ösz­­szegek nagyobb részét is általadnák . Magyaror­szág, tekintettel azon testvéri viszony megújítá­sára, a­mely közte­s Horvát- és Szlavonországok között századok óta fennállott, készséggel bele­egyezik, hogy Horvát- és Szlavonországok jöve­delmeiből mindenekelőtt bizonyos összeg, mely ez országok beligazgatási költségeire időnként egyez­­ményileg megállapíttatik, vonassék le, s a beligaz­gatási szükséglet fedezése után fenmaradt összeg fordíttassék a közös ügyek által igényelt költsé­gekre“. A két elv szoros összefüggésben van egy­mással és bizonyos fokig kiegészíti egymást. Egy­részről áll Horvát-Szlavonországoknak önmaguk által elismert kötelezettsége a közös költségekhez adóképességük arányában való hozzájárulásra; másrészről áll Magyarországnak törvényesen kife­jezett készsége arra, hogy addig is, míg Horvát- Szlavonországok oly helyzetbe jönnek, hogy e kö­telezettségüknek beligazgatásuk megbénítása nél­kül eleget tehetnének, beleegyezik a beligazgatási költségekre időnkint egyezményileg megállapítandó összegnek Slorvát-Szlavonországok jövedelmeiből való előleges levonásába. Elejteni az előbbi alapelvet, és a mellett fentartani és kizárólagos hatálylyal ruházni fel az utóbbi ideiglenes kisegítő elvet ; annyit tenne, mint nemcsak az időnként változó pénzügyi egyezmé­nyeknek, de magának a Magyarország és a társ­országok közt fennálló törvényes politikai viszony­nak egyik alapkövét megingatni; annyit tenne, mint kivenni a pénzügyi viszonyból egy lényeges szabályozó elemet, és utat nyitni arra, hogy a bel­igazgatási költségek előleges fedezésének ideigle­nesen elfogadott elve feltétlen szabálylyá válva és minden mérséklő ellensúlytól megszabadulva, végre a méltányosság határain esetleg túl is terjeszthesse egyoldalú követeléseit. A magyar orsz. bizottság ugyanis a 1. hor­vát-szlavón orsz. bizottságétól lényegesen eltérő nézetben van arra nézve, mintha Horvát-Szlavón - országok közjövedelmeinek olyatén felosztása, mely szerint a közjövedelmeknek csak az autonóm szük­séglet levonása után mutatkozó maradványa volna a közös költségek fedezésére fordítandó, képezné az egyedül helyes, egyedül lehetséges elvet, oly amit­ n­a, h­ogy „Magyarország és Horvát-Szlavón­országok közt a pénzügyi viszony szabályozásában sem most, sem máskor nem érvényesülhet más elv.“ Ellenkezőleg, úgy kell vélekednünk, hogy ez elv ily feltétlen érvénynyel felruházva, egyáltalá­ban nem alkalmas arra, hogy állandó állami kö­zösségben élő felek közt helyes és életrevaló pénz­ügyi viszonynak alapját képezze. A pénzügyi vi­szonynak teljesen oly alapra fektetése, hogy az egyik fél jövedelmeiből saját u. n. autonóm szük­ségleteinek fedezésére felhatalmaztatván, csakis jö­vedelmei netáni feleslegét áldozná a közös czé­­lokra, mik a másik fél tekintet nélkül saját bel­­szükségleteire, kényszerítve volna a közös terhek egész tömegét feltétlenül viselni, közvetlen hatá­sában, de kivált logikai fejlődésében nem vezet­hetne egyéb eredményre, mint az utóbbi fél egy­oldalú terheltetésének folytonos növekedésére és végre is erejének teljes kimerülésére. A horvát o. b. üzenetének hivatkozása a monarchia két állama közti viszonyokra, nem mel­lette, hanem kiáltóan ellene bizonyít a horvát o. b. által most és mindenkorra feltétlen érvényűnek vitatott elvnek. A magyar o. b. nem tartja czél­­szerűnek a két viszony közti összehasonlításokba mélyebben belebocsátkozni. A monarchia két fele közti paritásos államjogi kapcsolat egyrészről, és Horvát-Szlavonországoknak Magyarország irányá­­bani közjogi állása másrészről oly különböző ter­mészetű viszonyok, hogy az egyiknek köréből le­vont következtetések alkalmazása a másikra, köny­­nyen egyik vagy másik viszonynak teljes félreis­merésére vezethetne. De a­mi a két pénzügyi vi­szonyt illeti, ezek már nemcsak különbözőséget, de valósággal ellentétességet tüntetnek fel egymással szemben. A­mit a horvát-szlavén o. b. üzenete a monarchia közös ügyeinek költségeire nézve mond, hogy t. i. „Magyarország nem kényszeríthető oly járulékösszegre, mely minden közjövedelmét kime­rítené és tulajdon állami szükségleteinek fedezését lehetetlenné tenné“ , az épen nem jellemzi a va­lóságos pénzügyi viszonyt, mely abban áll, hogy Magyarország feltétlenül köteles az illeté­kes alkotmányos testületek által megállapított közös költségekből adóképességének kulcsa sze­rint reá eső összegek fedezéséről gondoskodni, tekintet nélkül arra, hogy minő forrásokból veszi az erre szükséges eszközöket, s tehát tekintet nélkül arra is, várjon a közös szükségletek rendkívüli súlya miatt nem kénytelen-e egyéb fon­tos állami érdekeinek fejlesztését és leglényegesebb belszükségleteinek kielégítését a legszűkebb korlá­tok közé szorítani. Ezzel ellentétben Slorvát-Szla­­vénországoknak Magyarországhoz való pénzügyi viszonya az volt, hogy a közös költségekhez adó­­képességük arányában való hozzájárulásuk kötele­zettségének elvi fentartása mellett közjövedelmeik­nek egy meghatározott részét autonóm kiadásaikra fordíthatták, tekintet nélkül arra, hogy minő szük­ségletet képviselnek a közös kiadások és minő ter­heket rónak a magyar korona területének egyéb részeire. A mely viszony pedig annál súlyosabb Magyarországra nézve, mert eme közös költségek egy része, t. i. az egész monarchia had- és kül­ügyi költségeinek magyar kvótája Horvát-Szlavon­országok teljes adóképességének arányában emel­kedik, a­mennyiben e hányadnak a monarchia má­sik államával szemben való meghatározásánál a magyar állam adóképessége Horvát-Szlavonorszá­gok nyers adójövedelmének teljes beszámításával állapíttatik meg, épúgy, mintha azon országok adó­képességüknek megfelelő terhét teljesen viselnék, holott valóságban a had- és külügyi költségeknek Horvát-Szlavonországokra eső, illetőleg ezeknek nyers adójövedelme arányában emelkedő része is legnagyobb részben Magyarországra hárittatik át. Már fent kiemeltük, hogy az itt vázolt vi­szony oly korlátlanságban, a mint azt a t. horvát­­szlavon o. b. kívánja, nem volna a pénzügyi egyez­mény alapjául elfogadható, a­mint hogy az 1868-ki

Next