Ellenőr, 1880. szeptember (12. évfolyam, 418-472. szám)

1880-09-16 / 445. szám

XII. évfolyam. —"445. szám. Előfizetési ár reggeli és esti lapra együtt: Egész évre............................................20 forint — kr. Félévre.................................................10 „ — „ Évnegyedre..............................................5 „ — „ Egy hónapra.........................................1 „ 80 „ Az estilap postán való külön küldéséért az elő­fizetési áron felül, külön 1 frt jár évnegyedenkint. Az előfizetési pénzek és a lap szétküldésére vo­natkozó minden felszólalás a kiadóhivatalba (Váczi körút 26. sz.) intézendők. Egyes szám­ára 4 kr. Budapest, csütörtök, szeptember 16.1880. ELLENŐR POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. Szerkesztőség és kiadó-hivatal Budapesten, Váczi kör­út 26­ .sz. (Fő-út sarkán)’ Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. Hirdetések felvétetnek a kiadó­ hivatalban, to­vábbá DAUBE Gr. L. és társánál M.-Frankfurtban. — Hirdetésekért járó díj csakis az „Ellenőr“ kiadó­ hiva­tala által nyugtázott számla ellenében fizetendő. Budapest, szeptember 15. A vízszabályozási és vízvédelmi kérdés és az alsó Tisza. Azon másfél év, melyet a Tisza partján töltöttem, azon erős meggyőződést érlelte meg bennem, hogy a magyar alföldnek sorsa, jövője a folyamszabályozási és vízvédelmi principiális kérdések megoldásához és az eb­ből folyó gyors, határozott intézkedésekhez van kötve. Ezen principiális kérdések alatt nem a szakkér­déseket értem, s ha érintem azokat, a dolog megvilágí­tásának czéljából teszem azt. Őszintén, nyíltan írom le észleleteimet, vádat nem c­élom senki ellen emelni, de nézeteimet és észleleteimet elhalgatni még akkor se fognám, ha ezekből vádakat igyekeznének formálni azok, kik előtt minden kérdésnek csak egy oldala van, és ez a subjectív oldal. Az utolsó decennium alatt meg-megújuló árvizek, az utóbbi években bekövetkezett katasztrófák megtermet­­tek első, de mondhatnám elfajzott és izlelhetetlen gyü­­m­ölcsöket. Okleveles és vadmérnökök, társulatok és ma­gánosok, tudósok és tudatlanok, tisztviselők, kormány­­biztosok, papok, iskola­mesterek, felnőttek és neveletle­nek, mindnyájan hozzáláttak, a sajtóban, a közélet min­den terén, casinókban, magánházakban, korcsmák és kávéházakban a vízszabályozási és vízvédelmi szakkér­dések tüzetes megvitatásához. Meghallgattattak e czél­­ból a kül- és belföldi szakértők, vágattak le gátak, belebeztettek töltések, terveztettek viz­ levezető csator­nák, kérettek előlegek, kölcsönök, egy szóval történt nagy zsivaj között nagy látás-futás, és a dolog érdemé­ben állunk ma 1880. szeptemberében ott, a­hol körül­belül állottunk 1830-ban, mikor a Tisza szabályozása megkezdetett, ha nem hátrább. Nem tudom máig sem elhatározni, melyik volt a múlt évben, a­midőn a külföldi szakértők beutazták a Tiszát és mellékfolyóit, nagyobbszerű jelenség: azon ájtatos félelmes várakozás-e, a­melyet tanúsított az or­szág nagy közönsége az utazás alatt, vagy az a száj­­bigyesztett ámulat, mely mutatkozott akkor, midőn ezen utazás eredményéről a külföldi szakértők által össze­állított emlékiratból tudomást szerzett ugyanazon nagy közönség magának. A külföldi szakértők emlékiratukban elmondják a legegyszerűbb naivitással és ez dicséretekre legyen mondva, hogy a magas hegységek közül kirohanó Tisza a sík rónára kiérve, csekély eséssel igen hajlandó az elfajulásra úgy kanyarok képződése, mint a folyamme­der eliszapolása által. A kanyarok átvágandók, ott hol igen nagy az elfajulás ; a­hol szűk a meder, az ártért meg kell szélesíteni, a­hol igen széles az árterület, össze kell szorítani, hol alacsonyak a töltések föl kell maga­sítani, a­hol gyengék meg kell erősíteniteni, és így to­vább egész a fatörzsek kiszedéséig, elmondották mind­azt, mi köztudomású dolog volt itt és mindenütt a vi­lágon, hol folyamszabályozással és vízvédelemmel fog­lalkoznak az emberek. Tovább mentek még a külföldi szakértők, megjelölték azon pontokat is, hol egy vagy több intézkedésre szükség van és bámulatos véletlen­­ség, ezen pontok ugyanazok voltak, melyeket minden mérnök, ki valaha a Tiszánál alkalmazva volt, ki tudott és ki is jelölt réges-régen. És ha százszor hoznak is kül- vagy belföldi szak­értőt, föltéve, hogy azok komoly becsületes emberek is, csakugyan azt fogják mondani, mit ezek mondottak, amivel, hogy egyebet sem itt, sem más folyónál hasonló viszonyok között nem mondott és nem fog mondani az, ki az igazsággal összeütközésbe jönni nem akar. Engemet épen ezen jelenség győzött meg arról, hogy a mi folyamszabályozási és árvízvédelmi kérdéseink szakszerű részében lehetnek és vannak is hibák, de ezek nagyrészben régóta ismervék, és orvoslásuk arány­lag rövid idő alatt eszközölhető is; de a bajnak valódi kut­­forrása abban rejlik, hogy a nem-szakszerű része ezen kérdésnek alapjában el volt tévesztve és jelenleg oly bonyolult stádiumba jutott, melyből ha a magyar alföl­det nagyobb katasztrófák elé nem akarjuk vinni, hala­déktalanul kell a kibontakozást keresni és eszközölni. Az állam és egyes társulatok által elköltöttek és költetnek milliók, igaz, rendesen mindig később, mint mikor szükséges lett volna; a teher már annyira nőtt, hogy úgy az állam, mint a társulatok újabb meg újabb áldozatok hozatalára képtelenekké váltak, ezeknek meg­hozatala és elviselése pedig, ha a Tiszának vissza nem akarjuk adni régi mocsáros birodalmát, okvetlen szük­séges. Azon 25 millió kölcsön, mely a tiszai társulatok­nak van fentartva, elodázhatja a meglevő bajt, de a jelen állapotok megtartása mellett elköltve, a tiszaparti lakosok egy nagy részére a Tisza árjánál is nagyobb veszedelmet hozhat, mert a Tisza árja csak a termést, a roszszul fölhasznált és megbízhatatlan kölcsön a föl­det söpörheti ki lábaik alól. A világ kezdetétől fogva a Babel tornya építéséig és ettől a római birodalom feloszlásáig fejetlenség, za­var, az illetékességi és hatalmi körök összekuszálása praegnánsabb jelenségeket nem tüntetett föl, mint ami­nek itt mutatkoznak már évek óta. A társulatok auto­nóm jogai és hatásköre legnagyobb részben írott malaszt, ezen annyira féltett autonómjogok természetszerűleg sik­­lanak ki azon társulatok kezéből, melyek feladatuk meg­oldására sem kellő egyetértéssel, sem a szükséges pénz­erővel nem rendelkeznek. És hány társulat van, amelyik e két factorral rendelkezik? Mikor a társulatok tagjai között folytatott háború nyílt hadviseléssé válik, mikor a teher megbízhatatlan lesz, akkor következik a kor­mánybiztos-korszak. A társulat hadviselő felei egy dologban rögtön megegyeznek ez esetben, t. i. abban, hogy a kormány­­biztos támogatása nem érdeke a társulatnak. A kor­mánybiztos működése arányában, miután töltéseket in­gyen még az sem képes csinálni, növekesznek a társu­lat terhei, a vitás kérdések elintézése évről évre ha­­lasztatik, a kormánybiztos permanenssé válik, a társulat csak névleg él. A szabályozási és védelmi kérdés annyi külön egy­séggé szakíttatik szét, a hány társulat van, a kormány, mely a felügyeletet teljesíti, a­mennyiben a társulati autonóm jogok azt megengedik, annyi külön nézet, ér­dek, óhaj és czéllal áll szemben a hány társulat van. A tiszai központi bizottság, mely sem intézkedési jog­gal nem bír, sem felelősséggel senkinek nem tartozik, képviselné az összes érdekelteket, képviseli azonban egyes nagy befolyású és tekintélyű férfiak helyes vagy helytelen nézeteit, melyeknek megtámadására a többiek sem akarattal, sem bátorsággal nem bírnak, igen bölcsen tudván azt, hogy a megtámadás kevesebb veszélylyel fog járni akkor, sőt népszerűséget is adhat, ha a kor­­mány­propositiókban fogna napvilágot látni a nehezmé­­nyezett nézet. Az állam valósággal nem járul a vízvédelmi költ­ségekhez, de a soha be nem hajtható előlegekben már is nagy összeg fekszik a társulatoknál és ezen összeg évről-évre mint a lavina fog nőni. Az 1830-diki árviz­szin fölött 6 lábbal jár az ár és a társulatok nagy többsége ezen árvizszinre alakult, a tényleges és felvett ártér két különböző dolog. Míg az egyik követeli, hogy az egész valóságos ártérbirtokosság hozzájáruljon a költsé­gekhez, addig a másik azzal vádol, hogy az ő parti bir­tokát a szabályozás tette ártérré. A fakadó talaj- és belvizek nedves években egész kis országokat borítanak. Az árvíz által okozott károk folytán 100.000-ek h­atnak le évenkint az adóból, és mégis igen sokan akarják azt megmagyarázni, hogy az árvízvédelem még részben sem lehet állami kötelezett­ség, míg mások épen homlokegyenest a költségek és felelősség oroszlán részét az állam nyakába szeretnék varrni. Szerény nézetem szerint végre valahára a szak­szerű részét a vízszabályozási és vízvédelmi kérdésnek szakközegek egységes és felelősség melletti vezetésére kell bízni, az elhatározási és intézkedési jogot részint a kormánynak, részint a társulatoknak fentartani. Számot kell vetni az iránt, hogy melyek azon autonóm jogai a tár­sulatoknak, melyekkel élni, és melyeket saját érdekük­ben felhasználni is bírnak, melyek azok, miket a szabá­lyozás és védelmi kérdés egészséges kezelése érdekében egy központra kell ruházni, minő és mekkora befolyást kell ezen központra adni a társulatoknak, min­t az ál­lamkormánynak. Számot kell vetni az iránt, mi az, mi­vel az állam saját érdekében kell, hogy a társulatok költségeihez hozzájáruljon, mi az, mit a társulatok mind együtt, mi az, mit külön viselni kötelesek, és meg is bízhatnak. Hatáskör és intézkedési jog adassék társulat­nak, központnak és kormánynak , de egyszersmind a fe­lelősségben is osztályos legyen mindegyik. Felelősség nélküli kritikát, oraculum-szerű hatást ne gyakorol­jon senki. HORVÁTH GYULA, országos képviselő. Egyetemes kamarai gyűlés. — Ötödik nap. — is. Esti lapunk tudósításának kibővítése és ki­egészítése gyanánt a következőkben ismertetjük a mai érdekes és magvas tárgyalás lefolyását. Az iparhatóságok szervezetét illetőleg az en­quête tagjai közt eddig még nem igen tapasztalt egyet­értés mutatkozott. Különösen egyhangú és határozott kifejezést nyert azon óhajtás, hogy iparhatósági harma­dik fórum gyanánt a közigazgatási bizottságok helyébe a kereskedelmi­ és iparügyi minisztérium lépjen, mely kívánságot a budapesti kamara már egy régebbi felter­jesztésében behatóan és kimerítően indokolta. Általáno­san elismertetett annak szükségessége is — csak Király, a debreczeni kamara titkára, nyilatkozott más értelem­ben — hogy az I. és II. fokú iparhatóságok határoza­taira a szakelemnek az őt megillető ingerentia biztosít­tassák , mi Kochmeister báró és C­s­e­p­r­e­­g­h­y nézete szerint úgy volna elérhető, hogy e ha­tóságok részben az illető politikai hatóság tagjai­ból, részben pedig a kereskedelmi és iparkama­rák arányos számú delegáltjaiból volnának meg­­alakítandók. Magukat a kamarákat a gyűlés nem ajánlja hatósági jogkörrel felruházni, minek különösen G­á­m­á­n (Kolozsvár) adott indokolt kifejezést. A köz­ponti ipartanács eszméjét a gyűlés elvetendőnek véli, mivel a már különben is jó számú fórumok mellett e közegnek nem lehetne megfelelő hatáskört kijelölni. Ellenben a részletekre nézve csekély eltérés mellett általánosan kívánatosnak jeleztetett, hogy általános ipari kérdések megvitatása czéljából, valahányszor szük­sége fenforog, vagy a kamarák bizonyos része indítvá­nyozza, a minisztérium országos conferentiákat hívjon egybe, melyek tagjai a kamarák delegáltjain kívül a miniszter által meghívandó szaktekintélyek volná­nak.­­ A békéltető bizottságokat illetőleg ismét eltérés mutatkozott a nézetekben , amennyiben az enquête tagjainak jó része az ezirányú bíráskodást külön e czélból alakítandó bizottságokra kívánja bízni, míg a kötelező társulás némely barátai e hatáskörrel az ipar­társulatokat akarnák felruházni. Ez utóbbi álláspontnak Deil (Kassa) adott legmerevebb kifejezést, a­mennyi­ben Matlekovits államtitkár azon észrevételére, hogy hiszen a kötelező ipartársulatoknak csak mesterek lehetnek tagjai, a békéltetés pedig épen a mesterek és segédek közt esetleg előforduló peres ügyekben volna alkalmazandó, kijelentette, hogy a segédeket a békéltető bíráskodásra ma még éretleneknek tartja és így ezek­nek a békéltető bíróságban nem is kívánna helyet adni. Ezzel a második seriesben foglalt kérdések tárgya­lása egyelőre befejeztetett és a gyűlés áttért a tanon­­czokat és segédeket illető kérdőpontokra. A tanonczkérdést a maga egész terjedelmé­ben csakis Jónás (Budapest) törekedett a discussio körébe bevonni. Véleménye szerint a tanonetviszonyt illetőleg más a feladata a törvényhozásnak, más az államnak. A törvény annyival kevésbé korlátozhatja a tanítási szerződés teljes szabadságát, mivel a korlátozás határait az iparűzés jelen viszonyai mellett pontosan megvonni nemcsak bajos, de egyenesen lehetetlen. A tanulási kényszer hiányát pótolni az állam van hi­vatva és ezt teheti is az­által, hogy a tanulás lehe­tőségét minél nagyobb mértékben megadja. Mellőzve, mint ide nem tartozót, az általános iskolázás kérdését, szóló a speciális iparos oktatást illetőleg azt javasolja, hogy miután kellő számú tanműhelyek az országban egy­előre aligha fognak felállíttatni, a sokat emlegetett iparhatóságok valamelyike utasíttassék olyan iparosokat kijelölni, kik tanonczaik tanítása körül kiválóan jeles­kednek, mely iparosok az állam által arányos jutalom­ban is részesítendők volnának. A szakképzettség eme­lésének egy másik igen becses eszköze gyanánt szóló tanonctmunka kiállítások minél gyakoribb rendezését ajánlja. Az állam ezen és más módokon a szakképzés lehetőségét minél nagyobb mértékben megadván, magát a tanviszonyt teljesen felhagyhatja az érdekelt felek sza­bad megegyezésének, annyival inkább, mivel minden e tekintetben korlátozó intézkedés vagy keresztül nem vihetőnek, vagy egyenesen károsnak bizonyul. Az enquête többi tagjai egyelőre kerülték az elvi kérdések feszegetését. Egyes iparosokat, nevezetesen az olyanokat, kik fenyítés alatt állottak vagy kevesebb mint 24 évesek, s a­kiknek qualificatióbeli szegénysége világos, Ráth és Strauss meg akarják fosztani a ta­­noneztartás jogától. A tanoneztartási jog megszorítása a gyűlésben nem igen talált pártfogásra. Meglehetősen egyértelmű nyilatkozatokat (Kochmeister báró, Fi­­n­n­­­y, Ráth és mások) hallottunk az iránt, hogy a tanonezfogadás körül valamely iparhatóság interveniálá­sa, vagy­­legalább a tanszerződésnek az egyik vagy má­sik iparhatóságnál leendő deponálása szükséges. E teen­dőkkel a legtöbben az ipartársulatokat kívánják meg­bízni (De­i­­, Ráth, Gámán), még akkor is, ha a tár­sulás nem tétetik kötelezővé, mivel a társulatok és ez által nyernének tekintélyben és jelentőségben. Hosszasabb vita folyt aziránt, hogy az olyan fiú, ki semmi elemi ismeretekkel sem bír, felvehető-e ta­­noncznak. Deil, Finály és Ráth csak olyan fiúkat engednének meg tanonczokul felvenni, kik legalább írni­­olvasni tudnak (Deil négy elemi osztály végzését kö­veteli). E kívánsággal szemben Kochmeister báró és Csepreghy arra utalnak, hogy jelen iskolai álla­potaink mellett e megszorítás annyit jelentene, mint a fiút szüleinek mulasztása miatt, vagy mivel önbűne nél­kül tényleg nem volt alkalma tanulni, a tanulás lehető­ségétől jövőre is elzárni. A gyűlés azon egyhangú és lelkes kifejezést nyert óhajtására, hogy az általános s a szakoktatás érdekei a kormány részéről a leghathatósabban ápoltassanak, és hogy a szakoktatás ügyei a földmivelés-, ipar- és keres­kedelemügyi minisztérium ressortjába tétessenek át, báró Kemény miniszter, a fenforgó nehézségekre utalva, azzal felelt, hogy ő teljesen érzi a kifejezett óhajtás nagy jelentőségét, és hogy a maga részéről min­den eszközt fel fog használni a szakképzés ügyének felvirágoztatására, mely nyilatkozatot a gyűlés lelkes éljenzéssel fogadott. Legközelebbi ülés csütörtökön délelőtt 10 órakor. Borászati értekezlet Kassán. (Saját tudósítónktól.) A kassai borvásár és borkiállítás tartama alatt a kiállítási épület e czélra külön fentar­­tott termeiben borászati értekezletek fognak tartatni mindennap a délutáni órákban. Az értekezleten a fel­vidék szakférfiain kívül Miklós Gyula borászati kor­mánybiztos és G­r­e­g­e­r Miksa, londoni borkereskedő is jelen lesz. Czélja ennek azon okokat megállapítani, melyek a felső-magyarországi borkereskedés és jelesen borkivite­lünk gyarapodását hátráltatják és előkészíteni azon mó­dozatokat, melyek a baj orvoslását lehetővé teszik. Ezen értekezleteken a következő kérdések fogják megbeszélés tárgyát képezni : 1. Mily okok gátolják felvidéki borászatunk felvi­rágzását? Kereshetjük azokat a) a szőlőterületek oksze­rűtlen beültetésében? b) a szőlőművelés módjában? c) a szüretelés körül netán elkövetett hibákban? d) a ne­tán meg nem felelő erjesztési eljárásban? e) a pincze­­kezelésben ? 2. Minő intézkedések volnának tehát szükségesek, hogy a tapasztalt hiányok megszüntettessenek és a fel­virágzás mielőbb előidéztessék? 3. Az 1. és 2. pont alatt említett hiányok és in­tézkedésektől eltekintve, mi okozhatja azon nehézsége­ket, melyek borkivitelünk útjában állanak és mely té­nyezők azok, melyek hivatva vannak azokat elhárítani? 4. Nem volna-e üdvös felvidékünkön is szőlészeti és borászati tanfolyamot életbeléptetni? 5. Pincze-egyesület és borcsarnokok létesítése a legkiválóbb bortermelő vidékek központjaiban, borvásá­rok rövid időközönkénti megtartása. 6. Az alkuszügy rendezése. 7. Borászati mellékiparok. Vidékünkre nézve mindenesetre nagy fontosságúak lesznek e tanácskozások folyama alatt nyilvánítandó vé­lemények az egyes bortermelőkre, kiknek eddigelé nem volt alkalmuk ily eszmecserében közvetlen részt venni. Mindenesetre czélszerű volna, ha az értekezlet vita tárgyává tenné és elfogadná, hogy Kassán, mint Felső­­magyarország borkereskedésének székhelyén állandó bor­csarnok létesíttessék, melynek czélja az volna, hogy a legjobb hitelű e vidéki bortermelők borainak mintái és árai állandóan ki lennének állítva, mert ily módon a vevő­közönség a termelővel közvetlen összeköttetésbe léphetne. Az alkuszok zsarolását így nem volna nehéz megszüntetni. Eres Lajos: Kassai borkiállítás. (Eredeti távirat.) Kassa, szept. 15. A ma reggeli vonattal érkezett meg Miklós Gyula borászati kormánybiztos, a­kit Münster polgár­­mester vezetése alatt küldöttség fogadott. Kilencz óra­kor a kiállítás alelnöke és rendezősége tisztelgett nála, délután 3-kor a kiállítás helyszínére kocsizott. Az ered­ménynyel teljesen meg van elégedve. G­r­e­g­e­r Miksa holnap reggel érkezik ide. Ma este Schalkház termei­ben ismerkedési estély. Közlemények. Az izlandi mezőgazdasági viszonyok sanyarú álla­potára, mely Angliában oly elkeseredett politikai haret tár­gyát képezi, igen érdekes világot vetnek a következő ada­tok: A­míg ugyanis Anglia, az anyaország folyvást foko­zódó jólétnek örvend s minden téren nagy előhaladásokat tesz, addig Izland mind mélyebben és mélyebben sülyed a szegénység örvényébe. Legvilágosabban tanúskodik erről a lakosság számának folytonos csökkenése. A mult század kezdetén volt Izlandnak másfél millió lakosa, 1766-ban már 3 millió, 1821-ben 6.801,827, s 1845-ben már 8.200,000-re emelkedett a lakosok száma, azonban a fe­lette nyomasztó gazdasági viszonyok folytán 32 év alatt nem kevesebb mint 2.300,000 lakos vándorolt ki, úgy hogy 1877-ben már csak 5.838,900 lakosa volt Iz­landnak. E feltűnő elszegényedés oka első­sorban a kedvezőtlen birtokviszonyokban keresendő. Izlandban ugyanis, épen úgy mint Angliában, az összes földbirtok csak kevesek birtokában van, mivel a fennálló törvé­nyek nem engedik a birtok feldarabolását, í­gy hogy ma is csak annyi birtokosa van Izlandnak, mint­egy- vagy kétszáz év előtt. Az összes termőföld mintegy 20 millió acre terjedelmű s ez csak 19.288 egyén birtokában van. Mintegy 742 személy birja a földeknek csaknem a felét. Har­mincz egyénnek 1.164.000 acre kiterjedésű föld­birtok, tehát az összes művelhető területnek mintegy huszadrésze van birtokában. Tehát a lakosság e kevés kivétellel teljesen ki van zárva a birtokjogból. Ezen birtokviszonyok természetesen igen káros hatással vannak a gazdálkodásra, mivel a birtokok kisebb darabonként bérbe advák, a­mi tudvalevőleg nem­csak igen megnehezíti, de úgyszólván teljesen le­hetetlenné teszi a helyes gazdálkodást, s épen mivel a lakosság túlnyomó része e meglehetős ingatag meg­­élési módra van utalva, kedvezőtlen években a nyo­mor óriási mérveket ölt, annál is inkább, mivel a mun­kabér felette magas, s a bérletek nagy részben igen csekély terjedelműek. Ugyanis 236,000 egyénnek van csak egy egész tizenöt acre terjedelmű bérföldje s a bérlők összes száma 585,000, a­kik mintegy négy millió­nyi népességet képviselnek.­­ A helyzet súlyos voltát még növeli azon körülmény, hogy Izlandban a lakosság iparral nem foglalkozik s egyedül a mezei gazdálkodásra van utalva.­­ Az izlandi birtokviszony és bérleti rend­szer ügyeivel többször foglalkozott már az angol kormány, de kielégítő megoldást mindeddig nem sikerült találni, daczára, hogy a kormány már két ízben közbe­lépett a bérlők javára, 1849-ben ugyanis lehetővé tette az eladósodott birtokok eladását, 1870-ben pedig szabá­lyozta a bérlők beruházásainak megtérítését, ha a bér­letből kilépnek. Mindezek azonban vajmi keveset javí­tottak a helyzeten s a Gladstone-minisztérium megbu­kott törvényjavaslata is csak gyönge tapasz lett volna az izlandiak sebére, melyet bizonyára csakis a birtoklási rendszer gyökeres megváltoztatása lesz hivatva behe­­geszteni. Buzaspekulatio New-Yorkban. Az év elején New- Yorkban a buzaspeculatio elérte azt a pontot, a­melyet már bízvást „szédelgésnek“ lehet nevezni. Egy ilyen speculáló consortium, a­melyben Kerne R. James, Jene, Hoyt urak és másokból vettek részt, csúnyán megjárta. Ez a consortium összesen 16.000,000 bushel (ca. 5 millió 760,000 hectoliter) gabonát vásárolt, a májusi magas árak mellett el is adtak valamit, de mivel a végleszá­moláskor kitűnt, hogy az elért ár nem megfelelő, az eladást megszüntették s újra vásároltak. Egy ideig úgy látszott, hogy speculatiójuk sikerülni fog, de egy bizo­nyos Harleton nevezetű egyén, Hoyt társa, halomra dön­tötte számításukat azzal, hogy saját szakállára óriási mennyiségű gabonát dobott a piaczra s ezáltal lenyomta az árakat. A consortium is kényszerítve volt e miatt készletén roppant veszteség mellett túladni. Hogy meny­nyit vesztettek Hoyt és Kenne, azt nem tudjuk, de a vállalat Chicagóban lakó tagjai közül, kik összesen az üzlet egy negyedéig voltak érdekelve, mindegyiknek 250—300,000 dollárja, sőt Smith G. H.-nak 500,000 dollárja bánja a speculation Csőd Budapesten. Id. Gottlieb József volt vasúti állomás­­főnök az osztr. államvaspályánál ellen . perügy. dr. Vida Jenő, bej. határidő szept. 22., 23., 24., a budapesti tvszéknél. Csőd a vidéken. Sterk Pál szabadszállási lakos kereskedő ellen. Perügy. Kovács Zsigmond kun­szt.-miklósi ügyvéd, bej. ha­táridő nov. 24., 25., 26., a kecskeméti kir. törvényszékhez. Budapesti hajóforgalom szept. 15-én. A Duna balpart­ján következő vizi járművek kötöttek ki, u. m. : Buday András h. h. „Sándor“ 120 m. m. szőllős Tóthfaluból. — Wallenfeld Károly m. h. 4 sz. koczkakő 7000 db Bogdányból. — Wallenfeld Károly m. h. 3 sz. koczkakő 7000 db Bogdányból. — Luczenbacher Pál ut. m. h. 27. sz. tűzifa 327 m. m. Szobbról. — Mészáros Máté m. h. „Ka­locsa“ 34,000 db tégla Verőczéről. — Luczenbacher Pál ut. m. h. 3. sz. kőszén 2150 mm. Tóthról. — Panisz Péter m. h. „Borbála“ 120 m. m. tűzifa Szent-Endréről. — Lurics Miklós 7. sz. m. h. 2113 m. m. buza; 196 m. m. köles; 438 m. m. zab N.-Becskerek­­ről. — Bisitz Salamon­­ derglye 189 m. m. repeze ; 332 m. ten­geri ; 68 m. m. árpa D.-Földvárról. — Hasz Anna m. h. 4. sz. fal­tégla 30,000 db Sződ-Rákosról.

Next