Ellenőr, 1880. október (12. évfolyam, 473-529. szám)

1880-10-01 / 473. szám

HL évfolyam. — 473. szám. Előfizetési ár reggeli és esti lapra együtt: Egész évre.........................................20 forint — kr. Félévre.............................................10 „ — « Évnegyedre...........................................5 „ — » Egy hónapra......................................1­8­80 „ Az estilap postán való külön küldéséért az elő­fizetési áron felül, külön 1 frt jár évnegyedenkint. Egyes szám ára 4 kr. Budapest, péntek, október 1.1880. Az előfizetési pénzek és a lap szétküldésére vo­natkozó minden felszólalás a kiadóhivatalba (Váczi körút 26. sz.) intézendők. ELLENŐR POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. Szerkesztőség és kiadó­hivatal Budapesten, Váczi kör­út 26. sz. (Fő­ út sarkán). Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. Hirdetések felvétetnek a kiadó-hivatalban, to­vábbá DAUBE G. L. és társánál M.­Frankfurtban. — Hirdetésekért járó díj csakis az „Ellenőr“ kiadó-hiva­tala által nyugtázott számla ellenében fizetendő. Budapest, szeptember 30. Vizeink rendezéséről. — Két közlemény. — I. Ama nagyfontosságu kérdések között, melyek gaz­dasági helyzetünk javítását, regenerálását czélozzák, bi­zonyára alig van egy is, mely oly sokoldalú és messze kiható eredmények csiráját hordaná magában, mint vi­zeink rendezése. Kezdve a csörgedező patak vizétől a folyók nagy víztömegéig, úgy a mezőgazdaság, mint az ipar és for­galom egyaránt hathatós támogatást, jelentős tényezőt nyerhetnek a vizekben.­­ A feladat csak az, hogy e természet adta kincset a rendelkezésünkre álló eszközök­kel, a tudomány és tapasztalás vívmányai segélyével oly korlátok közé szorítsuk, oly irányba tereljük, szóval akként rendezzük, hogy egyrészről gátat vessünk kárté­teleinek, másrészről lehetővé tegyük annak minél na­gyobb mérvű felhasználását a mezőgazdaság, ipar és forgalom czéljaira. Magyarország e tekintetben igen szerencsés hely­zetben van, mert oly vízi hálózattal van megáldva a természettől, a­mely a­mennyi kárt okozott eddigelé és sok részben még ma is okoz — kártételeivel; kellő gondozás, alapos és lelkiismeretes rendezés mellett száz annyi hasznot hajtana a magyar gazda, iparos és szál­lító közönségnek. Ismerve e kedvező helyzetet, s tudva azt, mennyit tettek más országokban sokkal kedvezőtlenebb viszonyok között a vizek hasznosítása érdekében, valóban szinte megfoghatatlannak látszik előttünk az a könnyelmű el­járás, melyet e tekintetben évek óta tapasztalunk. Da­czára annak, hogy úgy az érdekeltek mint a szakférfiak számtalanszor igen alaposan felszólaltak e kérdésben. Vízi ügyeink évek hosszú során át a legnagyobb elhanyagoltságban sietettek, úgy­szólván el voltak te­metve. Szeged városának kellett áldozatul esnie, hogy az illetékes körök komoly figyelmét magukra von­ják s hogy e fontos kérdésnek megfelelő helyet adjanak a napirenden levő közgazdasági kérdések között. Sze­ged elpusztulásával tehát napirendre került a Tiszasza­­szabályozás s ezzel általában a vízrendezés ügye. A kérdést azonban nem fogták fel egész helyesen, a mennyiben annak technikai oldalát tolták előtérbe s minden baj kurforrását a szabályozás helytelen keresz­tülvitelében, a magyar mérnökök állítólagos tudatlansá­gában keresték s igyekeztek feltalálni. Ennek lett aztán természetes következménye a külföldi szakértők meghí­vása, a melyhez sokan oly vérmes reményeket kötöttek s a kiktől az évtizedek óta halomra gyűlt hibák és bajok teljes orvoslását várták. Mintha bizony a vízren­dezés kérdése a maga részleteiben oly általános, oly cosmopoliticus feladat volna, a­melyet idegen országok­ban szerzett tapasztalatokkal, a helyi viszonyok alapos ismerete nélkül meg lehetne oldani. A magyar mérnöki kar bizonyára nem érdemelte meg ezt a lenézést, ezt a megaláztatást, s az eredmény meg is mutatta, hogy a nagy reményekkel behívott külföldi szakértők a mi jót mondottak, a­mi alaposat állítottak, abban semmi sincs, a­mit mi rég nem tudtunk volna; észrevételeik legnagyobb része csak általánosságok kö­rül forog, oly általános elvek körül, a­melyek minden vizépítéstani tankönyvben is megtalálhatók. A kérdés ilyetén helytelen felfogása tehát termé­szetesen nem is vezethetett kellő eredményre. Vizeink rendezetlenségének az oka ugyanis nem az állítólag el­hibázott technikai kivitelben keresendő, hanem igenis a rendezés ügyének könnyelmű kezelésében, egyenes, csak­nem teljes elhanyagolásában. Már Széchenyi István kimondotta, hogy a Ti­­szaszabályozás első­sorban nem technikai, de pénzügyi és administratív kérdés. E két utóbbi tényező az, a­mely e téren a legtöbb szerepre van hivatva. A vízren­dezés alapelveinek és összefüggő rendszerének a helyes megállapítása, a munkálatok sorrendjének kijelölése s az egész ügy folytonos fejlesztése , ez az, a­mi a jó ad­ministrate feladata s a­mi a pénzügyi kérdés megoldá­sát, az e tekintetben netán fölmerülő nehézségek elhárí­­tását illeti, mindez csak természetszerű következménye a helyes administratiónak. De még a technikai kivitelre a vízrendezés egész rendszerén is ez gyakorolja a leg­főbb befolyást, mert ez adja meg annak az irányát. Hogy vizeink, különösen az utolsó 10—15 év alatt annyira elhanyagoltattak, annak az alapoka leginkább abban keresendő, hogy a közmunka- és közlekedési mi­nisztériumban nem sokkal a magyar kormány megala­kulása után az út- és vasútépítő irány került felül, en­nek a képviselője ragadta kezébe az ügyek intézését, s ettől kezdve a vízi ügyek nemhogy fejlesztettek volna, de sőt inkább valóban el lettek nyomva, ami eléggé ki­tűnik abból is, hogy a Tiszánál levő folyammérnöki hi­vatalok leszállittattak s általában összes vizi ügyeink az út- és vasútépítés mellett másod- vagy harmadrendű szerepre degradáltattak s még az országgyűlés által a vizi utakra megszavazott összeg is más czélokra for­­dittatott. A vizi ügyek adminisztratív és technikai kezelése ekként megbéníttatván, nem lehet csodálnunk, hogy, különösen a­mi a Tiszaszabályozást illeti, arra koránt­sem fordittatott oly figyelem, mint azt az ügy, az or­szág legközvetlenebb érdeke megkívánta volna,­­ nem is szólva arról, hogy a vízhasznosítás és víziutak léte­sítésének kérdése még csak szóba sem került. A hiá­nyos administratiónak tulajdonítható még az a viszás körülmény is, hogy vizeinket itt is ott is szabályozzuk ugyan, készülnek tervek erre is arra is, a­nélkül, hogy e vizek természetét s az ezzel összefüggő tényezőket ismernék. Ide­s­tova 40 éve lesz, hogy a Tiszát szabá­lyozzuk, de azért annak a természetét, a különböző víz­állásnál lefolyó vízmennyiséget csak körülbelül is ismer­nek, a mellékfolyóknál és patakoknál még ennél is ke­vesebbet tudunk, így aztán nem csoda, ha a mi összes vízrendezésünk nem egyéb bizonytalan tapogatódzásnál. GONDA BÉLA: Közlemények. A gabonaüzlet helyzetéről írják Bácsból : A minden oldalról felhangzó panaszok a gabonaüzlet lanyha mene­téről, alig egyeztethető össze a vasutak forgalmi kimu­tatásával s a gabonaárak gyors emelkedésével. Tény az, hogy a gabonaüzlet élénk, csakhogy sokkal jobban van decentralizálva, mint ez előtt bármikor, a kivitel az egyes állomásokról eszközöltetik, piaczunk elkerülésével s a kivitel iránya is megváltozott, mert most sokkal többet visznek ki Észak-Németországba, mint Dél-Német­­országba. Augusztus hóban a délnémet határon átment 120,500 mm. búza, 16,700 mm. rész, 2000 mm. árpa, 8700 mm. maláta, 1290 mm zab, 940 mm. hüvelyes vetemény, 7400 mm. tengeri, 15,270 mm. liszt, 4000 mm. repete, összesen 170,800 métermázsa. A múlt évhez ké­pest a búzakivitel 60,000 mmázsával szaporodott, a liszt­­kivitel ellenben 32,000 mmázsával csökkent. Különösen élénk az üzlet határidőre, a speculatió nagy részt ta­vaszra ad el és őszre vásárol. A gabona­ üszögről a következő érdekes tapasztala­tokat közli velünk Magda Lajos szemerédi kasznár. Sok éve kutatják, puhatolják már, hogy az üszög miből fejlődik, s miáltal lesz egyik vagy másik gabonatáblánk üszögös. Egyik gazda azt állítja, hogy azért üszögös a búzája, mert nem páczolta ; a másik, mert nem rostálta meg jól, s a harmadik, mert nem változtatta a vető­magot. Már­pedig az én nézetem szerint ez nem áll; nem pedig azért, mert én tavaly egészen üszögös búzát vetettem, s a legszebb búzát kaptam belőle, melyben üszögöt nem is lehet találni; ellenben a kétszer rostált és páczolt vetésem után egy harmad üszögöt kaptam, így tehát a kétszeri rostálás, páczolás mind haszontalan volt, mert az üszög mégis csak megvolt. Igen, szüksé­ges a rostálás, még­pedig elkerülhetetlenül, de nem az üszög miatt, hanem a fűmag, konkoly s más efélék el­hárítása végett. Évek óta vigyáztam, puhatoltam, hogy tulajdonképen miből lesz az üszög, s végre rájöttem, hogy mikép és mitől lesz egyik vagy másik táblánk üszögös. Úgy hiszem, tapasztalták már gazdáink, hogy hajnalkor néha köd szokott ereszkedni a földre, s a­hol az végighúzódik valamely búzavetésen, üszögös marad a buza, én tehát az üszögöt egyedül eme ködnek tulajdo­nítom. De ha a köd nem sűrű s a levegőben vékonyan mutatkozik, akkor nem igen kell tartani, mert még nap­kelte előtt szétoszlik a levegőben. Megjegyzendő, hogy a köd csak akkor árt a búzának, a­mikor az virágzik; sem virágzás előtt, sem utána nem árt; az egész virág­zás csakis 8 napon át tart. Megóvni pedig úgy lehet vetéseinket az üszögtől, ha a tábla szélein 100 öl távol­ságra tüzelő anyagot, pl. szalmát, kukoric­aszárat stb. halmozunk fel, s a mikor a búza kezd virágozni, kiren­delünk egy embert, a­ki figyelemmel kiséri a viradást mindaddig, míg a nap kelni kezd, s ha észreveszi, hogy köd kezd ereszkedni, a már odakészített rakásokat meg­­gyújtja, de úgy, hogy azok lánggal ne égjenek, hanem erős füstgomolyként emelkedjenek fölfelé, a mi a le­ereszkedő ködöt nem engedi leszállni a földre, a köd tehát szétoszlik a levegőben s ezzel vetésünk meg van mentve az üszögtől. Fanemüek tartóssá tétele. Újabb időben többféle eljárást ajánlottak és alkalmaznak már a fanemüek tar­tóssá tételére, melyeket érdekesnek tartunk a „Gazda­sági Mérnök“ után röviden összefoglalva mi is kö­zölni. Ezen impregnáló szerek a következők : L e n o l a j. A fát bekenjük lenolajjal, a melyhez előbb annyi faszén­­port keverünk, hogy a már közönséges olajfesték sűrű­ségű legyen. Mészsók. A fát előbb beáztatjuk szap­panoldatba s azután mészsóval kezeljük vagy valaminő savba mártjuk be. Konyhasó. A jól kiszárított fát vagy erős oldatba mártjuk vagy ezzel bevonjuk. A fá­nak földbe ásandó részét ezenkívül még körülvesszük egy réteg ugyanily sóval, a­mely a talajnedvesség által feloldatván, a fába szívódik. Az ilyen fa a rovarok pusz­tításának is ellenáll. Rézgáli­cz-o­l­d­at. Az impregná­landó fát előbb meg kell faragni és rendes alakjára el­készíteni ;­­ ezután 8—12 napig állani hagyjuk réz­­gálicz - oldatban ( 1 hektoliter vizre 1 g0 kilogram rézgaliczot revén.) Ez az eljárás különösen puha, tehát egyszersmind olcsóbb faneműek impregnálására alkalmas. K ő s z é n­ k á t r á n y. Impregnálására lehető­leg teljesen száraz, télen vágott fát választunk s azt egy negyedórán át áztatjuk a következő keverékben: 50 kgr. forrásban levő kőszénkátrányhoz keverünk 3 kg. konyhasót, 5 kgr. vasgaliczot, 3 kgr. timsót, 13 kgr. kolofoniumot s ezt jó sűrü tömeggé összefőzzük. Amint a fát a kátránykeverékből kiveszszük, behintjük azt olyan porral, amely 50 kgr. kiégetett kőszénsalakból és 5 kgr. összetört vasgaliczból, 15 kgr. mészporból s tet­szőleges mennyiségű porrátört üvegből áll. Az igy elő­készített fát azután használat előtt jó száraz helyre kell tenni, hogy a kátrány és porkeverék egészen rászárad­jon. Kolofonium: 25 krg. kolofoniumot 2 kgr. len­­olajjal vasedényben felforralunk s folytonos keverés köz­ben 150 kgr. fehér homokot, 1 kgr. kénsavat és 1 kgr. finomra őrölt rézoxydot adunk hozzá, a keverék kellő átdolgozása után azon melegen kenjük azt fel az im­pregnálandó fára. Az angol postaforgalomról a vezérpostamester je­lentése a márczius 31-ével lejárt 1879—80-ik pénzügyi évről igen érdekes adatokat tüntet fel, melyekből közöl­jük a következő kivonatot. Nagybritanniában s Izlandban összesen 13,000 postahivatal létezik, a­melyek között 912 főpostahivatal. Az utizai levélgyűjtő-szekrények száma ez évben 661-el lett szaporítva s összesen 26,753 volt felállítva, a­mely számnak V13-a Londonra esik. Az egész királyságban egy év alatt összesen 1,127.997,500 darab levél közvetíttetett, 2,8 százalékkal több, mint az előző évben. Levelezőlap 114.458,400 db szállíttatott, 2.7 százalékkal több, mint a múlt év alatt. Könyv- s­i­körlevélküldemény (a mi keresztkötéseink) 213.963,000 darab, vagy 8­0 százalékkal több, s hírlap 130.518,400 db, tehát 21.3 százalékkal több lett szállítva. Az összes for­galom volt tehát 1,586.937,000 db, vagyis 3,3 százalékkal több, mint az elmúlt évben, s minden egyes lakosra 46 db jutott. Ajánlott levél 8.839,191 darab lett föladva. Kéz­­besithetlenül 5.335.678 levél, 3.541.103 könyvküldemény, 496.446 levelezőlap, s 371.741 hirlap lett a „Returned Letter Office“ (férfi levelek irodája) kezelése alá bo­csátva, mely ezekből mégis 470.743 darabot a feladók­hoz, 78.291 darabot pedig a czimzettekhez tudott el­juttatni. Több mint 20.000 levél minden czim nélkül lett feladva, a­melyek közül 1441 darab körülbelül 433 font sterling értékű váltókat tartalmazott 70.000 levél­jegy a levelezőktől leesve a levélgyüjtőszekrényekben találtatott elő. 4500 levél s küldemény visszatartatott, mert a postai szállításból kizárt tárgyakat mint p. o. békát, gyíkot, rovarokat, halakat stb. tartalmaztak. A kézbesitlen maradt hirlapok s könyvek a kórházaknak adattak át. A feladott 67.307,573 utalvány összege 26.371.000 font sterlinget tett ki. Az összes személyzet 46 192 egyénből áll, s a postaintézet tiszta jövedelme ez év alatt 2.963.060 font sterling (29.630.600 fo­rint) volt. A Szinva folyó és Pecze patak szabályozása. Ama nagy katasztrófa, mely Miskolczot két év előtt a Szinva folyó és a Pecze patak rohamos kiáradása, illetőleg az ezt előidézett roppant felhőszakadás következtében érte, úgyszólván életkérdéssé tette e két vízfolyás olyatén szabályozását, hogy azok a lehető legnagyobb árvizet is képesek legyenek veszély nélkül levezetni. Az erre vo­natkozó terveket és költségvetést Gettó Gyula városi mérnök már elkészít é­s bemutatta a szabályozási bizott­ságnak, mely azokat szakértők által fogja felülvizsgál­tatni. A teljesítendő szabályozási műveletek, beleértve a kisajátítási költséget is, 71 ezer forintra vannak előirá­nyozva és így a szabályozás a malmok megvételére, hi­dak felépítésére eddig fordított 30.000 írttal összesen 100.000 frtba fog kerülni. Részünkről kívánatosnak tar­tanók, hogy e szabályozási tervek, amennyiben — amint a helyi viszonyokat ismerjük — e szabályozási kérdés igen alapos megfontolást igényel, a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet bírálata alá bocsáttatnának, amely első­sorban van hivatva az ilyen szakkérdésekben alapos és döntő véleményt adni. Szőlő-küldemények szállítása. Az alföld-fiumei vasút valamennyi állomásához a következő körözvényt intézte a szőlő-küldemények óvatos és gyors továbbítása tár­gyában. — A szőlőfürtöknek különösen a mult évben megindult nagyobb mérvű szállítása alkalmából több rendbeli panaszok merültek fel. Ennél fogva a nagy tekintetű vasúti és hajózási magyar kir. felügyelőség f. hó 4-én kelt 6689. számú rendeletével felhívott ben­nünket, hogy a felmerült panaszoknál fogva, kellőleg intézkedjünk, s ez alkalommal tudatta velünk, hogy ne­vezetesen a vasúti közegek a kivitelre szánt nagyobb szőlő­mennyiségek raktározása és átaljában kezelésénél nem járnak el azon gondos óvatossággal, melyet ilyen könnyen kárt szenvedhető tárgyak szállításánál elenged­­hetlenül követni kell, — ennek következtében a keres­kedésre szánt mindenféle gyümölcs legtöbbnyire károsul, sőt nem ritkán teljes h­asznavehetlen állapotban érkez­vén rendeltetése helyére, károsítja a tulajdonost s bé­nítja ez irányban kiviteli kereskedelmünket. — Utasí­­tandónak tartjuk ennélfogva, miszerint a legkitelhetőb­­ben intézkedjék, hogy valamennyi gyümölcs küldemé­nyek, de különösen a szőlőfürtök felvétele, raktározása, fel- és lerakása a legnagyobb óvatossággal történjék, nevezetesen figyelmeztetjük, hogy úgy az elszállítást, mint a megérkezett küldemények értesítését és kiadását a lehető legnagyobb gyorsasággal eszközölni tartoznak. Ezen rendelet az áruk felvételével s a be- és kirakás­sal megbízott raktári személyzettel is közlendő.­­ Az üzletigazgató. A Magyar Földhitelintézet 41/2%-os papírértékű záloglevelei közül szeptember 30-án a kormánybiztos és két felügyelő bizottsági tag jelenlétében nyilvánosan végbement kisorsolás alkalmával a következő számok húzattak ki: 1 darab 10,000 forintos: 63; 18 darab 1000 forintos és pedig 178 256 854 881 961 1649 2505 2723 2737 3103 3832 3859 3981 4010 4280 4286 4381 4525. 12 darab 100 f r t o s, és pedig 311 966 669 1002 1291 1303 1305 1516 1638 1676 1813 1845. A kisorsolt záloglevelek, lejárt kamataikkal együtt, 1881. április 1-jén teljes névérték szerint készpénzben kifizettetnek: Budapesten, az intézet pénztáránál, Bécs­­ben , Union-Banknál, M.-Frankfurtban : Deutsche Effecten & Wechsel-Bank czimü intézetnél, Berlinben : Mandelssohn & Comp. uraknál, Hamburgban : P. Mendelssohn-Bartholdy urnál, Amsterdamban : Lippmann, Rosenthal & Comp. uraknál. E záloglevelek kamatozása 1881. évi április 1-vel megszűnik. Későbbi lejáratú kamatszelvények pedig, me­lyek a kisorsolt záloglevél bemutatásakor hiányzanak, annak értékéből a kifizetéskor levonatnak. A zálogleve­lek, leszámítolás útján, a kitűzött határidő előtt is bevál­tatnak. A kisorsolt és 10 év alatt be nem mutatott záloglevelek az elveszett okiratok megsemmisítésére fenn­álló eljárás alá esnek. Lóárverés Kisbéren. A f. hó 29-én Kisbéren lefolyt lóárverés nagy érdeklődés mellett fejeztetett be. Minden darab elkelt. A 4 évesek átlagára 901 forint, az öreg kanczáké 412 forint. A kisorolt herészek is aránylag nagy árban keltek el. A marhavész Gácsországban megszűnvén, erre vonatkozó­lag a földmivelés-, ipar- és kereskedelmi miniszter szeptember 24-ről keltezve következő rendeletet intézte Sáros és Zemplén megye közönségéhez . Az osztrák belügyminiszter átirata szerint L­a- V­a­­­e községben a keleti marhavész megszűnvén, Gácsország vész­mentes. Cső­dmegszüntetés. Jurkovits László volt pilis-szántói lakos ellen a pestvidéki túszék részéről. Az Első magyar általános biztositó-társaságnál 1880. szeptember hó folyama alatt életbiztosítások 861,730 frt erejéig köttettek s az életbiztosítási díjbevétel f. évijan. hó elsejétől szep­tember hó végéig 1.186,502 írt 20 krra, a bejelentett halálesetek összege pedig ugyanazon idő alatt 329,565 írtra rúg. A társaság életbiztosítási károk fejében, fennállása óta szeptember hó végéig 5.054.312 frt 7 krt fizetett ki. Magyarországi kereskedelmi czégek. — A „Központi Értesitő“-ből. — I. Czégbejegyzések. A) Egyéni czégek. P­e­r­­­e­y Henrik terménykeresk. Ung­­vár (beregszászi tv. 1880. szept. 9. 277/1.); Julius Glatz fű­­szerkeresk. Temesvár, gyárkülváros (temesvári tv. 1880. szept. 13. 67/1) ; Jos­e­f K­r­e­i­n terménykeresk. Temesvár (tem­esv. tv. 1880.. szept. 13. 58/1.); Jakob Blitz liszt, termény és vegyesárukeresk. Csa­­czán (trencséni tv. 1880. aug. 24. 11/1.); Weiner Jakab keresk. Sz.-Fehérvár (székesfehérvári tv. 1880. szept. 13­ 44/1.); ifj. Go­­g­e­l­á­k Antal Borosjenő (aradi tv. 1880. szept. 6­73/2., a telep Klágáról Borosjenőre helyeztetik át) ; ifj. K­o­h­n Jakabné fehér­nemű és divatárukeresk. Arad (aradi tv. 1880. szept. 2. 109/1.) ; K­o­h­n Fülöp vegyeskeresk. Borosjenő (aradi tv. 1880. szept. 6.110­­); Mak­ovitz Mór fakeresk. Radna (aradi tv. 1880. szept. 6.111/1.) ; J­­­r­a­­szek Lajos műépítész Arad (aradi törv. 1880. szept. 9. 112/1.); S. Schnekenberger Witwe gőzmalomtulajdonos Pécs (pécsi törv. 1880. szept. 6. 439/1); Josef Beer szalámi-készitési üzlet Brassó (brassói törv. 1880. szept. 13.313/1.); Friedmann A. ve­gyeskereskedő Eger (egri törv. 1880. szept. 14. 255/1.); B) Társasczégek. Königstein N. és társa, betéti társ. bert. Königstein Nina kertyügyáros Budapesten (bpesti k. és váltó­­törv. 1880. szept. 10. 1029/1.); Z­eitler és D. Deák S. bőrke­­resk. Kolozsvárt (közkeres, társ.) best. Zeitler József és Daróczy Deák Sándor, e mégjegyzésre jogosult D. Deák Sándor, kolozs­vári törvényszék 1880. szeptember 17. 37/1.); Tischler Gedeon parti, és comp. Alsó-Meczenzéf. (Gedeon János parti, per pro­cura e mégjegyzése bejegyeztetik, kassai törv. 1880. szept. 10. 19/2) ; N­a­g­y-C­z­e­n­k­i czukorgyárak részvénytársulata Nagy-Czenk. (Lenk Emil ig. tag bejegy., Lenk Samu török­., soproni törv. 1880. szept. 11. 37/2.) R­a­j­n­a-W­estfaliai Lloyd magyarországi vezérképviselősége : Magyar leszámítoló és pénzváltóbank, főtelep M. Giasbachban Németorsz. fióktelep Budapesten (a képviselő bank Holl, Beck igazgatóinak és Guttmann, Walko czégvezetőinek alá­írása bejegy., Guttmann Emil főügynök aláiása töröl., budapesti k. V. törv. 1880. szept. 13. 585/3.) Bachruch et Krausz Buda­pest (közkeres. társ. best. Bachruch Manó és Krausz Lajos arany, ezüst és ékszerkeresk. budapesti k. és v. törv. 1880. szeptember 13. 1031/1.) II. Czégtörlések. A. Egyéni czégek. K­a­­­t­i Klein Temesvár (temesvári törv. 1880. szept. 12. 168/2.); N. Tannenbaum Arad (aradi törv. szept. 2. 297/2.) ; Politzer Gusztáv Kecskemét (kecs­keméti törv. 1880. szept. 1. 4/2.) ; Fuchs Ábrahám Sziget­vár (kaposvári törv. 1880. szept. 3. 230/2.) B) Társas czégek. Brüder Rotter Nagyszombat (pozsonyi tv. aug. 12. 101/2.) ; Csornavidéki takarék­­pénztár Csorna (a részvénytársaság feloszlik, soproni terv. 1880. szept. 7. 39/3.) ; Kisterem­ei bánya részvén­y­­társulat Budapesten (Rittler Hugo kilépett ig. tag aláírása töröltetik.) Baromvásár. Budapesti marhavásár, szept. 29. és 30-án. Felhajtatott összesen 2384 drb nagy- és 5512 db aprómarha. Ebből eladatott : 32 db bika drbja 55—­130 frtig, 664 db ökör párja 160—340 frtig, 1196 db. v. teh­én párja 120—250 frtig, 220 db v. tehén drbja 80— —175 frtig, 172 db bivaly párja 150—235 frtig, 191 db borjú dbja 14—26 frtig, 5321 db birka dobja 8—14 frtig, ökörh­us 100 klgrja 50—53 frtig, tehénhús 100 klgrja 47—50 frtig, borjúhús 100 kilo­­gramja 70—90 frtig, bivalyhus 100 kilgrja 44—46 frtig, nyers sza­lonna 100 kilgrja 68—70 frtig, sertészsir 100 kilogramja 70—72 forintig. Budapesti lóvásár, f. évi szeptember 30-án tartott ló­vásárra összes felhozatal 409 db, melyből eladatott átiratás útján 116 db, új lólevél mellett 40 db, összesen 156 db eladás. Bécsi vágóra nem vásároltatott, az árak 10 írttól 150 frtig vásároltak. Az október hó 3, 4. és 5-én megtartandó luxus lóvásárra tartandó készletekből, a színesebb s jobb és drágább fajlovakból nem is mutatkozott, az említett október 3, 4, és 5-iki vásárokra hagyattak hátra a kereskedő kezek között. Budapesti áru- és értéktőzsde. — Szeptember 30-án. — Gabonaüzlet. (Külön tudósítás.) A hangulat megszilárdult nagyon, eladók folyvást vásárolnak és uj speculánsok az árakat olyanoknak tartják, melyek mellett, még jócska haszonra lehet szert tenni, tehát vásárolnak ; elkelt 5000 mm. usanceháza szept-­­októberre 11 frt 41 és 11 frt 45 krral mint pénz, 11 frt 50 krral mint áru záródik. 1881-ki márczius-áprilisra elkelt 12500 mm. usancelouza 11 frt 51, 11 frt 54, 11 frt 55 és 11 frt 60 krral mint pénz, 11 frt 65 krral mint áru záródott. Bánáti tengeri 1881-ki május-j­uisra elkelt 7500 mm. 6 frt 18, 6 frt 22 és 6 frt 25 krral, usancezab Győrben átvéve eladatott 1400 mm. 6 frt 27 krral. Értéktőzsde. Magánforgalom. Az üzlet még min­dig várakozó állást foglal el, mig a párisi liquidatiónak vége leend. Mindazáltal szilárdsággal nyílt meg ma délután és Magy. jár. 107.53-ig, Osztr. hitelr. 281.20-ig emelkedett. Később azonban a montenegrói fegyverkezések hírére a hangulat egy kissé lanyhább lett, mely alatt Magy. jár. 107.40-ig, Osztr. hitelr. 280.60-ra gyen­gült, mindamellett szilárd maradván. Hat órakor a zárlat következő volt. Magyar jár. 107.50. Osztr. hitelr. 281.10. Leszámítolási árfolyam. Magyar aranyjáradék 107.80, Magyar hitelbank 248, Osztrák hitelbank 280, Angol-osztrák bank 116, Union­ bank 106, Tiszai sors­jegy 106.75. Értékpapírok szelvényeire eső kamat október 1-én. Magyar államadósság: M. vasúti köles. 120 frt­d. 5% • M. Göm­öri áll.­v. záloglv. db. 5% M. 1869. keleti v. áll. kötv. els. adómentes 5% ...... M. 1873. keleti v. áll. kötv. els. arany vagy ezüst 5% .... M. 1876. kel. v. á. kötv. av. 5% Báttaszék-domb.-zákányi v. 5% db. Dunagőzhajózási társ. 5% dbként Északkeleti vasút 5% dbként. . 1.5000 1.2500 3.7500 1.2500 1.2500 0. á.-adós­ papír 5% 100 frt után 1.7500 0. á.-adósság ezüst jan.—jul. 5% 100 frt után............................... 1.0500 0. államadósság ezüst apr.—okt. 5% 100 frt után.......................... 2.100­1 Közlekedési Alföld-fiumei vasút 50/fl dbként . 2.5000 Báttaszék-dombovár-zákányi vas­út 5% dbként...............................2.50TM Déli vaspálya 5% dbként ... 4.1667 Északkeleti vaspálya 5% dbként 2.5000 M. föl­dhhit. p­a­pírért. 5­2%100 frtn. 2.2917 M. földhit. papírért. 5% 100ft ut. 2.0830 M. földhit. papírért. 4*/20­0 100 ft. n. 2.2500 M. földhit. ar. v. ez. 120 ft ut. 5% 0.5000 Magy. jelzálog 5%% 100 frt után 1.8750 M. á. földh.-rv.­társ.6°/0100 frt n. 2.0CTM Tiszai és szegedi kölcsön db. 4% M. aranyjáradék 100 frt után 6% M. földteh. kötv. 100 frt után 5% Érd. fedték. kötv. 100 ft után 5%/6 Szollaézsm. 16Mi­lbo­lt után 5% Pest város köles. 1870., 1871. 5% 0. á.-adósságkiors. 1860. egész 5% 0. á.-adósságkisors. 1860. ötöd 5°/(, 0. á.-adds. kisors. 1854. egész 5% 0. aranyjáradék 40/0 100 frt után Bécs v. kölcsöne 5% 100 frt után vállalatok. Erdélyi vasp. 5% dbként . . . Kassa-oderb. vasút 4% dbként . Osztr. államvasut 5°/0 dbké­t. . Pécs-barcsi vasút 5% dbként. . Tiszai vasút 5% dbként.... M. ált. földh.Tészv.-társaság 5V 1% 100 frt után............................... Osztr.-magy. b. 5% 100 frt után Pesti ,m. keresk. b. 6% 100 ft ut. Pesti m. keresk. b. 51/2% W0 ft ut. Osztrák államadósság : Záloglevelek : Elsőbbségek : Magyar-galicziai vasút 5% dbként Első erdélyi vasút 56/0 dbként­­ 5.0000 3.7500 7.51­00Kassa-oderb. vasút 56/0 dbként 2.000« 1.5000 2.08** 1.2206 1.16“ 1.5000 8.333­1 1.66«7 4.2000 2.0000 1.2500 2.500« 2.0000 2.5000 2.500« 2.50«» 1.80«3 1.2500 2.0000 0.91«» 0.83» 5.00OO 2.50o® Budapesti hajóforgalom. Szeptember 30-án a Duna balpartján a következő vizi járművek kötöttek ki : Mészáros Máté ra. h. „Juliska 44 402 mt. tűzifa Szobbról. Wallenfeld Károly m. h. 4. sz. 7000 drb koczkakő. Stagil Ferecz m. h. 100 mf. falkő Vi­­segrádról.

Next