Ellenzék, 1934. január (55. évfolyam, 1-23. szám)

1934-01-03 / 1. szám

Szerda, 1934 /*nuit 3. A mai kormaim iskolapolitikája és a kisebbségi tanítók Újévi kérés a közoktatásügyi miniszter úrhoz KOLOZSVÁR. (December.) December 10- i óra este d­r. C. Angelescu i közös­tatásügyi mi­niszter úr rüzbióe kiadást tar­tott a romára Uraltál­ra problémáiról. Аж elemi oktatást il­letőleg a következőket mondotta: — Különbözők, súlyosa­k és számosak azok a problémák, amelyekre ma nagy fi­gyelemmel kell lennünk. Egyike az első kuli­­b­ik­pro­blém­ákn­ak, amelyik háború után, so­kat foglalkoztatott bennünket, e haza összes polcára imák ,lélekben való egyesítése az is­kola által. Mert nem szabad elfelejtenünk, hogy a­­mi oktatásügyünk ez egyesülésig 4 féle organizációt mutatott a­z idecsatolt tar­­tom­á­nybani, minthogy ki­löm­­böző­­kulturális hatásoknak volt alávetve, melyek mély nyo­mokat hagytak lelkünk stru­ktúrájába­n. Olyanit nyomokat,­­melyek bizonnyal gyöngí­tették nemzeti, ön­tu­dat urakat. Angelescu iskolapolitikája — Anna­k a sz­­kolai politik­ána­k, amelyet mi minden eltérés és habozás nélkül követ­tünk 1928-ig, célja volt egyfelől az oktatás­ügy egységesítése és kiterjesztése a nép leg­mélyebb rétegéig,­­másfelől a mai Románia kiválóak­ fiaihoz mért áthasorallása és átalakí­tása az egyetemes tudományosság nagy mé­reteinek­­megfelelően.­­ Mindezen kívánalmaikon felül, a románn kultusz- és oktatásügyiben a jövőben h­oey kell hogy legyen mint vezér,fonál és mint az if­júságnak nyújtandó új kulturális irányzat: az erkölcsi nevelés. —­ Általános vonásokban ez volt az 1919- bern lefekttetett iskolai politika, melyet 1928- ig ikiövett­ün­k. — A sok részletezés helyett elég, ha meg­­eml­eni, h­ogy az elemi iskolai tanulók szá­ma, amely 1919-­ben 11.000 volt, 1928-ba­n 17.000-re emelkedett, 6000-rel több lett. A tanítók száma ez ,idő alatt 20.000-ről 40.000- re emelkedett; az elemi iskolás tanulók szá­ma — hála a tankötelezettség szigorú alkal­mazásának — egyetlen egy évben felülmúlta az 500.000-et. — Ugyanígy emelkedett a serdült (ednlfi) tankötelesek száma .Is ée 1926-ba­n, a törvény életbe léptetése után elérte a 730.000-et, míg 1924-i­en ez a szány alig volt 1800. — Jelentős kérdés volt az elemi iskolákat illetőleg, amely bennünket 1919—1928-ig kormányzást í­rt, idején foglalkoztatott, az is­kolaépületek kérdése. — 1897-től a háborúba lépésünkig az askirályságban miintegy 3000 elemi is­kola­­épület em­eltetett. Háború alatt ezeknek az­ is-­­­koláknak nagy része megrongálódott, más része teljesen­­rommá lett, úgy, hogy so­k gyermek épület hiánya­­miatt iskola nélkül maradt.­­ A csatolt terülteteken h­aso­nlóan a hely­zet a legbizonytalanabb volt iskolai helyiség tekintetében, mivel a­­román tartományok volt urainak nem volt érdekük a mi népünk kultúrájával foglalkozni, hanem ellenkező­leg, arra törekedtek, hogy azokat minden eszközzel elfojtsák. — Йуеп lévén a helyzet 1922—1928 kö­zöt­t. nagy­­Súlyt fektettün­k annak a szomorú helyzetnek az orvoslására, amelyben volt ok­tat­ásságyán­k iskolai helyiség tekin­tetei­ben. S mivel az állami nem­­rendelkezett a szüksé­ges alapokkal,­­magánosokhoz fordultatik, hogy a nép fellvilágositásannak eme nagy munkájában jöj­jenek az állam, .segítségére. —• A népihez intézett felhivássina­k nem várt visszhangja volt és csodás eredményt ho­zott. —­ Több mint 7000 iskola építése vette kezdetét le.000 tanteremmel és 1500 igazga­tói tárcással. Ezekből az épületekből 1000 befejezetlenül maradt és amelyek az 5 évi időköziben ha szét nem roncsolódtak, úgy maradtak, ahogy éra ezöket elhagytam. .Beszélt továbbá a­­miniszter úr a gyakor­lati irányú iskolákról, szakiskolákról, femita­­képzőkről, amelyek min­d a visszafejlődés tendenciáját mutatták az utolsó 5 év alatt. A tanítóképzők pl. 105-ről 57-re apadtak az­zal az indokolással, hogy igen soik a tanító. Pedig •*- ..osszuk el a tai­autók szám­á! A ta­nítók iszerimiét — fo­lytatta —­ azt látjuk, hogy kell még legkevesebb 30.000 tanító. Meg kell s­züntetnimnk az analfabétáik számát. E vég­ből nem szabad sajnálnunk az áldozatot né­hány évig. Szerveznünk kell megfelelő is­kolákat, felébreszteni az erőket, hogy elérjük a­­kívánt eredményt:­­ne legyen Romániá­ban egyetlen inni, olvasni nem tudó gyermek.­­ Az elemi után következő oktatás (ez az etetni felső tagozata) újjá fog szervez,tet­­nn­, általános irányt adva nád és­­ lehetőség szerint miniés nagydibat, a modern kultúra, mozi,­­rádió felhasználásával Eddig tartott a tanítóikat közelebb­ről ér­deklő­­beszéd. A román lapok minden különösfebb kom­mentár nélkül köz­ölték le e beszédet. Még tanügyi lapok sem fűztek hozzá megjegyzé­seket. Egyenlő mértete* Mi, kisebb­ségi felekezeti tanítóik azonban, nem fehetünk el e program, felett, — mert nyilván programnak szánta miratezterünk, — nem mehetünk el mellette, mert igen jó alkalomnak találjuk ar­ra, hogy mint az ál­lam konszolidációjáért­­küzdő tábor — fel­tárjuk mi ás elgondolásunkat és azaidon a kötelességeket éppen úgy vállaljuk, mint ál­lami iskolai kartársaink, — mert vállalnunk kell — kívánjuk az egyenlő mérték alkal­mazását a jogokat illetőleg is. Miniszter Úr! Ez alkalommal soraimat egyenesen önnek adresszálom. Adresszálom mély tisztelettel 150 felek­ezeti isk­olai taní­tónak nevében, akik másfél évtized óta dol­goznak, robotolnak a népi kultúráért. Hin­tik a­­kultúra magvait, tanítják a­ kisebbségi nép fiait hazaszeretetre, király- és törvény­­tisültetekre. S a tanuláson túl hordozzák ki­tartással és mégiszok.ittáis nélkül a­­nevelés nagy munkájának terhét. A kisebbségi taní­tóság jótl tudja,­­hogy ha csak annyit nyújt munkájában,­­mint az állam iskolája, akkor felesleges,­­ha pláne­­kevesebbet, ak­kor egye­nesen veszélyben, van. Ám a felekezeti tanítóság súlyos munkáját már alig bírja a ránehezedő súlyos anyagi gondok miatt. Csak idealizmusból nem él­het meg a felekezeti tanító sem, akit a kö­­telességérzet és fajszeretet szent lángja egé­szen­ körülvesz , aki egész életét elkötelezte e tin­ere áldozat gyanánt. Minden kisebbségi tanítóinak teste is van, melyet táplálni és­­ruházni kell s ez csak az ideálizsmisból nem telik ki. Sokszor hangoztattu­k , ez Elkatommsd­í nyomatékosan megismételjük, hogy iskolai fenttantói mik s népünk elérték az áldozatb­o­­zatalm­aik a­zt a fokát, amelyen túl nem me­hetnek. Mi, taraitok pedig leredukáltuk igé­nyeinket a legalsó határon tasig. Tisztelettel kérdezzük,­­nem jogos a mi se­­gélyikiáltá­su­n­k az állaimhoz, hogy adja meg fizetéskdegészítésül­ azt az összeget, amely bennünket joggal megillet? Kérdezzük, nem uffizm­ azon tanterv szerint, ugyanazon, sőt nagyobb óroszámmal dolgozunk s nem ugyanazon ellenőrzés alatt állunk, mint az állami tanítók? Ha pedig ez így van s még sok iskolára van szükség, melyre az állam a­­segítséget el­fogadja, miért kiván tőlünk lehetetlent s mi­ért nem jó segitségü­n­kre? Iskola kell? Mi miniszter Ú­r­ aláírjuk, hogy kevés az is­kola s hogy­­még 30.000 tanítóra van szük­ség. Milyen körnnyitás volna az államon, ha akadna ma­gánvállalati iskolei fentartó, aki e tanítók és az ezeknek megfelelő iskoláik költ­ségeinek hordozását vállalnák olyan­­mérték­ig, mint vállalják ma az iskoláion tartó egy­­ház­községek? S­­milyen könnyű volna ezt kiegészíteni a megélhetés­­miniimum­ára! De h­a már van 1500 ilyen iskola, miért nem karolja fel Miniszter Úr ez iskolák és tan­­személyzetük ügyét? Nem­­kétlem, hogy meg­felelő államsegély esetén az egyházak még egy ennyi iskola felállításával jönnének a nagy állami érdek felkarolására, föltéve, hogy a szervezés elé egyébként akadályt nem gördítenének. Kérem mély tisztelettel Miniszter urat, jöj­jön el iskoláinkba, ne sajnálja az időt és fá­radságot s mint az oktatásügy legmagasabb állami őre, saját szemeivel tapasztalja meg a nagy rmünkét, melyet tanítóságunk végez. Készséggel mutatjuk be nevelői mrninki­nik gyümölcseit. S ha mi nevelünk öntudatos egyháztagot, saját szerető embert, ugyanak­kor jó álla­mpolgá­rt is nevelünk. Tud­ja meg mindenki, hogy a kettő együtt jár s a kettőt egymástól ká­r nélküli elválasztani ,nem lehet. Féljen Miniszter Ú­r attól a magyartól, aki langymeleg, aki magyarságát nem meri fej­eméti fővel hangoztatni. Féljen és irtózzék attól a tanitótól­, aki fajszeretetét пегц tud­ja összeegyeztetni állampolgári kötelességé­nek érzésével. A­­mi tanitóságunnk nem lamgy- i meleg. A mi taraitóságúnk tiszita öntudattal és felemélt fővel vallja magát magyarnak, de jó honpolgárnak is. Nevelő-oktató mun­kájában ez a gondolat és érzés jut kifeje­zésre. Meg vagyok győződve arról­, hogy ha eljön közénk s betekint romsnikánkba, megnyílik a szive tanítóságunkkal .Kernben s örömmel fogja télijeszitenni tanítóságunk serény, de jo­gos kívánságát. Lőrinczi Ferenc, igazgató-cankó. ELLENZÉK Alkalmazzák betegségek terjedése elleni védelemről" szóló német törvényt Propaganda az önkéntes terméketlenítés érdekében BERLIN. (Az Ellenzék tudósítójától.) Németországban az „örökölt betegségek terjedése elleni védelemre“ vonatkozó törvény hivatalosan az önkéntességen alapul. A törvény szerint csak azon le­het végrehajtani a meddőségi műtétet,­­ aki ezt önként vállalja magára. Vannak azonban kivételes esetek, amikor a mű­tétet rákényszeríthetik a vérbajos, tüdő­vészes és más gyógyíthatatlan betegség­ben szenvedő emberekre. A terméketlenítés érdekében viszont erős propaganda folyik, hogy a­ betege­ket az önkéntes jelentkezésre felhívják. A felhívás szerint az örökölt betegségek sorában csak terméketlenítés útján aka­dályozható a született gyengeelméjűség, vitustánc, örökölt vakság, süketség, alko­holizmus és egyéb hasonló betegség ter­jedése. Maga az operáció nem akadá­lyozza meg a sexuális folyamatot, azon­ban útját állja a termékenységnek. A felhívás szerint a terméketlenítés nem okoz egészségi zavarokat, sem férfinél, sem nőnél. Az összes orvosok, bábaasszonyok és egészségügyi beosztású tisztviselők kö­telesek a hatósági orvosi hivatalnak be­jelenteni, h­a olyan betegre bukkannak, akiknél a terméketlenítés szüksége fenn­áll. A hatósági orvos ekkor érintkezés­be lép a beteggel és felhívja, hogy ön­kéntesen vesse alá magát a terméketle­­nítési eljárásnak. Ezután összeül az örökölt betegségek felülvizsgálására ala­kult bíróság, amelynek elnöke egy tör­vényszéki bíró, két tagja pedig orvos. Ez a bíróság dönt a beavatkozás szüksége felől. Abban az esetben, ha a bíróság a páciens betegségét örökölhetőnek mond­ja ki, megtörténik a­z orvosi beavatko­zás. A betöltött tíz éves életkor előtt, vagy túl magas korban tilos a meddősé­gi operáció, úgyszintén akkor sem en­gedhető meg az orvosi beavatkozás, ha az életveszedelemmel volna egybekötve. Itt lép közbe a­ bíróságnak az a joga, hogy egyes esetekben kikényszerítheti az operációt.­­ Amennyiben a bíróság szükségesnek látja és a felebbviteli bí­róság is jóváhagyja, akkor 3 napon belül végre kell h­ajtani az operációt, még akkor is, ha ebbe a páciens nem hajlandó belenyugodni.. A beteg akarata ellenére bíróságilag elrendelt operatív beavatkozás csak abban az esetben ma­radhat el, ha az illető saját költségén valamelyik gyógyintézetbe vonul vissza, ahol bizonyos, hogy a páciensnek nincs alkalma betegsége továbbterjesztésére. A tem­éke­lemtési eljárást a külön­böző szellemi áramlatok hívei különbö­ző szempontokból ítélik meg. A sterili­záció ellenfelei Dosztojevszkijt hozzák fel például, aki epileptikus apának volt az epileptikus fia, mégis az emberiség egyik legnagyobb írózsenije lett. Vannak olyan aggodalmak is, melyek azt rójják fel a németországi terméket­­lenítési mozgalom propagálóinak, hogy azt politikai eszközképen szándékoznak felhasználni. 3. oldal. Magyar expedíció indul augusztusban Abesszíniába BUDAPEST. (Az Ellenzék tudósítójától.) Éppen most néztem meg az expedíció magya­ros kifejezését a Nyelvőrben, szóval: kutató utazás indul Afrika ismeretlen vidékeire. A Földrajzi Társasá­g szakülésén a napok­ban ismertették azt a nagyjelentőségű vállal­kozást, melyet dr. Benda László mérnök szervez. Az egyetem egyik terme zsúfolásig megtelt érdeklődő férfiakkal. A nők, úgy lát­szik, inkább moziban szeretik látni Afrikát s lehetőleg csak valószerűtlen szerelmi törté­net díszleteként. Kiváncsi vagyok és remélem, hogy ennek a kutató utazásnak a felvételeit minden vadromantika nélkül fogjuk megnéz­hetni, bár az utazás költségeinek egy részét filmvállalatok fedezik. Dr. Benda előadását Cholnoky Jenő elő­adása vezette be. Cholnokyt nem kell, sőt nem is illik felfedezni, de már néhány éve r­em hallgattam az előadásait és újra meg­lepett az az élénk varázsló­készség, amellyel pillanatok alatt érzékelteti az ismeretlen vi­dék légkörét, táját. Cholnoky szerint az ismeretlen Afrika fel­kutatása a magyarok feladata. Gróf Teleki Sámuel a Rudolf és a Stefánia tavak felkuta­tásával, Magyar László Délnyugat-Afrikában szerzett tudományos érdemeket, ma pedig az a helyzet, hogy például Abesszínia benszülött uralkodói francia, angol és olasz kutatókat be sem engednek az országba, mert e világ­hódító népektől okkal félthetik birodalmuk önállóságát. Viszont szívesen látják a magyar expedíciót, mert Abesszínia uralkodói, a Ne­­gusok, pártolják a kultúrát és örülnek, ha saját területük pontos térképéhez jutnak. — Abesszinia sajátságos, értékes, érdekes fensik, egészen elütő a környező, forróságtól tikkadt vidék bizonytalan birodalmaitól. Abesszinia régi, de elzárt keresztény állam a keresztény­ség külsőségeiben az ország viszonyaihoz ido­mult: a papok félmeztelenül miséznek. Ahova Benda László indul, arról a területről édes­keveset tud a tudomány. Hogy Abessziniit mégsem jelöli a térképen fehér folt, ne té­vesszen meg senkit. A közhasználatra szánt, nem-tudományos térképekre azokat a hegy­láncokat, tavakat rajzolják be, melyek való­színűleg ott vannak. Ilyen rejtélyes hegy volt például a Hold hegység. A kutatók nem ta­lálták. Végre egyikük egy tiszta holdfényes éjszakán megpillantotta a keresett, titokzatos csúcsot, mely oly magas, hogy nappal eltakar­ják a felhők. Dr. Benda felolvasásában tudományos fej­tegetésekbe mélyedt, elmagyarázva a talajvi­szonyok, kőzetek, különböző mérések részle­teit. A kutatók részben friss, ott beszerzendő élelmiszerekből, részben konzervekből fognak táplálkozni. Sátrak, filmfelvevőgépek, rádió, műszerek képezik további felszerelésüket. Ké­nyelmi berendezéseket is visznek magukkal, melyek a fáradságos utazások és kutatások után kellő pihenést nyújtanak. Míg felolvas, elnézem a fiatal tudóst s rajta kapom magam, hogy csodálkozom: nem véz­na tudós, nem vállas hős, hanem szerény, alacsony, hétköznapi fiatalember. Ami az Afrika-kutatókat illeti, az emberben még mindig jókora adag gyermekes moziroman­tika lappang.. Az előadás végén körülveszik Bendát, kér­dezgetik, nézegetik, körülbelül azzal az irigy­kedő, hódolatteljes, de kissé borzongó, szá­nakozó pillantással, mely annak jár ki, aki az egyenletesen fűtött, unalmasan kényelmes la­kásból kilép az ismeretlen, veszélyes éjszaká­ba. Sz. Veress Jolán. fiz ipar és a mdomain szakembereihez. Minden magyar, német, francia, angol folyóirat és könyv megrendelhető és elő­fizethető LEPAGE-nál. Kvár. Könyvek szállítása utánvéttel. Folyóiratok előfi­zetésre: a lapot közvetlenül kapja a ki­adótól. Kérjen ingyen jegyzéket LE­­PAGE-tól. Kvár. Szakot jelezze! Aki gyorsan és­­ő áron akar venni* vagy eladni, hamar akar megteltté álláshoz jutni, alkalmazott et aaaraaaá stb. — csak az ELLENZÉK apróhitde­­tcsei utján juthat célba­. FASOR SZANATÓRIUM Budapest VII. ker., Vilma királynő út 9. Telefon 31- 5-26. Sebészet, belgyógyászat, szülészet, nőgyógyászat, idegosztály. Olcsóbb, mint bármely klinika vagy közkórház különszollája. Napi ellátási díj 10 pengőtől. Kórházi pauisálárak idegbetegek esetében, továbbá szüléseknél.

Next