Ellenzék, 1937. szeptember (58. évfolyam, 200-225. szám)

1937-09-01 / 200. szám

1937 szeptember 1. ELLENZÉK Egész Erdély magyarságának figyelme kíséri a kulturmunkát iiiiin■MTiimTT'iii—virm­uiiMmiii ni —Tir—wrarfi Az E. M. E. székelyudvarhelyi vándorgyűlése ODORHEIU, augusztus 31. Vasárnap kezdődött meg az erdéllyi ma­gyarság szellemiségét képviselő Erdélyi­ Mu­zeum­­Egyesülettetek ezévi vándorgyűlése. A Múzeum Egyesültet vezetősége báró Jósika János vándorgyüllési elnökkel a­z élén min­dem ellönk­ész m­llellett megtett, hogy a három nap keretébe beosztott,, szakosztályi előadó­A vándorgyűlés résztvevői szombaton ér­keztek meg Szé­kelyudvarbeliére, hát a vas­útinál az udva­rhelyi előkészítő bizottság ün­nepélyes fogadtatást rend­ez­et­t tiszt­­eletük­re. A vendégek eltisztái­.M ásolásuk után azon­ial a „legnagyobb székelynek“, báró Orbán Ba­lázsnak sírjára helyeztek koszorút, hogy az Erdélyi Muzeum Egyesültet jelképezze azt a szellemiségét, melynek örököséül és letéte­mé­nyeséü­l tekinti m­agát. Az Erdélyi Múzeum Egyesületnek mun­kássága vasárnap délelőtt kezdődött m­eg az óriási­ érdeklődés mellett megtartott disz­­közgyártásselyt. A közönség soraiban megjelen­tek a hatóságok képviselői, valamint a kü­lönböző iskolák és egyháziak kiküldöttei. Báró Jósika János, a vándorgyűlés elnöke mondott megnyitó beszédet, melyben m­eg­­állla­pította, hogy kisebbségi életünk, három főtényezőj­e, a politika, gazdaságii és­­kultu­rális tevékenység közül kult­urális­­tevékeny­ségünk játszó, a legfontosabb szerepet. Rá­­mu­tak­, hogy a történelem példái szerint a­zok a népek, melyek megtudták ernizeii nemzeti kultúrájukat és nyelvüket, sohasem pusztul­tak el, még az őket körülvevő idegen, vagy elnyomó népek tengerében sem.. Népünk kul­turális életének egyik legjelentősebb szerve és eszköze ez az 1858-ban gróf Mikó Im­re álltal alapított Erdélyi Muzeum Egyesületi. Az se esetleges, sialem­belette ki az elírnak, hogy Székelyudvarrh­elyen tartja az egyesület ván­dorgyűlését. Bővebb forrásaira akarta­k buk­kanni a magyar népl­éleknek, azért jöttek ide, mert igazi­ kultúrát csak a néplé­l­ekkell­ kapcsolatban lehet megteremteni Nemzes-­alk lelkesedést meríteni és kapcsolatot terem­teni szándékoznak azonban, hannem a mo­dern kor vívmányai­ól a tudományok összes ágaib­ól előadásokait, startisai, fejliteszeni akar­ják a memzte­si öntudatot. Az e­lnöki m­egnyitó után a­ vándorgyűlés táviratilag fejezte ki őfelsége II. Károly király iránti hódolatát. A tárgysorozat rendjén ezután a titkári jelentés következett. A titkári jelentés meg­állapítja, hogy Széklelyudvarhely minél meg­szervezve az Erdélyi Muz­eum Egyesület szá­mára s e munka érdekében azt javasolja, hogy a szervezést bi­zzák dr Jódlás Gábor székelyudvarhelyi ügyvédre, akit a dííszgyű­lés válasszon meg az Erdélyi­ Muzeum Egye­sültet szék­elyudvarh­elyi vándorgyű­léslétn­ek társelnökévé. A vándorgyűlés a titkár aján­latának elfogadá­s­a után az üdvözléseket fo­gadja. i Üdvözlések A városit, polgári és egyházi hatóságok, v­allai miint szociális intézmények sorban üd­­vözlli­k az Erdélyi Múzeum Egyesületét. i Az üdvözlésekre báró Jósika János el­nök vála­szol, ki újra hangsúlyozza­, hogy az Erdélyi Múz­eum Egyesültet magyar alakulat, minden poli­tistkiállt­ól vagy vállási felfogu­ltságaiktól men­tes egyetemes kulturmunkát óhajt végezni a nép és az egész emberiség javára. A dísz­gyűlés utolsó pontj­a dr. Balogh Er­nő előadása volt. A kiváló tudós értékes előadásában az anyagok körforgásáról be­szélt. A földi­ anyagok változását és átallaku­­lását, mely magasabb összefüggés rendszer­ben bonyolódik le, még csak sejtjük, azon­ban törvényét még részl­et­esem tanulmányoz­ni nem tudjuk. Dr. Tavaszy Sándor beszéde Délben közebéd volt, melyen az első f­el­­köszönh­et­őfelességéne Constantilinescu M. vár­megyei prefektus mondta. Utána dr. Tavaszy Sándor református püspökhelyettes követ­kezett hatalmas serk­egbeszédével, melyet az Erdélyi Muzeum Egyesület alapító tagjáról, gróf Mikó Imréről mondott. Az Erdélyi Muzeum Egyesület ünnepi lakomáján hadd emeljük magasra a Miikó­­serleget s hirdessük boldog és dicteső em­lékezetét a mit al­apító ősünknek — kezdte beszédét. —■ Ez a borral­ telt serleg kifeje­ző erejű sieíl­k­épe a mi szívünknek, amely csordulásig van telve hálával és szeretet­tel ama férfiú iránt, akit az Erdélyi Mú­zeum Egyesületnek nemcsak alapítója volul, hanem igazi, éltető géniusza ma is és marad az idők végéig. Mikó Imréről em­lékezni nem­­lelhet akár­milyen mindennapi és közömbös lélekkel, sok méltó­­képviselői legyenek a­nnak a ma­gas szinvonalú tudományos életnek és annak az eredmények­ munkásságának, melyet az­ Er­­délyini Múzeum Egyesültet kisebbségi életünk­ben végez. Egéis­z Erdéll­y magyarságának a tlleki­ntette e három nap alatt egy kis székely városka felé fordul­, hova az­­erdélyi sztelle­­miniség legjobbjai gyűltek össze tanácskozásit, hanem csak hódolattal!",, hálával és őszim­ite, mély sz­erettetibeli. Makó Imrét csak az is­meri igazán és csak az tudja méltányoln­i az ő életeit és munkásságát, aki együtttt tud égnni az ő mélytüzü lelkével,­­aki enge­di magát vitetni attól a bizakodó, tietítre­­haj­ló leillkiesed­éstől­, amely ,a Mikó Imre ő lel­két annál inkább betöltötte, minél keve­sebb oka volt bizakodni és remélte­­. Mikó Imre ligazii példája annak, hogy egy nép ponfiltikaii hanyatllásra nem jteleníti szükség­­képen a szellemi hanyatlását­ i­s. Ha az ő lelki ábrázatát vizsgáljuk és ha abból olvasunk, miind­enekelőtt az tellső, ami megkap, különösen­­a m­ai időkben, az a lelki tény, hogy Miskó Imrének a szen­vedések mélységébe kel­leírt leszálltán­­a, hogy miagy lelkének igazi szépségei kibon­takozz­ana­k. Mikó Imre nagysága abban a sötét háttérben bontakozik ki, amelyet az 1849-iki események vázolnak etibénk. Mint az erdélyi főkormányszék megbízottja 1848 decemberében fontos megbizásokkal ki megy az uralkodóhoz Olmützbe. A félté­keny hatalom fél attól a személyes erőtől és sugalmazó szellemi től, amellyel Miskó Imre rendelkezett, azért öt hónapon át ott tartották. Minő borzalmas sors várt reát, amikor hazatér­. Tűzhely ,feldúlva, vagyon szellprédálva, felesége már régen ha­­loult, a temetőben nyugszik, nemzete a po­litikai elnyomás alatt vergődik. Meg van körülött­e minden bénítva.. Ebben a szituá­cióban maga is kétségbeesetten jár, mig magához nem tér s fel nem indul a belső építésnek az Utján. Kétségtelen, hogy a Mikó Imre nevéhez sok alkotás fűződik. Az EME, az IEIGE, a színház, a vasutak, intézmények őrzik az ő nev­eit. De ezeken túl é­s ezek felett van az ő jel­entősége. Nem h­iábai nevezte ott Tompa Erdély Széchenyijének, mert ő valóban az volt­. Felismerte mindenek elő­tt, hogy egy nép­i közösség élete és jövendője azoktól az er­­kölcsi erőktől függ, melyek akiak­artát, tett­re való készségét belülről éltetik és ihletik. Miskó Imre személy­iségének éppen az adja­ meg a jelentőségét, hogy ő ezeket az er­köl­cs­i erőket nemcsak másokban akarta m­unkáib­a, hanem elsősorban és­­szakadat­lanul munkálta önmagában. Igazi közéleti ember volt, akit kötelezettnek érezte ma­gát, hogy azit, amit másoktól követel, azit elsősorban sa­ják­ éltében példázza kit. Hogy valakinek a zsebórája hogy­­jár, rendesen­, pontosan, vagy rendetlenül, az kinnek-kinek a sa­ját dolga, de hogy a toronyóra pon­tos-e, az az­­egész közösségre nézve fontos. Közéleti ember vollt, aki pontosam akarta mutatni az idők járását, hogy aki reá néz, a­z tudja mitkor és miit kell s­emmire. Mikó Imre bár a liberalizmus korának az embere volt, maga éppen úgy, mint Széchenyi István, túlhaladta ezt a világné­zeti és politikai irányzatot. A XIX. szá­zadi liberalizmus ellen a következő kriti­kai kifogásokat kell tennünk. Mindenekelőtt formaliisztikus volt, az általánosságba vesző formákon csüggött. A külső létformákon csüggött s kívülről akart befelé haladni. Általános ideál-formákat képezett, melyek azonban távol­ állottak a mindennapi élet­től, amaz egzisztenciális élettől, amelynek vezérletére alkottattak. Mindent megértő szelleménél fogva a sajátosságokat nem vette tekintetbe. A politikában közjogi kér­déseken csüggött. Itt i­s a formák érdekel­ték. Az alkotmány sáncait védte, az auto­­nómiának állott a szolgálatában. Mikó Im­re ezzel a liberalizmussal szemben az egé­szen kicsi és közeleső: az erdélyi nép­élet számára kereste az ideálokat; a közeleső feladatokat igyekezett megoldani; ott és akkor igyekezett kötelességét teljesíteni. Nem országos politikát űzött, hanem szo­ciális politikát, kulturális politikát, a ne­­mesedés politikáját. Űzte és szolgálta. Nemzeteseelést sürgette ő is, de egyszers­mind a nemesedést is, mert tudta azt is, hogy nemzetesedés nemesedés nélkül ve­szedelem, káros, mert kizárólagosságában és elfogultságában útjában áll annak a testvéri szeretetnek amely egyedül bizto­sítja ezen a földön az életet, az emberi életet. Közelebbről ő a magyarság fogal­mát erkölcsi tartalommal igyekezett megtöl­teni. Nem egy politikai magyarságot, ha­nem egy etikai magyarságot sürgetett, szolgált és azért áldozta egész áldott éle­tét. Az EME-ne­k nem lehet más feladata, mint így művelni a tudományt, hogy mun­kája által a nemes szellem jusson diadalra. Most, amikor magasra emelem a Mikó­­serleget fogadalmat teszek, hogy az EME a nemes szellem győzelméért fog minden­koron küzdeni. „Meg kell faltam nyelvünket, kmí­ránímí66 Megkezdődnek az előadások A vándorgyűlés előadásainak sorozata dél­után 5 órakor kezdődött meg a kollégium tornacsarnokában. Az első előadó Biró La­jos volt, ki ,,Neves jezsuita plébánosok és írók a székely anyavárosban“ című­ tanulmá­nyából olvasott fel egyes részleteket. Utána dr.­­Tusa Gábor „Egy pár szó az Erdélyi Múzeum Egyesületről“ címen tartott mélyen szántó előadást, melyben végigfutott az EME-nek a magyarság különböző korszakai­ban való működésére. A két előadás után dr. T.r­iszy Sándor ,,A gazdasági élet etikája“ címen hatalmas, átfogó erejű előadást tartott, melynek egye­temes szempontjai: a gazdasági életnek az etikai élet szolgálatába való állítása óriási hatást gyakoroltak a hallgatóságra. Az erdé­lyi püspökhelyettes beszédében kimutatja, hogy a gazdaság, nem cél, hanem eszköz. Az előadások sorozatát dr. Koleszár László zárta be a nátháról tartott vetítettképes elő­adásával. Este 9 órakor műsoros előadás fejezte be az EME első napjait. Mécs László, Nyirő Jó­zsef és Áprily versei és novellái szerepeltek a műsoron. A vándorgyűlés második napja A Múzeum Egyesület vándorgyűléseinek második napját a szakelőadások töltötték be. Az előadások sorozatát Józsta János udvar­helyi rom. kat. főgimnáziumi tanár nyitotta meg. „Semmelweiss tragédiája“ címen a vi­lághírű magyar orvos életéről és munkássá­gáról pedig Schmidt Béla dr. marosvásárhe­­lyi orvos. László Dezső az ifjúság problémá­járól értekezett. Nagyfontosságú kérdésnek tartja a mai népkisebbségi helyzetben és za­varos időkben az ifjúság lelkének problémá­ját. Az ifjúság újra értékeli a történelmet, egyetemesebb világszempontokkal akar ren­delkezni. Demokratikus társadalmat sürget és­­vallásos alapon álló gyakorlati életet kö­vetel. Az idősebbeknek kötelessége, hogy az ifjúságnak átadják a meglevő örökséget, ve­zessék őt és így gondoskodjanak utánpótlás­ról. Az előadásnak nagy sikere volt. 'í­ p © feli w © WB.’ ej g Sz'n­jx 1 Szenzációs bűn- I ügyi dráma. A­­ főszerepben : a „Panoptikum“ és „Dr. Crespi bűne“ feledhetetlen alakítója fen w wfernjs, «5 E Szerain­dikilán temeti ö­sscet Herei! Mi hala ehe, Mami­t és Madgeartt is résztviszmek az elhunyt politikus temetésén CLUJ-KOLOZSVÁ­R, augusztus 31. Socol Aurel dr. halála részvétet keltett nemcsak a nemzeti­ parasztpárt körében, ha­nem úgy a magyarok, mint a zsidók között is, mert akik ismerték ezt a puritán, huma­nista eszméktől átitatott embert, csak őszin­te fájdalommal tudják sajnálni elvesztek Socol Aurel ugyanis nemcsak a frázisok em­bere volt, ő komolyan gondolta az itt élő népek barátságos együttműködését és ennek ezer bizonyítékát adta politikai pályafutása alatt. Dr. Socol Aurel Brassóban született 1878- ba­­. Középiskoláit Brassóban, egyetemi ta­nulmányait Prágában, Berlinben, Bécsben és Kolozsváron végezte. Bécsben tagja volt a Vaida és Maniu által kezdeményezett pán-ro­mán diákszervezetnek, később elnöke a ko­lozsvári román kaszinónak. Végig vezető sze­repet vitt az erdélyi románság politikai har­caiban, majd 1918-ban egyik megszervezője és főtitkára volt a kolozsvári román Nemzeti Tanácsnak. Az egyesülés után Kolozs megye kilencszer küldte a képviselőháziba, amely­nek a két nemzeti-parasztpárti kormányzás alatt alelnöke volt. Nem hiányzott egyetlen kolozsvári városi tanácsból sem. Maniu leg­intimebb, legmegbecsültebb hívei kö­zé tarto­zott, kezdeményezője és elnöke a szovátai gyűlésnek, ahonnan a joaniuista politikai akciók kiindultak. A nemzeti­ parasztpárt kolozsvári szerveze­te hétfőn délután hat órakor száztagú kül­döttséggel tisztelgett az elhunyt Elizabeta­PINCÉ­RMUNKÁSOK BÁLI JELENTÉSE. Ma, augusztus hó 31-én, kedden van a pin­cérek nagy tombolával egybekötött tánces­télye az Újságíróklubban. Aki egy felejthe­tetlen éjszakát akar eltölteni, az feltétlen ott lesz. Estélyi ruha nem kötelező. Beléptidíj személyenként 40 lej. Felü­lfizetéseket köszö­nettel fogadunk. A zenét Puskás Béla zene­kara szolgálhatja. Kezdete pont 10 órakor. Szeptember közepén forgalomba hozzák az u.j nikkel 50 lejeseiket. Ismeretek, hogy a kormány a bevont ezüst 100 lejesek helyett nikkel 50 liejesket hoz forgalomba, amit állí­­tó­lag nem lehet hamisítani?". Az u,j pénzt szeptember közepén hozzák forgalomba. Vonatösszeütközés a m­­ainz—bécsi vona­lom. Berlinből jelentik. Tegnap délután a malinz-bécsi vonal­on száguldó Rapid Ober­traubling állomása közeliében beleszaladt egy tehe­rvonatba. Az összeütközés következté­ben nyolc utas súlyos sérüléseket szenvedett. utcai lakásán felállított ravatal előtt. Temeté­se szerdán délután három órakor fog vég­bemenni lakásáról, miután ezt megelőzően a párt klubhelyiségében gyászülés keretében fogják méltatni az elhunyt érdemeit. A te­metésen részt vesz Ion Michalache, a nemzeti parasztpárt elnöke, Virgil Madgearu, a párt főtitkára és természetesen Maniu Gyula, aki szovátai üdülését megszakítva, hétfőn este­­Kolozsvárra érkezett. A nemzeti­ parasztpárt összes erdélyi szervezetei népes küldöttsé­gekkel fogják képviseltetni magukat Socol Aurel temetésén, aki a párt erdélyi szerveze­tének elnöke volt.

Next