Ellenzék, 1942. augusztus (63. évfolyam, 173-196. szám)

1942-08-01 / 173. szám

1942 augusztus 1. ■mm—ui I'um uw ELLENZÉK Vitéz EflffyrK RTffi Horthy Hlffeleg: Igére®, hogy fl székelésS érdekelt mindig szivemen viselem és egy percre sem feledkezem meg róluk átadldk az erdővidéki székéinek a kormányzónak ezt a fctfon.*, am­ely alett honvédőink bevonui.Jak a Székelyföldre KENDERES, augusztus 1. (MTI.) A kor­mányzó kenderesi kúriáján csütörtökön dél­után megkapó, bensőséges ünnepségen add át az Erdővidék székelységének küldöttsége azt a székely kaput, amelyet még a román uralom utolsó napjaiban ácsoltak és amely alatt honvédségünk bevonult a Székelyföld szívébe. A székely hegyeik­­tölgyfáiból készült hatalmas kaput a fa kiszáradása után a leg­ügyesebb székely fafaragók székely diszitések­­ker faragásokkal látták el. Azután a Főmél­­tóságu úr engedélyével a kenderes­ kutiáit állították fel­. A teteje faragótt! cserépzsin­delyek alatt a kapu egész hosszában galamb­­ház. A kormányzó azt tervezi, hogy bár a kúrián már van egy nagy galambház, ide más, nemesfajta galambokat telepít. Messzi­ről látszik már a kis bejáró felett a széke­lyek tiranyszínben játszó címere. Eredeti tervek szerint száz székely legény szándéko­zott a kaput Kenderesen átadni és a fáin népe már örömmel készült a székelyelv fo­gadtatására, azonban a háborús viszonyok miatt lemondtak erről a csoportos utazásról és a Székelyek vezetőinek kisebb küldött­sége jelent csak meg Kenderesen. Vitéz Jik­ó István felsőházi tagi a székelység nevében hódo­lattal és hálával megköszönte a Főmél­­tóságo Ur engedélyét, hogy a SzékelyFöldön készült kaput itt, a Nagy-Magyar Alföld szi­vében, minden magyar szent zarándokhelyén felállíthatták. — Amikor Főmé­ltóságod ezt a szerény hódolati ajándékot a székelyektől átveszi, —­­mondotta — minden székely ember szívben Kenderesen van és együtt ünnepel a sok­­százezres lelkes székely nép. —• Az ország viss®aszerzésreindulás 6­n uj szint kaptak 1500 esztendős hősi mitho­­szaink. Lelkünk biztató reménysége a­ Csaba ki­rá­ly­fi alakjait vetítette a Hadak útjára. A No­var a hőse, boldog büszkeségünkre hősi kiváló székely nemesség­ legendás sarja, vág­tatott felénk uj honfoglalásra fehér pari­páján. Hétszázezer székely imádkozik he­gyeinkben, völgyeinkben, hogy nagybányai vitéz Horthy Miklóst, Magyarország Főméltó­­ságu Kormányzó urát, minden székelyek hatalmas ispánját, az Isten sokáig éltesse. A megjelentek percekig határt nem ismerő lelkesedéssel ünnepelték a kormányzót, aki az üdvözlésre úgy válaszolt: — Hálásan köszönöm az elhangzott ked­ves szavakat. Éppen olyan hálásan köszönöm ezt a gyönyörű ajándékot, amit ide hoztak. Természetesen az első perctől úgy tekintet­­tem, hogy ez a székely­ségnek a ragaszkodá­sát akarja kijelezni. Ezt a ragaszkodást sze­retettel viszonozom, ígérem, hogy a széke­lyek érdekeit, miként eddig, ezután is min­ László Dezső: Bartha Miklós remekműve A Keleti-pályaudvar újságárus bó­déja előtt úti olvasmány után nézek. A már halálra ítélt, de még ki nem végzett ponyvás­engeteg közútit kis­ai aku kötet húzódik meg. Cime után régi ismerősöm: Bartha Miklós: Ka­zárföldön. Négy pengőt adok érte s azzal a tudattal szállok fel a vonat­ra, hogy az egész pályaudvaron ta­lálható összes könyvek közül a leg­­derekabbat és mondhatom azt is, a legmodernebbet vásároltam meg. Ez a példány a könyv harmadik kiadá­sából való. A Stádium bocsátotta közre a közelmúltban. Bartha Mik­lós remekművének második kiadá­sa „díszes, nagy emléksorozatba fojtva, ünneplőben, albumszerűen, zárt példányszámban“ jutott az ol­vasók kezébe s­em, a harmadik ki­adást már a ponyva közül lehet megvásárolni. Ebben i­s van valami csodálatos jel arra nézve, hogy az idők változnak a magyar glóbuson. Mire a vonat Kolozsvárra érkezik, a harmadfélszázlapos könyvön ke­resztül elém urul Bartha Miklós századfordulós nagy élménye, a Ke­leti Kárpátokban tett felfedező útjá­nak minden tapasztalata. Ezt a könyvet még születése köz­ben — mialatt az Ellenzék hasábjain cikksorozatban futott — úgy fogad­ták, mint a magyar antiszemitizmus úttörőjét. Pedig írójának felfogása szerint egyáltalán nem az. Bartha Miklós öntudatosan nevezi a Galí­ciából beszivárgott, a ruthén nép vérét szívó szörnyű zsidókat kazá­roknak, hogy még az árnyékát is el­kerülje annak, hogy ő egy vallás hívei ellen izgat. Könyvében ismét és ismét kéri a magyar nyelven be­szélő zsidókat — akiket ő magya­roknak tart —, hogy álljanak am­el­­lé a mentő mozgalom mellé, amely a ruthénul beszélő magyarokat a kazárok kizsákmányolásától akarja megmenteni. Ő azért tárja fel a ka­zár veszedelmet, mivel abban olyan gazdasági és társadalmi törekvést lát, amelynek folytán az ország leg­szegényebb népe, a ruthén teljes gazdasági és erkölcsi megsemmisü­lésbe sülyed. A kazároknak ne­m az a bűnük, hogy zsidók, hanem az, hogy szörnyű eszközökkel, vérszopó élősdiek módjára szegényembereket pusztítanak el. A könyv azonban Bartha Miklós igyekezete ellenére is megmutatja, hogy milyen erős ösz­­szeköttetés van a kazárok és a ma­gyarul beszélő zsidók között. Kéthetes nyári vakációja alatt azért ment a Kazárföldr­e, hogy ott, a helyszínen megismerje azt a nép­mentő állami munkát, amely Dará­nyi Ignác, földművelésügyi minisz­ter megbízásából Egán Ede, minisz­teri biztos vezetése alatt folyt. Nem a nép helyzetét, hanem a kormány­zat mentő munkáját akarta megis­merni és megismertetni. Természe­tes, hogy a ruthén népet pusztító kazár kizsákmányolás tényeit is meg kellett látnia, mialatt az ellene való komoly küzdelmet mérte fel. Ezt a könyvet nyugodtan nevez­hetjük az első modern magyar tár­sadalomrajznak, nemcsak a társa­dalmi jelenségeie megdöbbentően őszinte feltárásáért, hanem azért az összefoglaló látási módért is, amely az egész könyvből kiragyog. Csodá­latosan látja a társadalmi jelensé­gek mély összefüggéseit, gazdasági és művelődési vonatkozásait. Első megfogalmazója a társadalmi síkból kiinduló totális, vagy szintetikus nemzetszemléletnek: „A népélet or­ganikus fogalom. Nyomortól, elnyo­mástól, kizsákmányolástól egy nép­­életet megmenteni s erkölcsileg és vagyoni­lag azt úgy állítani helyre, hogy többé vissza ne sülyedjen: ez olyan feladat, amely csak úgy old­ható meg, ha az organ­izmus min­den idegszála egész izom- és osiont­­rend­szere, vérkeringése, és vala­mennyi életnyilvánulása komoly és alapos munkába vétetik. A vagyoni és erkölcsi élet között a kapcsolatok egész sorozata áll fenn. Ezek a kap­csok mind tekintetbe veendők az öntudatos és tervszerű programm­­nál.‘‘ — És végül azért is módora ez a társad­alomrajz, mivel leküzdhe­tetlen erővel késztet új, egészséges társadalmi munkára. Annak, aki ezt a könyvet elolvassa, állást kell foglalnia egy teljesebb társadalmi élet kialakítása mellett. A mű­ igazi nagy értéke azonban még ezeken is felül van. És ebben a legértékesebb vonatkozásában megítéli századunk mindenik ma­gyar társadalmi rajzát. Bartha Mik­lós társadalomrajza nemcsak hiá­nyokat láttat, hanem erőteljesen fel­mutatja azt a széleskörű állami tár­sadal­omszervező munkát, amelyet a kormányzat megbízásából Egán Ede végzett. Volt szeme annak felisme­résére, hogy az igazi társadalmi dig szívemen viselem mindenben és egy perc­re sem fogok róla meg­feledkezni. Ezt a szép kaput itt, szülőföldemen, otthonomban állí­tották fel és szeretettel fogom gondozni, amíg élek. Utánam pedig utódaim, örökö­seim ugyanolyan szeretettel őrzik m­ajd meg, tekintettel fajunk legrégibb vitéz törzsére, amely a világháborúban is mindig bebizo­nyította nagy értékét, harcra való készsé­gét és bátorságát, amellyel örökre elválaszt­hatatlanul egyek vagyunk. Lelkes éljenzés fogadta a Főmélt­ósága Ur szavait, akit a falu népe újra, meg újra hódolattal éltetett. Ezután Ő főméltósága a kapu készítőihez lépett és mindegyikkel kedvesen elbeszélgetett. Külön is megköszön­te nekik t1 szép kaput és köszönetének lát­ható jeléül kitüntetéseket nyújtott át. Sütő Béla a Magyar Ezüst Érdemkeresztet, Nagy Fábián, Ferenc Lajos és Jakab László a Magyar Ezüst Érdemrendet, ifj. N­argy Fábián pedig a Magyar Bronz Érdemérmet kapta. A Kormányzó Úr a székely küldött­ség tagjainak aláírásával ellátott fényképét ajándékozta. A Főméltóságu Pár végül hosz­­szabb ideig szívesen elbeszélgetett a falu ve­zetőivel és a falu népével és közelebbrőll is együtt nézték meg a székely nép ajándékát. A Főméltóságu Párt távozásaikor újra öröm­ujjongó lelkesedéssel ünnepelitek, szervező munkát nem a jóindulatú emberek kis csoportja, vagy a ne­­mescélú egyesületek, hanem a min­den hatalom birtokában lévő állam végezheti. Bizonyságát adja annak, hogy a magyar kormányzatnak is van ereje ilyen munkát végezni, a­k­kor, amikor a munka élére igazi szakember kerül s az állam annak nemcsak a kereteit állítja föl, ha­nem a keretek megtöltéséhez élő erőt is nyújt. Hol volna ma a ma­gyar nép — kérdezi az olvasó —­ ha egyetemeissé válik a magyar kor­mányzat ruthének között végzett szintetikus társadalmi és gazdasági munkája?! Egán Ede társadalomszervező munkája egy elszegényedett, a nagybirtok és zsidóság kettős ki­zsákmányolása által minden tekin­tetben lezüllesztett, emberi mivol­tából kivetkőzött, a szó szoros értel­mében földhöz ragadt nép között indult el és jutott jelentős megoldá­sokig. Mi volt ennek a munkának a menete? A ruthén nép csakis a föld­ből élhetett meg. Mezőgazdaságra alkalmas szántóföldje alig van. A rengeteg erdők nem adnak famun­kát, azokban főúri kedvteléseket szolgáló, különös védelemben része­sülő dúvadák laknak. Az erdei le­gelőket zsidók bérlik a föklesurtól s adják tovább három-négyszeres bé­ren a parasztoknak. A paraszt a ka­zár állatait tartja telibe, lényegében rabszolgamódon minden haszon nél­kül. A kisember a zsidó nyújtotta hitelből él, úgyhogy minden kölcsön után négy-ötszáz százalékos kama­tot fizet. Az állami közmunkát a kaz­zár vállalja föl s adja ki ruthén ral szolgájának, igen gyakran term­ • szélben! szolgálmányként. övé­­ korcsma is. Ö adja a büféjért.Ö italt s tartja az italon keresztü­l gazdaság ■ • szellemi és erkölcsi rabságban a ruthént, akinek minden ingó és in­gatlan vagyona pénz formájába­n Végül is a kaftán zsebébe vándorol. Ezen a teljesen szisztematikusan, i k­ilép­­t­e 1t ki zsá­km­á­n­yol­á­son re­n­dsz­e­e­­­res egészet alkotó, organikus módort segített Egán törekvése. Állami bér­letbe vette a havasi legelőket s ol­csón juttatta a szegények rendelke­zésére, ötesztendős törlesztésre a vi­déknek megfelelő marhákat hoza­tott és osztott szét közöttük, hogy igy az államilag bérelt legelő ne a zsidók feles marháját, hanem való­ban a ruthén­ekét tartsa el. Hitel­szövetkezetei segítségével kiragadta a népet a zsidó hitelezők polipkar­jai közül s a fogyasztási szövetkeze­tek segítségével a napi kontó gond­jaitól is megszabadította gondozott­jait. Végül abba is belement, hogy a fogyasztási szövetkezet korlátolt, mennyiségben italt is árusítson, hogy így még a zsidó korcsma bűv­köréből is kivonja ruszinjait. Állami­ munkaközvetités és munkavállalás nem jutott többé határkézbe s ettől­ kezdve régi bérének három-négysze­resét kereste a paraszt. Kevés magyar könyvben lehet ilyen világos ábrázolását találni an­nak, hogy miképpen kell a társadal­mi szervező munkában a fonál vé­gét megtalálni s azt egészen a má­sik végéig felgombolyítani. A társa­dalom organikusan felépülő zárt egész, amelyben minden tényező belső kapcsolatban van a másikkal , ebben a szövevényben csak az tud győzelmet aratni, aki ezeket a ténye­zőket belső egységükben látja s egyetlen kézbe tudja ragadni. Ma kevés köziró­­r Bartha Miklós tömör magyarságával. Ha valaki majd megírja a „nyelvújítás“ bék­lyóitól felszabadult új magyar­ stí­lus történetét, művében kénytelen lesz előkelő helyet biztosítani Bar­tha Miklósnak. Az új magyar kéz­írásnak nemcsak tárgyi meglátás­ban és földolgozásban, hanem irán­ kifejezésben is ő a megindítója. Korának magyarjai közül kevesen emelkedtek fel látásainak szintjére. Ellenségeink azonban már akkor felismerték, hogy látásmódjának, egyetemessé válása, számukra ha­lálos ítélet. Ezért indítottak ellene s remekműve ellen kemény, ádáz harcot. Hosszú évtizedekig volt ez a könyv eltemetve. Most kikelt a sírjából s maga köré gyűjti azokat,­ akik szintetikusan, organikus egész­ben látják a magyar nép s Magyar­­ország életét. S akik nemcsak meg­látják a szomorú magyar bajokat, de azok leküzdésére építő munkába is állanak. Ez a könyv azoknak nagy ösztönzője, akik hisznek ab­ban, hogy a magyar ember, a ma­gyar nemzet és a magyar állam al­kalmas a legteljesebb társadalmi építésre s akiknek egy a céljuk: kö­zös munkára összefogni ezt a há­rom nagy hatalmat. Új keresztény üzletekI iparosok! Ö­IJÖUIÍÁT JEJoÖ Figyelem] vaskereskedés, Széchenyi-tér 9. Vas, edény, háztartási cikkek, épüilet és bútorvasalások nagy választékban. Iparosoknak ÉrCílJJeÖlIlŐSllJ! Ragó Kálmán műszerész. Kerékpár, motorker­ékpár, varrógép raktára és javítóműhely, Horthy-ut 34. szán. Gyám­ Károly rádiólaboratórium és á­llamossági szaküzlet, Horthy-u­t 94. Telefon 32—78. Bsiléss F®íone textil, kötött és rövidárukereskedés, Széc’neny­í-tér 9. Telefon' 31—71 Nemzeti Önállósítási Alapból létesült M­atsycsi Ferenc Hiog­afiai­ műintézet Kolozsvár, Unió­ utca 22. Telefon 16—68

Next