Uj Előre, 1932. január (28. évfolyam, 6775-6800. szám)

1932-01-01 / 6775. szám

2 oldal __________________________________________________________U­J ELŐRE ­ “muffoltatott” nyomor A kifosztott munkanélküliek kálváriája­ ­ nyolc tagú család, hat gyermek. A legnagyobb éves, azután következők ban, 13,-9,-6,-4, végül a kisebbik csak 2 hónapos, csecsemő bent fekszik a ■ házban. Ő k is ott “laknak” Cleve­­d magyar “gettójában”, East oldalon, a 79-ik utcá­bál. Ma még laknak, hol­ i talán megint másutt lesz­­: már. A7 apa 25 éve van Ame­­ában. 22 évig a bányában gozott egyfolytában Pern­­vaniaban. Három évvel ez­­tt költözött Clevelandba, bánya már kiszórta őket. lok az uj és uj bányagé­­p a­z összetört csontu bá­­‘ nem kellettek többet. _>k a városba. Hátha ég boldogulhatnak, négy évig kapott valami ál­mi munkát. Akkor jött­­ 9-ben a válság. A többi­­­­zel és tízezerrel egyszerre adták ott is. Azóta sem mu­nkája, keresete nem volt. Az anya sem dolgozik. Nem dolgozhatna már régen. De baja van. Sárgás-fehér, lány, nagyon beesett arcú. g bír járni. Kórházba kel­­l már menni. Régóta oda­lett volna. Még az utolsó csemő születése előtt. De­cs pénz. A városi kórház­félnek. Az apa mondja: — Tudom, hogy van ott a ténységgel. Az orvosok­­­ tanulmányozni szoktak ingyen betegeken. Oszt ha ghal, nekik az nem fáj. Emlékezetünkben van, csak •írégen ölték meg Kab­ál mkásnejit a városi kórház­­i. Meg a csecsemőjét is a hében. A kis Csizmadia isefet is igy , sok másokat, ölték meg. gaz, mégis be kellene men­­az asszonynak, mert külön­­í igy pusztul el “lábon”, mi lesz akkor a hat apró ízekkel ? Jönnek a gyerekek. Nem igasan, frissen. Fáradtan, i­e inogva. Valamennyi arca sáppadt, esett. Valamelyik földet iszol a kezében. Jó volna, ezt is meg lehetne enni, legnagyobbra rászól az­­a, hogy mennie kell már­órházba. Az anyatejet inn­­a 2 hónapos csecsemőjé­­t, így táplálja két hónap . Az orvosok azt mondták, fatejet kell neki adni. De óig van. 3 a munkásanya sárga­­­ arcán egy könnycsepp dűl végig. Issan odamegy az egyik­ehhez, lehajol hozzá, tá­­isak azért, hogy a köny­­v ejtse és törli le a föl­­maszatot a kis gyermek­ről. l­esznek a gyermekek? Írta: NAGY JÁNOS Reggelire kávét és ke­nyeret. Meg is pirítjuk. Hát délben? — Kávét, meg kenyeret Ha van egy kis vaj valahon­nan, azt is kenünk rája. És vacsorára? Rántott leves. Vagy száraz tészta. Hozzá kávé. És ez az egész? — Ez az egész. Húst? — Ha bírunk annyit össze­tenni egy héten át, akkor va­sárnap egyszer. És ennyi az egész, amit a gyermekek esznek 2 esztendő óta? Ennyi az egész. Iskolába nem járnak­. — Jár, amelyik járhat. De nincs cipő sem. Azután nem küldhetek velük lunchot, dé­li ennivalót. Ott meg nem na­gyon kapnak. És ott esnek sokszor össze. Akkor inkább maradjanak itthon. Hát a “lakás”? Hány szo­ba van? Négy volna, meg a kony­ha. Mert csak volna? — Mert üresek. A négy szo­bában mindössze csak a két ágy van meg még. Azon alszanak nyolcan? És hova lett a többi bútor? — Eladogattuk lassan. Mennyiért? Némelyiket csak néhány centért. A legtöbbet az aszta­lért kaptuk. Szép asztal volt. Még a régi “jobb” időkből. Mi 25 dollárért vettük. Ad­tak érte most ötöt. Keserűen teszi még hozzá. ■— így legalább nincs an­­­nyi bajunk a “muffoltatás­­nál”. Muffoltatás? Mi az? — Hát az egyik lakásból kilakoltatnak, mert nem bír­juk többé fizetni a rendet. Akkor jön a d­erity, mert fél a város, hogy a Munka­­nélküli Tanács jön visszala­­koltatni s megint olyan ese­tek lesznek, mint a 37. utcá­ban. (Harcok, amikor 300 munkanélküli tanácstag vis­­­sza akart lakoltatni egy né­ger családot és a rendőrök két munkást agyonlőttek, a­­mit óriási felháborodás kö­vetett.) És mit csinál a charity (kapitalista jótékonysági szél­hámos intézmény). — Keresnek egy másik la­kást, ott kifizetik a rendet egy hónapra helyettünk. Azu­tán ott ellakhatunk megint három hónapig, mert a tör­vény szerint három hónap előtt a bér lejárta után nem lehet kilakoltatni. És minden hónapra fizeti bért a charity? Dehogy, csak egy hónap­ra. Most fizetett ezért a la­kásért 15-t. Azután megvár­ják mig a másik két hónap letelik ingyen és muffoltatnak bennünket tovább. (“Muffol­­tatni”-a “move” angol szóból képezték így a magyar get­tóban annyit jelent, mint to­vább mozdítani, elvinni.) Hányadik muffoltatás ez már? A harmadik. Most már mind könnyebben megy, mert mind kevesebb bútor marad, így “muffoltatják” hát a nyomort. Csempészik. Egyik odúból még rettentőbb odúba. De csempészik, mert jaj, hát­ha egyszer kirobbanna min­den odúban egyszer egy ször­nyű lázadás? Bujtatni kell ezt. Tompítani, oltani, ahol le­het, 15 dolláros jótékonysági operációval három havonként. Vagy 3 dollár heti “segéllyel” Ad e valamit hetenként a charity ? Ad, 4 hónap óta hetenként 3 dollárt. És ebből élnek nyolcan? — Ebből élünk nyolcan. Az apa sokára teszi még hozzá — Ilyen nyomorban még sohasem éltem. De ez ellen kellene valamit tenni. Tudom én már mit kel­lene tenni. — Hát mért nem teszi? — Hát... hát féltem a csa­ládot. Akkor tán 3 dollárt sem adnának többé. Meg nem is muffoltatnának tán. Mért nem megy a Munka­­nélküli Tanácsba* — Majd megyek én ... Majd megyek én még egy­szer ... Tudom már én, mi az. Pennsylvaniában is részt vettem benne. És részt ve­szek még egyszer. De most mindjárt, külön­ben így pusztulnak egyenként a munkáscsaládok.­­—• Igaz, igaz, jobban kelle­ne már nekünk mozogni min­denütt ... A kétségbeesés bénultsága ég bennünk. De alatta már erjed és izzik. Egyszer ki fog robbanni. Csak szervezett formába kell fogni ezt a ret­tentő erejű keserűséget, ezt az erjedő lázadást. — Úgy, úgy, a Munkanél­küli Tanácsok. Meg a Kom­munista Pártról is mind töb­bet hallani mostanában Az az egyetlen, amelyik a szegénységért harcol bát­ran... Majd el­megyünk most már Majd fölkelnek. Majd mo­zogni kezdenek. Csak oda kell menni mindhez. És szervezni. És egyszer majd másfajta muffolás lesz itt Amerikában is. Majd a nyomor muffoltat­­ja a fosztogatókat. Bele a nagy tóba, az Erie tóba. Bele a múltba ' ' a szovjet művészet és politika Irta: ROSE LEE Az alábbi cikk a New York imes tőktéslap december 20- ai számában jelent meg. Ér­­ekességénél fogva szó szerint özöljük, midőn Dimitri Szostako­­­h, Opus 10 című szimfonia- 1928-ban előadta Ph­iladel­ i Orchestra és a múlt télen hilharmonic Orchestra, Tos­ini vezetése alatt, a kriti­­ek azt írták róla, hogy fi­les. És ez nem is meglepő, a­m í a zenemű élettől pezsgő tekintélyes szimfóniá­mot merészen kezelő volt, ki sem sejtette azonban,­­ a szerzője egy tizenhét­ig fia. Szostakovitch 1924- írta, amikor még a lenin­it! zeneművészeti konzer­­czium kurzusait látogatta, st már más munkákat is fáénak vallhat, melyek rö­­esen lejátszásra kerülnek erikában­még nem is olyan régen , denki “csoda gyerekn­ek’ ’ la, ő azonban gyűlölte e­­ őt. Most már elérkezett a­z életévéhez és méltán az 3Z zeneszerzők legsikeresebn­­ek nevezhető. A forrada­lom tizedik évfordulóján má­sodik, úgynevezett “Október” szimfóniáját a szovjetköztár­saság négy legnagyobb váro­sában, Moszkvában, Leningrá­­don, Kievben és Karkovban játszották. Azóta is ott szere­pel e szimfónia az Október forradalom ünneplésének mű­során. Harmadik, vagy Május Elseje című szimfóniája 1930- ban került bemutatóra és an­­­nyira megrázta az orosz töme­geket, hogy azóta is minden­ütt játszik. Ú­gy néz ki, hogy ez a halvány fiatalember, resz­kető ajkaival és kezeivel, szé­gyenkező iskolásfiú modorá­val, a szovjet állam vezető ze­neszerzőjévé növi ki magát. Legelső amerikai támogató­ja Leopold Stokowski volt, aki ez év júniusában meglátogatta Leningrádot és magával vitte az “Október” és “Május El­seje” szimfóniák kottáit. Va­lószínűleg mindkettő előadás­ra kerül Philadelphiában a jövő szezonban, hogy megmu­tassák az amerikai koncertlá­togatóknak milyen muzsikát is tud csinálni a fiatal nemzedék a szocializmus ügyéért. Mert Oroszországban számtalan oly­an ifjonc van mint Szostako­vitch, erjedő és értékesek, a­­kik egy új zenei éra előfutár­­jainak tartják magukat. So­kat írnak, mindig arra töre­kedve, hogy az új társadalom törekvéseit fejezzék ki, éppen úgy mint ahogy egy másik éra zeneszerzői a végső szép­ség megvalósítására töreked­tek. Az orosz fiatalok beszé­dükben­­ artikulálatlanok, de nem hagyják zavartatni ma­gukat a paradoxtól, hogy ők egy kommunista állam egyéni művészei­ Úgy érzik, hogy meg­találták a kulcsot az összes kérdésekhez, ha az a válasz nem is azonnali. Tekintet nél­kül arra, hogy a jövő igazolni fogja e hitüket vagy sem, a hit hatalmas magabízást önt beléjük a termelésben. Szosta­­kovitch egymaga három szim­fóniát, két baletett, egy opera, egy szonátát és több kisebb zeneművet írt mozi és színház részére. Mint az általa képvi­selt csoport egyik kiemelkedő tagja, a külföld előtt jogosan képviselheti az orosz új zenét. Hogy azonban muzsikáját bensőségsebben megismerhes­sék, úgy kéne őt látni, mint a­­hogy én láttam: egy régi­módi leningrádi lakóházban, a hin­taszékkel, csaldás fényképek­kel és egy hatalmas zongorá­val. A környezet semmiesetre sem volt olyan amilyet az ál­­franciául motyogott, hogy fia ne értse. “C’est vraiment un grand genie!” Ez tényleg egy nagy zseni... A háttérben eg­y kristály tűzhely, a magasba­­öregasszony, a fiú anyja, aki tag-amerikai egy ilyen fiatal zsenitől megkívánna. A hát­térben egy őszhajú, finom szökő viktoriai bútor mintha várná a zenehallgató közönsé­ges! A falon egy ceruzarajz Szostakovitchról 12 éves ko­rában­ Kezében egy Chopin ze­nealbum “Fiatal Zseni Ott­hon’’ felírással. Egy ilyen szo­bában tartózkodva senki sem gondolná, hogy Marx és En­gels munkái ott rejtőznek a könyvszekrényben. Kissé idegesen, Szostako­vitch elibénk sietett. Fehér tenniszruhában nyúlánknál­ tűnt és keskeny, finomvonású arca feltűnően gyerekesnek. Majdnem betöltötte egy hatal­mas íróasztal, féloly nagy mint a zongora. Ellentétben saját törékenységével Szostakovitch úgy látszik a tömör formákat szereti-muzsikában épp úgy mint bútorban. Inkább szeret teljes zenekarok és az “Október” részére írni tornájában többszáz cimű szim hangból álló kórust is használt. Körülpillantás a stúdiójában érthetőbb képet adott a fiatal zeneszerzőről, mint néhány óra egy kivüleső zeneterem­ben. Egy Lenin szobor áll író­asztala fején.A falon egy Sztá­lin kalendárium, melynek erős színezése hangosabban beszél Beethoven, Mussorgsky és Ru­binstein elmosódott képeinél. Zene és politika ott él egymás mellett Szostakovitch és bará­tai agyában­ ő hisz abban, hogy a muzsikának politikai alappal kell bírni­­— olyan eszme ez amit a “burzsujok­­nak” nehéz megérteni. Nagy kedvesen hozzá­látott a dolog megvilágításához. ‘Nem létezhetik zene ideo­lógia nélkül” —­ mondta hang­súllyal. “A régi zeneszerzők akár tudatosan, akár öntudat­lanul bizonyos politikai esz­mék befolyása alatt álltak. Legtöbbjük természetesen az uralkodó osztályok híve volt. Csak Beethoven volt a forra­dalmi időszak elkövetkezésé­­nek előharcosa. Aki olvassa le­veleit, láthatja miként írta ba­rátainak, hogy új eszméket a­­kar adni a közönségnek, fel akarja lázítani őket mesterei!? ellen .Másrészről "Wagner élet­­története mutatja, hogy mint radikális kezdte el karierjét és mint reakciós végezte. Mo­­narcihista hazafiassága rossz hatással volt agyára. Lehet, hogy ez nálam egy személyes előítélet, de én "Wagnert nem tartom nagy zeneszerzőnek. Igaz, hogy elég gyakran ját­­szák a mai Oroszországban, de mi ugyanazzaal a szellemmel hallgatjuk őt, mint amiko­r múzeumba megyünk a régi rendszer dolgainak tanulmá­nyozására. Bizonyos technikai leckét tanulhatunk tőle, azon­ban nem ismerjük el nem fo­gadjuk el őt. “Mi, mint forradalmáról­ más fölfogással rendekezzünk a zene kérdésében. Lenin ma­ga mondta — a muzsika esz­köze a nép széles tömegei egye­sítésének —. Nem a tömegek vezetője talán, de bizonyára egy szervező erő. Mert a zene erővel bír, erős érzéseket vált ki azokból, kik hallgatják. Senki sem tagadhatja, hogy Csajkovszky Hatodik Szimfó­niája a kétségbeesést ülteti a lélekbe, míg Beethoven Har­­­madik Szimfóniája a harc örö­mét ébreszti­ fel. Még a szim­fonikus zeneforma is hatással bír a politikára. Ott Alan pél­dául Scriabine, akit mi a leg­elvetemültebb zenei ellenség­ünknek tartunk.” “Hogy miért?” kérdezte Szostakovitch mialatt gyerek­­szerű csodálkozással nézett szemüvegén keresztül. ‘ ‘Mert Scriabine muzsikája egészség­telen erotikát vált ki. Ugyan csak miszticizmus és tétlenség felé hajlik, elvonja az embert az élet realitásaitól­” “Nem mintha a szovjetek mindég örömtelik volnának, vagy kellene lenniök. Azonban a jó muzsika felemel és meg­örvendeztet és munkára, erő­feszítésre serkent. Lehet az tragikus, de legyen erős. Nem képezhet célt önmagában, ha­nem fegyver kell legyen a harcban. Éppen ezért, a szov­jet­ muzsika más irányban fog fejlődni, mint az amit a világ eddig látott. Változásnak kell jönni! Utóvégre is egy új tör­ténelmi időszakba léptünk és a történelem bebizonyította, hogy minden történelmi idő­szak önálló zenenyelvel bír. Hogy pontosan milyen formát fog ölteni az új muzsika nem jósolhatom meg, éppen úgy mint ahogy nem lehet előrelát­ni milyen beszédmódot fognak használni ötven esztendő múl­ Vtt “De a kották ugyanazok lesznek!” — fejezte be mo­sollyal. Valami ijesztő volt abban a biztonságban, amivel ez a fia­talember a múltat elintézte. Nem több erőfeszítés, mint egy ujcsettintés, avagy egy hajfürt megrázása. Nem be­képzeltség volt ez, hanem a meggyőződés, tüze. Ami a saját karrierjét illeti teljesen és be­csületesen szerény volt- Nem szívesen beszélt önmagáról és a válaszokat faggatta észszerű kérdéseknek kellett megelőzni. Az elmúlt három esztendőben saját bevallása szerint “igen keveset” irt film és szihár ze­ne apró­ cseprőségén kivül, kü­lönösen a leningrádi Ifjú Kommunista Színház részére. A faggatások folyamán azon­ban kiderült, hogy ugyanak­kor befejezte a Harmadik Szimfóniáját, Gogol “Orr” cí­mű darabjához szatirikus ope­razenét írt, nem is beszélve az “Aranykor” atlétikai ballett­ről és egy másik fontos ipari ballettről. Mindezek Leningrá­­don kerültek bemutatásra. A három évben tehát semmi szabadsága, semmi pihenése nem volt. Nagyon el is vant fáradva, mondotta. Ahogy be­fejezte a “Boldog Utca” című filmhez szükséges muzsikát ami szeptember közepére fog történni, egy hat hónapos sza­badságot vett tervbe. Két hó­napot egy kaukáziusi pihenő­­telepen töltene és a többi időt semmitevéssel ütné agyon. ‘ ‘Lehetséges ez, semmit sem tenni ? ’, ‘ ‘Hát­ ami azt illeti egy uj operára is sor kerülne,” val­lotta be meglepve. “Az uj ope­ra titok” mondotta. Valószi­­nű­leg egy hosszabb, ambició­zus dolog lesz- “Félek, hogy sohasem fogom befejezni.” “De hisz befejezett­en más nehéz dolgot is.” “Nem tudom. Nem tudom. Boldogtalanul rázta fejét, tel­jesen megfeledkezve eddigi hatalmas eredményeiről. És ebben nem volt affektá­­lás. A beszélgetés folyamán mindjobban bebizonyosodott, hogy tudatosan ,erős önkriti­kát fejlesztett ki önmagában. Ugyanazt az önkritikát, ami oly élesen szerepel minden, szovjet­ fejlődésben. Azzal a komolysággal, mely félretett minden gyerekességet, erős kritikát munkáit gyakorolt és eddigi éretlennek bizonytalannak és titulálta. Első szimfóniájáról úgy érezte, hogy “akadémiai befolyások” alatt készült fuves megjelölése egy olyan zeneműről, mely teljesen sokásellenes témafel­dolgozásban részesült- De ez még nem minden. Az első szimfónia állítólag Prokofieff élvezet-imádásának nyomait mutatja, amit azonban Szosta­­koviteh teljesen “kinőtt.” Az Október Szimfóniát sem tart­ja teljesen sikerültnek, nem tükrözi elég tűzzel a forrada­lom hatalmas­­ ellentéteit. U­­­gyanazt a témát jobb kidolgo­zásban újból meg kell csinál­ni, amit Szostakovitch maga 1932-ben, az Öt Éves Terv négy év alatti befejezésének megünneplésére akar elkészí­teni. Összes eddigi szimfóniái a hangellenesség harmóniáján é­­pültek fel és ő ma “régi­módi­nak” találja őket, persze nem az amerikai értelmében a szó­nak. Hanem az orosz értelem­ben, mely a túlságos forradal­­miságot­­ idesorozza. “A balol­­daliság gyermekbetegség.” mondotta a régebbi teoriáról. Jelenleg totális munkán dol­gozik. Mint annyi sok orosz társai közül, ő is középutat ke­res és inspirációt a régi orosz és ukrajnai dalokból igyekszik meríteni. Érdekes, hogy ez a Folytatólagos részletek­ben közöljük. IX Lenin müve: a leninizmus. Lenin halhatatlan műve s leninizmus nem más, mint a mi korunk, az imperializmus és a szociális forradalom ko­rának a marxizmusa. Ugyan­is a marxizmus nem holt tu­domány, hanem az elmélet és a gyakorlat legteljesebb egy­sége. Lenin egész életében marxistának, Marx követőjé­nek, tanítványának vallotta magát.Mint igazi marxista nem maradt meg a holt betű mellett, hanem hatalmas fegy­verként forgatta a marxi el­méletet, továbbfejlesztve a marxizmust, az imperialista kapitalizmus és a proletáriá­­tus osztályharcának új felté­telei között. Más szóval Lenin Marx szel­lemében, a marxi alapokból kiindulva, megteremtette a proletárforradalom és a pro­letár­diktatúra elméletét és taktikáját. Egész életének ve­zető gondolata az volt, hogy benne élünk a szociális forra­dalom korszakában, hogy a proletariátusnak erre kell be­állítani egész tevékenységét a forradalom előkészítésére kell összpontosítani minden erejét. A forradalom előkészí­tése és megszervezése a pro­­letáriátus diktatúrájának meg­teremtése nem a rég­múlt és nem is a távol jövő kérdése, hanem a jelen legaktuálisabb, legközéppontibb problémája. Nem igaz az, hogy Lenin csak “a gyakorlat” embere volt, amennyire hazug az a beállítás is, mintha csakis “teoretikus”, elméleti kopo­nya lett volna. Tőle szárma­zik a híres tétel, hogy “forra­dalmi elmélet nélkül nincs forradalmi mozgalom” és e­­gész élete ennek a tételnek a megvalósítása és igazolása. Marxot nálánál jobban és mé­lyebben senki sem ismerte. Senki sem tanulmányozta na­gyobb gondossággal és zseni­alitással a proletáriátus apró napi küzdelmeit és nagy tör­ténelmi harcait. A Párisi Kommün és az 1905-ös orosz forradalom beható ellemzése összekapcsolva korunk, az im­perializmus beható vizsgála­tával, Lenint a proletárforra­dalom stratégiájának és tak­tikájának a megteremtéséhez vezették el. Első nagy szolgálata, amit a proletárforradalomnak tett, az a harc volt, melyet a marx­­ista elmélet tisztaságáért ví­vott már évtizedekkel ezelőtt a II. Internazionale opportu­nista elemei ellen. Különös érdeme, hogy nemcsak a II. Internacionale nyíltan oppor­tunista szárnyával vette fel a harcot, hanem igen korán felismerte, hogy a Kautsky vezetése alatt álló, baloldali frázisokkal dobálódzó irány­zat ugyanabban az opportu­nista áramlatba torkollik bele, amelybe azok a Bernsteinek eveztek, akik nyíltan hirdet­ték, hogy a marxizmus nem érvényes többé, hogy Marx tételeit és tanításait fölül kell vizsgálni, revízió alá kell helyezni. Különösen a hábo­rú alatt lépett fel teljes kimé­fordulat egyvonalban történik a balszárny legyőzésével a po­litikában és Sztálin győzelmé­vel­ különösen visszasugároz­za a területi kultúrában újra­éledt érdeklődést, a nemzeti kisebbségek helyes kezelésének nagyszrű melléktermékét. Mert az orosz föld teli van kiaknátalan zenei források­kal, éppen úgy mint ahogy a hegyek és erdők telítve van­nak a gazdaság nyersanyaga­ival. Melódiák bányái, kétszáz faji csoport öröksége most nyílik meg első ízben a zene­szerzők előtt. És a koncert­te­rem művészete valószínűleg új, népszerű gyökerekre ta­lált.­ A beszélgetésünk végén említette csak Szostakovitch a népies zenét, a szovjet muzsi­ka mai legreményteljesebb ol­dalát és ezzel rámutatott a ze­ne Oroszországban! újjászüle­tésének napjára, tétlenséggel a kautskyánusok ellen, akik, — mint mondotta — veszedelmesebbek, mint a nyílt árulók, mert radikális­­kodó fr­ázisaikkal könnyen megtéveszthetik a munkás­­osztályt. Lenin kiásta a II. Interna­tionale archívumából a régi eltemetet marxista forradal­mi elméletet és hatalmas fegyvert kovácsolt abból a je­lenkor forradalmi osztályharc számára.­ A proletárdiktatú­ra, a munkásság és paraszt­ság szövetsége, a nemzetközi és gyarmati kérdés, a párt, az osztályharc taktikája és stratégiája — mind oly kér­dések, melyek egy-vagy más­formában már Marx és En­gels műveiben is megtalálha­tók. Azonban Lenin nem elé­gedett meg azzal, hogy Marx és Engels tanításait egyszerű­en átmentette a mi forradal­mi generációnk számára, ha­nem — kiindulva abból, hogy az imperializmus korszaka, amelyben mi élünk nemcsak a kapitalizmus utolsó szaka­sza, hanem egyúttal a prole­­tárforra­dalomé is — a prole­táriátus harcának a közép­pontjába állította a kérdése­ket A proletáriátusnak teljesí­teni kell történelmi hivatá­sát: Föl kell szabadítania ön­magát, hogy a saját kizsák­mányolása megszüntetésével megszüntethesse az osztályo­kat és a kapitalista társada­lom helyébe fölépíthesse az osztálymentes kommunista azonban ragaszkodik a hatal­mához és a kizsákmányolás­ból eredő előnyeihez. A pro­letáriátusnak, hogy történel­mi hivatását betölthesse, meg kell hódítania a burzsoázia államhatalmát. Azonban burzsoá osztályállamot, a pro­a­letáriátus nem veheti át ké­szen, hanem össze kell törnie, le kell rombolnia ezt és egy uj proletár államhatalmat kell annak helyébe fölépíteni, mely az átmentileg uralkodó osztállyá lett proletáriátus eszköze gyanánt a burzsoázia fékentartását szolgálja. HARCOLJ LAPODÉRT, AZ IS HARCOL ÉRTED! ! LENIN-SAB­OK LENIN ÓM ES WtOSSÁGA A clevelandi East Sidei Munkás Otthon Egyesület NAGY Szilveszter Estélyt rendez december 31.-én este Éjféli rövid program. — Jó, ízletes vacsora. Belépő­jegy 35 cent, mely érvényes 7:30-tól éjfél után 2 óráig. CINKE KITŰNŐ ZENEKARA! Megérkeztek a N. Y.-i Munkás Otthonba SZOVJET CUKORKÁK CAUCÁZUSI ÁSVÁNY­VIZ KONZERVÁLT HALAK Mindenki szerezze be szükségletét a Munkás Otthon által 350 EAST 81 STREET, NEW YORK CITY ELŐFIZETŐK OLVASÓK LEÁNYOK FIUK ÖREGEK FIATALOK VÉGRE ELKÉSZÜLT ÉS MÁR RENDELHETŐ IS VERSEK ELBESZÉLÉSEK KÉPEK RAJZOK MUNKÁSOK LEVELEI MUJ ELŐRE 1932-ES GYÖNYÖRŰ MAPTARA 50 CENT 50 CENT Küldjétek be rendeléseiteket minél hamarább az 50 centtel együtt a kiadóba ha késedelem nélkül élvezni akarjátok gyönyörű kivitelét és múlhatatlan tartalmát UJ ELŐRE KIADÓHIVATAL 9403 BUCKEYE ROAD CLEVELAND, OHIO SZÍNDARABOK POLITIKAI TUDOMÁNYOS CIKKEK

Next