Szladits Károly (szerk.): Magyar Jogászegyleti értekezések 1. kötet ( 1-12. füzet) - Magyar Jogászegyleti értekezések 1. (Budapest, 1884)

Dell' Adami Rezső: Igazságszolgáltatásunk és közigazgatásunk reoja [1., 1880]

i a fejedelem, ki a két első hatalommal bír, a harmadik gyakorla­tát alattvalóira hagyj­a.« E tan, melynek lélektani, az emberi természetben gyökerező igazságát már Aristoteles és Seneca ismerték, nem volt merő speculatióból merítve, nem volt puszta formalisticus doctrina. A történet tényeiből vonatott le, azok helyes magyarázatát adta s a későbbi tapasztalatok által igazoltatott. Tehát összhangban állott a valóval, egy tudományos igazságot, a társadalmi lét helyes szer­vezésének egyik alaptörvényét fejezi ki, mely mint minden társa­dalmi törvény nem mindenkorra, de a fejlődés jelen korára irány­adó, mely nem érvényesülhet bizonyos feltételek hiányában, de mely épen azért mint czél, e feltételek lehető megalkotására kell hogy buzdítson. E tan hosszú küzdelmeknek, kételyeknek és vitáknak tűz­próbáján ment keresztül. A Napóleonok visszaéltek és az administratio függetlensé­gét igazolták vele oly értelemben, hogy az kivétessék a bírói ellen­őrzés alól; már az első consuli alkotmány 75. czikke az állam­ , tanács engedélyéről tételezte fel a hivatalnokok magánjogi vagy büntető­jogi beperelhetését magánosok részéről. A köztársaságok ellenben — mint legújabban az 1875-iki alkotmány-törvények­ben, — visszatértek a 89-es elvekhez. Léon Faucher híres tanul­mányaiban Angliáról bizonyítani törekedett, hogy itt sem áll Montesquieu tana, mert az aristokratia mindkét házban uralko­dik s a felső ház politikai és birói functióval bír. (Etudes sur lAngleterre t. 2. p. 423.) Sokan azt mondották, hogy e tan nem a hatalmak egyensúlyát, hanem azok mozdulatlanságát, a köz­igazgatási tevékenység lehetetlenségét okozná; mintha az egyes hatalmak elkülönítése azok harmonikus összekapcsolását a tör­vényhozásnak bizonyos szükséges souverainitásában­­—­ mint Angliában — kizárná. Az emberi szellem ellenmondási hajlama minden tudományos felfedezés elismerését ideiglenesen gátolja, legtovább természetesen olyanét, melynek tárgya közvetlen érzé­kelés alá nem esik, melynek helyességéről így mindenki közvetle­nül meg nem győződhetik, és melynek terjedése, közelismerése ennélfogva részben tekintélytől függ, melylyel a tévtan is fel lehet ruházva az azzal kapcsolatos érdek által.­ ­*

Next