Révész Imre: Erdősi János magyar protestáns reformátor, különös tekintettel némely magyar tudósok balvéleményére (Debrecen, 1859)

Előszó

katholika egyház papi rendje, százszorta nagyobb és nemesebb szolgálatot tett és folyvást tesz a nemzeti nyelv, irodalom és tu­dományosság mezején, mint mi, nagy ősökkel dicsekvő protestáns lelkészek— Hanc gloriam petimusque damusque vicissim. Azonban, a régi dicsőség enyésző fénye, ha azt a fö­lötte borongó sötét felhők megöl elő nem derítjük, nem sokára el fogja veszteni a jelenre való minden buzdító s vezérlő hatá­sát , sőt homályba borulhat végképen; a századok módosult sír­jának elrejtett kincsei, ha felettük a történelmi vizsgálat és bí­rálat fáklyáival és fegyvereivel őrt nem állunk, nem minket, de némi részben másokat fognak, habár méltatlanul is gazdagítani. Szükség tehát hogy legyenek s vajha lennének minél többen közöttünk, kik a magyar protestáns egyház történeteivel az iro­dalom mezején is, kellő alapossággal foglalkozzanak. S ime ezen szükség érzetében találja fel a nyájas olvasó, jelen m­ű­­vecském­ létrejövetelének fő okát. Miért tagadnám azonban el azt, mit a körül­tekintő s fi­gyelő olvasóval már sejtetni is engedtem, hogy t. i. épen maga e mű, s ily iránynyal és szerkezettel, mégis aligha jött volna létre, ha a közelebbi évek folyamán, irodalmunk több nagy te­kintélyű s méltán köztiszteletben álló bajnokai, több ízben, ha­tározottan nem nyilvánították s vitatták volna azon állítmányt, hogy Gr. Nádasdi Tamás s vele együtt Erdősi János, nem Volt protestáns. Én ezen, nagy figyelemre méltó okokkal s adatok­kal támogatott állítmányban, mely a három százados protestáns és nem protestáns irodalmi közvéleménynyel egyenesen ellenkezik, de mind ez ideig is, protestáns érdekből senki által vizsgálat és cáfolat alá nem vétetett, még első tudomásomra jutásakor meg­ütköztem; időm és körülményeim azonban csak most engedék meg, hogy az ellen nyíltan síkra szálljak s hibás és tarthatlan vol­tát bebizonyítsam. Ez alkotja tehát e művecske fő feladatát, mit.

Next