Salamon Ferenc: Két magyar diplomata a tizenhetedik századból (Pest, 1867)

Tájékozás

IV Tájékozás­­ a, reformatio ellen működtek, míg Erdélyben a XVI-ik században a három nemzet felettébb túlnyomó többsége protestáns volt, s a protestantismus szélsősége, az unitá­­riusság felé hajló János Zsigmond alatt törvény által is államilag biztosíttatott a protestantismus uralma Erdély­ben. Habár a két Báthory, István és Kristóf katholikusok voltak, a három nemzet tömege kevés kivétellel meg­maradt a protestantismuson és annak szabadságaiban. Az akkori időkben ezen szempont még fontosabb volt a tisz­tán politikai kérdésnél. Hogyan lehetett volna tehát várni, hogy Erdély népe, bármennyire nem szerette a törököt, tatárt és azt, hogy fejedelme a szultán vazallja legyen, — a protestantismust üldöző német császárok pártját híven szolgálja? — Két­ségkívül óhajták a Magyarországhoz való visszacsatolta­­tást s a haza egyesítését a török kiűzésével, de nem le­hettek hű barátjai annak, hogy ez vallásos és politikai szabadságok árán történjék, vagy­is, hogy a török csá­szártól megszabadulván, a német császárok alá jussanak, kik nem csak anyagi, hanem szellemi kincseiből is meg­foszthatnák az országot, mire hajlamuknál fogva könnyen tennének kísérletet. Azért Erdélynek a török alóli felszabadítását csak oly német császár kisérthette volna meg, ki teljes bizto­sítékot nyújthat vala a vallásos s ezzel együtt a többi szabadságok iránti kedvezésre. Ellenben alig lehetett eszélytelenebb politikát kigon­dolni, mint a­melyet Báthory Zsigmond és Rudolf német császár követett Erdély irányában az 1591-ben kitört és 1606-ban végződött török háború alatt. Mindketten nem­csak katholikusok voltak, hanem a jezsuiták befolyása alatt állottak. Ezek akarák fölszabadítni Erdélyt a török alól Magyarországgal együtt, de csak azért, hogy a pro­testantizmust és politikai szabadságot kiirtsák belőle. Habár

Next