Érdekes Ujság, 1958. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

AZ ECO IK Csupa romantika. Már a neve is: Vajdahunyadvára ... Ma­gas, erős falú, mély ár­kú, ma is félelme­tes, Zempndák lengik körül. A városban azt mondották: a torony tetején a vasvitéz magát Hunyadi Jánost ábrázolja, életnagy­ságban. Nincs így — a vasvitéz alig száz­esztendős —, de egy kicsit mégis így van, így érzed. Azt is mondják, hogy a tanácsteremből egy kút visz a mélybe, kardokkal bélelt­­ kút, amely a Medvekertben, a vadállatok­tól lakott udvarban ér véget. Ebbe lök­ték az árulókat, bűnösöket, a kardok fel­szabdalták őket húscafatokká, s ezeket a húscafatokat a ragadozók falták fel, így volt? A kút tényleg megvan, de egyébként Kozma Vaszilij bácsi, a várnak 37 éve őre fanyar humorával csak ennyi felvilágosí­tást ad: »­Nem tudom, mi még akkor nem voltunk itt« És a tanácsterem mellett kis torony van, abban lakott Kapisztrán János. Mondják: átfúrta a falat, úgy hallgatta ki a tanács­kozásokat. És azt is mesélik megyeszerte, hogy Hu­nyadi egyszer elfogott három törököt s azt mondta nekik: »Vájjatok a sziklába kutat. Ha vizet értek, szabadon bocsátalak ben­neteket« Tizenöt évig ástak, huszonöt mé­ter mélyre, a sziklában. Egyikük meghalt, a másik kettő szabadulása előtt bevéste a kőbe: »Vizetek van, szivetek nincs!« — Ez tényleg így lehetett. Az arabbetűs vésés ma is ott látható és értő emberek kibo­gozták az aláírásokat is nekem: »Ibrahim, Ali«. A történelem, az idő még a tényeket, még a kemény köveket is legenda-roman­­tikájúvá finomította. Felhágsz a Nyeboj­­sza-toronyba, mutatják onnan a vár külön­böző részeit és mondják: ez hétszáz éves, ez háromszáz, ez ötszáz. Ezt IV. Béla épí­tette, ezt Hunyadi János, ezt Bethlen Gá­bor, ezt­ Szilágyi. Itt Zólyominé Bethlen Kata lakott, ott az Aranyházban (nem a sárga ércről nevezték el, hanem az asszo­nyokról, akiket akkor »aranyosinak hív­tak) Mátyás király, amott meg Héderváry Kont, az, aki harmincad magával »Budá­ra tart« és Zsigmond lefejezteti. Látsz egy falat, rajta korom — a kandalló, amely­nek karma az, több száz éve leomlott. Látsz egy kaput, fája korhadt, a kovácsolt­vas mégis összefogja — fél évezredes. Vagy itt van a Nyebojsza-torony. A ne­ve (szerbül) annyit jelent: »ne félj«. Kü­lön kőlábazaton áll, fedett híd vezet oda — azt a célt szolgálta, hogy ha az egész vá­rat elfoglalnák is, idemenekülve még véde­kezhessen az őrség, amíg jön a felmentő sereg. Sose került sor a védekezésre. A vá­rat csak egyszer ostromolta Vitéz Mihály vajda, az pedig felgyújtotta és az őrség megadta magát. Megy át a hídon, fel a tö­résekkel csipkézett kőlépcsőn, emeletről emeletre, a végén már nem is számolod a lépcsőket, csak szapora szívdobbanásai­dat; nézed a mély kőágyakat a lőrésen in­nen, naivul azt hiszed, hogy aludtak raj­ta, pedig az ágyúk, szakállas puskák fe­küdtek ezen a kőágyon. Mégy és közben hallgatod, hogy négyszer, vagy ötször égett le a vár, egyszer villámcsapás gyújtotta fel, utoljára pedig 1854-ben valami osztrák beam tér hanyagsága, mert akkoriban csá­szári és királyi hivatalok székeltek itten. Igaz, van a romantikán a valóságnak egy vékony fedőrétege. Számot hallasz: öt­millió lej költséget renoválja a román kormány a várat — múzeum lesz belőle. Ahol képzeleted pattantyúkat lát, ott be­­tonkeverőgép dübörög és ahonnan, gondo­lod, szurok ömlött egykor az ostromlókra, most a sitt özönlik lefelé. De ne higgj a realitásoknak: hiába ma­gyarázzák neked egy rövid alagútnál, hogy alig négy méter hosszú az egész, hiába lá­­tad ezt a saját szemeiddel, odakint a kör­nyéken senki el nem hiszi neked. Minden­ki kinevet és azt mondja: »Ugyan kérem, az az alagút a dévai várig vezet«. A MÁSIK Csupa realitás, csupa ma — az ilyesmi­re szokták azt mondani, hogy az olvasónak unalmas. Mert mi érdekes van azon, hogy a Vaj­dahunyadi Vas- és Acélkombinát (milyen prózai neve van!) elvette a várárokból a patakot és elvette a Csernát és most ve­zetnek át a vízválasztón egy harmadik pa­takot is a gyár számára — hiszen az csak természetes, hogy egy nagyüzemnek víz kell. Vagy mi érdekes van abban, hogy 1960- ra a kombinát egymillió tonna acélt fog termelni? Hiszen az ilyen reális számokat, ugyebár, csak olyasféle hasonlatokkal le­het érzékelhető közelségbe hozni, mint pél­dául, ha azt mondjuk: »mennyi acélból ké­szülhet egy félmillió traktor, avagy egymil­lió avagy tízmillió eke­. Mi ér­dekes van ezen az olvasónak, hiszen az csak természetes, hogy egy népköztársaság trak­tort és ekét és esztergapadot gyárt, hogy növelje a nemzet erejét és a nép jólétét. És hogy a város ötezer lakosáról hatvan­ezer lakosúra nőtt, hogy a gyár dolgozói­nak kilencven százaléka új munkás — mi van ezen különös? Kinek jutna eszébe ar­ról a fiatalasszonyról, aki egy irányító fül­kéből, fogantyúkat kezelve, egy hengerso­ron át tolja, húzza, nyújtja, formálja a mázsás vastömböket, hogy ez a nő hason­lít az egri nőkre? Vagy Miksa Jómról, a huszonkét éves főolvasztárról, akinek ke­­ze nyomán vaspataik fakad, hogy ő egy af­féle új Bornemissza Gergely? A nagyolvasztók magasan a szomszéd vár fölé tornyosulnak, körötte ércdúsító, kokszoló és külön hőenergetikai központ és épület, ahol sűrített levegőt állítana is elő és vegyigyárak — de hát mi van ezen a tűz­váron különleges? Egy acélkombinát már csak ilyen. A középkori alchimiának volt romantikája. De kinek jutna eszébe romantikát érezni abban, hogy az eltüzelt szén hulladékából külön üzem készíti a ként, hogy a koksz melléktermékeiből ben­zol és piridin és kátrány és más egyéb készül? A szem, amely a múltba nézve csodál­kozik egy ágyú villanásán, most miért káp­­rázna, amikor a kokszoló bazárjéból négy méter magasan, tizenhat méter hosszan ömlik a vagonba az izzó koksz, mint egy vörös földomlás, mint egy szabályozott tűzhányó lávája? Vagy amikor megnyitják a hetventonnás kohó száját és minden iz­zik, folyik, dübörög; amikor a szabályozott tűzfolyó tűzeséssé válik és a vagonra épí­tett acélfazekakat égő vasgödörré változ­tatja, amikor kék csillagok szaladnak szer­teszét és vörösek gyűlnek halomba a föl­dön? Ki érezne itt romantikát? Az acél így készül. A koksz meg úgy, hogy először egy ha­­dihajónyi nagyságú gép, amely sineken mozog, sűríti és döngöli a szénport olyan formára, amelyben a batéria hajlandó el­nyelni. Egyszerű és nyers realitás az, hogy ezt a hajónyi gépet egy ember kezeli és két ember segít neki. Olyan természetes ez az egész, annyira nem kapja meg a fantáziát! Vagy talán fordítva? Éppen azért nem éri fel a fantá­zia, mert túlságosan is nem természetes, túlságosan is nagyszerű? Nekem ez az ér­zésem, amikor azon nevetünk, hogy lám, a múltkor a nagyolvasztónál, a vasfolyó fölött, malacot porzsoltok. És még valamit. Mennyi romantika van abban, mikor az ember elképzeli, hogyan gyújtotta fel Mihály vajda a hunyadi vá­rat És mennyi földhöz tapadt realitás ab­ban, mikor arról hall, hogy a kombinát nyersanyagot kokszot és ötvözőtemet és berendezéseket és dokumentációt kap se­gítség gyanánt a Szovjetuniótól. Hiszen ez csak természetes. Igen, ez a második vár, ez a tűzvár csu­pa realitás. De az az érzésem, hogy rövi­desen romantika lesz belőle. Mélyebb, em­beribb, megragadóbb romantika, mint amely abból a másikból árad. Gombé Pál ^ Vajdahunyadvára — Vajdahunyadon ... is Budapesten ^ (Érdekes Út*)W — Mik­e György felvl

Next