Erdély, 1946. január-június (3. évfolyam, 1-146. szám)

1946-01-01 / 1. szám

Jan mir !. ÍRDÉLT Hi áradatok előtt mi mutatja jobb .,,, a daiké tájunk a luul­pói vissza mai politikai rendezellenségét, a véreskezü sovinizmus épp ak­ház rohamra az erdélyi mag­a, amikor a Vörös Hadsereg f­elhozta az Egyesült Nemző eszményeinek szavát: a dem testvériség, a nemzeti egy* . parancsát. A tuhulnyája sert fájdalmas részletekről m­éljü­nk. Hadd gyógyuljanak , hadd csillapodjanak le a f­es kavargásban villódzó szem Az ilyen természetű agitác a fajelméletes múlt — maguk­ álcázottaknak hitt —­ agyi sebekben való vájkálás nem­­­izikai program azok szám­ál­­dalmak és megpróbáltatása a békét és a megértést keresi az erdélyi magyar nép fe e feladatok közt is a legn helyzetének és a jövőben kor­jának józan felismerése. Az elviharzott hátújt m­ényei számunkra is gyökér hoztak. Nemcsak életünk kis menyei változtak meg, h­anem­­ életnek belső feltételei is. V­idők kifejezés, amely éviig több még közhelyként hatat uióság. Hónapok alatt éltül­ folyamatokat, amelyek többen esetleg egész évszázad­iak ki. Sajnos, a „történtü­­­k messziről szépek, sok-sok­ból; mi a kortársak bizony le­gyünk a vajúdás keserveinek­­, a mi könnyünk és véri)­ni ahoz, hogy megszülethessek a amit várunk, a szociális igaz séllemi szabadság és a nem­e­­éhség korszaka. Bizony, a furadalmat csak a romanti­kus­­ képzelete „szépítette“ meg­­rradalom rettenetességében ‘ően nagyot alkotom: Európát és «j ‘'•«pdolkoil«'*­­a­­Kuvjis nélküli Harcot kell vivni"1' a/ou­­tr»i a külső törekvésekkel i­*, mnelyek­­ju n.i világ szabad nemzetei meg «»vilet (Lt és biztosit­ott népi jogaink ol­­■je részben hátráltatni igyekeznek ben­­nmin­ket. Tudnunk kell, hogy cs­ak az a j K­g maradandó, amelyet bátor igénylén I '• nia kell: bátor küzdelem juttat birto­kunkba és nem garasokat dobáló jóté­konykodás. Hisszük, hogy korunknak e parancsa man ill­­it­ja népünket tragikus tépelődés elé. Ellenkezőleg, lehetővé teszik szá­mlára, hogy az évszázadokon át elfoj­tott ízú, megbénított akarat és gúzsba­­kötött tettvágy­ most felszabadulhasson és elemi erővel juttassa kifejezésre a társadalmi igazságosság, a népek közti megértés és az emberi felemelkedés őrzs magyar vágyát. Az út pedig, amin e el kell indulnia, Budai Nagy Antal, Dózsa György, Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos, Petőfi Sándor, Táncsics Mihály és Ady Endre léptenyomát őrzi, ama szellemi nagyjainkét, kiknek egyikére­­másik ára annak idején az egész haladni vágyó világ felfigyelt, mint világító jelre. Szavuk pedig, amellyel Ők a ma­gyar utókornak üzennek, igy hangzik: feltámadás csak a nép által lészen, a nemzet szellemi és testi dolgozói által. Mindnyájan láttuk a halált,­­ a sírt, ahol majdnem „nemzet süllyedt el“. !).• tanúi, részesei voltunk és va­gy­unk a születés, a megújhodás földön­túli izgalmának, csodálatos mozzanatá­nak is. Mintha maga a föld mozdult volna meg, hogy kiemelje az üszők, a rom, a reménytelenség közül a mélyben csírázó életet. János apostol látomásai­nak idejét éltük és éljük. A gyárai* a műhelyek, az irodák a cc*i&*kertek és a messzi mezők támadtak fel, szinte élő­lényekként, a halál és a kétségbeesés ellen; kalapácsok, ekék, kuszák, tollak mozdultak meg, agyak és kérges tenye­rek jöttek lendületbe, hogy a népi szá­lló b­őség, a szociális igazságosság és a nemzetek közti testvériség igéi és tettei gyökeret ereszthessenek földünkbe. Hős­­költeményt ír majd, aki papírra veti: mit tettek Erdély dolgozó magyarjai és románjai e nehéz hónapokban a közös jobb jövőért, a közös föld jobb jövőjé­ért. Igen, a közös jövőért, ama közös múlt tanulsága szerint, amelyből két egyforma arc néz ránk: a magyar job­bágyé, aki Dózsa megégetése után erdei vermekből leselkedik ki a közeli éhhalál ólomszürke lárg­áját hordozó, gubancos fejével, és a román jobbágyé, aki ha­vasi barlangokban a kerékbetört Horiáta siratja. Hazudik, szemérmetlenül hazu­dik Maniuék sajtója, amikor a magyar­ságot — ma is! — a románság „min­denkori ellenségének“ ne­vezi. Akit ma 11/ iga/ megbékélés becsületes szándéka vezérel, nem mondhat és nem taníthat mást, minthogy a magyar és a román dolgozók kezének egybekapcsolódása a múlt tanulsága és a jövő akarata sze­rint való. Új korszak kezdődik most hajlótól a földünkön. Végzetesen tévednek azok, akik a fegyverrel és átokkal előzött mult kimaradt reluszit urnáiként azt h­i­szik, hogy hamarosan ismét a régi ke­­rékvágásba jutnak a dolgok. Akik sanda örömmel várják a pillanatot, amikor ismét a városi és falusi dolgozók nya­kára ülhetnek. Akik a munkásságnak ma „ősi hagyományok“-ról szónokolnak, hogy holnap sort­­ízzel válaszoljanak jogos követeléseikre. Akik ma — a gyulafehérvári határozat és három nemzetközi szerződés lábbal tiprása után — „t­ü­relmességet“ ígérnek, hogy holnap az utolsó falat kenyeret is kiüssék a magyar kisember szájából. Akik ma „autonómiák“ ígéretével szédítik a szé­kely parasztot, hogy holnap hittérítő csendőröket küldjenek rája. Nem, a hazugságok, a hamis szólamok. Az ügyes elködösítésük e világának vége! A korszakot, ami most kezdődik, a múlton való okulás és a szólamok cifrázatától megtisztított tetteknek hideg mérlegelése jellemzi elsősorban. A magyar népi tömegek tudják, hol a barát és hol rejtőzködik az álcázott ellenség. Tudják, hogy azok mellé a magyar és román őszintén de­mokrata erők mellé kell államok, ame­lyek feb­ekkel bizonyították be, hogy gyógyulást s új és tisztult életet akar­nak Európának e csupaseb táján. Újév napján, amikor gondolatban m­indenki számadást szokott végezni, komoly feladatok szűrődnek le az er­délyi magyarság számára. Minden ma­gyart hasson át az a kötelességtudat, hogy neki is oda kell tartania a vállát, hogy felépülhessen itt a szociális de­mokráciának az a világa, am­elyben ön­­maguktól tűnnek el az osztályok és fajok ellentétei. Tudnia kell továbbá, hogy testvérül állította őt ide a sors­a a román mellé s a románt őmellé, és együttes erőfeszítésük hozhatja csak el itt Erdélyben a lelkek megbékélését és a népi erények egyforma érvényesülését a köz- és magánéletben. Tisztában kell lennie azzal, hogy azoknak a táborából, akik a negyedszázadon át tartó elnyo­mást ma is „nagylelkű" és „embersé­ges“ politikának nevezik, semmi jót nem várhat, s életérdekei és demokratikus hite egyaránt a dolgozók pártjainak szövetségesévé avatják. Erdély nemcsak a humanista elmél­kedések földje, hanem a szociális hala- Az éh­ező l*utlape*­ röl irott Cikkünknek Visszhangja tám­adt. Mint mindig, most is Egelöször f. közön- Hég kői­­-ben, a dolgozó, gondokkal küz­dö ember lelkében, Jibi mindig ösztöne- Hen óh helyesen JHiri‘‘i 1 re; egy cél vagy akció életbevágó fonlowngát és hord­erejűt. Mielőtt a hívat.. Ionok im gl* szé­leseken , vitákban es gyulé:'Momi, érvek és ellenérvek között megfontolnak vala­mely segítő lépés útját-módját és lehe­tőségeit, addig a névtelen polgár már legest­ége­ 11 késze­n áll, hogy lehetőségei­hez mérten segítsen azokon, akik erre olyan végzetesen rászorulnal­. Az átlag­ember egészséges ítélete mindjárt ötle­tet is ad a megvalósításhoz, mert szá­mára egyszerű és problémamentes mind­az az igaz emberi együttérzésből fakadó lépés, amely néha egyesületek és admi­nisztratív szervek véleménye szerint ne­hézkes és kivihetetlen. Az egyik gyári munkásnő olvasónk, kinek egész családja nehéz, testi munká­val keresi meg kenyerét, ezeket mondja: Nem hiszem, hogy akadjon ház Er­délyben, falvakon és városokban egy­aránt.. ..hol ne nyitnának kaput a gyű­j­­­tők előtt s ne juttatnának valami keve­set­ a szegény pestieknek. Olyan keve­set, hogy meg se érezzék. Néhány darab zöldséget, egy marék­ babot vagy burgo­nyát, néhány deka lisztet, ki ahogy te­heti. Ezt nem érezné meg senki, de szekérszámra gyűlne össze az élelmiszer s vagyonokká dagadna mikor elindíta­nák Budapest felé. Nekem egyszerűnek, kivihetőnek és szépnek tűnik az egész. Nálunk a gyárból mindenki adna, az bi­zonyos . . . Egy üzletbe ahová vásárolni térünk be, ugyanezt mondják az ismeretlen ve­vők, mikor az ismerős tulajdonosnővel az éhező Budapestről van szó. Igen mindnyájan adnának, adni akarnak, nyi­tott kézzel és szívvel, a szegény Erdély a még szegényebb Budapestnek. Egy román hölgy ezeket mondja: — Fiatalkoromban jártam az urammal Pfoten, akkor mkor a régi Európában nem élezték ki a nemzetiségi kérdése­ket törtető politikusok. Európa egyetlen család volt s nekem felejthetetlen ma­rad a nyári Budapest. Hogyne segitenék rajta most, amikor romokban hever. Egy tanítónő: — Az ifjúságot kell belekapcsolni ebbe az akcióba. Az nem lehet itt ellenvetés, hogy nálunk is sok az éhes száj. Mert nálunk mégis van valami élelem, ha más nem, burgonya, zöldségféle. Nem maradhatunk ki egy olyan segítőakcióból, amelybe belekap­csolódnak a világ összes magyarjai, an­nál is inkább, mert mi az éhező Buda­pest szomszédságában élünk. Hogy mi is rosszul tápláltak és szegények vagyunk az igaz. De ami odaát van, az mégis maga a pokol a mi küzdelmes de embe­ribb életünk mellett, így beszélnek Budapesetről az erdé­lyiek. Most már csak az következik, hogy megszólaltassuk az akció technikai kiviteléről az illetékes jótékonysági egyesületek vezetőit, hogy aztán elküld­hessük Budapest felé azt, amit igaz szívvel adni akarunk. (—u) dásé is. Azé a haladásé, amelyet kemény elszántsággal s a szövetégestárs és a harci terep józan megválasztásával kell kiverekedni. ik MII llo je­li? ,it­­isa ,bá és ues me', ■ta­­cégi ,he­­iyis nak yt- Imi bet ’se­­v? (ti­­cnék Ihető­­ klát! aftes rzmé­­»inak sen iZUl dók va­ilka atik. siekvő­n kol­­­ hogy ‘ír berek izom­­ságot értették a sav­á­t, s a ilva. teljes • szel­­tényeit. Mind­­ső éle­­szöböb, t, meg t, ame­­a né­­desulá­­megal­ 3 Évvégi zárszámadás... a má­­sodik világháború „veszteségszámlája1" KOLOZSVÁR. (Munaktársunk jelenti): A második világháború vihara elvonult felettünk. Ismét drágább lett az emberélet s most — mielőtt átlépnék az első béke­­esztendőnek , 1946-nak küszöbét —, ves­sünk egy utolsó pillantást visszafelé és készítsük el az elmúlt év „zárszámadását”. A HÁBORÚ SZÁMOKBAN A huszadik század emberiségének, mű­veltségének, haladásának, a jognak és sza­badságnak legveszedelmesebb, legaljasabb pusztítója: a fasizmus elleni védekező had­járat 6 évig és 19 napig tartott. Anglia az első naptól az utolsóig harcolt. Az Egyesült Államok számára a háború 3 évig, 8 hónapig és 6 napig tartott. Szov­­jetoroszország 1941-től vett részt a leigá­­zott népek felszabadítása érdekében foly­tatott küzdelemben, míg Japán 8 évig, egy hónapig és egy napig állt hadban. AKIK NEM TÉRTEK HAZA... A rettenetes­­vérzivatarnak 55 millió em­ber esett áldozatául. (Az elmúlt világhá­borúban 15 millió ember vesztette életét!) Ez a szám és az alább következő adatok is természetesen csak hozzávetőlegesek, mert pontos veszteség-lajstrom összeállí­tására később kerülhet sor. Akkor, amikor az erősza­kkal előidézett na érv ,,népvándor­lás” következtében idegenbe került és élet­­ben maradt emberek ismét visszatérhetnek otthonaikba, s véglegesen kiderül majd, hogy h­ányan nem tértek vissza. Itt csak néhány adatot sorolunk fel, megvilágítása­képpen annak a szörnyű, minden képzele­tet felülmúló tömeggyilkosságnak, melyet a hitleri Németország és csatlósai elkö­vettek nagyrészben ártatlan emberek, nők és gyermekek ellen. Az egész brit birodalom 1 milllió 246 ezer embert vesztett a háborúban. (India 180.000 embert.) Az Egyesült Államok háborús vesztesé­ge: 255.000 halott és 450.000 sebesült. Oroszország 4 millió, Japán 5 millió em­bert vesztett a háborúban. Németország háborús vesztesége: 7 millió 400 ezer em­ber. Hollandiában éhínség következtében 50.000 ember pusztult el. Batávia mellett egy japán gyülőtáborban több, mint 3000 gyermek halt meg. Dániában 3660 alatt­való vesztette életét a háború idején. Ju­goszláviában hivatalos közlés szerint a né­met hordák 4 millió 400 ezer szerb állam­polgárt kergettek halálba. A ZSIDÓSÁG TRAGÉDIÁJA Külön fejezetben kell megemlékeznünk a zsidóság szörnyű pusztulásáról. A világ összzsidóságának száma a második világ­háború előtt 30 millió volt. Európában 6 millió zsidó élt és ebből 5 millió pusztult el. Ez a megdöbbentő szám mindennél többet mond. A kolozsvári zsidóságnak mindössze 8 százaléka tért vissza. A FEGYVEREK ELNÉMULÁSA UTÁN 1945 május 9-én Németország feltétel nélkül letette a fegyvert. Európa népe a győzelem és béke ürilmét ülte meg ezen a napon. Ettől fogva már mi is áttérünk, az év második felében *a re*r­iytaknak név­szerinti felsorolására. Ideiktatjuk azoknak nevét, akik harcosai voltak az új, embe­ribb, szabadabb világot megépíteni akaró demokráciának. Megemlékezünk a diplo­mácia, a hadászat, a tudomány, művészet, irodalom elhunyt nagyjairól is, akik éle­tükben ugyancsak a köz érdekeit szolgál­ták, kisebb-nagyobb mértékben hozzájárul­ «HSnBHHKSre­Sri»! Békehangulat Szilveszterkor a „NEW-YORK“ Helyiségeiben ! Étteremben kitünő konyha, fajborok, hangulatos cigányzene. Nemzeti dalokat énekel Aurica Fraga és Nagy Marti rádióénakebna* Grüben tel­jesen új műsor változatos számokkal és ren­­dé­gfellépésekkel. A tánczenét a kitűnő Fátyol-jazz szolgáltatja. Énekel és konferál a közkedvelt Csákó Adám. Aistalrendelés telefonon 8­8. BOTA, SPINRÁD, HOLLENDER

Next