Erdélyi Hirlap, 1927. december (11. évfolyam, 2837-2859. szám)

1927-12-01 / 2837. szám

JLi. e v ic iy aw , ■ 8 d 7. szám E­gyes szám­ ára 5 jel A­radi, i 9 :7 decem­ber 1 csütörtök ll V 111 A B MM l 1^0^ ^VxT^chtíium­ I Vilin. Utcam.r Homan mm fPjLMl, SB B HU ül 101 B l*J/rsXP '/Tsi­­ jÜdtura Poporului Romána i^f ■ I­­ y íś.í >/ " < «■»« Megjelenik kellő és az ünnepeket követő ezelőtt Előfizetés évente 1680.11, evre 543. V, eure 270, napok kivételével naponta. — Szerkesztő­­i hóra 90 lel Külföldre 1 hóra 140. Számonként­ség­es kiadóhivatal: Strada Metiana­­ volt A­OA/Ili Bucurestiben 50 b.-nal több. Ausztriád 3000 bo. Forrag­uc­ca) 1. szám. Telefonszám: 97, alteliraír Csehszlovákiában Fit­ch. Jugoszláviában 2 dinár -- ————— —**3—n­ fi—•»————————— ----------------------------------------------------------- - .in... i I..—............................ -- - - im «mm - - - ..............— ................. rm­mm-rffinnírm NYÍLT levél Georgescu János prefektushoz. Méltóságos Uram, az a sajnálatos incidens, amely egy aradi adó­fizető polgár és a pénzügyi adminisztráció egy közege között a közelmúlt napokban történt, aktuálissá teszi az adófizetések terén uralkodó anomáliák fölvetését s­egetővé az e téren ta­pasztalható visszásságok megszüntetését. A város és a megye közönsége Méltóságodtól kéri és várja az intervenciót, amelyre elsősor­ban a kereskedelmi és ipari érdekképvisele­tek, másodsorban pedig a város és a megye parlamenti képviselői volnának hivatottak. Minthogy azonban az utóbbiaktól részint ered­ményes, részint semmiféle intervenció nem várható, mert az érdekképviseletek vagy u. n. szabad érdekképviseletek, mint pl. a Keres­kedők Testülete, az Ipartestületek Szövetsége, Mb. s.a hucnncsLÜ m­iniszteriumok, nincsenek szokva ahhoz, hogy ezek fölterjesztéseit, pe­tícióit komoly figyelemre, vagy akár csak vá­laszra is méltassák, vagy pedig hatósági jelle­gűek, mint pl. a Kamara, ezeket pedig a Gut­­gesinnt-ség, a feloszlatási veszély és — last not least — politikai szempontok akadályoz­zák meg olyan intervenciókban, amelyek az éppen hivatalban lévő kormánynak tetszését nem okvetlenül nyerik meg. Így állunk az ér­­­dekképviseletekkel s parlamenti követeinkkel még rosszabbul. Amióta képviselőinket és sze­nátorainkat nem egyénileg választják a kerü­letek, hanem­ az egész megye listáján szavaz a választásban résztvevő pártokra, azóta meg­szűnt érdeke lenni a megválasztottaknak az, hogy tegyenek valamit választóközönségük ja­vára. A kollektivitásban elvész az egyén, ha hiába is lenne népszerű, mert a mandátumot nem ez biztosítja, hanem kizárólag a párt­­­liktatúra s a pártban elért összeköttetések. Mindezzel szemben a város és a megye közönsége azt tapasztalta, hogy Méltóságod, b­ár nem ennek az országrésznek szülöttje, nemcsak teljes megértéssel viseltetik a megy­e és város közügyei iránt, de a hozzáforduló ma­gánemberek ügy­ének is jóakaratú pártfogója. Az adózás kérdése nem magánügy s ha ebben méltóságod segítségét kérjük, evvel nem azt akarjuk mondani, hogy közügynek elhanya­golt volna. Ellenkezőleg: nagyon is erősen krl­­tivált és nagyon is aktuális. A közönségnek az adózás elleni panasza többféle. Panaszolja mindenekelőtt az adó­­könyvecskék hiányát, azután a kivetések mód­ját, végül ezek mérvét és a behajtás körül folytatott eljárást Sorra vesszük iön idea mind e panaszokat s a Méltóságod közigazgatási szakértelme, amely az itteni viszonyok teljes ismeretével párosul, döntse el: igaza van-e a közönségnek s az igaza megérdemli-e, hogy­ ügyének pártfogójául szegődjék? Senki sem tudja, hogy milyen eímen mennyi adót köteles fizetni. ( Az adókönyvek. Erdélyben az adólero­­vás az u. n- adókönyvecskék segélyével tör­tént. Minden adófizető polgár minden adóév­­ben 2 fillérért egy könyvecskét kapott, mely­nek baloldali — páratlan számozású — lap­jai az aláírást, jobboldali lapjai pedig a lero­vás adatait tüntették fel­. Ennek a rendszernek előnye az volt, hogy minden adófizető polgár bármely percben maga meg tudta állapítani, hogy mennyi az adótartozása, mennyit fizetett és mennyi hátraléka van. Ma senki nem tudja pontosan, hogy milyen címeken és milyen ös­­­szegű adók fizetésére köteles, mert rovatott és összefoglaló előírást nem kap, a teljesített fi­zetésekről pedig jelentéktelen cédulákat szol­gáltatnak ki, amelyekről a lerovás részletezé­­­sét (adónemek szerinti eloszlását) szakértő sem képes leolvasni. Ezeknek a papírdarabok­nak megőrzése külön gondot képez s ha ágyást vannak, akkor sem konfrontálhatók az elő­írással, mindez a megnyugvás hiányát idézi elő még azoknál az adófizetőknél is, akik sze­retik is, képesek is adótartozásaikat idejeko­rán rendezni.­­ Ugyancsak az adókönyvecskék hiányából következnek, egyrészt a gyakori túlfizetések, másrészt az utólag — évek után — felfedezett adóhátralékok, egyszóval az elírási és lero­­vási zavarok egész tömkelege. A regát, a­mi az egyenes és közvetlen adók rendszerének nincs olyan múltja, mint nálunk, valószínűleg nem ismeri az adókönyv-rendszert s ezért ir­tózik attól, holott kétségtelen, hogy a pénzügyi adminisztráció is nyerne a bevezetése által, mert az egyénenkénti előírás többlet­munkája bőven megtérül az adóév folyamán nyomába lépő rend és az önkéntes fizetések szaporodá­sa révén­ A közönség igazi képviselői foglal­janak helyet a kivető bizottságokban Az adókivetések mai rendszere a túlten­gő fiskalitás bélyegét viseli magán és jogos bi­zalmatlanságokat idéz fel az adófizetésre kö­telezett népben. Az adókivető bizottságokban nem foglalnak helyet az adózók igazi képvise­lői, hanem inkább napidíj-lovagok, akik nem a jogos és igazságos a­dómegál­l­apí­tásra tö­reksz­enek, hanem arra, hogy a pénzügyigaz­gatóság kegyét kiérdemeljék és meg is tartsák. A bizottsági tagok sorsolása tréfa, mert az adózók évek óta azt látják, hogy « sors sze­szélye véletlenül» állandóan a kincstár szája­­íze szerinti tagoknak kedvez. Ha mégis előfor­dul, hogy a bizottságok valamelyikébe beke­rül a polgárság egy-egy igazi képviselője, en­nek szava elvesz a kincstár érdeké­t képvise­lők túlsúlyában. A tisztviselők maguk is mint­ha hivatali terror alatt állnának, a meggyőző­désük ellenére is kénytelenek nyilván túlzott adókövetelésekhez ragaszkodni, mert attól kell félniük, hogy ha a tárgyaláson előadott véde­kezés hatása alatt nem is méltányosan, csak igazságosan mérsékelik a kincstár igényeit, ezért mellőzésben, áthelyezésben, vagy egyéb hivatali retorziókban lesz részük. Ez kétségte­lenül egészségtelen állapot, amelynek szülőoka a bizalmatlanság s gyanakvás a tisztviselők korrektségében. Ezt megszüntetni szintén csak úgy lehet, ha a bizottságokban a kincstári túl­súlyt a polgári túlsúly váltja fel s s a tisztviselő csak javasol, a megállapítást pedig a polgárság képviselői végzik. Ezek általános jellegű panaszok a­­ mai adó­zási rendszer mechanikája ellen — nem érint­ve maguknak az adóknak, az egyes adónemek­­nek, ezek kulcsának, az adóteher megoszlásá­nak, stb. érdemi kérdéseit Vannak azonban speciális panaszok, helyiek és időszerűek, a­melyek ez idő szerint amazoknál égetőbbek ás sürgősebben orvoslást igénylők. Adókivetések inkvizíciós szigorral. Ilyen az adótehernek külső körülmé­nyek, nevezetesen a gazdasági s általában az életviszonyok megnehezülése folytán előállott túlsúlya, az amúgy is túl magasan megállapí­tott adók irrealitása. Minthogy adórendsze­rünk a vagyonadót nem ismeri, f­el kell téte­leznünk, hogy a törvényhozás akarata vagyon­kobzásra szándékosan nem irányult a mai kereseti adók s a jövedelmi adónak megfelelő­e­­n­ globális adó bevezetése alkalmával. (A vagyonadóról való lemondás miatt a kormány­nak volt is sok támadásban része­i a radikális ellenzék részéről, amely azé a háborús és kon­junkturális adónemet az adóreform tárgyalásé­nál még erősen forszírozta.) Nos ez azt jelenti, hogy a pénzügyi kincstár csak a polgárok ké­réseiéből, jövedelméből kérhet részt magának az állam behtartásának céljaira. Ha nincs ke­reset és nincs jövedelem, amely « IP vetés al­kalmával felt­ételeztetel­t­ az adófizetési köte­lem is elenyészik Az adónak u. i csak kiveté­si alapja az előző év üzleti eredménye, fizetési alapja a folyó jövedelem, ha tehát ez elma­rad vagy csökken, akkor — elvileg — a fi­zetési kötelezettség is módosul. Bizonyosan Méltóságod is tudja, hogy­ a legutóbbi adókivetések inkvizitórius szi­gorral folytak be s olyan adóterheket jelen­tettek nemcsak a változásnak kitett keres­kedelmi és ipari jövedelmek, hanem­ a ke­vésbé labilis (pl. házbér)­jövedelm­iek terhére is, hogy azok mindennek, csak méltányosnak­ nem nevezhetők. Hozzátehetjük mindjárt, hogy ez a szigorú kivetés különösképen Er­délyben volt tapasztalható, ahol általános volt a panasz a túlzott adómegállapítások ellen, míg ezzel szemben a regátban egyetlen egy hang nem volt hallható a pénzügyi közegek túlzott ambíciója ellen, holott köztudomású, hogy a regát népe, már temperamentumánál fogva is sokkal élénkebben és bátrabban rea­gál minden közigazgatási túlzásra. Ha a megállapított adók már a kivetés időpontjában is aránytalanul terhesek vol­tak, azóta elviselhetetlenekké váltak. A viszonyok rosszabbodtak, a kereseti lehető­ségek még nehezebbek lettek, a megélhetés feltételei súlyosbodtak. A közönség nem vásárol, mindenki a legszükségesebbre szo­rítja kiadásait, az adós fizetni nem tud­, forgalom nincs, minden pang, a kereskedői és iparos örül, ha a fizetésképtelenség és a csőd örvényét el tudja kerülni. Akinek ter­hére 10.000 lejt állapítottak m­eg, annak adós­terhe ma 30.000 lejjel felér s ha a tízezer lejes adó akkor túlzott volt, a harmincezer ima egyenesen megfizethetetlen és az adó­fizető egzisztenciájának tönkretételét jelen­­ti annak erőszakos behajtása. Az adóbehajtások módja. Az adóbeszedés módja külön fejeze­tet kíván a közönség panaszainak sorában. Az általános jellegű sérelem az adóbehajtás tekintetében az, hogy az egész pénzügyi ad­minisztráció félreismeri a maga létezésének jellegét és célját. Azt hiszi magáról, hogy nem

Next