Erdélyi Iskola, 1938. szeptember – 1939. március (6. évfolyam, 1-8. szám)

1938-11-01 / 3-4. szám

271 Ha férfi vagy, légy férfi, S ne hitvány, gyönge báb, Mit kény és kedv szerint lök A sors odébb-odább. Félénk eb a sors, csak csahol ! A bátraktól szalad, Kik szembe szállanak vele .. . Azért ne hagyd magad ! Ha férfi vagy, légy férfi, S ne szád hirdesse ezt, Minden Demosthenesnél Szebben beszél a tett. Építs vagy ronts, mint a vihar, S hallgass, ha műved kész, Mint a vihar, ha megtevé Munkáját, elenyész. Ha férfi vagy, légy férfi, Legyen elved, hited, És ezt kimond, ha míngyárt Véreddel fizeted. Százszorta inkább éltedet Tagadd meg, mint magad ! Hadd vesszen el az élet, ha A becsület marad. Ha férfi vagy, légy férfi, Függetlenségedet A nagy világ kincséért Árúba ne ereszd. Vesd meg, kik egy jobb falatért Eladják magokat, „Koldusbot és függetlenség !“ Ez legyen jelszavad. Ha férfi vagy, légy férfi, Erős, bátor, szilárd. Akkor, hidd, hogy sem ember Sem sors könnyen nem árt. Légy tölgyfa, mit a fergeteg Ki képes dönteni. De méltóságos derekát Meg nem görbítheti. súlyozásánál. A nőnél a külsővel indul meg sokszor a belső élmény fakadása. Ezért a nőnél sokkal nagyobb jelentősége van a külső gya­korlatnak- A férfi vallásos életének irányításánál vigyázni kell, hogy a külsőségek gyakori ismétlődésével és elnyújtásával nehogy túllőjjünk a célon. Inkább kevesebbet, de jól és alaposan. Nagy jelentőségűek a férfi külső jámborságának nevelésénél a közösség vallási gyakorlatai. A közösségi eszme (család, társadalom, egyház, gazdaság, politika, sport) a férfi előtt nem közönbös alakulatok. Már csak azért sem, mert ebben a közösségben ő inkább vezet, mint a nő. A vallási gyakorlatok férfias jellegére a XVI. század individualiz­musa mért csapást. A mai idők szelleme azonban megint előtérbe lökte a közösség életét. Kapcsoljuk azért a férfi vallásos életét közösségi alapon és szellemben. A férfi a család papja, férfi az egyházközségben, férfi a világnézeti küzdelmekben, férfi az oltár körül ! Az újabban fellángolt liturgikus mozgalom kedvez a férfi szempontoknak ; a szentmise újból visszanyeri közösségi és nyilvános jellegét s lassan ismertté válik a hívek áldozatbemutató jellege. Végül a jól vezetett kát- akció különösen kisebbségi fronton­ alkalom a férfi alkotó erejének megvillogtatására. A „férfi-nap“ megrendezése alkalom lehet nemcsak a keresztény­ség férfias vonásainak kiemelésére, hanem egy férfi-pasztoráció megala­pozott és­­ lendületes elindítására. HA FÉRFI VAGY, LÉGY FÉRFI. Írta: PETŐFI SÁNDOR.

Next