Erdélyi Szemle, 1940 (25. évfolyam, 1-4. szám)

1940 / 1-2. szám

redély-L­őzettde A falukutatók ne csak gazdasági szempontból figyeljék a székely községeket, hanem tanulmá­nyozzák kimerítően a szellemi életet is Akik falutkutató munkát végeznek, necsak a néprajzi külsőségén anyagot gyűjtsön össze, ne csak gazdasági szempontból vegyen a népét tanulmányo­­zás alá, ne csak arról írjanak statisztikai kimuta­tást, hogy melyik gazdacsalád mit eszik naponként? és mennyi kalóriát fogyaszt el? n­anem ezeken kívül a falu szellemi kultúrájáról is adjanak jellemző tu­dósításokat. Lelkiismeretesen kutassák fel Ardeal­­szerte falusi művelődésünknek legtöbbször rejtve élő, igénytelennek látszó szellemi kagylóit, melyek­ben elzártan húzódik meg a csillogó igazgyöngy. Ezeket az igazgyöngyöket kell felszínre hoz­nunk, s meg kell találnunk a módját s lehetőségét annak, hogy igazi szellemi értékeink el ne kallódja­nak. Felcsillanó tehetségeinket, melyek még fejlő­dés előtt állanak, társadalmi úton támogassuk, kö­zös társadalmi erővel könnyítsük meg kiképezteté­­süket abban az irányban, mely felé tehetségük mu­tat. Ezeknek tanulási lehetőséget kell biztosítanunk tandíjelengedéssel, ingyenkönyv ellátással vagy egyéb kedvezménnyel. Ha népünk kulturszínvonalát emeljük, ezzel egyszersmind a falusi családok anya­gi jólétét is elősegítjük. Ne neveljünk szellemi proletárokat! Helyes! Vi­szont ne engedjük elveszni nemzeti kincseinket! Ez talán még helytállóbb s igazabb jelszó! Vass Áron gthindált szobrászunk elég nyomaté­kos példa arra nézve, hogy egy félbemaradt tehetség egész életén át úgy kínlódik, mint a szárazra ve­tett hal. Vass Áron zsenialitása nemcsak hazánkban közismert, ismerik őt külföldön is. Szobrai, mint a népművészet remekei, még Hollandiába s Argentí­nába is eljutottak. De rendelkezzék Vass Áron ön­­képző erővel, s termékeny őstehetséggel, mégis csak félbemaradt művészi tehetség, akinek nem az lenne hivatása, hogy apró állatszobrok s vásári csecsebe­csék mintázásával pepecseljen, hanem, hogy terem­tő erejével és szaktudásával monumentális műveket alkosson! Hiányzik azonban kellő képzettsége, meg­felelő szükséges tanulmánya, s így népünk e kiváló­sága falujában se nem gazda, se nem művész, ha­nem művészi tehetséggel rendelkező mesterember, aki szomorúan tekint vissza délibábos pályájára, s most szertefoszlott reményekkel, be nem teljesedett vágyaival, szárnyaszegetten mintázgatja az anya­got, hogy valamikép megszerezze családjának a mindennapi kenyeret. Vass Áronnak aranyérmes kitüntetései vannak, de az elismerés eme fényes jel­vényei egykori magyar kormányunknak s magyar társadalmunknak élénk vádolói. A mult idők mulasztásaiból tehát okuljunk! A falutanulmányozásnak is csak úgy lesz reális értelme és haszna, ha a falusi nép érdekében közös társadalmi áldozatokat hozunk. Ha szeretjük fajun­kat, erősítsük meg sorait áldozatok árán is! Külö­nösen tehetséges gyermekeinket ne hagyjuk faji kultúránk kárára elveszni, íme néhány példa: Régóta meggyőződtem fajunk elsőrendű szelle­mi képességeiről. A székely tehetség­­— amint köz­tudomású­­— már a világhír felé szárnyal. E nép kézügyessége, ízlése, találékonysága, szép iránti ér­zéke bámulatos. A magyar művészi szellem a kul­­túrnépek első sorában már fontos helyet küzdött ki magának. Legkisebb falvainkban, az egyszerű föld­műves családok között is találunk festő-, szobrász-, zenetehetségeket, költői lelkeket, szónoki képessé­geket. . . De maradjunk csak Coltesten! Itt az iskolás­gyermekek közt nagyon sok rajztehetséget fedez­tem fel. Nagyon értékesnek találtam Vernes And­rást, az elemi iskola VII. osztályos tanulóját, aki­nek érdekes művészérzéke és eredeti alkotó képes­sége van. Tájképeit, bár képzelet után rajzolta is ízléses beállítás, helyes alakrajz és nagyon jó táv­lat jellemzi. Valamennyi színezett képe dekoratív hatást gyakorol. Vemes András a jelek szerint kü­lönösen mint díszletrendező és díszletfestő állná meg a helyét. (Ezzel nem azt akarom mondani, mintha a képzőművészetnek más terén nem tudna kitűnően érvényesülni!) Kár lenne, ha istenadta te­hetsége művelés nélkül parlagon maradna. Vagy itt van falunk mesemondója Csucsi Simon, aki tél folyamán a fonókban mulattatja a fiatalsá­got. A nótákat szájharmonikájával kitartóan kíséri, ha pedig az éneklésben elfáradtak, ő veszi át a szót, s ha tetszik, hajnalig is mondja a szebbnél szebb meséket. Előadása élénk, érdekes. Több mint ötven mesét tud. Mivel én a regéket és népmeséket gyűj­töm, vele mondatom el azokat az Óperenciás történe­teket, amelyeket még nagyapjától hallott, s ame­lyeknek nagy részét tudomásom szerint még senki le nem írta. A 62 éves, de még mindig fiatalos Csu­csi Simon néha versel is és mondja: — Egy budapesti úr, akivel összeismerkedtem — olyan szerkesztőféle lehetett —■ pár versemet le­másolta magának. Azt ígérte, hogy valamelyik új­ságba leközli azokat. Leközölte-e vagy sem, én bi­zony máig sem tudom.­­ íme: INGADOZÓ NÁDSZÁL Ingadozó nádszál Hozzám miért hajoltál? Ha tudtad, hogy enyém Lenni nem akartál. Elébb mellém álltál Mint egy erős kő szál, Később elpártoltál Mint a fecskemadár. Verje meg az Isten, Akiért elhagytál, Akiért engemet Szívből megtagadtál. Bízom, hogy utamon Kizöldül az én fám, Tudom, akkor szived Visszatérne hozzám.

Next