Erdélyi Szemle, 1942 (27. évfolyam, Töredék)

A vita nem feladatom, de ezeknek a tényeknek a felsoro­lását szükségesnek tartottam bevezetőül. 1526 után, amint teljesen rendeződik az erdélyi fejede­lemség helyzete, mind szorosabb gazdasági és politikai kap­csolat fejlődik ki Erdély és különösen a havasalföldi román vajdaság közt. Valahányszor hatalmas a fejedelemség nem­csak a Havasalföld, de gyakran Moldva is a fennhatósága alá kerül a török hatalom tiltakozása ellenére is. Természetes, ez mind erősebbé teszi a beszivárgást, mind nagyobb tömeg­gel lepi el Erdélyt a románság, de a XVIII. századig nem volt sem politikai, sem kulturális tényező. A Mihály vajda kísér­lete inkább egyéni vállalkozásnak tekinthető, melynek lápot a bécsi politika adott. A bécsi politika is semmisítette meg, mihelyt Básta uralomra jutásával fölöslegessé vált. Talán I. Rákóczi György az, aki először észreveszi a veszélyt. A pro­­testantizmusnak a románok közti terjesztésével akarja ki­vonni őket a görögkeleti egyház nem kívánatos hatása alól, de kísérlete meghiúsul a nemesi kiváltságot élvező papság ellenállásán. Utódai már nem törődnek a kérdéssel. A román­ság műveltebb rétegeinek nemzeti öntudatosulása, mely foko­zatosan politikai követelésekre is vezet, a XVIII. században jut el oda, hogy követelésekkel lépjen fel. A II. József csá­szárhoz eljuttatott „Supplex libellus valachorum“ az első tény­leges követelés. Ekkor vetődik fel először az erdélyi alkot­mánynak olyatén való átszervezésének gondolata, hogy a ro­mánság egyenrangúsíttassék a magyarokkal és a szászokkal. Egyidőben tesz kísérletet a magyar és székely rész kezet fogva, hogy a Magyarországgal való egyesítés megtörténjék. II. József centralista politikájába ez beleillik és tesz is meg­felelő kísérletet, mikor egyesíti a magyar és erdélyi kancel­láriát, de halála után elalszik minden, mert azt kívánja a bécsi udvar politikai érdeke. A román nemzeti ön­tudatosulás és vele együtt a politikai, gazdasági és kulturális jogköve­­telés mind erősebbé válik. Ha nem is tekinthetjük a magyar nemzeti szellemi erősbödés elleni visszahatásnak ezt, de min­denesetre következménye annak. Ennek az új problémának a felvetődése annyira foglalkoztatja vezető politikusainkat is, hogy szembeállítja a két jóbarátot is, Széchenyit és Wesse­lényit. 3848 mindent magával ragadó lelkesedése első pillanatban még a románsággal és szászsággal is elfogadtatja az uniót, de mikor megkezdődik a bécsi udvar magyarellenes nemzeti­ségi politikája, szembe fordulnak újból velünk. Saguna veze­tésével a pár hónap múlva tartott balázsfalvi értekezleten a románság már az unió ellen foglal állást, Erdély külön kor­mányzatát követeli a három nemzetiség egyenjogúsítása alap­ján. Nemsokára megkezdődik a magyarságot irtó lázadása is a román tömegeknek. Világos után újból külön kormányzati terület lesz Erdély. Nagy változások történtek ugyanekkor a Balkánon is. 1­861, illetve 1866-ban orosz befolyással önálló román fejedelemség alakul a havasalföldi és moldvai részekből. Most már függet­len hátvédet kap az erdélyi román agitáció. Háttérben a bécsi kormányzatra mind kellemetlenebb orosz összeköttetés áll, így már bizonyos fokig a Monarchia érdeke is lesz az un­ió és meg is történik 1867-ben. A román követelések levezetését is célozza az 1866-iki nemzetiségi kiegyezés, mely elismeri a kulturális és gazdasági szervezkedés jogát, de politikai köve­telmények elől elzárkózik. Azonban az 1848-ban felidézett szellemet már megsemmisíteni nem lehetett. A Ferenc József politikája a szerdahelyi gyűlésen kapja meg a választ, hol nyíltan követeli a románság az erdélyi külön kormányzatot a politikai egyenjogúság alapján. Követelésüket memorandum formájában el is juttatják az uralkodóhoz. Ekkor, mivel a Monarchia érdeke úgy kívánja, erőszakkal elhallgattatják a kérdést. Az eredmény azonban csak látszólagos, mert hatá­rainkon belül burkoltan és nyíltan folyik tovább az agitáció a Liga Culturalan, a Bukarestből pénzelt bankokon keresztül, határainkon kívül pedig a világsajtóban. Ezekben igyekeztem a kérdés történelmi fejlődését ismer­tetni, a későbbi fejlődés már nem tartozik cikkem keretébe, az már a jelen története. Gyallay Domokos Pesten folytatja népnevelő munkáját A magyar iskolán kívüli népművelés —­ erős kezekben és hozzáértő irányítás mellett — napról-napra kiválóbb eredmé­nyeket ér el, s ezeket nem csupán az írni-olvasni tudás roha­mos elterjedése, de népünk szellemi és erkölcsi színvonalának állandó és következetes emelkedése jelenti. E nemes cél és a nyugateurópai kultúrszínvonal elérésére a vallás és közokta­tásügyi minisztérium illetékes osztálya, Antalfia Antal dr. miniszteri tanácsos legfelsőbb irányítása mellett minden lehe­­­t elkövet. Nemcsak hivatalos népművelési szerveket, hanem­ársadalmi intézményeket is állítottak és állítanak a népmű­­velésügy szolgálatába. Magában a népművelési bizottságokban s képviseletet nyertek a hivatalos személyek, intézmények és skolák kiküldöttei mellett az egyházak, a társadalmi egye­dletek és szervezetek képviselői s így a társadalom hozzájá­­ulása is biztosítva van. Ennek megfelelően „a népművelési evékenység az állam, az egyházak és községek iskolái mellett lágyrészben a társadalmi egyesületek helységeiben, valamint­­ leventeegyesületekben és kultúrházakban bonyolódik le, de népművelődésnek már az ipari vállalatok, gyárak és munkás­­aszm­ók is meleg otthonai. Főszempont a nemzeti jellem leg­­ökéletesebb kimunkálása. A nagy tömegek oktatásában „dicséretreméltó buzgalom­­mal és önzetlenséggel kértek részt a tanítók, lelkészek, taná­­ok, orvosok, közigazgatási tisztviselők, a városi és falusi in­­tlligencia lelkes munkásai, összesen 28.000 népművelési elő­dó.“ Idetartoznak a műkedvelői előadások, zenekarok, ének­­arok működése, a népkönyvtárak megszervezése és olcsó önyvakciók megindítása. Az iskolán kívüli népművelést itt külön dicséret illeti. Szá­­yítói hamar ráeszméltek arra, hogy „a nyomtatott betű n­épművelésnek legfontosabb, legelterjedtebb és leghivatáso­­sbb eszköze. A népnek olcsó és jó olvasnivalóval való ellátása édekében az iskolán kívüli népművelés olcsó könyvsorozatokat indított, olcsó klasszikusokat és nemes ponyvát adat ki. Antal fia dr. helyes érzékkel fedezte fel a veszedelmet, amit a magyar nép szellemiségére az izgató mesékkel operáló silány ponyva jelent s munkatársai belátták a szükségességét annak, hogy olyan nemzeti szellemű, a magyar hagyományok­hoz ragaszkodó, de európai látókörű olcsó népkönyvtárt kell létrehozni, mely alkalmas arra, hogy a magyar társadalom egyes rétegei között mutatkozó szellemi és művelődési különb­ségeket eltüntesse és a kimondottan silány ponyvairodalomtól az embereket elszoktassa. E célnak megfelelően az iskolán kí­vüli népművelés kiadványainak célja az, hogy soraival, olda­laival a legszélesebb néprétegek szellemi érdeklődését feléb­ressze, irodalmi és nemzeti tudatát modern és egyben nemes irányban fejlessze. Feladatául vallja, hogy a nemzet sorsát jelentő kérdésekben egyöntetű felfogást és nemesen tiszta köz­tudatot alakítson ki, valamint, hogy a független magyar gon­dolkozás fejlődését és megerősödését előmozdítsa. A szépki­állítású kis ponyvák, változatos tartalmukkal nemes időtöl­tést és kellemes szórakozást nyújtanak. Kiváló íróink magyar szívvel és magyar szeretettel nyújtják színes és élvezetes el­beszéléseiket, kisregényeiket, tanító és nevelő hatású írásaikat, s egyik-másik füzet a kaszinók, közművelődési körök, gazda­körök, kereskedőkörök, iparoskörök legkedvesebb olvasmá­nyává vált. Visszacsatolt keleti és déli részeink felé hasznos missziót teljesít, elősegíti és megerősíti az anyaország és a visszatért országrészek közötti szellemi kapcsolatot. Ebben a vonatkozásban e helyen Gyallay Domokos szemé­lyét külön tiszteletadás illeti. A Magyar Népművelők Társa­sága lapvállalata számára keresve sem talált volna méltóbb irányító szellemet. Gyallay: szíve, lelke, irodalma, publiciszti­kája Erdély legtisztább és legüdébb forrásaiból fakadt s min­denkor, mindenképpen a népművelést szolgálják­. Irodalma: akár Vaskenyéren című lenyűgöző regénye, akár a Nyár Soly-

Next