Ergonómia, 1994 (27. évfolyam, 1. szám)

1994 / 1. szám

­. ábra A felsorolt négy tanszék alkotja a képzés négy szakmai „pillérét”. E tanszékek által képviselt diszciplínák tanter­vi arányát a 2. ábra tükrözi. A képzés súlyponti részét képezi a gyakorlati jellegű „komplex terméktervezés”, amelynek fő didaktikai funkciója az elméleti ismeretek szintetizálása, konkrét termékfejlesztési projektek kere­tébe. Az ábrából látható, hogy a hallgatók tanulmányaik során a műszaki ismeretek (gépészeti ismeretek, konst­rukció, anyagtudományok, technológiai tervezés stb.) mellett jelentős közgazdasági (marketing), ergonómiai, il­letve ipari formatervezési irányú képzésben is részesülnek. A terméktervező mérnök tehát olyan mérnök-mene­dzser, aki a piacgazdaság követelményeihez alkalmaz­kodva, rugalmasan és hatékonyan tud reagálni a fogyasz­tói igényekre, illetve ismeretei és készségei birtokában önállóan képes a terméktervezés különböző fázisainak megvalósítására és a terméktervezés folyamatának me­nedzselésére is. Hangsúlyozni kell, hogy a termékterve­ző mérnök nem azonos az ipari formatervezővel. Az ipa­ri formatervezés (industrial design) csak egy részét ké­pezi a terméktervező mérnökök által elsajátítandó isme­retanyagnak és készségeknek. A terméktervező mérnö­kök képzésében igen nagy súlyt kapnak a mérnöki szem­léletet megalapozó tantárgyak, továbbá mindazok az is­meretek, amelyek a termékek műszaki konstrukciójára, gyárthatóságára, minőségére, a termékek felhasználó- és környezetbarát jellegére, gazdaságosságára és piaci ver­senyképességére stb. vonatkoznak. A terméktervező mérnökök képzése erősen gyakor­lat-orientált és az ún. „learning by doing” elvére épül. Ennek megfelelően a hallgatók már a képzés kezdetétől önálló projekteken is dolgoznak (tervezik, modellezik a terméket, sőt a műhelyekben elkészítik a prototípust), kidolgozzák a termék piaci bevezetésének stratégiáját, gazdasági elemzéseket végeznek stb. A képzésben a „termék” fogalma az ipari tömegcikkek rendkívül széles skáláján mozog: háztartási eszközöktől, gyermekjáté­koktól kezdve, az orvosdiagnosztikai műszereken, autó­busz-ülésen, mozgáskorlátozottak speciális eszközein stb. keresztül, az ember-számítógép kezelői felületének (interfész) kialakításáig. A képzés fentiekben vázolt tartalma és jellege miatt a terméktervező mérnökök elhelyezkedési esélyei a piac­­gazdaságokban rendkívül jók. A hollandiai példa szerint a terméktervező mérnöki diplomával rendelkezők mint­egy 40%-a fejlesztő mérnökként, 40%-a pedig mene­dzserként dolgozik, a további 20%-uk pedig kutatási, képzési, tanácsadási stb. feladatokat végez. A Budapesti Műszaki Egyete­men tervezett képzés célja A BME-n bevezetésre kerülő terméktervező mérnök­­képzés célja olyan­­ mérnöki alapdiplomával már rendel­kező­­ második diplomás terméktervező mérnökök ki­bocsátása, akik elsősorban a fogyasztói termékek (ipar­cikkek) tervezése, gyártása és forgalmazása területén. • rugalmasan és hatékonyan tudnak reagálni a piacgaz­daság kihívásaira, elsősorban a kis- és középvállala­tok keretein belül; • műszaki, gazdasági, esztétikai, humán ismereteik és készségeik birtokában a terméktervezés, termékfejlesztés és termékkövetés valamennyi fáz­isában képesek az önálló, alkotó munkára; • szervező és irányító tevékenységükkel képesek a termékfejlesztés innovációs folyamatát, illetve a ter­mék életpálya teljes ciklusát menedzselni. Gépészet Minőségbiztosítás Tömeggyártás Műanyag-alkalmazás " M­i­kroelektronika — Konstrukció Mérnök Tervezési ___ Környezetbarát Tanszék terméktervezés (Dept. of Ingineering yDesi^) ____________ / Tanszékközi N.________________ Termék^b komplex ^Termékfejlesz-Rendszer-ergonómiai terméktervezési / (^si Tanszék Tanszék gyakorlatok / (Dept, of Product &\ / (Dope of New Product Systems ergonomics) Devetopm.nt) -Antropometri Esi^tikai -Innovációs a tervezés Tanszék menedzsment (Dept of Aesthetics) Marketing „Kezelői L------------------------- —Ipari marketing CP I III **' ^ — Formatervezés A termékfejlesztés tervezés módszertana ----Formaelmélet '—Telematika — —Tervezési technikák — Grafikai tervezés — A formatervezés története A Delfti Műszaki Egyetem termékfejlesztő mérnöki karának oktatási egységei és főbb szakterületei 2. ábra­é­vezés 12% ateurafika & Fom­atika 13% A Delfti Műszaki Egyetem terméktervező mérnökképzésének tantervi arányai ment­e 13% 2 bg©oém0gi

Next