„Érted Vagyok”, 1991 (2. évfolyam, 1-6. szám)

1991-02-01 / 1. szám

2 • 1991. jan.-febr. „Érted vagyok” A Szentlélek átlépi a törvényeket, hogy éltesse az egyházat Nőket és házas embereket is érvényesen katolikus pappá szentelt az 1989-ben elhunyt Dr. Felix Davidek titkosan felszentelt szlovák püspök az üldöztetés idősza­kában, s ez most komoly fejtörést okoz Rómának. Teljes fordításban közöljük a Kirche Intern 1990/12. számában megjelent, egy ötórás beszélgetés összefoglalásaként készült interjút a Davidek által titokban felszentelt Dr. Vesely szlovák püspökkel. (Nevét a K. I. megváltoztatta.) A történet nem új: Franz Hummer oszt­rák újságíró A földalatti egyház püspökei című könyvében már 1980-ban tudósított a titokban felszentelt Dr. Felix Davidek ese­téről. Hummer annak idején azt írta, hogy minden valószínűség szerint Dr. Alfred Bengsch, az 1979-ben meghalt berlini bíbo­ros szentelte őt püspökké. Az újonnan fel­szentelt püspök, kinek szakterülete a filozó­fia és a természettudományok voltak, annak idején egy Brünn közelében lévő villában lakott és mintegy 500 embert szentelt pap­pá, közöttük házas családapákat és asszo­nyokat is. Általános helyettese is asszony volt. Amit Hummer akkoriban csak sejtett, időközben bizonyossággá vált. A Kirche In­tern biztos forrásból megtudta, Davidek va­lóban egy sor asszonyt szentelt pappá. Kato­likus felfogás szerint a felszentelt papság teljhatalma Istentől jön és a kézrátétel azt csupán közvetíti, következésképp ezek az asszonyok és házas kollégáik visszavonha­tatlanul érvényesen felszentelt papok. Hogy gyakorolhatják-e papi hivatalukat, az persze más kérdés és Róma hozzájárulásától függ. Ha ezek a papnők az eucharisztia megün­neplését vezetnék, úgy ez a mise érvényes volna, bár nem volna megengedett ez idő szerint (még?). Az érintett személyek ma­guk jelenleg nem tartanak igényt hivataluk gyakorlására, püspökké és pappá szentelé­süket kivételes helyzetben — az üldöztetés­ben — végrehajtott szükségcselekménynek tekintik. Davidek és köre országuk rejtett egyházához számították magukat, ő maga rendszeresen küldött helyzetjelentéseket Rómának. Amikor Karol Wojtylát pápává választották, a csehszlovákiai titokban fel­szentelt püspök audienciáin az elsők között szerepelt. A pápa békülékeny szavai még ma is a fülébe csengenek: „Mindig úgy cse­lekedjenek, hogy bármikor a szemébe néz­hessenek Krisztusnak!” A kegyes biztatás­nak megvolt az oka: Wojtyla szintén azok közé a püspökök közé tartozott, akik a szomszédos Csehszlovákia jelöltjeit titok­ban szentelték püspökké. Isten szent Lelke nem ismer határokat, azt akarja, hogy az egyház éljen, és hogy Ő a törvényeknek is fölötte álljon. így érveltek azok, akik a rendkívüli helyzetben rendkívü­li eszközökhöz nyúltak. Persze most Rómá­nak meg kell birkóznia a problémával. A Kirche Inter következő exkluzív interjúja a titokban felszentelt Vesely püspökkel jó be­pillantást nyújt a Felix Davidek körüli cso­port indítékaiba. — Vesely püspök úr, hogyan élte túl azokat a viszonyokat? Azért létezhettünk, mert nem igényel­tünk hozzájárulást az államtól. A Szentlé­leknek volt gondja az egyházra, ezért hívott létre bennünket. Ezért hajtottuk végre a titkos szenteléseket. Ha hallgattunk és tét­lenek maradtunk volna, a mulasztás bűnét követtük volna el. —Ki szentelte Davideket püspökké, és mi­ért? Püspökünket Brünnből internálták. Nem tudtuk, egyáltalán visszatér-e valaha. Majd húsz évig vártunk. Minden teológus elő volt készítve, mert Brünnben volt egy papi sze­minárium. E papjelöltek közül egyeseket Németországban felszenteltek. De minden teológust nem küldhettünk oda. Nos, sike­rült megkapnunk az apostoli folytonosságot (szukcesszió). Volt még egy közbülső tag és ez a püspök Péter és Pál főapostolok ünne­pén, 1967. június 29-én szentelte püspökké Davideket. Davidek püspök aztán teológu­sokat pappá és püspökké szentelt. Én is azok közé a püspökök közé tartozom, aki­ket Davidek titokban szentelt fel. —Egyházjogilag hogyan támasztja alá fel­­szenteltségét? Ha az apostoli szukcesszió, a megszakí­tatlan láncolat rendben van, akkor a szente­lés is rendben van. Azt a kérdést tették fel nekünk, hogyan létezhet további püspök olyan helyen vagy egyházmegyében, ahol van hivatalos püspök. Válaszunk így hang­zott: Úgy mondhatnánk, mi munkavégző püspökök vagyunk, Szibériába szóló jeggyel a zsákunkban. Jelentkezhet, aki irigyel ben­nünket. De komolyan. A püspököknek meg volt kötve a keze. Mi azonban oda is elme­hettünk, ahova ők nem mehettek, így he­lyettük teljesítettük Isten akaratát. A püs­pököket úgy figyelték, mintha fogságban lettek volna. Egy esetben a püspökszente­lést úgy hajtották végre, hogy az illető papot baráti orvosok egy kórház fertőzőosztályára utalták be, mivel erre az osztályra kísérők nem léphettek be. Ezt a papot ott észre­vétlenül püspökké szentelhették. Ma nem lépünk fel semmiféle igénnyel, annak ide­jén a lelkiismeretünk parancsolta, hogy így járjunk el. Akkor az akkori idők hatá­roztak meg bennünket, ma megváltozott a helyzet. —A teológusokat, akiket aztán felszentelt, ön képezte ki? Igen, titokban. Létrehoztunk egy pro­fesszori kollégiumot, melyben mindenkinek más volt a feladata. Hallgatóinknak megvolt az az előnyük, hogy nem volt szükségük állami beleegyezésre, mint kollégáiknak Li­­tomericében vagy Bratislavában. Az utóbbi szemináriumok kirakatként szolgáltak, mi­vel csak korlátozott számú hallgatót vehet­tek fel. Mi azonban azt mondtuk, hogy min­den megalkuvás csak további megalkuváso­kat vonhat maga után. — Meddig tartott a képzési idő? Ez nagyon eltérő volt. Akinek elég ideje volt, az öt évig, vagy még tovább tanult. — Házas férfiakat is szenteltek pappá? Csehszlovákiában mindig is voltak házas papok, de csak a görög katolikus (egyesült) egyházban. De Gergely pápa 11. századi reformjáig ez a mi római katolikus egyhá­zunkban is érvényes hagyomány volt. A ka­tolikus egyház nem tagadhatja meg törté­netét. Véleményem szerint ezt a gyakorlatot teljes mértékben fel lehet újítani. Miért ne? Ezért püspökeink házas férfiakat is szentel­tek pappá. A mi római katolikus püspökünk miért ne rendelkezne ugyanazzal a szentelé­­si hatalommal, mint görög katolikus testvé­re? — Nőket is szenteltek fel? Ez a fő okok egyike, amiért Davidek sokak számára olyan gyanús. Nos, én sze­mély szerint ettől az eljárásmódtól vala­melyest távol tartottam magam, mert ugyan nem vagyok az újítások ellen, de ezeknél a dolgoknál mindig is figyelemmel kell lenni azokra a hívőkre is, akik nem gondolkodnak ennyire haladó módon. Némi iróniával persze lehetne azt monda­ni, hogy jogos ellenvetéseket akkor lehet­ne tenni, ha ezeket az asszonyokat valami rosszra vezették volna. Mi rossz kell le­gyen azonban abban, hogy Davidek olyan szép és jó dologra indította őket, mint a pappá szentelés? Ez a kérdés persze nem új, Davidek csak megragadott valamit, amit előtte már mások is megtettek. Szá­momra teológiailag teljesen világos, hogy az asszony pontosan úgy ember, mint a férfi. Csupán egyházjogilag érvénytelen, nem pedig létbeli okok alapján, ha egy asszonyt szentelnek pappá. Megfigyelhe­tő, hogy maga a pápa ezt a problematikát nagyon óvatosan közelítette meg. Doku­mentumaiban állandóan azt hangsúlyoz­ta, hogy a nők pappá szentelése bár a ha­gyománnyal ellentmondásban áll, de nem ellentétes a hittel. — Vesely püspök úr, köszönjük a beszélge­tést. Interjú

Next