„Érted Vagyok”, 2015 (26. évfolyam, 1-6. szám)

2015-02-01 / 1. szám

2 • 2015. február 11 Maga Jézus Izrael refornerének tartotta magát, mégpedig Isten meg­bízásából, akit - ahogyan mások is a kor zsidóságában - Atyának hívott; a pogányokhoz irányuló küldetést - önmagára nézve - elvetette. Vitatott, mégis valószínű, hogy tanítványai közül kiemelte a „ Tizenkettő” körét, amelynek az volt a rendeltetése, hogy dokumentálja egész Izrael reformjá­val kapcsolatos igényét. A Tizenkettőt is „ tanítványnak” nevezik az evan­géliumok, akárcsak mindazokat, akik követték Jézust. Az „apostol” meg­nevezés csak Jézus halála után, a ke­resztény misszió elkezdődésével jött létre. Az „apostol” görögül ugyanazt jelenti, mint latinul a „misszionári­us”. Pál apostolnak tartotta magát, s leveleiben további ilyen misszionári­usokat említ meg, köztük nőket is. Az „apostol ” fogalmát csak viszony­lag későn, a lukácsi iratok (evangéli­um és Apostolok cselekedetei) al­kalmazzák - Páltól eltérően - visz­­szamenőleges hatállyal a „Tizenket­tőre”, és többé-kevésbé rájuk kor­látozzák is azt. Jézus életének összefüggésében „a Tizenkettőt” nem lehet az első „hiva­talviselőknek” tekinteni, akiktől - a későbbi teológiai konstrukció értel­mében - a hivatal folytonossága el­indult. A hivatalok valamely közös­ség szervezetéhez tartoznak, ez eset­ben az egyházhoz, Jézusnak azonban még nem állt szándékában egyházat alapítani. Őt magát még az Isten országának közeli megvalósulásába vetett remény határozta meg, még ha más apokaliptikusoktól eltérően nem számolgatta is annak időpontját; te­kintete nem irányult a korai és hirte­len halála utáni időre. A későbbi egyházi hivatalt tehát történetileg nem lehet visszadatálni Jézus életébe, mert az csak Jézus halála után jött létre, amikor kialakult az egyház. Ezért nem tartható fenn az a tétel, hogy a (későbbi) papság az „utolsó vacsora” összefüggésében gyökerezik, és Jézusnak a tizenkét apostolhoz intézett (egyébként csak Pálnál, az Ikor 11,25-ben található) szavaira épül: „Ezt tegyétek az én emlékezetemre!” Eltekintve attól a kérdéstől, hogy a szinoptikus evangéliumok (Márk, Máté, Lukács) és Pál utolsó vacsorás „beszámolói”­ ténylegesen Jézus életébe nyúlnak-e vissza, vagy pedig csak halála után alkották meg azokat a gyülekezetek (a zsidó pászkaün­­neplés hasonlatosságára 2 3), a vacsora résztvevője „a Tizenkettő” (így Mk 14,17) vagy a „tizenkét tanítvány” (így Mt 26,20), s csak Lukács változ­tatja meg ezt a hagyományt „aposto­lokra” (Lk 22,14). Pál nem ad meg közelebbi adatokat (lbor 11,23-25). Az utolsó vacsora résztvevői tehát Jézus szűkebb­­ tanítványi körébe tartoztak; az Újszövetség szerint mindenki „tanítvány”, aki követi Jézust - vagyis minden keresztény. Csupán - a későn, 90 körül író - Lukács látja el új vonással az elbe­szélést. Az egyház csírája Jézus halála után keletkezett Noha a korai ke­resztények - nevezzük őket így! - először csak a zsidóság reformcso­portjának tartották magukat, látogat­ták a templomi és zsinagógai isten­tiszteleteket i­s, és a Tórához, a zsidó törvényhez igazodtak, de közben egyre fontosabbá vált számukra az emlékezés Jézusra és az ő igehirdeté­s János csak ünnepélyes búcsúvacsorát említ lábmosással.­­ E mellett szól az egyértelmű áldozati szimbolika, amely bizonyára csak Jé­zus halála után keletkezett, hiszen Jé­zus szenvedésének kezdetén a tanítvá­nyok még nem ismerték Jézus halálá­nak áldozati értelmezését, és azt hitték, halála az egész ügy kudarcát jelenti.­­ A résztvevők csoportjának összetéte­léből éppoly kevéssé lehet levezetni a női papság tilalmát, mint a (papi) hiva­talra szóló megbízást. Ha „szó szerint” vennénk ezeket az adatokat­­ ti. hogy nők nem voltak jelen —, akkor a mara­dékot is szó szerint kellene venni: kö­­rülmetéletlenek sem voltak jelen, tehát nem-zsidók sem lehetnek „papok” a kereszténységben.­­ De egyetlen adat sincs arról, hogy a templomi áldozta bemutatásokon is részt vettek volna. sére, mígnem hamarosan kialakult bennük az a tudat, hogy nem tartoz­nak már igazán a zsidó közösséghez; az újonnan megnyert tanítványokat kezdték „Jézus nevére” megkeresz­telni. Később aztán támogatta ezt az önállósulást Jézus tanítványainak kizárása a zsinagógából. Az evangé­liumok még tükrözik ezt a szétválási folyamatot (beleértve a 100 körül keletkezett János-evangéliumot is). A keletkezőben lévő közösséget, az egyházat azonban joggal lehet Jézus Krisztus egyházának nevezni annyi­ban, hogy az magáévá tette Jézusnak a zsidó kereteken túlmutató, általános emberi ösztönzéseit, és társadalmi alakot adott azoknak. A „pogányok” felvétele - amit az Apostolok csele­kedetei (10. f.) Péter egyik látomásá­val indokol, nem pedig Jézus szavá­val - következetesen fakadt „Jézus ügyéből”. A keresztény „pogánymisszió” - már Pál előtt! - valószínűleg azoknak az ún. „istenfélő férfiaknak”, tehát nem-zsidóknak a köréből indult ki, akik a zsinagógai gyülekezetek kör­nyezetében éltek a Földközi-tenger vidékén, s akiket megérintett a zsidó vallás fölényes istenfelfogása, de a végső lépést nem tették meg a zsidó­ság felé, azaz nem metéltették körül magukat. A korai keresztény csopor­tok egyre inkább Jézusra összponto­sítottak, s ez háttérbe szorította az etnikai tényezőket, és lehetővé tette az ilyen „pogányok” számára, hogy körülmetélkedés nélkül csatlakozza­nak. Az elkötelezett keresztények, tehát majd a misszionáriusok, ill. apostolok tekintete is hamarosan az egész akkori világra irányult mint missziójuk horizontjára, aminek Pál a legfontosabb tanúja. De még ezután is, egészen a 48-as „apostoli zsinat” megegyezéséig vitatott maradt, hogy a kereszténnyé válás mennyire felté­telezi a körülmetélést, vagyis a zsi­dóvá válást. Jeruzsálemből, az anyagyülekezet­ből, illetve Palesztinából kiindulva hamarosan kicsi keresztény gyüleke­zetek alakultak Szíriában, Kisázsi­­ában és Görögországban is, majd növekvő mértékben sok városban is a Földközi-tenger vidékén­­ és megye­ Karl-Heinz Obiig A Jézus-mozgalomtól a szervezett egyházig Az egyházi hivatal fejlődése a II. század közepéig \_____| Tanulmány

Next