„Érted Vagyok”, 2018 (29. évfolyam, 1-6. szám)

2018-08-01 / 4. szám

heted va­gyok” 2 • 2018. augusztus A „bűn” igazi jelentése: kétség­­beesés. Aki ma (még) bűnről beszél, rendszerint isteni parancsok áthágá­sára gondol, de ténylegesen nem vallásosan, hanem alapjában véve etikailag gondolkodik. Léteznek törvények - nem állami, hanem isteni törvények és ha az ember megszegi ezeket, akkor bűnt követ el, hiszen különben csak „vétségről” vagy „bűntettről” lenne szó. Az előfeltevés minden esetben ugyan­az: az az emberkép, amelynek ér­telmében mindenki szabadon el­döntheti, mit akar tenni­­ jót vagy rosszat, ahogyan a törvény meghatá­rozza azt. Ehhez társul az a meg­győződés, hogy ha valaki „rosszat” tesz Isten vagy az emberek előtt, akkor felelősségre kell vonni érte, így kívánja meg az igazságosság: bűnének súlya arányában meg kell büntetni az elkövetőt. Lényegileg értjük félre a názáreti Jézus üzenetét, ha azt besoroljuk az etika és a jogtudomány szabályrend­szerébe. Jézus üzenete ugyanis nem a polgári „rend” bebiztosítását szol­gálja, ellenkezőleg: mélységesen megkérdőjelezi azt. Nem nyújt me­tafizikai megalapozást ahhoz a gya­korlathoz, amely az „érdemek” vagy „büntetések” alapján, morálisan vagy jogilag két táborra osztja az embereket. Ennek oka: ez az üzenet nem úgy látja, hogy az ember sza­bad a döntéseiben, hanem tisztázat­lan félelmek, szorongások áldozatá­nak látja az embert; „megváltásra” szorulónak látja, „kétségbeesettnek” látja. A különbség abszolút. Etikai­optimista nézőpontból elégséges a fennálló törvényi előírások kiélezé­sével vagy nyomatékosításával rea­gálni egy ember hibás viselkedésé­re. Emitt a cselekedet, amott a tör­vény. Többet nem kell tudni. A tettes, a tett mögötti személy gya­korlatilag semmilyen szerepet nem játszik. „Hiszen ő szabad”, ami azt jelenti, hogy felelős, cselekedete felróható neki. Hogy az érintett maga kicsoda, ez másodrangú ma­rad. Ez lehet a helyzet, amíg az adott rend nevében ítélni, ítélkezni aka­rnak. Lehetetlen és elviselhetetlen azonban ez a hozzáállás, mihelyt segíteni akarunk az embereken. Aki úgy tekint egy emberre mint kétségbeesett személyre, az tudja, hogy a felemelt mutatóujj nem nyújt megoldást. A másik nem tudja, hogyan lépjen tovább, de a kívülről jövő parancs biztosan nem mutatja meg neki az utat. A másik padlón van, de az a felszólítás, hogy szedje össze magát, csak még bátortala­nabbá teszi. A másik összetört, de intelmekkel és szemrehányásokkal, „Neked muszáj...” és „Már régóta ... kellett volna” tartalmú mondatokkal nem lehet őt összefércelni. Ekkor hirtelen már csak az embert látjuk - ahogyan az orvos. Nem a betegség tüneteit, hanem okát kell kezelni. Jézus így gondolkodott: „Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem azoknak, akik rosz­­szul vannak. Nem azért jöttem, hogy ’igazakat’ hívjak meg, hanem bűnösöket” (Mk 2,17). Az ő szemé­ben mindannyian ezek voltunk és vagyunk: „bűnösök”. Legrosszabb­nak azok tűntek számára, akik alap­jában véve teljesen rendben lévők­nek tartották magukat, és inkább ökölbe szorított kézzel, mintsem kitárt karral közeledtek a „bűnösök” felé. Nyilván nem nehéz megérteni, hogy „kétségbeesettnek” kell tekin­teni azt, aki drog-, alkohol-, játék­gépfüggő, vagy más szenvedélybe­tegsége van. De általános állapotnak tartani a „kétségbeesést”? Pontosan erről van szó! A kereszténység pon­tosan ezzel a diagnózissal kezdődik. A kereszténység nem törvényvallás, hanem a megváltás vallása; kétség­be vonja a hétköznapi normalitást, mivel kétségbeesetteknek tekinti azokat az embereket, akik arra kényszerülnek, hogy a hétköznapi normalitásban éljenek. Ennek megmagyarázására ve­gyük azt a „normális esetet”, aho­gyan manapság „kiképezzük” gyermekeinket, „hogy az oktatást felzárkóztassuk a gazdasághoz”, ahogyan a német oktatási miniszter fogalmazta meg programját: Tanulj szorgalmasan, erőltesd meg magad, ügyelj arra, hogy le ne maradj! Csak jó osztályzatokkal fogsz előrehalad­ni, és csak előrehaladva lesz mun­kahelyed, csak akkor fogod tudni fizetni a betegbiztosítást, és csak akkor számíthatsz rendes nyugdíjra 65 éves korodban - erőltesd meg magad! Tegyük fel, hogy oktatási rend­szerünk sikeres: kislányunk, kisfi­únk kitűnő bizonyítványokat hoz haza, karriert csinál, tekintélyes és befolyásos lesz, felküzdi magát, teljesíti az elvárásokat, mi több, boldog házasságban él, neki is van­nak már gyerekei, akik pompásan fejlődnek - öröm, barátok, társasági élet, közösségi szellem... Gratulá­ció! Megcsináltuk! Gyerekeink megcsinálták! Aztán egyik napról a másikra fölmondanak nekünk. Átszervezik a céget. Egy „nagy hal” megette. A szép világ romokban hever. Valaki eddig tökéletesen funkcionált, de most a végét járja. Már semmi sem működik, már semmi sem stimmel. Vagy: egy rutin vizsgálat szívinfark­tus megnövekedett kockázatát mu­tatja ki, netán rossz­indulatú daganat gyanújára utal. Semmi sem megy tovább úgy, mint előzőleg. De ho­gyan tovább? Mire való az egész, ha mindent lerombol egy apró meghi­básodott hely a testben? Persze, küzdeni kell, de mi ellen? A beteg­ség ellen! De ha maga az ember a betegség? Bizonyos értelemben végtelenül előnyös, ha valakiben végre tudato­sul az a rejtett kétségbeesés, amely mindig is fennállt. Úgy van ez, mint az analitikus pszichoterápiában: szükség van valamilyen indítékra, hogy egy neurózist kitörésre bír­junk. De aztán fölvetődik a kérdés, milyen volt a személyiség struktúrá­ja a megbetegedés előtt. Miféle gátlások, milyen kompenzációs kísérletek, miféle hibás alkalmazko­dások határozták meg az illető ön­képét? Egy biztos: hamis az a kép, amit önmagunkról alkottunk. És nem kevésbé az a kép, amellyel hiteget­nünk kellett a többieket. De csak Eugen Drewermann Ki vagyok én valójában? Tanulmány

Next