„Érted Vagyok”, 2019 (30. évfolyam, 1-6. szám)

2019-02-01 / 1. szám

4 • 2019. február_____ MAWYOK”_______________________Tanulmány A keresztény vallás győzelmének okai A „konstantini fordulat” kihatásai Az egyház történetének az a fordulópontja, amelyet az első keresztény császár egyeduralmának kezdetével ért el, két olyan kérdést vet föl, amelynek a helyes meg­válaszolása döntő jelentőségű abból a szempontból, hogy megértsük az egyház helyzetének egészét a 4. század kezdetén.* 1. Azt a kérdést, hogy a késő ókor egymással ver­sengő vallási áramlataival, illetve a római államha­talommal folytatott harcában mik voltak a keresztény vallás végső győzelmének okai, gyakran föltették már, és egymástól jelentősen eltérő válaszokat adtak rá. Nagyon felületes az a kísérlet, amelyik a keresztény­ség győzelmét azzal a szétesési folyamattal akarja ma­gyarázni, amely éppen akkoriban jellemezte a késő óko­ri kultúrát, mondván, ez a folyamat a szinkretista ke­reszténységnek az összeomlóban lévő világon aratott, alapjában véve olcsó győzelmét hozta (E. Gibbon és F. Altheim). Ez a kereszténység önállóságát illetően vak felfogás csak a válasz elodázását jelenti, mivel rögtön felvetődik az újabb kérdés, hogy ebben az általános szétesésben miért éppen a kereszténység jutott érvényre, és nem a kor többi vallási mozgalmának valamelyike. Éppily kevéssé értjük meg a kereszténység végső si­kerét, ha egy osztályharcos proletárforradalomnak a Római Birodalom addig uralkodó felső rétegén aratott győzelmét látjuk benne (A. Toynbee). Noha már Kel­­szosz szemére vetette a kereszténységnek, hogy külön­leges vonzerőt gyakorol a birodalmi lakosság társadal­milag mélyen álló, műveletlen rétegeire (Contra Celsum 3,59), de a Konstantin előtti kor keresztény igehirdeté­sének egésze alapján könnyedén föl lehet ismerni, hogy ez az igehirdetés tudatosan szólított meg egyformán minden osztályt és emberfajtát. Éppen az egyháznak ezt az egyetemességét lehet joggal azon tényezők egyiké­nek tekinteni, amelyek különösen hatékonnyá váltak a keresztény vallás végső győzelme szempontjából. De ekkor is megmarad a kérdés, mi alapozta meg a keresz­ténység vonzerejét minden társadalmi réteget és minden népet érintően. Egy másik válasz Konstantin támogatásában látja a győzelmes érvényesülés tulajdonképpeni okát. A dol­goknak ez a látásmódja azonban a folyamatot magya­rázva fölcseréli az okot és a hatást; inkább arról van szó, hogy Konstantin a kereszténység ténylegesen már kiví­vott győzelmét belátva cselekedett, amikor előbb meg­tűrte, majd előnyben részesítette. Már a közvetlenül előtte uralkodó, üldöző császárok is fölismerték az ül­dözések kudarcát, talán már Diocletanius is, de Galeri­us, Maximinus Daia és - anélkül, hogy ő maga üldöző lett volna - Maxentius is, csak túlságosan kelletlenül és túl későn vonták le a következtetéseket ebből a felisme­résből. Egy Konstantin utáni császárnak előbb vagy utóbb keresnie kellett volna a megegyezést a győzelmes egyházzal. Konstantin tette és további következetes kereszténybarát valláspolitikája bizonnyal szerfelett megkönnyítette az egyházat feladatának ellátásában, de győzelmét egyik sem magyarázza. Sokkal közelebb kerülnek a valósághoz a fenti kér­désre adott azon válaszok, amelyek valamilyen egyhá­zon belüli tényezőben keresnek magyarázatot a végső győzelemre, így például joggal mutattak rá egyesek a kereszténység híveinek többségét jellemző, átlagon felüli erkölcsi és jellembeli színvonalára, amely a legsú­lyosabb megterhelésekkel szemben is állta a sarat. Az aktuális vagy legalábbis mindig nagymértékben lehetsé­ges üldöztetés ténye kérlelhetetlen kiválasztásnak vetet­te alá a keresztséget kérőket, s ez a kiválasztás olyan magas százalékban biztosított magas minőségű tagokat az egyes gyülekezeteknek, mint soha máskor az egyház történetében. A katekumenoktatás világossá tette szá­mukra, hogy az áttérés a kereszténységre radikális sza­kítást kíván tőlük addigi életformájukkal; aki tehát vég­rehajtotta ezt a szakítást, az mély hitbeli meggyőződés­ből tette, s ez a meggyőződés volt az erőforrása a próba­tételek idején.­­ Ennek nem mond ellent az, hogy sok keresztény csődöt mondott a Decius­ és a Diocletianus­­féle üldözés idején; az ilyen veszteségek becsületes bevallása Alexandriai Dionüszosz és Ciprianus által, valamint fáradozásuk azon sebek begyógyításáért, ame­lyeket a keresztséget kérők békeidőbeli, túlságosan gondtalan felvétele okozott az egyháznak, alátámasztja az összegyház lehető legkomolyabb törekvését az egy­házközségek magas színvonalának fenntartására. A pogány környezetre nagy hatással volt a keresztények magatartása üldözőik iránt, akikkel szemben nem ápol­ták a bosszú érzelmeit, és nem akarták megtorolni sé­relmeiket. Éppen ilyen erős vonzerőt jelentett a keresz­ténység számára a kora keresztény nagyegyház átfogó karitatív tevékenysége. De még ekkor is nyitva marad az a kérdés, hogy a mi a végső gyökere ennek a maga­tartásnak és magas erkölcsi minőségnek. Sok igazság van abban a felfogásban, amely azokból az értékekből vezeti le a kereszténység sikerét, amelye­ket a kereszténység tudott felkínálni a vallási szempont­ból kereső, felvillanyozott késő hellenista világnak. Kétségtelen, hogy a kereszténység itt gyakran nagy lelki üresség közepette tudott előrehaladni, és kitöltötte azt a maga örömmel hirdetett, az isteni kinyilatkoztatáson alapuló üzenetével az üdvösség új és egyetlen útjáról. De ennek a keresztény üdvüzenetnek végső határozott minőséggel kellett rendelkeznie, amely azt eredményez­te, hogy az emberek ezt választották a gnoszticizmussal, az újplatonizmussal vagy a pogány misztériumvallások­kal szemben, mivel azok szintén azzal az igénnyel lép­tek föl, hogy az üdvösséget kereső emberi lélek számára vágyakozása beteljesedését hozzák. Az egyháztörténész professzor szerző meglepő módon időnkint úgy beszél, mint egy dogmatikatanár vagy hitszó­nok, történeti adatai mégis fontos eligazítást nyújtanak. Másrészt a szerző egyértelmű bizonyságát adja annak, hogy nincs tisztában a jézusi és a páli tanítás lényegi kü­lönbözőségével, s a pálit problémátlanul azonosítja a jézu­­sival; e tévedése következtében azonban fejtegetéseiből teljesen egyértelművé válik az értő olvasó számára, hogy a „konstantini fordulattal” nem Jézus ügye jutott diadalra, hanem az a „kereszténység”, amely lényegében pálizmus.­­ A szerk.

Next