Esti Budapest, 1952. október (1. évfolyam, 153-179. szám)

1952-10-01 / 153. szám

4 Könnyekig kacagtató, szívet megindító és igaz. Tán ebben a három jelzőben tömöríthető az „Állami áruház" című zenés vígjáték nagy sikere. Az Operettszínház zsúfolt né­zőterén ülünk, mellettünk a Ma­gyar Divatcsarnok két dolgo­zója, Ujj Béláné elvtársnő áru­házi felügyelő és Várszegi elv­társ, a rövidáru osztály helyet­tes vezetője. Mindketten alapo­san ismerik az áruházak életét, a régi és az új kereskedelmet. Mielőtt a függöny felgördül, arról beszélnek, milyen volt a sorsa a kereskedelmi dolgozó­nak azelőtt. Naponta találkozunk velük... — Emlékszem —• kezdi Ujjné elvtársnő —, hogy a Divat­csarnok hajdani teljhatalmú ura, Ruttkay Antal kidobta azokat az alkalmazottakat, akik nem tették magukévá „elvét”: „A vevő azért vevő, hogy mindent meg­vegyen!". — így volt — fűzi hozzá Várszegi elvtárs — és éppen ezért semmi becsületünk nem volt. Sem a vevők, sem a tulaj­donos előtt. Nagyon kevés volt a fizetésünk. Havi 55 pengőért dolgoztunk... Felcsendül a fülbemászó zene, a függöny felgördül. Ujjné elv­társnő elismerően bólint. A díszletek valódi áruház benyo­mását keltik. — Nagyon kiváncsi vagyok a darabra — súgja — hiszen Barabás Tibor elvtárs, a darab egyik szerzője a mi áruházunk életét tanulmányozta. Peregnek az események a színpadon. A nézőtéren fel-fel­­zúg a taps, a nevetés hulláma magasra csap. A szereplők is­merős figurák. Naponta találko­zik velük a közönség. A típusok megelevenítése a humor tükré­ben tanít, nevel. Dániel, a különben becsületes kereskedő a színpadon mulat­ságos, de mennyi bosszúságot okoz az életben. „Látja ott azt a kis vidéki lányt, azzal a Vekkerrel? Ő még nem tudja, hogy piros kulikabátot fog ven­ni, de én már tudom!” — mondja magabiztos önérzettel Dániel. S nem így történt. Mert igaz, hogy a vevő azért vevő, hogy vegyen, de nem azt, amit az elárusító rátukmál, hanem azt, amire szüksége van. Erre azonban Dániel csak akkor jön rá, amikor megismerkedik a szocialista kereskedelem igaz értelmével. Most önmagukon is mulatnak A közönségből viharos kaca­gást vált ki a darab csúcs­pontja, a rémhírterjesztők okoz­ta, pánikszerű felvásárlási jele­net. Ujjné elvtársnő halkan megjegyzi: — A százforintosok lebélyeg­zésének rémhíre idején talán a legnagyobb ostromot élték át az áruházak. De még mindig nem tanultak az emberek. Lám, mostanában ismét sokan fel­ültek „Amerika Hangjának”. Most önmagukon is mulatnak azok, akik úgy siettek a pénzü­ket áruba fektetni. A darab befejeződik. A közön­ség elégedetten, jó hangulatban távozik a színházból. Meg­kérdezzük Ujjné elvtársnőt, Vár­szegi elvtársat, mint­ áruházi szakembereket, mondják el véle­ményüket a darabról. — Az „Állami áruház” maga az élet. Az írók nem íróasztal mellett agyalták ki a történetet, hanem a valóságból merítették minden mozzanatát és ezért tetszett. Vannak dánielek a mi áruházunkban is — mondja Ujj­né elvtársnő — vannak még dancsok, az úgynevezett „régi jó szakemberek” kereskedelmünk­ben. Ezekre azonban vigyázunk. Mert nemcsak a vevők változ­tak, de megváltoztak a keres­kedelmi dolgozók is. Mi ma­gunk. Az „Állami áruház” a Magyar Divatcsarnokban is min­denkinek tetszett, aki látta. Azoknak pedig, akiknek még nem volt alkalmuk megnézni, megmondjuk: feltétlenül nézzék meg, mert a darab nemcsak pompás szórakozást nyújt, ha­nem megmutatja azt is, milyen­nek kell lennie a szocialista kereskedelem dolgozóinak B. A. Ismerőseink a színpadon EGY ÁLLAMI ÁRUHÁZ DOLGOZÓI AZ „ÁLLAMI ÁRUHÁZRÓL“ Ráthonyi Róbert, Rajnai Elli és Latabár Kálmán az „Állami áruház”-ban. g BUDA­PESTET (Irodalmi pályázatunk első közleménye) Budapest forrásvizei Az elmúlt hónapokban ásták ki Óbudán a hajdan való Aquincumban, a hévizek városá­ban a kilencedik nyilvános, nagyszabású római fürdőt, a Kis­­celli-út és a Knurr Pálné­ utca sarkánál. Ez a gyönyörű szép, pompás freskóval díszített, több medencével, gőz- és egyéb fürdő­helyiséggel rendelkező fürdő alig négyszáz lépésnyire van at­tól a másik, most már kon­zervált állapotban lévő, a kül­földi régészeti irodalomban is közismert, hatalmas méretű, ró­mai fürdőtől, amely a mai Fló­­rián-téren van s attól a másik fürdőromtól, amely a Sztálin-híd építésekor a Szentlélek-téren ke­­rült felszínre. De a hajógyári szigeten, Óbuda belső részén, a ma Aquincumnak nevezett hatal­mas rommezőn a nyilvános és magánfürdők nagy száma, a ró­­ml­i korból fennmaradt feliratos kövek, fogadalmi táblák sokasá­ga igazolja, hogy kevés város­nak van olyan fürdőmúltja, mint Budapest ősének, a víz latin szaváról elnevezett Aquin­cumnak. Itt, ebből a földből még ma is tizenhárom forrásból na­ponta 16 millió liter 23 fokos rádióaktív víz bugyog fel, amelynek kalóriaértéke hat va­gon magyar szénnel ér fel és mégis kilenc hónapon át ha­szontalanul ömlik a Dunába. Pedig erről a vízről sok­száz évvel ezelőtt az a babo­nás hit járta, — a török hó­doltság idején pedig egész le­gendává fejlődött —, hogy ame­­lyik lány holdtöltekor negy­venszer megfürdik benne, egé­szen biztosan és jól férjhez megy; míg az asszonynak, ha ugyanígy itt lubickol a pom­pás, langyos vízben, a házas­élete a legbékésebb, legboldo­gabb lesz. Régente ez ba­bona volt — ma tudományosan igazolják, hogy a sok fürdés ilyen gyógyvízben élénkké, testileg, szellemileg frissé tesz. Fővárosunk kincsei: a budai forrásvizek. Kőbe vésett emlékek tanúsít­­ják, hogy két évezred előtt az akkori fejlett viszonyok között nagyszerűen kihasználták eze­ket a gyógyvizeket, amelyek­­révén Aquincum hegyvidéke nemcsak Pannóniának, hanem az egész hatalmas Római Bi­rodalomnak pompás üdülőhelye volt. A római császárok, vezé­rek és családjaik, Kelet-Európa sok gazdag embere, az aquin­cumi melegforrásokhoz jártak beteg testüket gyógyítani, szel­lemüket felfrissíteni, gyönyör­ködni, fürödni. Innen, a Duna melletti vizek városából, terjedt tovább a síremlék-állítás, a fal­­festészet, a balzsamozás. Innen hordták szét és terjesztették el bizonyos edény­fajtákat, a csiszolt üvegeket, az ezüst-, kő-, elefántcsont-, borostyánkő­­szobrokat, a bronzművesség ter­mékeit, koporsószögeket, dísz­tárgyakat, ékszereket, takarék­perselyeket, parafabetétes szan­dálokat, púderes pamacsokat, parfömösüv­egeket, arcfestékdo­­bozokat. Mindezek Óbuda ősi helyén készültek, üveghutákban, fazekasgyárakban, mesterek fi­nom műhelyeiben, amelyeknek romjait­­ épen megmaradt ké­szítményeikkel együtt — ma is láthatjuk Aquincum értékes mú­zeumában. Mindaz a sok szépség és főleg a természet gyönyörű­sége nagy idegenforgalmat te­remtett Pannónia fővárosában A Csúcshegytől a Táborhegyig nyaralók, villák hosszú sora állt már a második szá­zadban, ahogy azt a nemrég fel­tárt romok bizonyítják. A forrá­sok hatalmas fürdőkultúrát te­remtettek. Ezt bizonyítják a Flórián-téri, a Kiscelli­ utcai és az Aquincum romvárosban lát­ható három nyilvános és sok magánfürdő berendezései, ame­lyek sok hasonlatosságot mu­tatnak a mai gyógyfürdőkkel. Langyos, hideg vízzel telt medencék, az izzasztókamrák, amelyeket alulról, a padozaton át fűtöttek. Ez volt a k­özponti fűtés őse. A helyiségek alatti kemencékből még külön tégla­csöveken át vezetett meleg le­vegővel is melegítették a für­dőt. Itt van az egyik ős­fürdő pórim szobája?S ahol': cs jegyeket szedtek s a múzeum egyik vit­rinjében ma is látható három csontból készült fürdőbe szóló belépőjegy. A víz, a természetnek ez a nagyszerű ajándéka teszi meg­becsültté Budapest ősét. Ahol felbugyog, pezsdül az élet. Az ember vágya, harca az egész­ségért, a megőrzött ifjúságért, a hosszú életért örök. Most már nemcsak Aquincumban, ha­nem Budapest egész területén, százhuszonhárom helyen, het­ven millió liter gyógyvíz tör fel naponta, hogy a magyar dolgozók gyógyulását, üdülését, felfrissülését szolgálja. Buda­pest gyógyerejű forrásvizei év­ezredek után végre azoké let­tek, akiknek egészsége a leg­drágább kincs , a dolgozóké. Rév Sándor, a Hernád­ utcai fiúiskola tanára. &BUDAPEST SZERDA, 1952 OKTÓBER 1 Operaház: Anyégin (0­­., 7). — Városi Színház: Pillangókis­asszony (V Sz. 7. bék­et, 1. elő­adás, 7). — Nemzeti Színház: Hamlet (6). — Katona József Szín­ház: Warrenné mestersége (7). — A Magyar Néphadsereg Szín­­háza: A harag napja (7). — Ifjú­sági Színház: Légy jó mindhalálig (7). — Ifjúsági Színház Kamara­­színháza: (volt Úttörő Színház­: Mesterek városa (4). — Madách Színház: (a Falu Színház Madách­iért helyiségében): Pirossapkás lány (7). — Fővárosi Operett Szín­ház: Állami áruház (7). — Vi­dám Színpad: Hideg zuhany (7). — Fővárosi Víg Színház: Most jelent meg (fél 8). — Állami Bábszínház: Misi mókus kalandjai (3, 5), Sztárparádé (fél 8). —­­Artista Varieté: Jól kezdő­dik (6, 8). — Rádió: A három Liu fivér, ifjúsági rádiójáték (Kos­suth, 16.20). PUSKÁS EMBER: CORVIN (Kis­­faludy-köz) háromn. 4, 6, fél 9., DÓZSA (Róbert Károly-krt. 59— 61.) fél 5. háromn. 7, 9., FEL­SZABADULÁS (Flórián­ tér 3.) 4. negyed 7. fél 9. FEHÉRHAJÚ LÁNY: Kínai film, DUNA 4. fél 7, 9. KARÁCSONYÉJ: DUNA (Fürst Sán­­dor-u 7.) fél 5 háromn. 7, 9. FELSZABADULÁS fél 4. há­romn 6, 8. ÁRNYAK A SZIGETEN: MUNKÁS (Kápolna-u. 3/b.) negyed 6. fél 8. ,,B"-ÜGY VÖRÖS CSILLAG (Lenin­­krt. 45.) prof. fél 5, háromn. 7, 9., MÁJUS 1.. (Mártírok útja 55.) 4, negyed 7, fél 9., ALKOTMÁNY (Újpest) 4, negyed 7, fél 9. CHOPIN IFJÚSÁGA: SZABADSÁG (Bartók Béla­ út 64.) 4, három­negyed 7, negyed 10., URANIA (Rákóczi­ út 21.) 4. fél 7, 9., SZIKRA (Lenin­krt. 20.) negyed 5. fél 7. 9. VESZÉLYES ŐRJÁRAT: UGOCSA (Ugocsa-u. 10.) fél 4, háromn. 6. 8 RÁKOSI MÁTYÁS KULTUR­­HÁZ (József Attila-tér 4.) három­negyed 6, 8. szerda szünnap. LAMMERMOORI LUCIA: SZIKRA (Lenin-krt. 120.) negyed 5. fel 7. 9., PUSKIN (Kossuth Lajos-u. 18.) fél 4, háromn. 6, 8. 1. 1952. MÁJUS 1 , 2 ARTISTA­­VIZSGA­, 3 ÁLLATKERTI SÉTA: TOLDI, plasztikus mozi, (Bajcsy, Zsilinszky­ út 36.) 10. hétre pról. fél 4, 5, fél 7, 8, fél 10. KIS SZÍNHÁZ NAGY MESTEREI: GORKIJ (orosznyelvű mozi) (Akácfa­ u. 4.) háromn. 6, 8. SZOVJET BÁLNAVADÁSZOK: DIA­­DAL (Krisztina­ krt. 155.) 4. ne­­gyed 7, fél 9 VADVÍZORSZÁG: BÉKE (Szent László-út 48.) fél 5, fél 7, fél 9..ÚJLAKI (Bécsi-út 69.) fél 4, háromn. 6, 8 HALLO, ITT HELSINKI (Olimpiai sportműsor. Így készültünk az Olimpiára. 1. sz Magyar sport­­híradó, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, sz. Olimpiai sporthíradó­ FÁKLYA (Lenin­krt. 88.) 9 hétre prof. fél 5, fél 7. fél 9 1. Magyar híradó, 2 Szovjet hír­adó, 3. Kramszkoj festő, 4 Sí­­verseny a Kaukázusban, 5. DA­LOL A PRÉRI­ HÍRADÓ (Lenin­­krt. 13.) Reggel 9-től este 11-ig folytatólag. műsora] Sötétség: KOSSUTH (Váci­ út 14.) fél 5, háromn. 7, 9. Reménység útja: BÁSTYA (Lenin­­krt. 8.) pro­. 11, fél 2, 4, fél 7, 9. KULTUR (Kinizsi­ u. 28.) fél 4, háromn. 6, 8. Teli Vilmos ADY (Somogyi Béla­­út 3.) fél 4, háromn. 6, 8., BEM (Mártírok útja 5/b.) fél 11, fél 1, fél 3, fél 5, fél 7, fél 9. Rigoletto: VÖRÖSMARTY (Üllői­ út 4.) prol., fél 4, háromn. 6, 8. BETHLEN (Bethlen Gábor-tér 3. ) 4, negyed 7, fél 9. Szerelmem: CSOKONAI (Népszín­háza. 13.) 10, 12, 2, 4. 6, 8. Viharos alkonyat: JÓZSEF ATTILA (Kálvária-tér 7.) 4, negyed 7, fél 9., TINÓDI (Nagymező­ u. 8.) fél 4, háromn. 6, 8.. VERSENY (Szt. László-tér 14.) fél 6, háromn. 8. Legenda egy kínai leányról, akinek élete boldogságát, a felszabadító néphadsereg hozta meg. A FEHÉRHAJÚ LÁNY kínai film Írta: Ho Csing Csi és Ting Ji. Rendezte: Wang Pin és Lui Hua. Fiatalok: TANÁCS (Szt. István-krt. 10.) negyed 5, fél 7, 9., MARX (Landler Jenő-u. 39.) fél 4. há­romn. 6. negyed 9. Trubadúr: ZUGLÓI (Angel-u. 26.) háromn. 4, 6. fél 9. Bajazzók: SPORT (Thököly-út 56.) 4. negyed 7, fél 9. . Előre, tengerészek: BÁNYÁSZ (József-kr. 63.) 4. negyed 7, fél 9 Sportbecsület: RÁKÓCZI (Rákóczi­­út 68.) 11, 1, 3, 5, 7, 9., Meseország: HONVÉD (Rákóczi-út 82.) fél 11. fél 1. fél 3. fél 5. fél 7. fél 9. HALADÁS (Bartók Béla-út 128.) negyed 4. fél 6, 8 Veszélyes vizeken: PENTELE (Le­nin-krt. 39.) 10, 12, 2, 4, 6, 8. Augusztusi vasárnap: ZRÍNYI (Le­nin-krt. 26.) 4. negyed 7. fél 9.. VASVÁRI (Kerepesi-út 44.) háromn. 4. háromn. 6, 8. Utolsó éjszaka: ÓBUDA (Selmeci­­út 14—16.) 4, negyed 7, fél 9. Mi leszünk az elsők: ELŐRE (De­lej­ u. 41.) fél 6, háromn. 8­, csütörtök szünnap. Boldog aratás: OTTHON (Beniczky, u. 8—5.) fél 4, háromn. 6. 8. Rettegett Iván: PARTIZÁN (Ob­öl­­út 101.) 4, negyed 7, fél 9. Egy ifjú házaspár története: ÉVA (Erzsébet-kir­né út 36/b.) fél 4. háromn. 6, 8. Vidám vásár: ÁRPÁD (Kerepesi út 146.) negyed 6. fél 8. Pilótaszerelem: IPOLY (Csáky ú d­ 65.) fél 4. háromn. 6, 8 Fiúk a gáton: HAZÁM (Vácid 150.) 4. negyed 7. fél 9. Csodaparipa: NAP (Népszínház­­ 31.) háromn 4, 6. negyed 9. , Győztesek nemzedéke: TÁTRA (T)( fői­ út 63.) 4, negyed 7, fél 9. Kínai fénykép- és művészeti kiskiállítás az Állami Népi Együttes székházában Az Állami Népi Együttes székházában ma délután nyílik a „Kínai fénykép- és művészeti kiskiállítás”. A kiállításon be­mutatják azokat az ajándéktár­gyakat, amelyeket az Állami Népi Együttes kínai útjáról ho­zott magával A kiállítás anyagát számos férfelk­ép egészíti­ ki, ame­lyek a felszabadult kínai nép bé­kés alkotó munkáját ábrázolják. A kiállítás október 15-ig na­ponta 10—20 óra között tekint­hető meg az Állami Népi Együt­tes Corvin-tér 8. szám alatti székházában (a volt budai Vi­gadó épületében). Akik nem látják plasztikusnak a térhatású filmet Beszélgetés Weinstein Pál szemész főorvossal Július 26-án nyílt meg a Toldi filmszínház, Magyaror­szág egyetlen plasztikus fil­meket játszó mozija. Naponta öt előadásban vetítik az 1952 Május 1., az Artistavizsga és az Állatkerti séta című plasztikus filmeket, mindig zsúfolt szék­sorok előtt. Rengeteg levél ér­kezik, íróik beszámolnak­ arról az élményről, amelyet a plasz­tikus film, ez a filmtechnikai újítás szerzett nekik. A sok lel­kes és elismerő levél mellett akadnak más természetű hozzá,­szólások és észrevételek is, így egyesek nem értik, hogy miért nevezik ezeket a filmeket plasz­tikusnak, hiszen ők nem látják térhálósának a képeket. Mások fejfájásról panaszkodnak. A mozi népszerűsége egyre nő, a külföldi vendégek is sorra meg­nézik az előadásokat, ám a kü­lönös panaszok és észrevételek erősen foglalkoztatták a mozik egyesülését, a FÖME-t. Az Optikai és Kinotechnikai Tudományos Egyesület plasz­tikus film munkabizottsága, né­hány nap előtt ülést tartott és azon Weinstein Pál egyetemi magántanár, a Szabolcs­ utcai Állami Kórház szemészeti osz­tályának főorvosa érdekes elő­adásban világította meg azt, hogy kik nem látják plasztikus­nak a filmet és kik azok, akik fejfájással távoznak a moziból. Beszélgettünk Weinstein Pál magántanárral erről a­­'kérdés­ről. — Nem mindenki élvezi a plasztikus filmet. — mondotta Weinstein magántanár. — Eh­hez ugyanis az kell, hogy a né­zőnek mindkét szemén megkö­zelítően egyforma legyen a lá­tása. Ha nagy a különbség a két szem látása között, ak­kor a plasztikus filmet nem láthatja az illető térsze­rűen. Ebben az esetben a néző a plasztikus filmet úgy látja, mint látná a normálfilmet. Ez az egyik része a dolognak. A má­sik: panaszok érkeztek egyes nézőktől, hogy fejfájást kaptak a plasztikus film nézése után. Ezek plasztikusan látják a fil­met, mindkét szemükkel egyfor­mán jól látnak, viszont bizo­nyos hosszabb, rövidebb idő után fejfájás jelentkezik. Ez a panasz olyanoknál fordul elő, akik gyermek­korukban kancsalságban szenvedtek. Ez a kancsalság műtéttel vagy szemüvegkorrekcióva­l meggyó­gyult, ám a későbbi­ életkorban visszamaradt hosszabb ideig,egy helyre való nézéskor a kancsal­­sági hajlam. Előfordulhat az is, hogy mindkét szem egyformán jó lá­tásélességet, láthatóan so­ha nem volt kancsal, mégis az illető fejfájást kap a plasztikus film nézése után. Ezek azok az egyének, akiknek rejtett kancsal­ságuk van, amiről ők nem is tudnak, amit csak szemorvosi vizsgálat deríthet ki. Ezeken a panaszokon részben segíteni le­het az egyes filmek között tar­tandó nagyobb szünetekkel. Az említett szemészeti hibák,, ame­lyek panaszokat okozhatnak a plasztikus filmek nézésekor, a nézőknek csak egészen kis szá­mánál fordul elő. Ma este érkezik Budapestre a berlini „Komische Oper“ 320 tagú együttese Október 6 és 14-e között, ren­dezik meg Budapesten a­­ Né­met Demokratikus Köztársaság kultúrhetét. A kultúrhét során Budapesten vendégszerepel a berlini „Komische Oper” 320 tagú együttese. Az együttes 1947-ben alakult, műsorán víg­­operák és operettek szerepelnek. Ötéves fennállása alatt eddig 180 operát és operettet mutattak be, közöttük a Denevért, a Car­ment, a Cigánybárót, a Figa­ró házasságát, a Sevillai bor­bélyt, a Falstaffot és az opera­­irodalom több más kimagasló alkotását. Budapesti tartózkodása során az együttes Verdi Falstaff cí­mű vígoperáját adja elő októ­ber 10-én, 12-én és 14-én az Operaházban, 11-én pedig hang­versenyt adnak az együttes tagjai a Zeneakadémián. Új műveken dolgoznak a századosúti művésztelep képzőművészei A száza­dosúti művésztelepen serény munka folyik. Szobrász­­művészeink újabb alkotásaikkal állítanak emléket nemzeti nagy­­jainknak, s értékes művekben örökítik meg mai életünket. Mikus Sándor kétszeres Kossuth-díjas szobrászművész a Sztálin-szobor talapzatának domborműveit készíti. A dom­bormű 10 év eseményeit örökíti meg. Az egész mű, amely öt rész­re tagolódik, 40 méter hosszú és 65 al­akot ábrázol Ebből három rész már elkészült. Medgyessy Ferenc Kossuth-díjas szobrász, művész Rippl-Rónai József festő­művész síremlékét készíti. Az életnagyságú szobor a nagy fes­tőművészt ülve árbázolja, amint egyik kezében ceruzát, a másik­ban papírt tart s modelljét fi­gyelve rajzol. Csorba Géza Kossuth-díjas Ady Endre születésének 75. év­fordulójára portrét készít a nagy magyar költőről. A földalatti gyorsvasút Népstadion-állomását még szebbé teszik azok az al­kotások, amelyeken most dolgoz, m­ak a telep művészei. Soproni Stöcker Károly és Ambrózi Sán­dor szobrászművészek dombor­­művet készítenek „Honvédelem'' címmel. Kocsis András és Ung­vári Lajos szobrászművészek a Kossuth-szobor mellékala­kjai­­nak­­alkotói, most sportszobrok alkotásához kezdtek

Next