Esti Budapest, 1956. március (5. évfolyam, 52-78. szám)

1956-03-01 / 52. szám

Az Óbudai Hajógyár újabb győzelme az április 4-i versenyben Tegnap este megindultak a 35-ös utasszállító hajó gépei Tegnap este az Óbudai Ha­jógyárban megindultak a 35-ös számú szovjet export utasszál­lító hajó gépei... A gyár dol­gozói az április 4-i versenyben teljesítették eddigi tervüket, és biztosították a negyedéves terv sikeres megvalósítását. Hatalmas győzelem ez! Hi­szen a rendkívül kemény tél-Putterer Tamás hegesztő, a szak­ma kiváló dolgozója, az utolsó dekádban 235 százalékot ért el. Képünkön: a 37. számú sze­mélyszállító hajó parancsnoki hídját hegeszti­­ben valóban hősi munkára, odaadásra, áldozatvállalásra volt szükség, hogy legyőzzék a mínusz 20 fokos hideget, és a befagyott öbölben, hóban, szél­ben építsék az új hajókat. ★ Mindenütt kemény a foga a fagynak, de különösen csontig hatol a Duna partján. Bár me­legít a pufajka, a kokszkályha, de mindez kevés lett volna, ha nem fűtötte volna belülről a dolgozókat az akarat, hogy megvalósítsák adott szavukat. Dermesztő hidegben bocsá­tották vízre a 36-os számú utasszállító hajót. A legna­gyobb feladat talán a Katzin­­ger-, Pataki-, Fa- és a Busz­­brigád dolgozóira várt. Térdig érő hóban birkóztak a jéggel. Néha előfordult az is, hogy bele-belecsúsztak a jeges víz­be, de a nehézségek nem állít­hatták meg munkájukat. A jégtörő hajó feltörte az öböl jégpáncélját, s vízre bocsátot­ták az új hajót. Nem volt könnyebb a mun­ka a többi hajón sem. A fagy bebújt a vattaruha alá is, pi­rosra marta az arcokat, keze­ket, a munka mégsem szüne­telt. Az asztalosok, a mázosok, hajókovácsok, a gépszerelők s a többi szakma dolgozói állták a próbát. 20 fokos fagy, a térdig érő hó, s jég, és szél ellenére, teg­nap este mégis megindultak a 35-ös hajó gépei. Az utolsó si­mításokat végzik már a 34-es utasszállítón is. ... Várják az exporthajók a jég megindulását, hogy kifus­sanak az öbölből, s messze földre elvigyék az Óbudai Ha­jógyár dolgozói hősi munkájá­nak hírét. Zsák Béla asztalos brigádja a 35. számú személyhajó ebédlőrészét és 11 párnás kabin asztalos mun­káit 250 százalék átlagteljesít­ménnyel végzi. A 35. számú személyszállító hajó. Hatvan százalékkal csökkentették a fénycsövek árát Mától a fénycsövek árusítá­sával foglalkozó KERAVILL- szaküzletek csökkentett áron árusítják a fénycsöveket. A 20 wattos fénycső új ára 25,20 fo­rint, a 40 wattos égő új ára pedig 42,80 forint. Az árcsök­kentéssel lehetővé válik, hogy a magánháztartásokban is ol­csón nagy fényteljesítménnyel világítsanak. A fénycsövek használata je­lentősen olcsóbbá teszi a vilá­gítást. Két 40 wattos fénycső fényenergiája 4200 lumen, valamivel több, mint 3 darab 100 wattos izzólámpáé. Ugyan­azt a fényimennyiséget a fény­cső 80 watt fogyasztással, az izzólámpa pedig 300 watt fo­gyasztással éri el. Az áram­­megtakarítás ebben az esetben 220 watt, tehát 73 százalékos árammegtakarítást jelent. A fénycsövek élettartama is hosz­­szabb, mint az izzólámpáé. Az izzólámpa átlagos 1000 órás élettartamával szemben a fény­cső átlag 2500 óra hosszat hasz­nálható. — Kopogtat a postás azt mondja: tessék már átvenni ezt a 600 ezer forintocskát, igen húzza már a vállam. Ugrok ki az ágyból, azt hi­szem, csodát látok. Nekem hozta? — Magának hát. Jól fizetett a totó, mi? Nyúlok a kabátomért, azt sem tudom, hogyan, egyszercsak itt vagyok a gyárban. Igazgató elvtárs — mondom — tessék hatszázezer forint, húzzunk fel még egy emeletet. Új üzemrészt építünk, porelszívósat, központi fű­­tésest, modernet, technikásat. Abban a pillanatban jöttek is már a kő­művesek, ácsok, szerelők. A főmér­nök odament az órához, s megver­te, mint a kolompot. Az óra furcsán berregni kezdett. Munkához! — ki­áltotta egy hatalmas kőműves. Na­gyot ugrottam örömömben — az­tán felébredtem. — Hát így jártam — fintorítja or­rát tréfásan Halász János, a Buda­pesti Fenyőbútorüzem párttitkára. Tóth József asztalos, a szakma ki­váló dolgozója (ugyancsak pártveze­tőségi tag) elnézően mosolyog: — Ilyen nagylelkűségre csak álmában képes az ember. A valóságban ... Ha én annyi pénzt kapnék, lakást épí­tenék magamnak, berendezném cso­daszépen, az asszonynak meg a gye­reknek ruhákat vennék, magamat is kistafíroznám, a többit meg .. — Mély csönd borul a pártirodára. Az ablakon túl már sötétségbe burkoló­zott az udvar. Hallgat az ingafűrész, a gépház sem dohog. Alszik a gyár. — ... szóval — folytatja Tóth Jó­zsef — az enyvezőre ugyancsak rá­férne egy kis kozmetika. Korszerű­síteni kellene. Hydraulikus présgép az álmom, meg... de ahhoz kevés a hatszázezer. — Egymásra néznek, s nevetnek hangosan, jóízűen. Ketten sincsenek ötvenévesek, fiatal emberek, sje öreg szak­munkások. Halász János idestova hét éve dolgozik ebben a gyárban, amely az elején még magántulajdon­ban volt, Domoky úr tulajdonában. A kis üzemben rendetlenség, sze­mét, összevisszaság. Se fürdő, se öl­töző. Néhány ócska gép szégyenke­zett a műhelyekben. Hja, az aszta­losmesterség sohasem volt bőviben az ilyen drágaságoknak. Kézigyalu, kézifűrész. — ez járta akkoriban. Ol­csóbbak voltak a soványan táplált izmok, mint a gépek. Különben is „a bútor csak akkor szép, ha kézi munka“ — mondták a fő-fő bútoresz­téták. S a „Bukott János“ (így csú­folták hajdan az asztalossegédeket hajlott hátuk miatt) csak stoppolt (egyengetés) egész nap, hogy csak úgy hullott tőle a verítéke a fenyő kiszáradt rostjaira. Ezt az öregek jobban tudják, de a fiataloknak is maradt még a kapitalizmus végéből egy darabka. Amikor elfogyott az a darabka, felszabadultak a gúzsba kö­­tött álmok. — Új páros körfűrész, koronama­ró, szalagcsiszoló, függőleges fúró, karbantartó műhely lakatossal, esz­tergályossal, villanyszerelővel, a gép­házat húsz négyzetméterrel megna­gyobbítottuk, betonutunk van, az anyagot tolókocsin szállítjuk, gépe­sítettünk egy csomó munkafolya­matot ... Hát ez lett belőlünk, a ha­lálraítélt gyárból, — magyarázza Ha­lász János mindenkinek, aki csak át­lépi a gyár küszöbét. Nem lehet erről hallgatni! Tudja meg azt is ország­világ, hogy a bútoripar gépesítése mit jelent a gyakorlatban. A páros körfűrész milliméter pontossággal szab. A hengercsiszoló­­ olyan si­mára fabrikálja a fát, hogy gyönyö­rűség a kéznek, ha végigsimít rajta. — Mikor lesz nálunk is úgy, mint a Szovjetunióban? — sóhajtott fel a minap Halász János. — Miért, hogy van a Szovjetunióban? — kapta el a sóhajt Tóth József. — A rádióban hallottam. Egy moszkvai bútorgyár­ban (ha jól emlékszem, a 2-es szá­múban­ csodálatos automatagépek dolgoznak. A bútorok kikészítése, szerelése párnázott asztalokon tör­ténik. Látod, ez a modern techni­ka! ... — A kecses kis konyhaszek­rény oldalát megmarkolja, mintha csak annak mondaná: —Csuda do­log lesz az, komám! A gépbe betol­juk a tölgyfaerdőt, s nekünk már csak a kész bútorokat kell kiszed­nünk belőle. Isten veled, enyvezés, gyalulás, a soha viszont nem látásra, kézigrundolás!... Aki ismeri Halász Jánost, meg nem ütközik álmain. Sem a totónyeremé­nyen, sem a tölgyfaerdőt nyelő gé­pen. Földön él­ő, a javából. S az álmok? Arra jók, hogy mozgásba hozzák az izmokat, az agysejtek­ben megbúvó­ gondolatokat. A szov­jet emberek is ezt tették. A XX. kongresszus a bizonyíték. Dolgozni és álmodozni kell! A sok apró kis munkából lesz a hatalmas mű. Milyen csekélységnek látszik például az üvegcsúszóléc elkészítési módjának gépesítése, vagy az, hogy a szekrényfiókok ezen­túl egybeszabott bükklécen szalad­nak. Mégis, tessék csak összeszá­molni, mennyi idő, mennyi anyag marad utána! Van itt újítás, de akármennyi lenne is, kevés az. Több kell. Hogy a Budapesti Fenyőbútor­üzem nőjön, teljesíteni kell a ter­vet, sőt még rá is kell dolgozni va­lamennyit, ahogy az erőből futja. Az élüzem-kitüntetést a minap ünne­pelték. Csak így tovább... — De jó lenne szaklapokban bön­gészni, s csak tudnánk, mivel is fog­lalkozik az a faipari kutató­intézet: Hátha segíthetnénk azoknak a tu­dósoknak valamit... — Halász János ezt forgatta fejében — s mi lenne, ha egyenesen Moszkvához fordulnék, ahhoz a 2-es számú bútorgyárhoz? Terjeszkedni szeretne a gyár, nem várhat az ember a telitalálatas to­tóra ... ★ „A legnemesebb anyag a földön a fa. Csodálatos dolgokat lehet belő­le csinálni! Mindegyik fának más meg más a tulajdonsága, színe, illa­ta. Vegyük a tölgyet. Jó hazai fa, kemény, szívós. A fenyő a bútoripar­ban a törzs, a korona rajta a dió, meg a bükk. Ebből lehet csak szek­rényeket, asztalokat gyártani. Mindaz, ami szép az ember körül, fából készül“ — így hangzik Halász János szakmai himnusza. S így végződik: — „S ennél a csodálatos matériánál még szebb, még nemesebb a vas és az acél, a nehézipar alapja. Nőjön ez az ipar nálunk is nagyra, hogy még szebbek legyenek fából készült bútoraink. Mi is adunk hoz­zá — ha kicsinyek vagyunk is: tiszta szívvel becsületes munkát.“ Balla Anna Ismét megjelenik a „Kakuk Marci" A könyvpiac jelentős ese­ménye lesz márciusban Ter­­sánszky J. Jenő Kossuth-díjas író Kakuk Marcijának kétkö­tetes, teljes kiadása. A szép kiállítású gyűjteményt, Csernus Tibor színes akvarelljei díszí­tik. (MTI) Megkezdődött a tavaszi vásár a cipőipari mintaboltokban A Könnyűipari Minisztérium Szent István körúti Cipőipari Mintaboltja számos új cipőmo­­dellt hoz forgalomba tavaszra. Csupán a Szigetvári Cipőgyár­ból mintegy húsz modellt küld­tek a mintaboltokba, hogy megismerhessék a vásárlók vé­leményét. A legsikerültebb ezek közül egy tűsarkú, elől csattal díszített cipő. A Duna Cipőgyár új formájú kaptafá­ra készült, krepptalpas, csatos cipőket készít tavaszra. A Sze­gedi Cipőgyár kísérletképpen több új színárnyalatra női ci­pőt gyártott, amelyeknek máris nagy sikere van. Bő a válasz­ték a szivacsos gumitalpú fér­fi mokaszinokból is. A nap­sütéses idő megnövelte az ér­deklődést a tavaszi cipők iránt. A mintabolt naponta körülbe­lül 600 pár cipőt ad el, száz­­zal-százötvennel többet, mint egy héttel ezelőtt. (MTI) Új rádiótípusok kerülnek forgalomba A Vadásztölténygyár rádióit nagyon megkedvelték a vásár­lók. A gyár most új típusok gyártását kezdte meg. Velen­ce I. és Velence II. elnevezés­sel négycsöves, szépkivitelű, nyomógombos rádiókat hoz for­galomba a gyár a jövő hó­naptól, 1100, illetve 1200 forin­tos áron. A már eddig is gyár­tott R 545-ös típust ébresztő­órával látják el. Az óra beál­lításától függően szólal meg vagy hallgat el az új rádió. A Vadásztölténygyár még ebben a hónapban rádiószerviszt is lé­tesít Budapesten, ahol a Dongó segédmotorok javítását is el fogja látni. Magyar parlamenti küldöttség utazott a Csehszlovák Köztársaságba A Csehszlovák Köztársaság nemzetgyűlésének meghívásá­ra szerdán este baráti látoga­tásra a Csehszlovák Köztársa­ságba utazott a Magyar Nép­­köztársaság országgyűlésének küldöttsége. A küldöttség vezetője Rónai Sándor, az országgyűlés elnö­ke. A küldöttség tagjai: Antos István, az MDP Központi Ve­zetősége osztályvezetője, Bog­nár Rezső, a Magyar Tudomá­­mányos Akadémia főtitkára, Csikesz Józsefné, az MDP Bu­dapesti Pártbizottságának tit­kára, az országgyűlés jogi bi­zottságának tagja,­­ Földvári Rudolf, a Borsod megyei párt­­bizottság első titkára, Germa­­dics Vilmos, a Ganz Vagon, és Gépgyár gépészmérnöke, Ka­szapovics András termelőszö­vetkezeti elnök, Nagyistók Jó­zsef, az országgyűlés alelnöke, Szobek András begyűjtési mi­niszter, Wolf Johanna építész­főmérnök, országgyűlési kép­viselők. A küldöttség búcsúztatására a Keleti-pályaudvaron meg­jelent Egri Gyula, az MDP Központi Vezetőségének tit­kára, Kristóf István, az Elnöki Tanács titkára, Vass Istvánné, az országgyűlés alelnöke, Kár­páti József külügyminiszter­­helyettes, s a politikai élet több más vezető személyisége. Jelen volt a búcsúztatásnál Stefan Major, a Csehszlovák Köztársaság budapesti rend­kívüli és meghatalmazott nagykövete, és a nagykövetség­­ több tagja. (MTI) HÍREK KÉPEKBEN Tegnap este bemutatták a Szakadék című új magyar fil­met az Uránia­i Fi­lmszí­n­házban. Képünkön Sin­­­kovits Imre, a­­ film főszereplő­­­­je a gyermek­­­­szereplőkkel a bemutatón. A Rákosi Mátyás Művek Ifjúsági Házának kultúrcsoportja készül a magyar—szovjet barátsági hónapra és a Kilián György ifjúsági seregszemlére. A képen a kultúrcsoport vi­dám farsangi jelenetet próbál. Ma reggel meg­­indult a köz­­vetlen autó­­buszjárat Ma­gyarország és Csehszlovákia­­között. Képünk az első autó­busz indulása előtt készült. A Budapesti Műszaki Egye­tem villamos­­gépek és méré­sek tanszékén­­ képen látható berendezéssel a villamosgépek jellegzetes szer­kezeti részei­nek hűtési vi­szonyait vizs­gálják.­­ &BBBBPIST 3 Csütörtök, 1956. március 1.

Next