Esti Hírlap, 1959. június (4. évfolyam, 127-151. szám)

1959-06-02 / 127. szám

Tartóssági világbajnok lesz-e a Pannónia? Vetélkedés a világmárkákkal — Húszezer exportmotor — Az év végéig eléri a csepeli Motorkerékpárgyár az 1960-ra tervezett termelési szintet Ma éjjel, a párizsi gyors négy 250-es Pannónia motorke­rékpárt repített Budapestről Franciaországba. A négy mo­tor és a motorosok kis csapata a barátok, drukkerek, a cse­peli gyáróriás sok dolgozójá­nak kézlengetése közben fu­tott ki a pályaudvarról a vo­nattal. Nagy küldetés vár erre a négy Pannóniára. Közülük három részt vesz a június 5-én, a Párizs melletti Monthlery­­pályán sorra kerülő tartós­sági motor-világversenyen. A versenyen 24 óráig egyfoly­tában kell járnia a motorke­rékpárnak, megállni csak tan­koláskor, és akkor lehet, ami­kor kétóránként váltják egy­mást a nyeregben a motorosok. 1956-ban szinte bravúros mó­don győztesen kerültek ki eb­ből a versenyből a csepeli mo­torkerékpárok. A huszonnégy óra alatt — tankolással és vál­tással együtt — 101 kilométeres átlagsebességgel száguldtak a Pannóniák. A gépekkel utazó hat csepeli motorversenyző ezt a bravúrt akarja az idén meg­ismételni. Helyzetük nehezebb lesz, mint 1956-ban, hiszen az idei versenyen csaknem hatvan motor vesz részt, ott lesz a világ valamennyi vezető motor­­márkája. A negyedik Pannóniát min­tának viszik a csepeliek. A ver­senyen ugyanis több külkeres­kedelmi szakember is részt vesz a világ sok országából, s ha motorosaink jól szerepel­nek, bizonyos, hogy tovább nő az üzletemberek érdeklődése a Pannónia motorkerékpárok iránt. Az utóbbi időben sokat ja­vultak a Pannónia motorke­rékpárok. A motorok minőségének nagy javulását mutatja, hogy az idén több mint kétszer­­annyi 250-es Pannóniát ex­portál az ország, mint 1955- ben, a külkereskedelem egyik leg­sikeresebb esztendejében. A­­múlt évi színvonalat harminc százalékkal múlja felül az idei export. Ebben az évben húszezer Pannónia és Danuvia motorkerékpár eladására kö­töttek szerződést a Pannónia Külkeresked­elmi Vállalat szak­emberei több európai ország­gal. Eddig többnyire a Szov­jetunió, az NDK, Lengyelor­szág, Románia és Jugoszlávia vásárolt magyar motorkerék­párt, legújabban azonban már norvég, finn és belga cégek is adtak fel megrendelést. Az ipari vásár idején Budapesten járt belga, holland, egyiptomi és nyugatnémet kereskedők is kijelentették, hogy tárgyaláso­kat kívánnak kezdeni magyar motorkerékpárok vásárlására. A csepeli Motorkerékpárgyár dolgozói ígéretet tettek: min­dent elkövetnek, hogy kielégít­sék a külföldi és a hazai mo­torvásárlók igényeit. Az erede­ti terv 18 ezer 250-es Pannónia gyártását írta elő erre az évre. Néhány nappal a terv elfoga­dása után azonban a csepeliek felajánlották, hogy ezer motor­ral megtoldják a tervet. Ké­sőbb, néhány hét múlva újabb 1500 motort írtak a gyártási naplóba, most pedig arról be­szélnek a gyárban, hogy a két alkalommal is fel­emelt tervet — a kongresz­­szusi verseny segítségével — még 750 motorral meg­tetézik. Ennyi motorkerékpár soha nem készült még Magyarorszá­gon, mint 1959-ben. Csak a 250-es Pannóniából majdnem kétszer annyi hagyja el a cse­peli gyárat, mint négy évvel ezelőtt. Az idei Pannóniák a tavalyi 11 helyett már mind 14 lóerős motorral készülnek. Legna­gyobb sebességük 110—115 ki­lométer. Az idén készülő mo­torokon módosították a sebesség­­váltó szerkezetet, megbíz­hatóbb lett. Az exportra készülő motorok­nál még az idén bevezetik a dinamóakkumulátoros, egyen­áramú elektromos rendszerrel szerelt gépek gyártását. A di­namóakkumulátorral a motor lassulásakor nem csökken a fényszóró fénye, állandóan egyenletesen világítja az utat a lámpa. A gyár tervezőirodájában már előkészületeket tettek az új, az eddiginél modernebb porlasztóberendezés tervezésé­re. Az új szerkezettel, amely a kormányról kezelhető, köny­nyebb lesz a motor indítása,­­ csökken majd az üzemanyag­fogyasztás is. A megnövekedett feladato­kat csak a munka további, igen alapos javításával lehet teljesíteni. Nagy lépés volt ezen az úton a Motorkerékpár­­gyár és a Nagytömegárugyár egyesítése, amelynek révén sikerült ésszerűsíteni a motor­kerékpárgyártást. Most már a Nagytömegárugyár eddig ki­használatlan gépei is készíte­nek motoralkatrészeket. A motorkerékpárgyári kommunista fiatalok 750 motor gyártása felett véd­nökséget vállaltak. Alaposan megnőtt az újítások száma is, úgyhogy a Motorke­rékpárgyár a számítások sze­rint teljesíteni tudja majd vállalását. Ha a termelés úgy alakul, ahogy a gyár dolgozói felajánlották, akkor az év vé­gére elérik és valamivel még túl is teljesítik az 1960-ra ter­vezett termelési szintet. Szathmári Gábor Előbb érkezett meg Medárd Június elejére hűvös időt, esőt vár a meteorológus Meddig tart még ez a „Me­­dárd-napi” esőzés? — kérdez­tük a Meteorológiai Intézettől. — Valóban Medárd-napi eső­zésről beszélhetünk — mondot­ták a meteorológusok — még akkor is, ha Medárd csak jú­nius 8-án köszönt ránk. Az idén majdnem minden idő­járási fordulót a természet egy-két héttel megelőzött. A nagyon korai tavasz, a meleg február vég és március eleje igen gyorsan felmelegítette a kontinenset. S ez montonális helyzetet — ami máskor jú-­­nius első heteiben jelentkezik — teremtett: csapadékos, hűvös időt, nyugati széllel. Még Chol­­noky Jenő professzor állapítot­ta meg, hogy május végén és június elején a nyugati szél valószínűsége 25 százalékról 75 százalékra ugrik. A nyugati szél pedig­­ az Atlanti-óceán­ról hozza a felmelegedett szá­razföld fölé a páratelt levegő­tömegeket és csapadékos, hű­vös időjárást teremt. Ez a je­lenség jelentkezik most erőtel­jesen nálunk. Tíz-tizenkét nap­it­al megelőzte most is a termé­szet az időjárást. „Medárd-na­pi” esőben van részünk. Ha csak a közeli napokat nézzük, akkor javulásról szá­molhatunk be, az esőzés javán túl vagyunk, lassan kitisztul az égbolt, de ha a távolabbi na­pok időjárásáról akarta­k szól­ni, akkor azt lehet mondani: június első felében hűvös lesz az idő, hisz sok csapadékot vá­­­­runk. A nyugati szél friss, hűv­­vös, tengeri levegővel árasztja­­ el majd a szárazföldet. Izgalmas versenyek, vidám szórakozás a gyermeknapon Vasárnap ünnepelte az egész ország a gyermeknapot. A bu­dapestiek szórakozását meg­zavarta az eső, azonban a kis­fiúk, kislányok mégis már a kora reggeli órákban csapato­san indultak a Városligetbe, a Népligetbe, a Margitszigetre, a Városmajorba, ahol mulatsá­gos játékokkal, versenyekkel, műsorokkal töltötték az időt. Tízezren voltak a Vidám Parkban, szórakoztak ingyen jeggyel. Sokan tapsolták az Állatkerti Szabadtéri Szín­pad műsorát, figyelték a Bar­lang-mozi érdekes filmjeit. A városligeti tavon vitorlásver­senyt rendeztek. A Hősök te­rén rollerek és robogók „mér­kőzése“­ volt. Kétszázhúsz gyermek indult, s kétezer fo­rint értékű játékot kaptak a győztesek. A többieknek vi­gaszdíjul csokoládé jutott. A margitszigeti Úttörő Sporttele­pen atlétikában mérték össze erejüket a legkisebbek. Itt he­likopter- és repülőmodell-ver­­seny is volt. A gyermeknap vidéki ün­nepségei is színpompásak vol­tak. Sztálinvárosban az úttö­rőcsapatok zászlóavatási ün­nepségén megjelent az ellen­­forradalom idején mártírha­lált halt Mező Imre özvegye és két gyermeke is. Kedves ünnepségre­ került sor a gyermeknapon a Hernád utcai leányiskolában: hetven­hat V. osztályosnak és hatvan II. osztályosnak kiosztották a vörös és kék nyakkendőket. Az ötödikesek úttörők, a másodi­kosok kisdobosok lettek ezen a napon. Az újonnan avatott út­törőknek Végh Lajos ezredes adta át a jelvényeket. Akiknek a világ tapsolt! LESNAJARRO Akiknek a világ tapsolt! ER­VINO Akiknek a világ tapsolt! ROLLING BUZZARDS Akiknek a világ tapsolt! 3 KÖRÖSSÉNYI Akiknek a világ tapsolt! 2ARLONGS Akiknek a világ tapsolt! IBY Akiknek a világ tapsolt! 2ROESNER Akiknek a világ tapsolt! 3SYLVING Akiknek a világ tapsolt! 3 MORLES Akiknek a világ tapsolt! 3 LANTOS Akiknek a világ tapsolt! A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZ júniusi műsorában Ma megnyílt Budapest első önkiszolgáló háztartási boltja Ma reggel nyílt meg a fővá­ros első önkiszolgáló háztartási boltja a Múzeum körút 7. sz. alatt, az épülő lottóház mellett. A bolt átépítésével tíz nap alatt készültek el. Ezt az első önkiszolgáló rendszerű háztar­tási boltot kísérletnek szánják. Ki akarják próbálni, milyen berendezés, árukészlet kell a­­ további háztartási boltokba. Ma reggel óta új útvonalon kivlilkedik a 1-es annibusz Körforgalmi járat lett a 4-es­­ számú autóbuszból, amely ma­­ reggeltől már módosított útvon­­­nalán közlekedett. Az autóbusz­­ a Jókai térről indul, a Lánc-­­ hídon át a Déli­ pályaudvar­­ érintésével jut el a Lékai té­ ■ rig, onnan a Fodor utcán a­­ Szendrő útig. Itt volt korábban­­ a végállomása. A busz azonban­­ ma már továbbmegy az Orbán­­ térig (itt találkozik a 21-essel,­­ a szabadság-hegyi járattal, s a­­ Stromfeld Aurél úton eljut a­­ Lékai térig, ahonnan régi út- u­tán tér vissza a Jókai térre. ­éli úti­ h­elyen kisebb eső A Meteorológiai Intézet elő­zetes előrejelzése kedd estig: a felhőzet, elsősorban nyuga­ton, felszakadozik. Kisebb eső már csak keleten valószínű. Élénk északnyugati, északi szél. A hőmérséklet alig változik. Budapesten ma délelőtt a hő­mérséklet 15 fok. KÉT VERSSOR Kati most 54 éves és tizen­hat éve keres két verssort. Az egész történetet a véletlen hoz­ta elém. Szerkesztőm azzal bí­zott meg, írjak riportot né­hány olvasóról, mit szeretné­nek vásárolni a könyvnapon. Ezért szólítottam meg a deres­hajú, szemüveges nőt, amikor láttam, hogy az ünnepi könyv, hét tájékoztatóját olvassa a Hungária Kávéház előtt. Gya­log bandukoltunk a Nyugati felé, miközben Kati beszélt. — Varrónő vagyok. Most a Sapkakészítő Szövetkezetben dolgozom. Egyedül élek, sen­kim sin­cs, és sokat betegeske­dem. Nemigen jut időm olva­sásra. De évek óta, ha elérke­zik a könyvnap, mindig, min­den sátornál megállok és bele­lapozok a verseskönyvekbe. Két verssort keresek — illetve kerestem eddig, mert már tu­dom, hol találom meg. — Mi az a két sor? — „A szeptemberi bágyadt búcsúzónál — Szeme színére visszatévedek.” Bizonyára is­meri. Szégyen ide, szégyen oda, én csak most tudom, hová való ez a két sor. De nem ez az érdekes. Egyébként meg kell mondanom, kérdezni nemigen kérdeztem senkit. Szégyelltem. — Tizenhat évvel ezelőtt meghalt a vőlegényem. A fron­ton esett elM Negyvanhárom "ta­vaszán kaptam tőle levelet, az utolsó levelet. Akkor már egy éve nem tudtam róla semmit. Ebben a levélben írta nekem, hogy gyakran gondol egy vers­re, mert akihez írták, annak is bizonyára olyan kék színű szeme lehetett, mint nekem. A versből ezt a két sort leírta. A Nyugatinál pirosat muta­tott a lámpa, s amíg a járda­szélen álltunk, Kati meghívott egy feketére. Visszafordultunk és a sarki presszóban folytatta tovább a történetet. — Az egész dolog aztán ki­ment a fejemből. Néha eszem­be jutott: meg kéne kérdezni valakit, nem tudja-e, miben van ez a két sor, de aztán min­dig közbejött valami fontos dolog. Az idén, januárban — azt hiszem, január volt — rá­dióban hallottam, valaki sza­valta ... Akkor megjegyeztem az írót és a vers címét. Fel­írtam, hogy adandó alkalom­mal kéznél legyen. Közben be­teg voltam, a lakást festettem, egyszóval más gondom is volt. De most a könyvnapon meg­lepem magam a kötettel. Pedig nem is olyan olcsó. Nekem na­gyon megéri. Ez a története annak, hogy S. Kati miért veszi meg Ju­hász Gyula összes költemé­nyeit az 1959. évi magyar ün­nepi könyvhéten. Nóti Ilona ­*/ Falusi gondok mindjobban foglalkoztatják a várost, a gyárakat, hivatalokat A városi ember ezért kíséri figyelemmel a rádió, az újságok mezőgazdasági jellegű cikkeit, a vidékről érkező híreket. Ho­gyan élnek a­ földek munkásai? Milyen a vetés, az időjárás és hogyan haladnak a tavaszi munkák? Régebben is kapcsolatban állt a fővárosi ember a vidékkel, a termelőkkel, de ez a kapcsolat csak alkalmi volt, a piacon történt és az áruforgalmon alapult. Ma a városi ember más szemmel néz a falura, hiszen a gyárak, hivatalok dolgozóinak nagy részük van sok-sok termelőszövetkezet megalakításában. Most­ tehát nemcsak figyelik, hanem segítik is, hogy a tsz­­ek szépen, egészségesen fejlődjenek. Legtöbb patronáló gyár, üzem, hivatal megalakulása után sem hagyta magára a szövet­kezetét. Azóta is mellette áll, segíti, jó tanácsokkal látja el, meg anyagiakkal. Szép példáját adják ennek a XIX., XX. kerület üzemei, amelyek a kerület termelőszövetkezeteit patronálják. A párt felhívására a budapesti dolgozók ezrei tettek fel­ajánlást, hogy a kongresszusi­ versenyben több gépet adnak a mezőgazdaságnak. Az EMAG-gyáriak 150 arató-cséplőgépet ígértek terven felül, 50 kombájnt július 3-ig már át is adnak a gépállomásoknak. A Vörös Csillag Traktorgyárban pedig a 150 felajánlott traktorból már 35 traktor el is készült. Máshol is hasonló a helyzet... Jól dolgoznak az üzemi patronázscso­­portok. Segítik az új tsz-eket az üzemszervezésben, könyvelés­ben, a munkaegység-számolásban. S nem volt hiábavaló a város felajánlása. A Termelőszö­vetkezeti Tanács minapi ülésén Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke éppen arról számolt be, hogy az új termelőszövetkezetek izmosodnak, erősödnek. S ahogyan a Termelőszövetkezeti Ta­nács ülése megállapította: a megszilárdítás nagy munkája jól halad, s ha vannak is még nehézségek, az együttes erő legyőzi ezeket. Az időjárás kedvező. Jó termést ígérnek a földek, erősödik a szövetkezeti mozgalom. Persze a falu is örül a város sikerei­nek, hiszen nem mindegy számára, mikor kapja a gépeket, a mezőgazdasági felszerelést , a város anyagi és szellemi ter­mékét. Hiszen az új és több géppel még jobban megy majd a munka... így vált közös dolgunkká a mezőgazdaság szocialista át­szervezése. És hogy a fejlesztés további üteme milyen lesz, az a fővárosi dolgozókon is múlik. Ha gyorsabban forognak a gé­pek tengelyei és lelkesebben lendülnek dologra a karok — kezünk nyomán több iparcikk, gép hagyja el a gyárak kapuit... s mindez megkönnyíti a szövetkezeti mozgalom továbbfejlesz­tését. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX'XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXNXX Ligetek a kövek között Budapest növényváros — A kertgondozás — Egy növényi ragadozó A pókháló rejtekében — Félmillió mag egyetlen gyomon A jövő városát a ligetek, parkok, bokros-füves terek, a széles fasorok és a kertes há­zak jellemzik — mondotta a városrendezők franciaországi konferenciájának egyik részve­vője. Valóban, a jövő városá­ban jelentős szerepet juttatnak a természetnek, a fasoroknak, parkoknak,­ ligeteknek. Buda­pest ilyen szempontból máris előnyös helyzetben van: egyike azoknak a városoknak, ahol je­lentős helyet foglalnak el a li­getek, kertek, terek. Az új építkezések célja nálunk is az, hogy az újonnan létesülő lakó­telepek, családi házak kertesek, fáktól, bokroktól övezettek le­gyenek. A növényzet és a nagyváros viszonyáról, az abból adódó ve­szélyekről és feladatokról be­szélgetünk a Növényvédelmi Kutató Intézet igazgatójával, dr. Ubrizsi Gáborral. Egészség és gondozás Budapesten több ezer katasz­teri holdat tesznek ki a háztáji kertek és újabb ezer holdakat foglalnak el a parkok, ligetek, gyümölcsösök. Ezeket évről évre fellépő betegségek gyöt­rik és pusztítják a megfelelő növényvédelem hiánya miatt. A fővárosi tanács néhány éve létrehozta a Kertgondozó Vál­lalatot, amely a kerttulajdono­sok növényeit bizonyos bérösz­­szegért megfelelő gondozásban, védelemben részesíti egész éven át. Sajnos, ezt a nagyon, fontos intézményt meglehető­sen kevesen veszik igénybe, s emiatt a főváros területén je­lentős mértékben fertőzöttek a gyümölcsfák. — Mi fenyegeti legnagyobb veszéllyel a budapesti növény­világot? — Két dolog: a gyomosodás és egy vad élősködő növény, a nagyaranka, amely főként a lóhere- és lucernatermést tá­madja meg. Budapest külső te­rületein pedig eléggé számot­tevő termést találunk mindket­tőből. A veszedelem A második világháború után nagy parlagterület keletkezett a fővárosban. A bombatáma­dások és az elhanyagoltság kö­vetkezményeként. Ezeken, de másutt is: sportpályákon, tere­ken, a külső kerületek villa­mosvágányai mentén, a réte­ken sűrűn és akadálytalanul nő a gyom. Ez pedig sokféle növényi betegséget terjeszt, magvait a szél művelt terüle­tekre viszi, és ott nemcsak megfojtja, de meg is fertőzi a hasznos növényeket. A gyom­terjedés a nagyvárosban sok­kalta nagyobb veszélyt jelent, mint vidéken. — Hogy egy példát mondjak csak — emeli ki az igazgató — az úgynevezett disznóparéj ne­vű gyomnövény (melyet lép­­ten-nyomon látni) egyetlen pél­dánya fél­m­illió magot terem és egy négyzetméternyi terüle­ten 25—30 disznóparéj is meg­él egymás mellett. A nagyaran­ka ellen még a parlagterülete­ken is kötelező lenne a véde­kezés. Ha évente legalább egy-­­ szer — virágzáskor — kaszálnák­­ a gyomnövényzetet, ezzel meg-­­ akadályoznák a magasodást és nagyarányú pusztulástól men­tenék meg a hasznos növénye­ket. Sajnos, a gyomirtás tekin­tetében Budapest meglehetősen elmaradott. Napfény és levegő A növényi kártevőkön kívül állati kártevők is pusztítják a főváros gyümölcsöseit, hasznos fáit, bokrait. A város külső te­rületein elsősorban az ameri­kai szövőlepke pusztít. Csak úgy lehet fellépni ellene, ha májusban levágják­ a fáról a hernyófészkeket. A fészkek fel­ismerhetők arról, hogy pókhá­lószerű szövedék rejtekében tá­madják meg az apróbb lombo­kat. Belső és külső területeken egyaránt pusztítanak a fatet­­vek különböző fajtái. A­ legelső védekezés ellenük: ritka lomb alakítása, hogy a napfény és le­vegő átjárja az ágakat, levele­ket, mert a kártevők elsősor­ban az árnyékos, sűrű lombo­zatban tenyésznek. Budapest a fák, a növények, az édes virágok városa. Ilyen­nek akarjuk látni, tudni a jö­vőben is. Ehhez azonban több gondra,­ nagyobb védelemre van szükség. Hivatalosak és magánosok részéről egyaránt. Túri András mélycsalatva ,az 'féletnapig *. Német film BEMUTATÓ: JÚNIUS 4 14 éven alul nem ajánlott •.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx; ^ Vasár- és ünnepnapokon BUDAPEST-SIÓFOKI REPÜLŐJÁRAT ^ Egyszeri út 70 forint Menettérti jegy 125 forint | | SIÓFOKRÓL SÉTAREPÜLÉS A BALATON FELETT 30 perc: 82 forint 15 perc: 45 forint | / Budapesten, Siófokon. ^ MALÉV, Utazási Iroda Idegenforgalmi Hivatal , Dorottya u. 2. (IBUSZ) ^ és összes IBUSZ-irodák. Szabadság tér 6. \-KXXXX\XXXXXXX\X\XX\XXXXXXXXXXXXXX\XXX\V.\VX\X^XXXXXX\XXXXXXXXXXXXXX\XXXXXX\XXXX'?íSNX\\^

Next