Esti Hírlap, 1965. február (10. évfolyam, 26-49. szám)

1965-02-01 / 26. szám

Kulcsátadás az ifjúsági lakótelepen Szombaton délután átad­ták a pestlőrinci ifjúsági lakótelep első 48 lakását. Az építkezés 10 hónappal ez­előtt kezdődött. Képünkön: az első lakók. (Kotroczó felv.) A fertigster regénye két aranyérmes ♦ Ruha hatmilliárd lakosnak ♦ Jobb a gyapjúnál Tirol, Lincom, Telstar ♦ Mennyi világos tesz ki egy prémiumot — Ilyet gyártson a magyar­­ ipar — mutatta ruháját bé­csi ismerősöm. — Nem akar­tam kiábrándítani: ruháját ugyanis ebből a yester 8632- es mintánkból varrták — mondja Robák Károly, a Ha­ltai Fésűsfonógyár főmérnö­ke. A kollekciós könyvire kö­rülbelül háromszázféle szö­vetdarabkát ragasztottak, va­lamennyi terliszter. Az író-főmérnök Minden mintának története van. A terliszternek is. 1960-ban jelent meg és azóta világmárka, keresett cikk. Ma már az évi 3 millió 700 ezer méter szövetből 2 mil­lió méter terliszter. A tava­lyi lipcsei nemzetközi vásá­ron két magyar termék ka­pott aranyérmet: a terliszter és a tokaji bor. A főmérnök regényt ír a gyári lapba, a „terliszter re­gényét”. A négyezer éves tex­tilipar legújabb gyermeké­nek históriáját. Érdekes ol­vasmánynak ígérkezik. „Az ezredfordulón a Föld hat­­milliárd lakójának ruházatá­hoz a hagyományos anyagok­ból már nem lehet elegendő szövetet gyártani — egyenér­tékű mesterséges szálat kell keresni”. A terliszter nem­csak egyenértékű, de néhány tulajdonságánál fogva még jobb is a gyapjúnál. És ez nemcsak a feltalálók érdeme. Arról is regényt írhatna a főmérnök, miként küzdötték végig a Hazai Fésűsfonó dol­gozói a gyártásszervezést. — Nem volt gépük. Az anyag előnyös tulajdonságai ellenünk fordultak. A fonó­nők sírtak, az elektromosság teljesen szétfújta a szálakat. A terliszter azért nem gyú­ródik, mert nem veszi fel a nedvességet. De akkor ho­­gyan fessék különböző szí­nekre? Szerencsére kaptak HT-gépet, s most ebben az óriási „kuktafazékban” túl­nyomással festik a terlisztert. Jönnek a „tüzesebb“ színek A Hazai Fésűsfonóban gyártás közben cserélik ki a gépeket. Az előfonoda már majdnem kész: a termelés 30 százalékkal nőtt. A fonodá­ban is már a termelékeny belga, olasz és cseh gépek­kel dolgoznak, így 680 tonná­val több fonal kerül ki in­nen. A fonalnak csak egyhar­­madát szövi maga a gyár, a többit átadja a gyorsan fej­lődő kötszövőiparnak. Az idén „tüzesebb” színű, egyenletesebb dralon és jer­sey kötőfonalat szeretnének gyártani. A szövetek gyárt­mányfejlesztésének közép­pontjában azonban a terlisz­ter áll. Most kerülnek ki a gyárból a már hagyományo­san bevált gyapjúszövet-már­kák: a Hágó, a Kispest, a Győző 35 százalék poliészter­rel kevert változatai is: Ti­rol, Lincom és Telstar néven. Ezek a szövetek könnyebbek, finomabbak a régi változat­nál. A szövetek súlya nemcsak a divat miatt csökken, erre serkent az anyaggazdálkodás is. Minél több szövetet kell kihozni az importanyagok­ból. Divat és önköltség — Furcsa ez a mi szak­mánk — sóhajt a világmárka főmérnöke. — Gazdaságossá­gunk a divattól függ. Ha a gyár, tehát a magunk hasz­nát nézem, akkor kifejezet­ten világoskék, világosszür­ke, világosdrapp és sárga ter­lisztert kellene gyártanunk, mert ezt hat forintért fest­jük. A sötét tónusúak vi­szont 19 forintba kerülnek. Ha tehát a sötét szín a di­vat, nő az önköltségünk. Egy másik példa: a világos színű szövetnél elég, ha más színű pihe száll az anyagra a szom­szédos gépről, vagy ha vala­ki nem mos kezet — mer nem l. osztályú. Vagy ha a terliszter egy szála meghúzó­dik a hőrögzítéskor és „ki­­fényl­ik” a szövetből. Van olyan szövetünk, amelynek 95 százaléka biztosan első osztályú lesz, viszont a ké­nyes, világos színeknél csak 70 százalékkal számolhatunk. És itt jön megint „divat őfel­sége”. Negyedévenként 250 ezer négyzetméter világos terliszter könnyen elviheti a gyártásvezetés és mindenki prémiumát. Pedig ebben az évben a megszokott méteráru-export mellett előtérbe kerül a ter­­liszter-konfekció kivitele is. A méteráru­ exportja is ked­vező, de a konfekció hoza­ma ennek legalább három­szorosa lesz. Bögre Katalin „Divat” a gépen. (MTI fotó : Percze felv.) Magyar karsztkutatók Indonéziában A tudósok a maláj sziget­világ népeit is tanulmá­nyozzák Másfél hónapos utazás után megérkeztek Indonézia fővárosába azok a magyar karsztkutatók, akik a Tudo­mányos Akadémia és az in­donéziai tudományos tanács támogatásával karsztmorfoló­giai megfigyeléseket végez­nek az indonéz szigetvilág­ban. Dr. Balázs Dénes és Horváth Mihály először Jáva szigetén keresnek fel karsz­tos területeket, majd a Kis- Szunda és a Moluku szige­tekre utaznak. A magyar karsztkutatók több hónapot töltenek el a maláj szigetvi­lág kevésbé ismert terüle­tein, ahol tanulmányozzák majd a lakosság életét, szo­kásait, zenéjüket, éneküket magnószalagra rögzítik, s több ezer méter dokumen­tumfilmet is készítenek. Az Északi Jeges-tenger kapuja előtt Magyar hajótervezők sikere ♦ Leningrádi jóváhagyás 30 tonnányi jég ellenében Ilyen lesz az UL—1500-as 1966-ban — ha semmi sem jön közbe — az Északi Je­ges-tengerre kifut az első magyar gyártmányú áruszál­lító hajó. Hajótervezőink megnyitották a messzi észak tört jegű vizeihez vezető utat, elkészítették az 1500 tonnás konstrukció tervrajzait. A teljesen új tervezői megol­dást matematikai számítá­sokkal igazolták. KGST-feladat Amikor munkához láttak, sokan kételkedtek szokatlan módszerük sikerében. És no­ha a vita hullámai még gyű­rűznek, a merész tervezőgár­da már nyugodtabban alszik: a sok töprengés, a kezdemé­nyező áldozat nem volt ha­szontalan. Ez idő tájt Lenin­­grádban, a Főregiszteri Hi­vatal tudományos munkatár­sai hajolnak az ULA 1500-as jelű magyar rajzok fölé, hogy az utolsó jóváhagyó kézje­gyet írják rájuk. S ez azt je­lenti: ebben az évben a Vá­ci úton, az Angyalföldi Hajó­gyár sályáján megindulhat a sorozatgyártás. A tervezők egy kis cso­portja most készül Észak Ve­lencéjébe, hogy közvetlenül az átvevőkkel vitassa meg a KGST-hajó tapasztalatait. Nem kis feladat állt a ter­vezők előtt: az ismert 1500 tonnás tengeri áruszállító ha­jót kellett átalakítani úgy, hogy az északi tengerek tört jegű vízén is közlekedhessen. Lényegében erősíteni kellett. De hogyan? Alapvető kíván­ság volt: a fő méretek egyez­zenek a sorozatban gyártott L—1500-aséval, ne kelljen a KGST-ben reánk szakosított konstrukció típussablonjait megváltoztatni. Sablonváltoztatás m­­élkül A regiszter kivitelezési javaslata így hangzott: épít­senek be minden negyedik bordánál — két és fél mé­terenként — magas gerincű T-tartókat. A tervezők úgy vélték, hogy ez bonyolulttá tenné a szerkezetet, nehezeb­bé a hajót, és zavarná a ra­kodást. Helyette egy másik terv született: erősebb bor­dákat építenek, a köztük le­vő távolságot leszűkítik, és oldalmerevítőket alkalmaz­nak, így nem lesz kihaszná­latlan terület, a raktár min­den pontján dolgozhat a da­ru. Egyéb tervezési változta­tásokkal az is elérhető, hogy a hajó tíz centiméteres túl­­merülés esetén is biztonsá­gos, még a 30—32 tonnányi jegesedést is kibírja (30 kilo­gramm jég négyzetméteren­ként!). Külön fürdőkádas mosdók és egészségügyi he­lyiségek lesznek benne, a be­tegágyak — akárcsak a kór­házi kórteremben — körül­járhatók. A tervezők matematikai számításokkal, elvi „kísérle­tekkel” támasztották alá el­képzelésük kivitelezhetősé­gét. Az ellenőrző számítások most megmutatták: reálisan gondolkodtak. Nem lehet már vitás: az i betűre felkerül a pont is, az­az az L elé az U — az északi változat jele —, és akkor az UL—1500-as tervrajzából 1966-ban kész hajó lesz. Azt követi majd a sorozat — jó hírnevünk öregbítésére. L Cs. AZ ELNÖK N­égy fénykép. Az első: elmosódott, gyenge amatőrfelvétel, a töb­bi fotoriporterek éles, kifo­gástalan képe. A régi, a ma­holnap kissé öregecske egy csoport zászló alatt vonuló rongyos, sovány munkást áb­rázol. A következő valamely gyári gyűlés elnökségét, a harmadik két diplomatát, re­mekül szabott zsakettban, s végül a negyedik történelmi pillanatot örökít: négyszögbe állított asztalsor a lengyel kormány épületében, körül politikusok — a Varsói Szer­ződés megkötésének doku­mentuma ez. Négy kép: egy szereplő va­lamennyin azonos, hol ron­gyos ruhában, hol zsakettban — nagykövet; megbízólevelét adja át —, hol a dekorált emelvényen, hol a tárgyaló­teremben. Ő az, az elnök, Drahos Lajos, a csepeli nagy gyár első üzemi bizottságá­nak első vezetője. Az indulásról ezt vallja: „Az én életemben a leg­nagyobb iskola 1938 volt Akkor kiadtunk Csepelen — ott dolgoztam, a csőgyárban —, egy röplapot a háború el­len.” Ezért a röplapért: Baró­­thy Pál királyi főügyész vá­dat emelt azok ellen, akik fo­galmazták, s letartóztatta és megkínozta a kémelhárító azokat is, akik tudtak róla vagy csupán olvasták, de nem jelentették. Drahos La­jost négy hónapra ítélték, Csepelről örökre kitiltották, rendőri felügyelet alá tették, vonaton-vilamoson nem utazhatott, sem Budapesten, sem az országban semmiféle gyári munkát nem vállalha­tott 3 év után. 1944 októbe­ri­­éig minden reggel bi­­ciklivel Erzsébetről egy kőbányai kisüzemibe — ahol végül is dolgozhatott —, este haza és közben a munka és a mozgalom, befüggönyzött szobában szeminárium, Marx, nemzetközi munkás­­mozgalom története. Dra­hos Lajos volt az elő­adó. És pereg a regény, a történet: 1944 októbere után illegalitás, két lánya a Tele­fongyárban dolgozik, s ott egy nagyszerű mérnök meg az öccse, a két férfit meg­mentik, az egyiket légitáma­dás közben szöktetik haza az internálásból. És gyarapszik a rejtőző csoport a Török flóris utcai kis házban, már ott van Czeitler Nándor, a régi társ a mozgalomból meg a fia, aztán Suba raktáros a munkásszövetkezetből... S még mindig jöttek — Kőbányáról, a repülőgép­­gyárból megszöktettek tizen­három szovjet hadifoglyot, négy közülük kalandos úton az erzsébeti házba került. — Kettőnek — mondja az elnök — még emlékszem a nevére. Alekszej Markovics Kuncsere­nko és Leonard Bondarenko. A harmadikat, akinek elől ezüst foga volt, Ivánnak szólították, a negye­diket Vaszilnak. Aknát váj­tunk a kert alá, két kijára­tot ástunk hozzá, az egyiket a pincéből, a másikat a szomszédból, a lányom kony­hájából, a szekrényen át. Ha a legkisebb veszély volt, ide menekültünk. S közben: a mozgalom. — Októberben találkoz­tam Rajk Lászlóval. A talál­kozó a Sziget utca 16. számú házban volt, a lakás tulajdo­nosát nem ismertem, csak az asszonyt, illegális túrákról, akkor Manyónak szólítottuk. Hárman mentünk Rajk elv­társhoz, Weisinger Mihály, Gimesi Endre és én. Kettő­jüket már ismerte, engem még nem. Megállapodtunk: ezután a mi csoportunk a párt utasításai szerint cselek­szik, az utasításokat végre­hajtjuk, vitatkozásra nincs idő. S aztán: a felszabadulás. — Vérbeli csepeli vagyok, nekem az első gondolatom az volt: mi lehet Csepelen j­anuár 13-án gyalogolt át először a gyárba. Pergő, torlódó, gyors események, találkozás a ré­giekkel, ott van Somogyi An­tal, Czottner Sándor, Katona Antal és még mások. Bemu­tatkozás Kramszkoj őrnagy­nál, a katonai parancsnok­nál. Rövid megbeszélés a vi­szonylag épen maradt tűzol­tószertárban, megalakul az üzemi bizottság. Az egyetlen létező hatóság a gyárban. Az elnök — Somogyi javaslatá­ra — Drahos Lajos. A gyár: nagy halom rom. Valaha 35 ezer ember mun­kahelye. Most a törmelékek között ötszáz ember lézen­gett, később háromezer, öt­ezer. S ennek a gyárnak él­nie kellett. Somogyi Antal vállalta, hogy rendbeteszi az erőmű egyik turbináját, mert először is energia kellett. Az egyik műhelybe traktort állítottak a meghajtó tengely alá, in­dulhatott néhány gép, ké­szültek csavarok, kapcsok, szegek a szovjet hidászoknak. Új Csepel új termékei. Jött Korbuly János, a nagy tudású mérnök, vállal­ta, s átalakította egy héten belül pakurafűtésre az egyik kazánt. Mert szén nem volt, nem is várhattak. Találtak egy ép kemencét a zománc­gyárban. Befűtötték, használ­ták a kenyérsütésre. Vala­hogy segíteni akartak a rom­városon, Budapesten. Neki­láttak, üveggyárat szereltek fel a fémműben. — Ezt később megbántuk: a szél a finom üveghomokkal telehordta az egész üzemet... Szovjet segítség az éhes embereknek: száz tehén. Mérjék ki. — Mi mást gondoltunk. Volt a papírgyár mögött egy elhagyott major, a teheneket oda vittük, minden családos­nak, de csak a gyerekeknek jutott napi egy deci tej. Ké­sőbb Érd és Ercsi között sze­reztünk még egy majort... S most felvillan az első kép története: híd épült Hárosnál, három tur­nusban kellett kétszáz-két­száz ember. Német bombatá­madás, megállt a munka, az elnök vörös zászlót bontott, odaállt egy csoport munkás elé: indulás a hídhoz. Né­hány turnust végigdolgozott, s a kedélyek csillapodtak, ha az elnök sem fél?! — Mi mindennap mérleg­re voltunk téve... Az első terv az ország éle­tében: megjelenik a szovjet parancsnokság tisztje, Vo­­robjov alezredes, s három­­hónapos tervet tesz az asz­talra. — Szeretném — mondja a tiszt —, ha elfogadnák ezt a tervet. Megvizsgáltam a szakerőt, a gépparkot, az anyagot, mindenük megvan, hogy a munkát kellő időben elvégezzék. Ki írja alá? Az üb? Nem az a dolga. Akkor ki? Kor­­buly János vállalta a fele­lősséget. Autóalkatrészeket kellett gyártaniuk. S nagy megelégedésre ezt a tervet egy héttel előbb befejezték. Az első újítások születé­sének kora ez. Az autóhűtő bádogból van. Valaki a fém­műben kitalálta, hogy legyen csőből. A fogaskereket egy­­késes szerszámmal készítet­ték. Most valaki szerkesztett olyan eszközt, amely tizen­két késsel dolgozott. Négy­szeresre nőtt a termelés. Su­­gin főhadnagy, az átvevő örö­mében a levegőbe hajigálta tiszti sapkáját. De ki talált ki ennyi min­dent, újat? Az elnök, aki minden adatban-névben-dá­­tumban tökéletesen bizonyos, a vállát vonja: — Nem tudoén. Talán senki sem tudja. Az igazság az, hogy Csepel valóban ekkor barátkozott össze. S ez már az új Csepel, ígé­retes jövőt jósló Csepel: Lantos László !

Next