Esti Hírlap, 1967. február (12. évfolyam, 27-50. szám)
1967-02-01 / 27. szám
Napirenden: a gázszolgáltatás A tervekről és a tennivalókról tárgyalt ma a fővárosi végrehajtó bizottság A végrehajtó bizottság mai ülésén ismertették a budapesti gázfogyasztás fejlesztésének új terveit és az új intézkedéseket Az utóbbi időben gyorsan nőttek az igények. Sok pesti család kérte, hogy a fürdőszobát, sőt, a lakást is gázzal fűthesse, nőtt az ipari fogyasztás. Mindez sok gondot okozott a fővárosnak. A hatvanas évek elején tett Intézkedések — földgázbontó épült Albertfalván, Dunaújvárosból Pestre vezették a kamragázt, elkészült a budapesti földgáz körvezeték első szakasza — valamelyest enyhítették a helyzetet, de a gondokat nem szüntették meg. Ezért a fűtési kérelmek zömét kénytelenek voltak elutasítani, sőt, néhol a háztartási berendezések felszerelését is korlátozták. A kérdés teljes megoldására fogadták el tavaly a gázprogramot. Ennek alapján meggyorsult a szállító és elosztó berendezések fejlesztése. Megkezdték a műanyagcsövek kísérleti felhasználását, folytatták a földgázrendszer kiépítését. 1966 végén a kelenföldi telepen már bekapcsolták a földgázt az első 180 háztartásba. Az új intézkedések között különös jelentősége van a kalóriaemelésnek. Ezt 1967— 68-ban valósítják meg. A Római-parton kísérleti jelleggel, az első 200 budapesti háztartásba, 4000 kalóriás gáz helyett már 5000 kalóriást szállítottak. Mind több gyárba vezetik be a földgázt, hogy a városi gázt inkább a háztartások kapják. De a legfontosabb intézkedés az új kőbányai gázgyár megnyitása. Ennek köszönhető, hogy az idei télen javult a gázszolgáltatás, s ha helyenként vannak is még panaszok, a gázszolgáltatás ma jobb, mint az utolsó hat évben bármikor. A múlt télen egyetlen napon tudtak egy millió 720 ezer köbméter gázt adni. Az idén már rendszeresen szállítanak naponta egy millió 700 ezer—egy millió 750 ezer köbmétert. A csúcsot 1967. január 10-én érték el; a termelés csaknem kétmillió köbméter gáz volt. Az új feladatokat a következőkben jelölték meg: bővíteni kell a gázhálózatot Budapesten, s biztosítani kell a szolgáltatás állandóságát. Egy-egy háztartásban több különféle gázkészüléket állítanak fel, s a következő években jelentősen meggyorsítják a gázfűtés elterjesztését. 1968-ban be kell fejezni a kőbányai gázgyár építését. Óbudán és Albertfalván földgázbontók készülnek, s 1970- ben már napi 3 millió 300 ezer köbméter gázt termelnek. A földgázt elsősorban az üzemekben és az új lakótelepeken vezetik be. 1968 őszére befejezik a Duna-parti közintézményeket, szállodákat ellátó vezetéket A gázprogramot 1972-ig kell megvalósítani, s máris készülnek az új tervek a további fejlesztésre. (aczél) Milyen lesz a Duna szálló és a kultúrpalota Vita a Belvárosról, Budapest rendezéséről alatt 100 férőhelyes garázs épül. Az első emeleten 500 négyzetméteres, több részre osztható bálterem lesz, hozzá tanácskozótermek csatlakoznak. A tetőemeleten kilátóétterem, Tállas Elemér, a Vörösmarty téri kultúrpalota egyik tervezője elmondta, hogy az épületben 900 kulturális dolgozónak kellett munkahelyről gondoskodni, 18 vállalat helye, több fogadóterem, kis és nagy zenekari próbaterem, zeneművész klub, jegyiroda, étterem lesz az épületben. A Belkereskedelmi Minisztérium Szomszédos épületénél valamivel magasabbra tervezik. A palota és a Vigadó között 60 gépkocsi részére lesz garázs, a két épület összekapcsolódik. A tájékoztatások után a Duna-part és a mögötte levő terület rendezéséről vitatkoztak a meghívottak. Eperjesi István gépészmérnök kifogásolta a Duna-parti 2-es villamost. Válaszul az elnöklő Reischl Antal professzor, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke bejelentette : amikor elkészül az észak- déli földalattivasútvonal, megszüntetik a 2-es villamost és a korzó előtti raktárakat. A földalatti vonala átvezet majd a Belvároson, onnan egyik ága a Nagyvárad térre vezet, a másik ága csatlakozik a csepeli gyorsvasút Kálvin térig meghosszabbított részéhez. A csepeli gyorsvasút az elgondolások szerint kéreg alatt ér majd a Kálvin térig. Bíráltak több városrendezési megoldást. Szóvá tették: a Roosevelt téren a Tervhivatal székházat akart építeni, meg is kapta a területet, de nem építkezik, hanem 100 méterrel odébb építenek egy irodaházat, a Roosevelt téri telek pedig üres. A Mártírok útján a Ganz Villamossági Művek épít irodaházat, de ezt — elvágták a felénél Az új cirkusz helyét eredetileg a Népligetben jelölték ki, mégis — a főváros tiltakozása ellenére — nem ott, hanem a Városligetben építik újjá. A csaknem négyórás vitában a legfontosabb városrendezési kérdésekben: a Dunapart és a Belváros fejlesztésében nem volt véleményeltérés — Budapest legszebb útvonala a Duna, partjainak beépítésekor a legnagyobb körültekintéssel kell eljárni. —ts Amikor megkezdték a munkát az új Duna Szálló és a Vörösmarty téri kultúrpalota alapjain, voltaképpen hozzáláttak a Duna-part és a szűkebb Belváros jövendő arculatának megformálásához. Ebből az alkalomból a Hazafias Népfront budapesti elnöksége tegnap megbeszélésre hívta össze az érdeklődő szakembereket Finta József, az új Duna Szálló egyik tervezője ismertette az új tervet. Elmondta: a szálló főbejárata a korábbi elgondolással szemben, nem a Vigadó téren lesz, hanem a Petőfi téren, ahol van hely autórámpa kiképzésére és a parkolóhelyet is jobban elhelyezhetik. Az alaprajz aszimmetrikusan T-alakú, minden lakószoba a Várra vagy a Tabánra tekint. Az épület 110 méter hosszú, a szobák előtt loggiasor, teraszok, az épület előtt részben fedett korzósáv lesz, s erre nyílnak majd az éttermek, az eszpresszók teraszai. A szálló EGÉSZ RÉGI... — Parancsoljanak leásni magukat! (Szűr-Szabó rajza) Cikklista az autótulajdonosoknak csupán három fővárosi üzletben vásárolhatnak autóápolási cikkeket. A Fővárosi Háztartási és Illatszerből Vállalat az autószezon kezdetére, tavaszra megszervezi a vidéki gépkocsi-tulajdonosok kiszolgálását. Az összes kapható autóápolási szerekből cikklistát állítanak öszsze, s ezt megküldik az érdekelteknek. A megrendeléseknek postán, utánvéttel tesznek eleget. Tervezik, hogy Budapesten megnyitják a negyedik autóápolási szaküzletet is. A Népköztársaság útján, az Autószalonnal szemben egy OFOTÉRT-boltot alakítanak át erre a célra. Bővíteni igyekeznek az autóápolási cikkek választékát is: külföldi és hazai iparvállalatokkal tárgyalnak újabb samponok, fényezők, alvázvédőszerek és a jelenleg kaphatónál jobb páramentesítők beszerzése érdekében. Az NDK-ból importált Katalit kályhát — amely akár a kocsi fűtésének erősítésére, akár a garázs rövidebb ideig tartó temperálására alkalmas — már eljuttatták a szaküzletekbe. Már több mint százezer magánautó van az országban, de a kocsitulajdonosok VILÁG MÁRKA 1913-1967 L árusítással egybekötött TV KIÁLLÍTÁS II. 7-IG Sigma tv 7830,— Ft Delta tv 6700,— Ft Gyári vevő- Tanácsadás és szerviz- a helyszínen szolgálat 500 helyett 1800 A vasúti körzeti állomási rendszer kialakítását elősegíti az egységes darabárufuvarozás bevezetése. Az év elején jelentős intézkedést léptettek életbe: Győr-Sopron, Komárom és Fejér megye bekapcsolásával egész Dunántúlon bevezették az egységes darabárufuvarozást. Dunántúlon eddig 500 vasútállomás bonyolította le a darabáruforgalmat, most a körzetesítés után ezt a feladatot 68 körzeti vasútállomás látja el. Míg a darabáruküldemények korábban csak körülbelül 500 dunántúli helységbe jutottak el , az új intézkedés bevezetésével a 68 vasútállomás 1800 helységet lát el. A körzeti vasútállomásokról az autóközlekedési vállalatok szállítják tovább az árut. ÜGETŐVERSENY szerda du, fél 5 órakor Új divat: fegyvergyűjtés PÁNCÉLTÖRŐ CSÁKÁNY MINT LAKÁSDÍSZ 300 ÉVES KARD MÉG KAPHATÓ Új divat hódít a fővárosban. A pestiek régi fegyverekért rohamozzák a Bizományi Áruházat. Kardok, tőrök, lándzsák — vajon hová viszik őket, mihez kezdenek velük? A Felszabadulás téri áruház üzletvezetője, Varga Gizella azt mondja: — Legtöbben lakásdísznek vásárolják, de vannak szenvedélyes gyűjtők, akik hobbyból veszik. Ez érthető. De hová vihette az egyik páncéltörő csákányt minap egy kucsmás, csizmás vidéki bácsika? Tán csak nem hadba készül a szomszéd falu ellen? Néhány hete egy idős férfi egész fegyvergyűjteményét eladta a Bizományinak. Azóta a legtöbb szúró-, vágó-, ölőszerszám elkelt már. Láncos buzogányok, páncéltörő csákányok, tüskés szuronyok, harci csépek, pajzsok találtak gazdára. A 200—300 éves fegyverek egy része még a kirakatban fekszik, új tulajdonosaik egyelőre nem szállították el őket. Nem szállították — így a helyes —, mert a kétméteres lovassági kardot, vagy a kanócos szuronyt nem a mai körülményekhez méretezték. A huszadik század emberének tehertaxit kell fogadnia, hogy otthonába vihesse őket. k. cs. Átadták az év első villanymozdonyát NYOLC KOCSIT VONTATOTT SZÁZNEGYVEN KILOMÉTERESSEBESSÉGGEL Több napos próba után tegnap este adta át a MÁV- nak a Ganz Villamossági Művek az év első villamosmozdonyát. A mozdonyon a tehervontatást javító új kapcsolórendszert is kipróbálták. A berendezés jól vizsgázott: az 1500 tonna súlyú tehervonatot az új mozdony könnyedén vontatta hatvan kilométeres sebességgel. Személyvonatra kapcsolva is kipróbálták: húsz négytengelyes kocsit vitt 120 kilométeres sebességgel, majd a főpróbán, Ludas és Vámosgyörk között nyolc négytengelyes gyorsvonat kocsit húzott 140 kilométeres sebességgel. A Ganz Villamossági Művek járműépítői a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója tiszteletére vállalták, hogy a MÁV vontatási gondjainak könyönyítésére ebből a mozdonytípusból terven felül kettőt elkészítenek. Pisztrángos-tó a Bakony szívében A kirándulókat is érdeklő érdekes megállapodást kötöt a napokban a Városlődi Állami Gazdaság a Magasbakonyi Erdőgazdasággal: két helyen gátat építenek a Bakony szívében levő Köves-patakban. Az így kialakult víztároló egyikét a kirándulók fürdőnek is használhatják, a másikba pedig pisztrángot telepítenek. Ez azonban csak „másodhasznosítás” lesz, a kialakítandó mesterséges tavakat öntözésre használják fel. Megérkeztek Moszkvából a minirepülőgépek Új, nagyteljesítményű műtrágyaszóró repülőgépeket vásárolt a Repülőgépes Növényvédő Állomás. Az AN— 2-es típusú repülőgépekből tizet szereztek be a Szovjetunióból. A kétszárnyas, egyébként ezer lóerős repülőgépek tartályaiba háromszor annyi műtrágya fér az eddigieknél. A tíz repülőgépből öt már megérkezett Moszkvából Budapestre. Magyarországra ilyen távolságból kis repülőgép még nem érkezett „saját” szárnyán. A kanárisárga repülőgépek csak akkor szánhattak, ha a pilóták saját szemükkel tájékozódhattak, láthatták maguk előtt a tájat, ezért mindig 200 méteres magasságban repülhettek , ha tiszta volt az idő. Az útvonal Moszkva, Kijev, Lvov, Budapest volt, a Kárpátok előtt egy hetet vártak, végre szombaton ragyogó időben átszállhattak a havas bércek fölött a Munkács— Ungvár közötti nemzetközi légikapun. Az út két hétig tartott, ugyanezt a távolságot az IL 18-as repülőgép két és fél óra alatt járja meg. Az öt bátor pilóta: Csanádi Norbert, Hajdú László, Benedek Engelbert, Csák Géza és Madarasi Pál