Esti Hírlap, 1969. június (14. évfolyam, 126-150. szám)

1969-06-02 / 126. szám

Ma délelőtt felavatták a Villamosipari Kutató Intézet 10 millió forintos költséggel épült kísérleti üzemét. Az új üzemben a laboratóriumokban kikísérletezett eljárások nagyüzemi technológiáját állítják össze, próbálják ki. Itt, ebben az úgynevezett zsi­lipüzemben kezdik meg egy jelentős találmány, a hypokerámia, az új típusú villa­mos szigetelőanyag gyártását. Itt kapnak helyet az országos fontosságú szilícium mikrokristály és az új típusú műanyag- présporok gyártói is. FŐVÁROSI KÖRKÉP A pesti busz jövője A Hazafias Népfront véleménye a Szigetről A tömegközlekedés elsőbbsége A hét legérdekesebb vá­rospolitikai eseménye: a Hazafias Népfront buda­pesti vezetői kedden meg­vitatják a szigeti tervja­vaslatot. Az elnökség meg­vizsgálja a lapunkhoz kül­dött levelekben és a kerü­leti tanácskozásokon kifej­tett elgondolásokat, állást foglal, s véleményét ismer­teti majd a júniusi főváro­si tanácsülésen. A VEVŐK MAI IGÉNYEI Reméljük, a jövőben ál­talános gyakorlat lesz, hogy a budapesti Népfront egy­­egy nagy vita után külön témát terjeszt a tanács elé. Ekkor a sok hozzászólás nem marad pusztába kiál­tott szó, s minden fontos, elfogadható javaslat helyet kaphat a tervben. Ugyan­akkor a Népfront ezzel fel­élénkíti a várospolitikai munkát. Tény, hogy a ta­nácsülés eddig több eset­ben nem keltett olyan ér­deklődést, mint amilyent megérdemelt volna. A ma­gyarázat: nem készítették jól elő. Most azonban olyan ügyet terjesztenek Buda­pest parlamentje elé, ame­lyet a főváros lakossága sok oldalról megvitatott, s így, érthetően, nagy érdek­lődés előzi meg: hogyan dönt majd a tanács. A vita megrendezésével a Népfront és a sajtó meg­könnyítette a Városházán a szigeti tervjavaslat kidol­gozását. Többen úgy vélik, hogy ilyen átfogó eszme­csere most nagy segítség le­hetne a kereskedelemnek is. Feltétlenül hasznos lesz az új igények jobb megisme­rése. Gyakran mondják az áruházak vezetői: a vevők ma a jobbat, a szebbet ve­szik, még ha esetleg többe kerül is. A vita meggyőz­hetne sok illetékest, hogy nagyon sokan — min­den negyedik-ötödik pesti, nyugdíjas — olcsóbb árut is keresnek. Vagy: ha má­jus végén, amikor nagyok a választéki gondok az élel­miszerüzletekben, s a fővá­ros legnagyobb élelmiszer­áruháza úgy növeli válasz­tékát, hogy megkezdi gye­rekpuskák és az elemes géppisztolyok árusítását — akkor fel kell tételezni, hogy a Csemege vezetői mégsem egészen jól tud­ják, mit keres a vevő egy nagy élelmiszer-áruházban. HÁROM VÉRKÖR A legutóbbi időben több fontos elgondolás kapott hangot a fővárosi közleke­dés holnapjáról. Gyorsan nő a személykocsik száma, de a jövőben is megőrzik a tömegközlekedés elsőbbsé­gét. Amint most a fővárosi tanács folyóirata megálla­pította: vannak metropoli­sok, ahol már a személy­­kocsik által elfoglalt hely nagyobb, mint az utak te­rülete. Ezért szükség van széles körű földalatti­ háló­zatra. Elhangzott olyan ja­vaslat is, hogy tervezzenek fedett mozgójárdát, mozgó­lépcsőt és így tovább. Feltűnő azonban, hogy aránylag kevés szó esik a buszról. Legalábbis a ter­vezéssel kapcsolatban. An­nál több a pesti utcán. Mert sok a panasz a buszra, na­gyon zsúfolt, ritkán jön, s a helyzet tavaly óta­ rom­lott. Ennek több oka van. Az egyik ok a szemlélet­ben rejlik. Sokan megfeledkeznek arról, hogy a jövő gond­ját a metró és a busz együtt oldja meg. S amíg megépül a tervezett három nagy földalattivonal, még sok idő telik el. Addig is nagy szerepe lesz a busz­nak. Van olyan vélemény, hogy több főváros, egyebek közt Róma — a filmekről — nálunk is jól ismert közlekedési csődje bizo­nyítja : személyautók kö­zött a telített úton a busz is csak vánszoroghat. Va­lóban így­­ volt. De ta­valy Róma belsejében szét­választották a közlekedést. Vannak utak, amelyeken csak busz, s vannak, ame­lyeken csak személyautó járhat. S az intézkedés ha­tása: egy szaklap szerint a buszok sebessége csúcs­időben megtízszereződött, húsz kilométer lett — s ál­talában javult a közleke­dés. Vagyis több gondosko­dást érdemelnek nálunk is a buszok, mert van jövő­jük a nagyvárosokban. A közlekedés szétválasztása — a két vagy három vérkör — mindenütt elképzelhető. Hiszen a legtöbb autós is tudja: öt-tíz év múlva a nagyvárosok belsejében vagy tömegközlekedés lesz, vagy nem lesz semmilyen közlekedés. Aczél Kovát­h Tamás TÍZÉVES A CSEPELI ISKOLA Szerződések az életért A gyepé ♦ Egy szenvedélyes neveld Beszélgetésünk alatt­— véletlenül — két diák kopogott be az irodába. Elő­ször egy bájos, barna ha­jú, nyílt tekintetű ka­maszlány jött, s tisztán csengő hangon engedélyt kért valamire. Majd is­mét nyílott az ajtó, nagy­ra nőtt fiú állt a­­küszö­bön. Beszédéből egy szót sem értettem meg, szemé­ben hiába kerestem az értelem lángját. Az igaz­gató megértette, és szere­tettel megnyugtatta, hogy azonnal megy, várja meg kint a folyosón... NAGY KÜLÖNBSÉGEK Mindkét gyerek szelle­mi fogyatékos. A csepeli gyógypedagógiai iskolában vagyunk. Határesetek: a kislány semmilyen külső jegyét nem viseli szellemi elmaradottságának, amely különben is olyan kismér­tékű, hogy csak hosszas beszélgetés után vehető észre. A fiú megjelenése viszont híven tükrözi va­lóban súlyos értelmi gyen­geségét. — Mégis, az iskola el­végzése után mindketten csak ,,gyógypedagógiások” a család és a társadalom szemében — mondja az igazgató. — Az életben nem nézik a gyerekeink között meglevő különbséget, csu­pán a valamennyiüket egy kalap alá vonó jelzővel törődnek: „gyepés...” A tanárok tudják egye­dül — nekik van összeha­sonlítási alapjuk —, mi­lyen igaztalan ez az álta­lánosítás. „Minden évben vannak olyan tanulóink, akiket a nyolc általánoson túl érdemes tovább taní­tani.” A kérdés csak az: mire és hogyan? Erre ke­rek tíz esztendeje vála­szoltak már a csepeli is­kolában. 1959-ben Mészá­ros Jenő igazgató kezde­ményezésére megindult a nem súlyosan értelmi fo­gyatékos tanulók kenyér­keresetre való felkészíté­se. Ma már tiz szakmára választják ki — hajlamuk, képességük szerint — a gyerekeket. Juljon a társadalom iz­galmára — megvalósult. Hogy milyen sok erőfe­szítés, csüggedés és neki­lendülés töltötte ki a tíz évet — csak ők tudják egyedül. Mindenekelőtt az igaz­gató. Szenvedélye, célja, öröme és bánata ez a ki­segítő iskola. Kora reggel érkezik, este távozik. Is­meri őt egész Csepel. Személyesen járta és jár­ja végig az ottani üzeme­ket, hogy a műhelyekbe gépeket, szerszámokat, hogy­­ téglát és m­eszet, alapanyagot és szakem­bert kérjen — mikor mi kell. ÉRDEMES VOLT Mi tagadás, gyakran erőt vett a tanárokon a csüggedés. A munka nem úgy haladt, ahogy kel­lett volna, néha késett vagy teljesen elmaradt a megígért támogatás, har­colni kellett az olyan szü­lőkkel, akik szerint „minek ennek a gyereknek szakma, úgyse jó ez semmire”. Ilyenkor mindig az igazgató hite és energiája lendítette át az iskolát a mélyponton, Mészáros Je­nő 38 éve gyógypedagógus, ismeri e nehéz hivatás he­gyeit és hullámvölgyeit. Ar­ra tette fel az életét, hogy sínre terelje ezeket a kör­­nyen veszendő fiata­lokat. Neki lett igaza. A tíz­évi kísérletezés bebizonyí­totta : értelmi fogyatékos gyerekek közül szép szám­mal akadnak, akik igenis el tudják sajátítani egy­­egy szakma titkát. Ta­valy a művelődésügyi mi­niszter hozzájárult, hogy ezek a tanulók két éven át szakmai előképzést kap­janak az immár véglegesí­tett Kisegítő Továbbkép­ző Iskolában.­Az idén ismét tovább lép­tek egyet: az igazgató , hogy gyerekeit munka­hely várja az iskola után­ra — szerződéseket kötött üzemekkel és vállalatok­kal. Eddig tíz megállapo­dást írt alá. A Magyar Posztó például szövő-,­­gépszerelő- és textilfestő­­fiatalokat vár innen, a 43- as számú Építőipari Vál­lalat asztalosokat, szoba­festőket, épületlakatosokat. A tanulók ösztöndíjat kap­nak — „az igazgató bácsi takarékba teteti velünk egy részét” —, ötven fillé­rért ebédet, SZTK-tagsá­­got és ingyen tankönyve­ket. Ma már senki sem ké­telkedik abban: érdemes volt tíz éven át küszködni és harcolni. És az igaz pe­dagógusnak ez a legna­gyobb elismerés. Lukács Teréz DOLGOZÓ EMBER LESZ A mai látogató jól fel­szerelt műhelyeket lát, szorgalmasan dolgozó fia­talokkal, kertészetet üveg­házzal, sok-sok hímzést, kovácsoltvas és fa dísz­tárgyakat a tantermekben, a folyosókon, az irodákban. Minden a gyerekek mun­kája. Az igazgató elisme­rő leveleket mutat: a gyá­rak elégedettek az innen kikerült betanított mun­kásokkal. A csepeli gyógy­pedagógusok szép álma: a szellemi fogyatékos gye­rek ne legyen családja keresztje, s ne mind szó­ Ennyi minden egy házban! - RUHATISZTÍTÁS - FÉRFI- ÉS NŐIFODRÁSZ-SZALON - KOZMETIKAI SZALON - FÉNYKÉPÉSZ-MŰTEREM (különleges laboratóriumi munkák is) - háztartási gépek javítása - VILLANYSZERELÉS - bojlerjavítás és -szerelés Mindez a XII., Zugligeti út 6. szám alatti Szolgáltató házban! Június 2-től a környék minden lakóját várják a KISIPARI SZÖVETKEZETEK ÉVENTE E­GYSZER ORVOSCSERE LEHETSÉGES NEM TETSZÉS SZERINTI VÁLASZTÁS RENDELÉSI IDŐ, EGYENKÉNTI KEZELÉS Június elsején érvénybe lépett a körzeti egészség­­ügyi szolgálat szervezetét és működését szabályozó egészségügyi minisztériu­mi utasítás. A Fővárosi Ta­nács egészségügyi osztá­lyának főorvosa az utasí­tás alapján ■ megfelelő in­tézkedéseket dolgozott ki. Változatlanul érvényes marad az előírás, amely szerint Budapesten a körzeti or­vosi munkakör betöltésé­hez továbbra is belgyó­gyász szakorvosi képesí­tés kell A körzeti orvos köteles el­látni vasárnapi és munka­szüneti nappali ügy­elet­et. Ez a rendelkezés azért fontos, mert a gyakorlat­ban sokszor az ügyeletet nem belgyógyász képesíté­sű orvosokra bízták. Ugyan­csak fontos rendelkezése az utasításnak, hogy Bu­dapesten az orvosi körzet bármely lakója orvoscserét kérhet egyszer egy évben, s ennek a cserekérelem­nek akkor is eleget kell tenni, ha a beteg erre vo­natkozó indokai nem elég­ségesek. Ez nem szabad orvosvá­lasztás, csupán lehetőség az orvoscserére, ha a rendelőintézet igazgató főorvosa előtt a megne­vezett orvos vállalja az új beteget. A jövőben — éppen a vár­ható cserék miatt — meg kell majd vizsgálni a kör­zeti orvosok igénybevéte­lét, s ha ez az igénybevétel egyenetlen és egyes orvosok terhelése jelentősen nö­vekszik, esetleg új ügye­leteket kell megszervez­ni, vagy a körzetekben a beosztást kell megváltoz­tatni. A rendelési idő munka­napokon négy óra, de ha a betegforgalom szükséges­sé teszi, a felettes szerv és a Szakszervezetek Bu­dapesti Tanácsának meg­hallgatásával a munka­időt ns­api négy óránál hosszabb időben is meg le­het szabni. Ilyen eset le­het például járványok ide­jén. A körzeti orvos a rende­lési idő alatt a rendelőt csak sürgős hívás esetén hagyhatja el. A­ fekvőbetegekhez ezen­túl általában reggel 9 óráig kell hívni az or­vost, s legkésőbb a dél­előtti rendelés befejez­­téig lehet elfogadni a hí­vást, kivéve természete­sen a sürgős eseteket. A körzeti orvosi rendelőben a kezelés sorrendjét a sürgősség, egyébként az érkezés sorrendje határoz­za meg. A körzeti orvos a rendelési idő alatt jelent­kező beteget akkor is köte­les ellátni, ha erre már csak a rendelési idő után kerülhet sor. Ugyancsak fontos ren­delkezés: a vizsgálatra megjelent betegekkel az orvosnak egyenként kell foglalkoznia; a beteggel folytatott beszélgetésnél más nem lehet jelen.

Next