Esti Hírlap, 1970. január (15. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-02 / 1. szám

JEGYZETEK FINNORSZÁGBÓL (1.) Elmaradt a botrány Szolid Szőr a Svéd Színházban Kiesnek a szerepből Kábítószer a kárpótlás Helsinki színházi cseme­géje a Hair. (Szőr.) Erről tanúskodik a pénztár is: nem lehet jegyet kapni a soros előadásokra. Baráti segítséget kellett igénybe vennem. Érdemes volt. Ta­nulságos estét töltöttem a Svéd Színházban. Rögtön­zött kiállítás várja a né­zőt. A Hair világkrónikájá­nak néhány részlete: újság­kivágások, képeslapfotók emlékeztetnek Ragni és Dermot musicaljének bot­rányaira. New Yorkban , ahol egy teljes évadon át ment zsúfolt házakkal —, annyira tetszett a karzat közönségének, hogy sokan követték a színészek pél­dáját. Levetkőztek. Ruha­darabok záporoztak a földszintre. Előadás után pedig a félig pucér ifjak tüntető menetben húztak végig a Fifth Avenue-n. A párizsi premier látványos­sága: a Porte Saint-Martin Színházba telepített rend­őrszakasz. Az sem érdek­telen, hogy Mexikóban a rendőrség is tisztes bevé­telre tehetett szert a Hair jóvoltából. A szemérmes természetű rendőrfőnök az egész társulatot bezáratta. De mivel a színészek haj­landók voltak tetemes összeget fizetni, szabad­lábra kerültek és megtart­hatták a következő elő­adást. Lement a függöny és a taps, jöttek a rendőrök, a a társulat indult vissza a börtönbe, így ment ez jó néhány hétig. Az ingajárat mindenkinek kifizetődött. Ilyen előzmények után alig vártam,­ hogy kezdődjék a játék. A gyülekező közön­ség látványa azonban gondolkodóba ejtett. F­ia­­talok, középkorúak és idő­sebbek jöttek a Svéd Szín­házba. Viselkedésük kifo­gástalan, öltözékük inkább hagyományos, mint korrekt, temperamentumuk hőfo­ka — enyhén szólva — mérsékelt. Miképpen lesz ebből botrány? Erkélyről lógatott kötelek A nézőtéren jegyszedők helyett fiatal színésznők és színészek fogadnak. Helyre nem vezetnek, viszont kur­jongatnak, az erkélyről ló­gatott köteleken himbá­lóznak, a páholyok korlát­jára fel, s onnan a zsöly­­lyék közé ugrálnak. Már az előadás megkezdése előtt jelzik, hogy fékezhe­­tetlen kedvű hippik. Baj csak akkor van, ha az ér­kező közönség veszi a la­pot. Néhányan beszélgetni kezdenek a vadul színes jelmezekbe bújtatott mű­vészekkel, mire azok saj­nálatos módon kiesnek szerepükből. Csendes, ked­ves, szerény fiatalok — finn módra. A színpad még üres, a függönyt jóelőre felhúzták. Fekete háttér­függöny, három, kereke­ken gurítható fémszerke­zet, rejtőző s látható ref­lektorok. Tétova csendbe hasít a gépzene. Megkez­dődött. A színészek a leta­kart zenekari árkon át a színpadra sietnek. Jelme­zük, amely az előbb, a né­zőtéren még egzotikum­nak hatott, odafönt ter­mészetes. Sőt, konzerva­tív. Hiszen a Hair-t világ­szerte meztelenséggel fű­szerezik. A Svéd Színház­ban semmi erotika, semmi ínycsiklandozás. A Hair cselekménye nem mond­ható vékonynak, mert egy­általán nincs. Van viszont remekül hangszerelt, vál­tozatos ritmusú, sokféle érzelem és hangulat kife­jezésére alkalmas zene, amely az énekbetétek és táncok tartóváza­­ságát. Helsinkiben ez sem sikerülhetett. Hiszen az előadás nem szemérmet­len, s arra sem ad okot, hogy finn rendőrök meg­sértődjenek. Milyen a Hair, milyen egy hippi musical? — kérdik itthon az isme­rősök. Nem könnyű a vá­lasz, de meg lehet próbálni Több benne a jószándék, mint az anarchia. Hősei utálják a mai Amerikát, a vietnami agressziót, a faji megkülönböztetést és a hid­rogénbomba fenyegetését. Lázadnak a háború és az elnyomás ellen. Érzéseik kuszák, indulataik csapon­ganak, gondolkozni nem szeretnek és nem is tud­nak. A rossz elleni keser­ves haragjuk mégis rokon­szenves. A zene pedig nagy­szerű. Nem ártana megis­merni. Dersi Tamás (Következik: Ida Aalberg nyomában) Taps a reflektor­­költeménynek A szöveg egyebek között arról tudósít, hogy az élet csúf, magányos, szomorú, elhagyatott. Sokan vannak ezen a színpadon egyedül és sok szó esik a keserű­ségről. A zene azonban nem ezt sugallja, hanem éppen az ellenkezőjét. Va­lami nincs rendben a hippiprodukció logikájával, így van ez a Hair poli­tikai indulataival is. Szí­vesebben nevezném gondo­latoknak, ha legalább a következtessék minimuma felismerhető volna. Csak­hogy ezek a hippik egy­szerre átkozzák ki az ame­rikaiakat és a franciákat, az angolokat és a kínaia­kat, az államot és a szülő­ket, az egyházakat és az is­kolákat. A kárpótlás, a ká­bítószerek és szeretkezések mámora — kevés. Pedig a Hair hősei ezzel vigasztal­ják önmagukat és társai­kat. Az eredmény kétes. Az előadás vége felé ugyan­annyit, ha nem többet, pa­naszkodnak. S újra meg új­ra politizálnak. De ho­gyan? Az eredeti darab­ban még Johnson elnök ellen hadakoztak. Az új céltábla Nixon. Vele együtt tapossák sárba a csillag­­sávos lobogót. A játék rögtönző szelleme tovább­lép. A Svéd Színház szí­nészei az egyik jelenetben Kekkonen elnök ellen is tüntetnek. Azután pedig a háború ellen protestálnak és követelik a békét. Azt a békét, amelyért az öt perccel korábban gúnyolt államférfi nem keveset tett és tesz. A közönség a hibás aktualizálásra fa­gyosan reagál, a háború víziójának reflektorkölte­­ményét viszont megtapsol­ja. Nem ártana megismerni Valószínű, hogy a hely szelleme sem segíti itt a Haír-t. Van például egy je­lenete, amelyben rendőrök masíroznak a rivaldához. Igazoltatnak, szapulják a szeméremsértő látványos­ MA ESTE Azucena Ruza Baldani a New York-i Metropolitan Opera jugoszláv énekesnője, több alkalommal vendégszere­pelt már Budapesten. A művésznő — akit korábban Ruza Rospis néven ismer­tek az operakedvelők — ezúttal két alkalommal lép a magyar közönség elé. Ma este az Erkel Színházban a Trubadúr Azucena szerepét énekli. Negyedikén az Ope­raházban a Carmen cím­szereplője lesz. Juliette Greco műsorának bemutatása az Erkel Színház­ban 1970. január 9-én (pén­teken) este */j® órakor, és 1970. január 10-én (szombaton) éjjel 11 órakor lesz. A decem­ber 16-ra váltott jegyek a ja­nuár 9-i előadásra, a 17-re vál­tott jegyek a január 10-i elő­adásra érvényesek. (x) A Fővárosi Operettszínház ja ■­nuár havi bérletnaptára: I. S- án Komb. 5. bérlet, 4. ea. 4-én: du.: G. bérlet, 2. ea. 1-én: K. bérlet, 2. ea. 9-én: Komb. 4. bérlet, 4. ea. 10-én: du.: B. bér­let, 2. ea. 12-én: Komb. 4. bér­let, 2. ea. 17-én: R. bérlet, 2. ea. 29-én: Komb. 3. bérlet, 3. ea. (x) Az Állami Bábszínház hét­köznapi előadásai az iskolai téli szünet alatt: január 7-én de. 10: Az Elvarázsolt egér­kisasszony, január 8-án de. 10: A gyáva kistigris, január 10-én du. 5: János vitéz, január 14-én de. 10: Jancsi és Juliska, ja­nuár 15-én de. 10: Jancsi és Ju­liska. (x) A Magyar Cirkusz és Varieté Stúdiója felvételt hirdet a Fővárosi Nagycirkusz akro­batikus tánccsoportjába. Fel­tételek : akrobatikus, táncos, művészi torna, vagy pantomim előképzettség. Korhatár 16—20 év. Jelentkezési határidő: 1970. január 31. V. ker., Arany János u. 34. Artistaképző Isko­la. Telefon: 310-046. (x) Szilveszter a televízióban és a rádióban Vitray-show A Televízió végre nem tett szemrehányásokat a nézőknek, amiért az a szo­kása, hogy éjfélig a képer­nyő előtt ül és figyel. Sok­szor kikaptunk már ezért a vakmerőségünkért, kiokta­tásban is részesültünk, hol mindenhol — és hogyan — lehet jól eltölteni az év utolsó estéjét. Idén végre kioktatás helyett jó műsort kaptunk. Angyalt és Kloss kapitányt, Sammy Davist és Gilbert Bécaud-t, to­vábbá egy igazán szórakoz­tató szilveszteri progra­mot. A szilveszterest betétszá­mai nem voltak különbek, mint a sok havi átlag. Volt aranyos Kiss Manyi, jópo­fa Gobbi-Szabó néni, volt Németh Marika és Németh József, aki végre operettet énekelt, ami legtesthezál­lóbb műfaja. Volt egy gyengébb parodista — An­gyal János —, egy jobb — Rónaszéki András —, me­gint egy pompás Hofi— Koós duett és egy gyen­gébb álcigány duó. Láttunk nagyszerű színészeket — Darvas, Mensáros — gyen­gécske párjelenetben, és egy civil kislányt „a ma­májával’, Zih Katit, Bán­ki Zsuzsával, akik most élő adásban is pompás kettőst csináltak a gyerekszáj ki­apadhatatlan humorát hasz­nálva. Szóval voltak jobb, voltak gyengébb számok. Mégis elnézést kell kérni a szinte hadseregnyi látható és láthatatlan közreműkö­dőtől, hogy nem szólha­tunk róluk részletesebben. Ez a szilveszterest ugyanis nem a műsor miatt volt iga­zán jó. S még csak nem is az egyébként használható kugliötletért, vagy a sok helyszín miatt. Vitray Ta­más miatt volt állagon fe­lüli szórakozás. Mondhatnánk: ez a világ rendje, ám ez így nem igaz. Legfeljebb csak annyi: ez a tv rendje. Mert hogy a televízió ilyen műfaj. Ugyanez az, adás, akár vál­tozatlanul, élő közvetítés­­ben elképzelve, egy szín­házból vagy egy stúdióból, jó közepes szórakozás. (Egyéni ízlés és az elfo­gyasztott alkohol arányá­ban ez a minősítés 20 szá­zalékkal le- és felfelé kor­rigálható.) Ez azonban ri­portműsor volt. És nem attól, mert versenyeztek benne, szerencsére ezt a versenyt senki se vette na­gyon komolyan. (Ki is nyert: egyszer Miskolc, egy­szer Szeged?) Attól volt ri­port­műsor, mert volt egy olyan riportere, mint Vit­ray. Mi ennek a riportereske­­désnek a megfejthető, de aligha kopírozható titka? Mindig mindenről eszébe jut valami kedves vagy okos dolog — mondhat­nánk rá, de ez csak fél­igazság. Más riporterek is vannak a televíziónál, akik értik a szakmájukat, s ép­pen a szilveszteri műsor­ban is bizonyítottak, hogy készek a replikával, s ha van egy másodpercük, már tudnak mondani valamit. Mégis, mi teszi ma Vitrayt a legnépszerűbb tévéripor­terré a közönség körében? Ő az a riporter Magyaror­szágon, aki mindig, min­den helyzetben a nézővel azonosul. Nem a stúdióban ülő­ versenyző, esetleg a stadionban szurkoló közön­séggel, nem a mindig a képernyő előtt ülő nézőt képviseli. Bárkivel álljon szemben. Ezért engedi meg magának, hogy teljes kö­tetlenséggel élje egyénisé­gét a kamerák előtt. Jó példa erre a kugli-teke ügy. Érezte, hogy a telefo­nálónak igaza van, de ha most javít, a riport han­gulatát ronthatja el az ál­landó „tekézéssel”. (Leg­feljebb riporterkollégán­t kezelhetné némileg na­gyobb szívvel, már csak azért is, mert azok úgyis hálátlanabb szerepeket kapnak az ilyen típusú mű­sorokban.) Mintha mindig érezné, hogy a rászegező­­dő objektív lencséi mögött két-három vagy ötmillió arc hogyan reagál arra, ami a kamerák előtt törté­nik. Tudás, egyéniség és adottság dolga lehet ez, ámbár az sem lehetetlen, hogy ez a három dolog egy­mástól nem is elválasztha­tó. Hát ezért lehet megkoc­káztatni az állítást, hogy szilvesztereste láttunk a tévében egy kitűnő Vitray­­show-t. Pompás hangulatot teremtett, s közben­­ Horváth Ádám láthatatlan karmesteri pálcáját követ­ve — énekeltek, táncoltak, szórakoztattak bennünket igazán kitűnő művészek. Amikor a betétszámok kö­vetkeztek, akkor lehetett enni, inni, beszélgetni, de amikor Vitray jött , oda kellett figyelni. Több évi komyadozás után ezért végre megint, jól szilvesz­terezhettünk a képernyő Berniál László NÉGYSZÁZ PERC, MEG A KABARÉ A rádió nem várta meg az estét , délután két óra­kor kezdte búcsúztatni az 1969-es évet. Muzsikás, ér­dekes, hangulatos négyszáz perccel ment a főműsor elébe, s realizálta a köz­ismert tévéplakát, szöve­gét: otthonunkba hozta a nagyvilágot. A nemzetközi zen­és riportműsor nem­csak színeket, hanem köl­tői felhangot is kapott az éter négy világtájról érkező hullámaitól. Egy hét órán át pergő élő adás termé­szetesen sosem tarthat számot a hallgatók kon­centrált figyelmére. Külö­nösen nem szilveszter dél­utánján. Czigány György, Sebestyén János és Török Mária tiszteletre méltó szakmai gondosságára, fel­készültségére, s nem kis rutinjára vall, hogy négy­százperces blokkműsoruk mégis több volt hangku­­lisszánál. Bárki, bármi­kor hallgatott bele egy ri­portba, interjúba, vagy ze­nei részletbe­n jól szóra­kozhatott, s egyben érté­kes információkhoz jutott. A monstre adás elegan­ciájában a hadseregnyi közreműködőn kívül igen nagy része volt a riporter­­gárdának : Petress István, Rapcsányi László, Regős Sándor és Szilágyi János hangulatteremtő, kitűnő rögtönzéseinek. Aztán jött a kabaré. Nem „a” kabaré, nem egy ország felfokozott vá­rakozásának kiteljesedése —, hanem a havonta jelent­kező Rádió Kabarészínház szilveszteri műsora. Egy friss, eleven és sikeres so­rozat alkalmi kiadása. (Gyorsan tegyük hozzá: jó kiadása.) Éppen ennek az elmúlt évben rendszere­sen szájaskodó, szemfü­les és ízig-vérig pesti ihle­tésű színháznak köszön­hető, hogy akár valami oltóanyag, sikeresen ki­irtotta a köztudatból a szil­veszteri kabarét össznépi üggyé avató hisztériát. Ha Jenő meg Lujza az eszten­dő hétköznapjain, azon melegében naiv tisztelet­lenséggel kibeszéli a köz­élet maflaságait és ferde­­ségeit —, akkor a várakozás kajánságát sem érdemes felhalmozni szilveszterre. Arról nem is szólva, hogy év közben elfogynak a té­mák, mire elérkezünk a pezsgős pohárhoz, már túl­haladott állásponttá vá­lik az esztendő legtöbb kulturális, belpolitikai, nemzetközi vagy sportbot­ránya. Így aztán legfel­jebb az történik, hogy a nagyközönség totózik: tévé vagy rádió mellett lesz-e mulatságosabb az este? Aki történetesen a televíziót vá­lasztja, s esetleg csalódás éri, az sem marad ki sem­mi jóból. Kárpótolhatta magát az ismétléssel. A B.u.é.k., 19701-ből Kom­­lós Jánost, a Peterdi—Sze­pesi kettőst és Hofi Gézát hallgatjuk meg , majd újra a legszívesebben. Műsoruk borsos szellemességén re­mekül szórakoztunk. Tet­szett Radványi Ervin Bugy­libicskája — Mezei Mária ellenállhatatlan volt! —, és Szilágyi György Reklám­vizsga-bohózata. Tulajdon­képpen egy-két laposabb vagy hosszadalmasabb tré­fától eltekintve az egész szilveszteri adást nagy örömmel hallgatjuk majd még egyszer. Komlóst és a Kiestünk a sombreróból cí­mű Peterdi-jelenetet vi­szont akár háromszor is újra végignevetnénk. Mar­ton Frigyes rendezőé az érdem, hogy a Rádió Kaba­­részínház 1969. évi utolsó előadása méltó volt az elő­ző többihez és a rádió szil­veszteri hagyományaihoz. Nóti Ilona ***" 111 ***' " — ———— ■ ■ ■ ■ r ■ - - i i i ■ ur ■ r - Mindenből 10^-os árengedményt adunk JANUÁR 2-TÓl 10-16

Next