Esti Hírlap, 1970. január (15. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-15 / 12. szám

• A Mit tenne ön az én helyemben? összeállítói az első adás után még min­dent nyitva hagytak. Ebből a műsorból még minden le­het. Biztosíték erre a négy tanácsadó jó humorérzéke, szatirikus szemléletmódja. Abody Béla, Kállai István, Komlós János és Révész György — úgy tűnik — éle­tünk kisebb-nagyobb zűr­jeiről mondják el egyéni stílusukban és műfajukban véleményüket. Tegnap tu­lajdonképpen csak előleget kaptunk, s azt kívánjuk: a jó ötlet arányát ne váltsák fel aprópénzre. Az egyes adások témája a nézőktől és a szerencsétől is függ majd, igazi sikere mégis akkor lesz, ha a kabaré­­jellegű jelenetekben mind­végig hangot kap a társa­dalmi szatíra. Tegnap né­hány jó paródiát is lát­tunk a műsorban, ezek fel­sorolása helyett álljon itt — a tanácsadó dicséretén túl — Bárdi György elisme­rése, aki ámulatra méltó könnyedséggel változott át négy különböző figurává. 1z A kora­ esti riportfilm ar­ra a kérdésre keresett választ: érdemes-e szakmunkásnak lenni? Készítőit az indította a téma nyomába, hogy ma mint­egy 70—75 ezer képzett munkás dolgozik szakmáján kívül. A riport nem brilírozott, egysze­rűen jól csinálták meg. Érde­mes megjegyeznünk Kopeczky Lajos nevét, aki tájékozott volt a témában, de nem „jólérte­­sült”. Kérdései nem szakmai zsargonban, hanem a nagykö­zönség számára is teljesen vi­lágosan, érthetően hangzottak el, és lényegretörőek voltak. Ami viszont érthetetlen: miért csak olyan hosszú idő — majd három hét — múlva tűzi műso­rára a televízió a film második részét. Hiszen addigra elfelejt­jük a ténymegállapításait. (bársony) A két koldusdiák A színpadon várfalak, a szereplők kurucöltözékben forgatják a kardot. A Bar­tók Gyermekszínház új be­mutatójának utolsó simítá­sait végzi a rendező, Sik Ferenc. Ezúttal a tizenéve­seknek, az általános iskolák felső tagozatosainak akar­nak maradandó élményt szerezni Mikszáth: A két koldusdiák című zenés tör­ténelmi játékának színreho­­zatalával. A regényt Szé­kely Júlia írta színpadra, zenéjét korabeli dallamok­ból Ránky György állította össze. A főszerepeket Ko­vács István, Balázsov­its La­jos, Káló Flórián, Garics János, Újlaki László, Pago­nyi János és Szénási Ernő játssza. Premier: január 18-án, vasárnap délelőtt.­ □ A JÓZSEFVÁROSI Művelődési Klub a Vay Ádám Múzeum anyagából rendezett kiállítást. A gyűjtemény február 8-ig tekinthető meg. Változatos szellemi kosztot Dráma, komédia, operett, opera, musical Beszélgetés egy sok műfajú rendezővel Vámos Lászlóval nem könnyű alkalmas időpontot találni az interjúra. Dél­előtt: próba a Madáchban. Délután: főiskola. Este: Operett. Hogyan győzi ezt idővel, s hogyan lélekkel? — Idővel és energiával győzöm, csak lehessen egyeztetni. Lélekben? Re­mekül megfér egymással a Csárdáskirálynő és a HL Richard, a West Side Story és a Trubadúr. Ahogyan az ember nem tud csak egy­féle táplálékon élni, mert skorbutot kap tőle, ugyan­így a léleknek is szüksége van afféle vegyes és sok­oldalú táplálkozásra. Időtlen műfaj — Hisz az operettben? — Időtlen, időtálló mű­fajnak tartom, amelynek éppúgy vannak klassziku­sai, mint a prózának vagy az operának. A jó operett­zenéből olyan szuggesztív életöröm árad, amely min­den korban vigasztaló, fel­oldó, életre serkentő lehet. Ha felmegy a függöny, nincs olyan műfaj, amely­ben ne lenne, ne lehetne igazság. Mondok egy pél­dát. Adva van egy operett­­szerelmespár. Ha a szerel­met őszintén és igazul játsszák, a szereplők egy­másra figyelnek, lesik egy­más rezdülését. Ha azon­ban azt érzi a néző, hogy mindketten csak önmaguk­ba szerelmesek és önmagu­kat árulják , elvész az igazság. Akkor is elvész, ha a táncos komikus addig csikarja a nevetést, míg széttöri a darab ritmusát. Az igaz emberi kapcsola­tok megteremtése a szín­padon itt néha nehezebb, mint egy fajsúlyos darab rendezése, de még eljött a régi is A West Side Story már egé­szen új, fiatal közönség­réteget vonz, s ezek, látva milyen kitűnő művészek vannak itt, eljönnek más produkcióhoz is. — Mi tehát az operett jövője? — A kor ízlését a lehető­ségek keretén belül ki kell elégíteni. Nem lehet elma­radni a kor hangjától já­tékban, zenében, szceniká­ban. De nem lehet a "kö­zönségre rátukmálni az újat. Azért van sokféle színházunk, s egy-egy szín­házon belül is különböző ízlést kiszolgáló­­előadások, hogy választani lehessen. Azok a színházak-­, amelyek mindig ugyanazt a tésztát akarják etetni a nézőkkel, előbb-utóbb elvesztik közönségüket és a színészek is menekülnek onnan. Per­sze a színháznak legyenek saját céljai. Dehát mégis csak interpretáló művészet vagyunk, létünk a rendel­kezésre álló drámai nyers­anyagtól függ, attól, szüle­tik-e jó darab. Tetovált rózsa — Térjünk vissza a pró­zára. A Madách Színház­ban az ön rendezésében rövidesen új Tennessee Williams darabot mutatnak be, a Tetovált rózsát. — Ez a darab különbözik Williams többi drámájától. Azok zömmel lecsúszott osztályok degenerálódott tagjairól szólnak, ezért — noha a szerző alapvetően humánus —, mégis a hősök lelkében, múltjában sok a morbid vagy amorális vo­nás. A Tetovált rózsa az egyetlen — bár megőrzi az író szokott forró, erotikus légkörét —, amelynek tör­ténete és szereplői egészsé­gesek, konfliktusaik általá­nosan emberiek. — És mire készül opera­rendezői minőségében? — Ránky György befe­jezte az Ember tragédiája operaváltozatát. Engem ért az a megtiszteltetés, hogy megrendezhessem. A be­mutató 1970 végén lesz. — Térjünk vissza a Ma­­dáchba, milyen nagyobb feladat várja még? — Az Ármány és szere­lem. Várkonyi Zoltán az Esti Hírlapban a minap el­mondta, hogy küzd saját árnyékával a XV. Henrik megrendezésekor. Én még nagyobb árnyékkal küzdök: Gellért Endre felejthetet­len rendezésével, amely az utóbbi 25 év egyik legjobb előadása volt, s melyben zseniális színészek egész serege vonult fel művészi ereje teljében. — És most? — Az első gondolat ilyenkor az lehetne, nem szabad eljátszani. Ám, így sohasem lehetne klasszikus műveket felújítani, s az új generációk sem juthatná­nak ehhez az elmulasztha­­tatlan élményhez. Végleges szereposztásunk még nincs, de az már biztos, hogy a szereplők közelebb lesznek a Schiller-megírta figurák valóságos életkorához, ma­gyarán : fiatal szereposztás lesz. Fencsik Flóra A West Side diadala — És a musical? A West Side Story és a többi mo­dern mű előadása előtt, minden alkalommal látjuk a pénztáron a táblát. — Igen, az Operettszín­ház valóban nagyon jól megy, s közben érdekes fejlődési folyamat zajlik. A My fair Ladynél kezdett jönni a régi mellett az új közönség. A Hello Dollynál már több volt az új néző. Dalok Leninről Lenin születésének 100. és Magyarország felszaba­dulásának 25. évfordulóját köszönti a Zeneműkiadó Vállalat. A Lenin-centená­­riumra már megjelent Da­lok Leninről gyűjtemény­ben Holminov, Novikov, Szabó Ferenc kórusmű, András Béla- és Révész László-feldolgozás szere­pel. Maróti Gyula szerkesz­tette Huszonöt év kórusda­lai áttekintést adnak a mű­faj 1945—1970 közötti hazai történetéről. Ugyancsak megjelentek a Magyaror­szág felszabadulásának 25. évfordulójára hirdetett kó­rusmű pályázatán díjat nyert munkák is. □ CHANSONRÓL CHAN­SONRA címmel új sorozat indul holnap este a televí­zióban. Vendéglátó és mű­sorvezető Zsolnay Hédi. Az első részben fellép Kiss Manyi, Rátonyi Róbert, Késmárky Marika, Várhe­gyi Teréz és Somhegyi György. Rendező: Marton László. NYUGTALANÍTÓ KÉRDÉSEK KAPUNYITÁSKOR ÚJRA SZÓL A CSENGŐ Aki ma reggel villamosra vagy autóbuszra szállt, an­nak nem kerülhette el a fi­gyelmét: ismét utaznak a kis- és nagydiákok. Meg­kezdődött a tanév második félideje a jegyekért, az év végi eredményért, a tovább­tanulásért. Ezekben a na­pokban hivatalos tájékozta­tást is kaptunk a tovább­tanulás problémáiról. Pon­tosabban a fizikai dolgozók gyermekeinek egyre csök­kenő számáról a főiskolá­kon, egyetemeken. S aki egy kicsit is felelősségteljesen gondolkozik erről, belátja: nemcsak igazságtalan az, ha a társadalom számban is legjelentősebb rétegei, arányuknál kisebb mérték­ben kerülnek be az egye­temek falai közé. Egész­ségtelen is, ha megmere­vednek a határok a külön­böző társadalmi rétegek kö­zött. Mind ez ideig a tüneti kezelés módszereivel pró­bálkoztak azok a lelkes pe­dagógusok, közéleti embe­rek, akik évek óta fáradoz­nak, hogy javítsanak a helyzeten. Mint minden tü­neti kezelés, szükséges, de nem feltétlenül hozza ma­gával a gyógyulást. Azok a gyerekek, akik odahaza hát­rányos helyzetben vannak, tehát a szülők nem iskolá­zottak, nincs otthon könyv­tár, nem intellektuális a légkör, azok az iskolától kaphatják meg azt a pluszt, ami versenyképessé teszi őket. Tehát külön is foglal­koznak velük a tanárok. Ez változatlanul szükséges, de valószínűleg csak tüneti kezelés. Meg lehet talán oldani rövid távon azt a gondot, hogy a családok között ne legyenek lényeges különb­ségek? Nem valószínű, hogy ezt a helyzetet a kö­zeljövőben meg lehetne változtatni. Bár ez az alap­tétel sem olyan egyszerű a valóságban. A nem fizikai munkából élő családok egy részében sem tanulásra serkentő a légkör. Másrészt sok fizikai dolgozó család­jában van annyi könyv, be­szélnek annyi kultúráról, általában gondolkodnak olyan fogalmi szinten, mint sok ,,egyéb” családban. Na­gyon leegyszerűsíti az a kérdést, aki ilyen merev határokat von a társada­lom szellemi térképén. Mégis, akkor miért megy egyre kevesebb gyerek a középiskolába — mert oda is kevesebben jelentkeznek, így tehát már a felvételre való jelentkezésnél csök­ken a szám — és az egye­temekre a munkáscsalá­dokból? Éppen ezt kellene elsősorban megvizsgálni. Ez talán a tüneti kezelés­nél is fontosabb lenne. Valószínű válaszok, ha úgy tetszik: szociológiai mun­kahipotézisek­­ vannak, de ezek csak feltételezések. Például: nem tartják e csa­ládokban nagyon vonzónak az értelmiségi pályákat. A középiskola befejezése után legalább tíz év kell egy fő­iskolát végzett fiatalnak, amíg annyit keres, mint az az iskolatársa, aki két évig szakmát tanult, és még két esztendőt eltöltött valahal. A szülők számára manap­ság is többnyire a gyerek­től való végleges elszaka­dást — nemcsak helyi, ha­nem társadalmi elszakadást — jelent, ha a gyerek egye­temre megy. A hipotézise­ket lehet folytatni, vagy variálni, s az sincs kizár­va, hogy a vizsgálódások ezt nem is igazolnák, de mindenképpen vizsgálódni kell, mert sok jel szerint a munkáscsaládok éppen leg­tehetségesebb gyermekei­ket beszélik le — ha erre egyáltalán szükség van — a továbbtanulásról. S most nézzük a másik súlyos gondot. Az iskolare­form idején nagy viták dúltak: legyen-e reál- és külön humántagozatú gim­názium? Győzött az az elv, hogy tizennégy esztendős korban ne állítsák meg a gyereket és a szülőket ilyen választási probléma elé. Megszületett az egysé­ges gimnázium. Most aztán tizennégyéves korban „csak” arról kell dönteni: iparitanuló-intézetbe, szak­­középiskolába vagy gimná­ziumba menjen a gyerek. De a gimnáziumokban any­­nyi a szakos osztály, annyi a különböző tanterv, hogy csak győzzön válogatni gyerek és a szülő. S pró­báljon bekerülni a gyen­gébb általános iskolából jött, a hazulról gyengébben eleresztett gyerek a szakos osztályba. Nehezen fog menni. Meg kell csak néz­ni az ilyen osztályok szár­mazás szerinti összetételét. Kidobták a kétféle gimná-­ zium tervét az ajtón . S tízféle jött be az ablakon. S ez már úgy szelektál az egyetemre, hogy nincs az a két, egymástól eltérő hely­zetben levő család, amelyik jobban szelektálna. Ezt is meg kellene vizs­gálni, most, míg nem túl késő — ha nemcsak tüne­teket akarunk kezelni, ha­nem az egyetemi felvétel mai, helyes elveit fenn­tartva, valóban biztosítani akarjuk a szükséges és egészséges arányokat az egyetemeken és a főiskolá­kon. Bernáth László Elérhetetlen föld KILENC KÖLTŐ GYŰJTEMÉNYES KÖTETE Az Írószövetség KISZ- szervezetének kiadásában jelent meg az Elérhetetlen föld: kilenc fiatal költő gyűjteményes kötete. Az antológiában helyet kapott ifjú lírikusok: Győri László, Mezty Katalin, Molnár Imre, Kiss Bene­dek, Oláh János, Konc Jó­zsef, Kovács István, Rózsa Endre és Utassy József. Nevüket napi- és hetila­pokból, folyóiratokból is­merik a verskedvelők. Győri Lászlónak és Utassy Józsefnek önálló kötete is megjelent, már, a többiek is verseskönyv kiadására készülnek. A sikerült an­tológiáról a szerkesztő, An­gyal János tájékoztat. — A kötet szerzői vala­mennyien egyetemisták. A Tiszta szívvel című egyete­mi folyóirat műhelye körül alakult ki az antológia ter­ve. A versek időközben ki­cserélődtek, a szerzők szán­déka azonban változatlan A kilenc költő közös köny­ve nem versgyűjtemény, hanem valóban antológia A verseket belső, szemlé­letbeli rokonság kapcsolja egymáshoz. Kiegészítik egymást, más-más szem­pontból világítva meg egy induló korosztály azonos alapélményeit De ez a szemléletbeli , törekvés­beli rokonság, nem unifor­mis. Mind a kilenc költő saját lehetőségeit kutatja Érintkezési pontjaik azon­ban felerősítik hangjukat. S ezért jogosan remélik, hogy egymás szándékát erősítve lényegest tudnak mondani az olvasónak ön­magukról, generációjukról és világukról. Az Elérhetetlen föld Ju­hász Ferenc, Kormos Ist­ván, Nagy László és Váci Mihály lektori ajánlásával. Nagy László szép előszavá­val jelent meg. □ TORNAI JÓZSEF da­rabot írt Opheliáról. Ham­let szerelme nem halt meg, hanem újra életre kel a mai korban. Fortinbras az éle­tére tör, de Horatio meg­menti. □ A CORVINA soroza­tának, a Művészet Kis­könyvtárának új kötete­ként megjelent Szabadi Ju­ditnak Bálint Endréről szó­ló tanulmánya.

Next