Esti Hírlap, 1970. június (15. évfolyam, 126-151. szám)

1970-06-01 / 126. szám

Meghalt Fábry Zoltán Hetvenhárom éves korá­ban, hosszas betegség után, tegnap elhunyt Fábry Zol­tán író, publicista, kritikus. Fél évszázadot egy falu­ban, a szlovákiai Stószon élt. Ez a falusi magány mégsem volt sohasem igazi magány, mert két hazával, Európával, közvetve az egész világgal tartotta a kapcsolatot az a gondolat, az a gondolkodás, amely Fábry Zoltánt segítette, s amelynek irodalmi, publi­cisztikai kifejtésére egész életművét áldozta. Az igaz­ság kutatásának szenvedé­lye juttatta el már korán a marxizmus­ gondolatköré­hez, s a Kommunista Párt tagjainak sorába. Kapcso­latba került a párt Kassai Munkás című lapjával, majd a Korunkkal, s en­nek szlovákiai szerkesztője lett. Mint az Útnak, a Csehszlovák Kommunista Párt magyar nyelvű kul­túrpolitikai lapjának a szerkesztője, részt vett a Sarlós-mozgalom harcaiban. Kommunista meggyőződé­se alapján védelmezte a csehszlovákiai magyar ki­sebbség jogait. A háború alatt az antifasiszta mozga­lom élharcosa volt, bátor munkásságáért 1341-ben az illavai várbörtönbe zárták. A felszabadulás után a csehszlovákiai magyarság legnagyobb tekintélye, a haladó irodalom vezető egyénisége lett. A közelmúltban egy fia­tal bölcsészhallgató járt stászi otthonában, s ké­szített fényképeket Fábry Zoltánról. Aki az Eötvös Kollégium kis kiállításán megtekinthette a képet, az már érezhette a súlyosan beteg Fábry Zoltán megtört tekintetén a fáradtság je­leit. De szavai, amivel fia­tal magyarországi látogató­ját útjára engedte, azt bi­zonyították, hogy egy má­sodpercre sem szakadt el az élő, változó valóságtól, is­merte a fiatalok gondjait is. Üzent nekik. Most eltá­vozott tőlünk, de már to­vább él az ifjú nemzedék szívében. □ AZ ELEKTROMOS MŰVEK ifjúsági stúdiója június 5-én délután az Elektromos Művek székhá­zában (Váci út 74.) nyil­vános műsort ad az árvíz­­károsultak javára. Fellép: Koncz Zsuzsa, az Ech­o­­együttes, Késmárki Mari­ka, Bálint András, Schu­bert Éva, Kovács István, Kovács Gyula, Gaál Gab­riella, Béres Ferenc és Te­keres Sándor. ÜNNEPI KÖNYVHÉT, 1970. Két asszony - két novelláskötet Csupán a könyvheti vé­letlen sodorta egymás mellé az alábbi két könyv recen­zióját. Hogy mindkettő író­nő műve, az csakugyan vé­letlen — más közös voná­sa nincs is a két kötetnek. SZAVANNA TŰZ „Ez nem mese, ez szín­igaz" — szól rá az öreg tanzániai Vadbőrcserző Gáspár a szavait hitetlen­­kedve hallgató, kérdezős­ködő vendégre, Vadbőrcser­ző Gáspárnak voltaképp Ukuru. Ntu Mguue a neve, s amíg nem lett a tanzániai állami nagyvadbőr-kikészí­­tő büszke öreg dolgozója, nyíllal vadászott, majd fe­hér vendégek szafarijain volt fegyverhordozó. Szín­igaz történeteit sok más novellával együtt Ignácz Rózsa most megjelent Sza­­vannatűz című kötetében olvastuk. Egy kelet-afrikai utazás emlékeinek-élmé­­nyeinek irodalmi leszűrődé­­sét gyűjtötte össze. Riport­­szerűen már beszámolt uta­zásáról Zebradobhíradó cí­mű útikönyvében. Az érde­kes utazáshoz egy baráti meghívás segítette hozzá: eljutott Kenyába, Tanzá­niába, és Uganda határára, megvalósítva gyermekkori vágyát, eljutott a képzeletét mindig vonzó elefántok, orrszarvúak közelébe. S a természetrajzinál nem ki­sebb néprajzi érdeklődésé­vel a neonfényes afrikai vi­lágvárosokon túl, a távoli bozótfalvak kunyhóiba is. Olyan pillanatban sikerült ábrázolnia e népek életét, amikor nagy részük még őrzi őseik babonás hitét és életformáját, másik részük már megpróbál másképpen élni, jóba. Ott azonban új vilá­got talál. Régi iskolájában ő volt a kisebbség a fehér lányok között, most fordult a helyzet: a fehér telepesek elköltöztek, s az osztályba csupán egyetlen fehér leányka jár, most őt csúfol­ják afrikai osztálytársnői, úgy, mint egykor Ignát az angol lányok. Igna egyedül védi meg társnőjét a fekete többség támadásától — ön­­tudatlanul is minden faji gyűlölség ellen, minden gyönge és védtelen védel­mében. POKRÓC AZ ABLAKON A pokróc az ablakon azt jelzi: nem lehet hazajön­ni. A fiatal lány mamája „vendéget fogad”. A kis­lány ezért csavarog, ezért voltak vele bonyodalmak az üzemben. Egy munka­társa — lelkes fiatalember — felesége unszolására ne­kilát, hogy végére járjon a kislány „problémájának”. A feleség lakást is szerez a lánynak — de segítő buz­galma hirtelen alábbhagy. Mert kiderül, hogy a lány, akit kis vakarcsnak kép­zelt el — csinos! Egyetlen Palotai Boris­­novella — a címadó írás — vázlatát írtuk le. A té­ma — mint mindig — ele­ven és mai, a csattanó — mint mindig — az emberi lelkek ismeretéről tanúsko­dik, a megírás módja — mint mindig — friss, lük­tető, kihagyásoktól feszült. Huszonkét novellát tö­mörít a most megjelent kö­tet, szinte mindre állnak ugyanezek az erények: életismeret, közvetlenség, jóízű „sztorizás”, szapora mesélőkedvvel, a hősök bő­réből kibeszélve. Remekül olvastatják magukat ezek az írások, csak néhol csap­ja meg belőlük az embert az írói rutin, a túl könnyed íráskészség okozta felszí­nesség. Visszatérő témái az össze nem illő emberek kínja, menekülése egymás­tól, vagy egymáshoz; a magányba taszított ember számkivetettség­e, a hősök kereső vergődése önmaguk megtalálásáért. Inkább tárcanovellák ezek a kis írások — nem a lét túlnyo­másos tengermélyéből, csu­pán tarajod hullámaiból, ahonnan egy bűvész ügyes­ségével rántja elő egyik zsákmányt a másik után. Megjelent 25 ezer pél­dányban, s aligha volt túl optimista a példányszám megállapítója. Az olvasók ezrei bizonyára örömmel fogadják majd ezeket a friss szemmel meglátott, friss szívvel megírt törté­neteket. (fencsik) IGUA KÜZDELME Az élményt képzelettel ötvöző remek történetek hallatlan szeretettel szólnak az afrikai fiatalokról — el­sősorban fiataloknak — a könyvet a Móra adta ki —, de nemcsak nekik. Felnőtt fővel is kitűnő olvasmány mindazoknak, akiket von­zanak a távoli tájak és emberek. S vonz az a szem­lélet, amelytől idegen min­den bőrszín szerinti meg­különböztetés. Erről szól egyébként a könyv egyik legszebb novellája, az Igua. Szépnevű hősnője egy árva kislány, akit örökbe fogad a híres párizsi félvér éne­kesnő, s aki a puha jólétből vissza­vágyik afrikai haza. VEGYEN RÉSZT a Budapest Tourist külföldi útjain! CSEHSZLOVÁKIA: Autóbusszal a Kis-Kárpátokba, július 18—19., augusztus 1—2 és 22—23.­­ Részvételi díj: 500 Ft Utazás Közép-Szlovákiába, augusztus 21—Ж Részvételi díj: 800 Ft Körutazás autóbusszal Kelet-Szlovákia legszebb részein, július 15—19., 22—26., július 29.—augusztus 2. Részvételi díj: 900 Ft Hétvége szárnyashajóval Bratislavában, július 10—12., 24— 26.. augusztus 7—9., 28—30. Részvételi díj: 660 Ft Üdülés a Szlovák Paradicsomban (Slovensky Raj), augusz­tus 5—12. és 12—19.­­ Részvételi díj: 1900 Ft BULGÁRIA: Egyhetes nyaralás Várnában, július 13—20 és 19—26. Részvételi díj: 2050 Ft Kéthetes nyaralás Várnában, augusztus 1—13. és 13—25. Részvételi díj: 3150 Ft Jelentkezés a Budapesti Idegenforgalmi Igazgatóság utazási irodáiban: V., Roosevelt tér 5. - VI., Bajcsy-Zsilinszky út 55. - VIII., Baross tér 3. A 2000 Ft-on felüli utazások OTP-hitelakció keretében is igénybe vehetők Zenei jegyzetek Tavaszi kompozíció A zeneélet jubileumi ese­ményei között nem kapott illő méltatást az a koncert­sorozat, melyet a Filhar­mónia rendezett a felsza­badulási évfordulóra. Kár lenne szó nélkül hagyni csak azért, mert beleolvadt a különben is rendkívüli — ha tetszik: ünnepi — szín­vonalú tavaszi zeneprog­ramba. A magyar és szov­­jet bemutatók, a moszkvai szimfonikus zenekar ven­dégszereplése, legjobb kar­mestereink, szólistáink, ka­marazenészeink, s termé­szetesen zenekaraink és kó­rusaink szinte naponkénti megszólalása bizonyára a legünnepibb, legemelkedet­­tebb pillanatok közé tar­toztak. És imponáló, aho­gyan ez az indítás széles hullámokban tovább terjed, őrizve és sugározva az ün­nep fényét a „köznapi” él­ményekre! Tavaszi koncertévadunk olyan ettől, mint egyetlen jól megformált, összefüggő kompozíció. PARLY A dán tenorista nem készült énekesnek. Diák­korában a koppenhágai kocsmákban köszörülte a hangját, állatorvos akart lenni, aztán Párizsban és Amerikában utazási irodát nyitott. Amikor elég pénze volt, elhatározta: énekelni tanul. Hamarosan bemutat­kozott a Broadway-n si­kertelenül. Az idegenfor­galmi szakma viszont bu­sásan beütött. Meg tudta fizetni Charles Paddock énekóráit, aki ragyogó hős­­tenort csinált a közepes ba­ritonból. Főleg Wagner-sze­­repeket szólaltat meg. A Scalában, Londonban, Ausztriában, Amerikában és­­ Bayreuthban! Nálunk beugrott Tannhäusernek, le­bilincselő Trisztánt énekelt, majd mesterségbeli bizton­ságát és művészi hitét mu­tatta meg, amikor felvonás­ról felvonásra növekvő re­­kedtségével megküzdött, mint Lohengrin, örülnénk, ha gyakori vendégünk len­ne! DORÁTI Az évfordulókhoz alkal­mazkodva Bartókot és Beethovent dirigált. A hú­ros hangszerekre, ütőkre és cselesztára írt zenét olyan plasztikusan formálta meg a Rádiózenekarral, hogy úgy éreztük, le lehetne írni hallgatás közben. Az elő­adó-művészet felső foka ez! Az interpretálás művészé­nek erre kell törekednie. Hiába esik extázisba, vagy révületbe, aki adós a mű feltárásával. Viszont az él­mény legfelső fokára jut­hat és vezethet, ahol így tudja újrateremteni a re­mekműveket. És akkor az sem okoz helyrehozhatat­lan zavart, ha emberi ter­mészetünk kiszámíthatat­lansága miatt a memória kihagy, a koncentrálás pil­lanatnyit meginog, vagy egyszerűen hiányzik a könnyed, folyamatos zené­lés diszpozíciója. Úgy lát­szik, néha kell valami, ami ráébreszt a művészi alko­tás és reprodukálás embe­ri voltára, hogy viszonyíta­ni, tehát értékelni tudjunk. Látnunk, éreznünk kell né­ha, hogy a művészi erő is emberi erő a gyarlóság ha­tárán belül, hogy még a zseniálisnak ható produk­ció sem készen kapott le­hetőségek felmutatása. A Bartók-mű alatt volt né­hány tétova pillanata Dorá­­ti Antalnak, ami után mintha bizalmasabb vi­szonyban szólt volna hoz­zánk a muzsikálása és le­­bilincselőbbé vált volna az Eroica szimfónia. Talán ezek a „gyarló’’ esetleges­ségek jelentik a legfőbb különbséget a szinte ma­kulátlan, szinte tökéletes zenei felvételekkel szem­ben — furcsa paradoxon­ként — a „tökéletlen” élő muzsikálás javára. Erről azonban csak ko­moly, nagy művész képes meggyőzni. Mint Doráti, Fodor Lajos A Nők Könyvespolca könyvsátra idén is a Rákó­czi úton, az Otthon Áru­ház mellett várja vásárlóit az ünnepi könyvhéten. Mindennap ismert írók de­dikálják legújabb kötetü­ket. Passuth László, Thury Zsuzsa, Kolozsvári Grand­­pierre Emil, Komlós János, Szilvássy Lajos, Tabi Lász­ló, Palotai Boris, Várnai Zseni, Fehér Klára és Ne­mes László látogatja majd meg a Sátrat, hétköznapo­kon fél 4 órától, vasárnap fél 12-től. A sátornál min­den századik vásárló aján­dékot kap. * A Rákóczi úti Könyváru­házban holnap, kedden délután 4 órától Szabó Magda dedikálja új köny­vét, az Ókutat, 6-án, szom­baton délután 1 órától pe­dig Fehér Klára és Nemes László dedikálja az Útika­­landok sorozatban kiadott könyvüket, a Mecsetek, pa­sák, efendik című munká­jukat. BUDAPESTRE JÖN a genovai Tea Stabile Június 26-án és 27-én lép fel a Madách Színházban a genovai Teatro Stabile, azaz Állandó Színház. Huszonöt tagú társulata, Goldoni Egy karneválvégi éjszaka című komédiáját mutatja be. A genovai társulat 19 éve áll fenn. Államilag szub­vencionált társulat; három előadóterme van, egy 1080 férőhelyes, egy 610 néző be­fogadására alkalmas és egy, kísérleti jellegű előadások­ra épített 76 férőhelyes te­­rem. Ezenkívül színművé­szeti iskolája és múzeuma is van. A társulat állandó, legalábbis állandóságra tö­rekszik, ami Olaszország­ban elég ritka. Közönségét a legszélesebb rétegekből verbuválja és előadásokat rendez a gyerekek és az egészen fiatalok számára is. Legsikeresebb előadásaikat minden évben bemutatják Rómában, Milánóban és több más nagyvárosban. A társulat eddig 32 külföldi városban vendégszerepeit, jártak a tengerentúl is. Számos ismert színész tagja a társulatnak, közülük a magyar közönségnek a leg­többet Monica Vitti neve mondja. • Az ünnepi könyvhét könyveit ez alkalommal stílu­sos helyszínen, a Rákóczi úti Könyváruház polcai, asztalai között mutatta be Vértessy Sándor riporter. Faragó Vil­mos kritikus, az alkotók és előadóművészek segítségével, ízlésesen válogatva, s találóan jellemeztek egy-egy kötetet, szerzőt. Faragó Vilmosnak még arra is futotta e rendkí­vül rövidre szabott időből, hogy adott esetben egy-egy írót fejlődésében, változásá­ban, tehát az életmű egészé­ben mutasson be. Sajnáljuk viszont, hogy ezt a természe­tes helyszínt kissé természet­­ellenesen, teátrálisan, a beál­lításokra ügyelve használták fel, a laza kötetlenség, a vé­letlenszerűség jobban illett volna a választott formához. • Váci Mihályra emlé­kezett a televízió, A száz­húszat verő szív című mű­sorával. A verseket meg­szólaltató Keres Emil, Bo­dor Tibor mellett érdekes volt a filmnek az a doku­mentumanyaga, amit Váci Mihály egykori tanyasi is­kolája környezetében vet­tek fel, odaérkezésének kö­rülményeiről, emberi kap­csolatokat teremtő frisse­ségéről, bensőségességé­­ről. A félórás műsor ter­mészetesen nem vállalkoz­hatott teljességre, de amit nyújtott, a dokumentumok, a versek és Illyés Gyula visszaemlékezései valóban ünnepivé avatták az emlé­kezést. • A regénybeli sánta ördög szerepére vállalkozott az a ri­­portfilmstáb, amely Emberek vagyunk címmel Regöly köz­ségről adott képet. Mintegy a falu tornyából kukucskáltak be a házakba a film készítői, megemelve egy-egy tetőt: ho­gyan élnek, mi foglalkoztatja az embereket ezekben a há­zakban. A riport eleve kitű­zött célja az volt, hogy az „emberség”-et keressék, s­­ meg is találták. Nyilván ezért választották most ezt a falut, ahol minden jel szerint való­ban okosan, értelmesen és emberséggel szervezik a köz­ség életét. Különösen rokon­szenves volt, hogy egy falu­ban ilyen nagy gonddal fog­lalkoznak a pedagógusproblé­­mák megoldásával. Valahogy a film végén mégis gyanakod­ni kezdtünk, mert mintha a nagy igyekezetben, túlságosan is szépre sikerült volna ez a falu — lehet, hogy valóban az —, s fel kell tételezni, hogy ez a toronyból való bekukucská­­lás kissé külsődleges ötlet, amely önkényesen rakja egy­más mellé az epizódokat. Le­het, hogy torony nélkül a falu más képe bontakozna ki előt­tünk. — bel — Gyerekek! A távbeszélő me­semondó műsora (171—888) jú­nius 1-én, hétfőn: A vándor búzavirág. (Elmondja: Benkő Gyula.)

Next