Esti Hírlap, 1970. november (15. évfolyam, 257-280. szám)

1970-11-21 / 273. szám

• Sok mindenre vállalkozott tegnap a televízió. Jól indult például a Rólad van szó című sorozat: érdekes volt, izgalmas, s feltehetően sok fiatal nagy érdeklődéssel figyelte. Még a képernyő fekete-fehéren is nagyszerűen hatott A Nap és a Hold elrablása című, talán már ma is klasszikusnak szá­mító rajzfilmköltemény, és a maga nemében ugyancsak szel­lemes­re ingereljétek az ege­ret. Nagy fába vágta fejszéjét a Változó világ szerkesztője, amikor olyan óriási kérdés­­komplexumot igyekezett meg­közelíteni, mint a nemzeti sa­játosságok; a műsor becsületé­re váljék, nem sikertelenül. Sok részletében érdekesen, ösz­­szetetten. Legfeljebb csak a művészetek nemzeti karakteré­ről szóló eszmefuttatás volt so­ványabb, mint amit alig­­egy héttel korábban ugyanerről a témáról László Gyula a tele­vízióban mondott. Közepesen indult a művészeti vetélkedő, pedig a téma jó volt, az il­lusztrációk sem rosszak, a csa­patok is becsülettel birkóztak a feladatokkal. Mégis érdekte­lenebb volt jó néhány vetélke­dőnél.­­ A tegnap este főmű­sora vitathatatlanul Urbán Ernő riportfilmje, A Kán­tor család volt. S elsősor­ban nem azért, mert a fő­­műsoridőben, a Híradó után sugározták. Főműsorrá tet­te a tény, hogy megtalálták ezt a családot, hogy Urbán Ernő a legjobb riporteri — újságriportbeli — hagyomá­nyokat követve a szemünk előtt „lenyomozta” életüket. Minden új lépés, minden új interjú, minden új helyszín fontos adalék volt, amelyik kikerekítette egy magát hét­köznapinak tartó, a való­ságban alighanem mégis­csak példamutatóan rokon­szenves család küzdelmes, tíz esztendejét. Alig volt olyan részlet, amely ne ma­radna emlékezetes a nézők számára, akár a családfő levelének históriája, akár az asszony vallomása, miért akarta otthagyni a férjét, akár a gyerekek, s köztük elsősorban a hajnali három­kor kelő tehenészkislány, akire egyszerűen nem le­hetett meghatódottság nél­kül nézni. Valószínűleg ke­vés olyan szülő akadt a kép­ernyő előtt, aki — ha a kö­rülményekre nem is —, de a gyerekekre, mint szülő, ne irigykedett volna. Nem tudni, kinek gratuláljunk először: Urbán Ernőnek, az író-riporternek tapintatos, mégis lényegretörő, pontos kérdéseiért, s az egész anyag feltárásáért, Szűcs Lászlónak, a rendezőnek, Janovics Sándor operatőr­nek, akinek nem e képek jólfésültsége, hanem az őszinteség volt a célja. Tud­ta, érezte, az a fontos, hogy a legfontosabb pillanatokat spontánul megörökítse. Vé­gül is azonban a legőszin­tébb tisztelet hangján Kán­­toréknak kell gratulálnunk, nem annyira a filmért, mint az életükért. —bel— Küldött az iskolából Ifjúság, nevelés, pedagógusok Kovács Éva, a Kossuth Zsuzsa Gimnázium igazga­tónője éppen huszonöt esz­tendeje párttag. Történe­lemszakos tanár, s hatodik éve vezetője az iskolának. Arról kérdezzük, hogyan ítéli meg az ifjúság nevelé­sének helyzetét. Normák — Úgy vélem, nevelési fel­adataink egyik legsürgősebb­je most, egyértelműen és ha­tározottan, megszabni a kö­telező normákat, amelyek megtartását elvárjuk a fia­taloktól. Nem arról van szó, hogy nem értjük meg vagy hogy erőszakos esz­közökkel kellene befolyá­solni a más véleményen le­vőket —, de talán túl sze­mérmesek vagyunk saját normáink megfogalmazásá­ban, közzétételében. Úgy gondolom, nevelni — nem­csak az iskolában, mert ez egyáltalán nem iskolai probléma — ilyen normák nélkül nem lehet. — Ha nem mindig hatá­rozottak ezek a normák, ak­kor ennek oka abban is ke­resendő, hogy még min ala­kultak ki véglegesen? — Bizonyára ez is igaz, de az alapkérdésekben ki­alakultak és határozottak ezek a normák. Akár az íz­lésre gondolok, igen nagy az egyéni szóródás, de vé­gül is létezik egy közízlés, amely bizonyos határokat szab. Léteznek normáink az egymás közötti viselkedés­ben, s abban is, hogy mi­lyen hangnem az, amely még megengedhető, és amely már nem. Kétségte­lenül ezeket a normákat gyakran külsőségekkel azo­nosítják, de ez sem lehet akadálya, hogy legfonto­sabb igényeinket közöljük a fiatalokkal. Ha ezt meg­tettük, akkor sok másban építhetünk a fiatalokra, mi is segíthetünk nekik meg­mondani: mi az, amit a tár­sadalom mai helyzetében ne fogadjanak el, mit utasít­sanak el, mi ellen harcol­janak. Kevés az idő . Ami a világnézetet il­leti: nem frázis, hanem mindennapi tapasztalataink igazsága, hogy a mi világ­nézetünk alapelveit — az emberek egyenjogúsága, a kizsákmányolás lehetetlen­sége, a humanista célok — a fiatalok magukénak érzik, természetesnek tartják a­­szocializmus közegét. Még­is bizonyos: egyénenként sokkal többet kellene fog­lalkozni a fiatalok világné­zetének formálásával. Erre azonban manapság a hely, az idő, a tantervek és a tantermek túlzsúfoltsága, a pedagógusok túlterheltsége miatt a kelleténél jóval ke­vesebb idő jut. — Általában, azt hiszem, az iskola, és a pedagógus, még nem kapta meg azt a megbecsülést, azt a rangot — nemcsak az anyagiakról van szó, bár nem kis rész­ben azokról is —, amely a jövőt építő szocialista tár­sadalomban­­ megilletné őket. Most, a kongresszus előtt, elsősorban ezek a gon­dolatok foglalkoztatnak. ESTI PREMIER Moravia A világ olyan, amilyen... című kétrészes szín­művét Léner Péter rendezésében ma este mutatja be a Thália Színház. Képünkön: Esztergályos Cecília és Sza­bó Gyula. UNESCO- TER­V Ifjúsági világkonferencia Hazaérkezett Párizsból az UNESCO-közgyűlés nevelési szekciójának­ tanácskozásán részt vett magyar küldött­ség. Dr. Benczédy József, a Művelődésügyi Miniszté­rium főosztályvezetője, az UNESCO magyar nemzeti bizottsága nevelési albizott­ságának elnöke a párizsi ta­nácskozásnál elmondta: a ta­nácskozásról elmondta: a ta­tettek abban, hogy a jövőben az ifjúság kép­viselőit jobban be kell vonni a nemzetközi szer­vezet terveinek, javasla­tainak kidolgozásába, s a végrehajtás megszerve­zésébe. Ennek a gondolat­nak jegyében kapott helyet a távlati elgondolások kö­zött ifjúsági világkonferen­cia összehívása is. A köz­gyűlés elfogadta egy euró­pai egyetemi-főiskolai doku­mentációs- és tájékoztatási központ létrehozásának ter­vét. Az új intézménynek az lesz a feladata, hogy elősegítse a felsőoktatás­ban a korszerűsítést, va­lamint az egyetemek, a főiskolák közötti tapaszta­latcserét. 1972-ben Indiában és Latin- Amerikában kísérletek kez­dődnek távközlési mester­séges holdaknak az oktatás­ban való felhasználására. (MTI) 500-600 MILLIÓ FORINTOS palota­program KÖVETKEZIK A DUNAI SZÁRNY A budai Vár rekonstruk­ciója során teljesen elké­szült a második világhábo­rúban súlyos károkat szen­vedett műemlékkomplexum déli része. Az ezzel egyidő­­ben folyó régészeti feltárá­sok tovább gazdagították a Vár történelmi értékeit, amelynek idegenforgalmi és városképi jelentősége máris számottevő. Új otthont ta­lált itt a Budapesti Törté­neti Múzeum. A negyedik ötéves terv­ben újabb 500—600 milliót fordítanak az újjáépítésre. Ennek során rekonstruálják a dunai szárnyat. Ide költö­zik idővel a Nemzeti Galé­ria. A­­ továbbiakban sor kerül a Szent György tér felőli szárny, valamint a Palota téri rész újjáépítésé­re is. Az előbbiben a Leg­­újabbkori Történeti Ivmú­­zeum, az utóbbiban pedig a Nemzeti Könyvtár kap he­lyet. A budai Vár teljes fel­építése az ötödik ötéves tervben valósul meg — to­vábbi 300—400 milliós költ­séggel. (MTI) Kerekasztal a romantikáról A Magyar Irodalomtör­téneti Társaság és az Eöt­vös Loránd Tudomány­­egyetem Felvilágosodás- és reformkori tanszéke 1971 első felében kerekasztal­­megbeszélést rendez a ro­mantika kérdéseiről. Bérarányok — A kongresszus anyagá­ból milyen kérdések ra­gadtak meg leginkább? — Talán elsősorban a bér­arányok kérdése. Helyes­lem, hogy a keresetek dif­ferenciálódnak, ha a bérek mögött valódi munka áll. Egyszer azonban azt is tisz­­tázni kellene: a társadalom­nak melyik munka mennyit ér? Ennek kidolgozása len­ne az alapfeltétele a helyes bérarányok megteremtésé­nek. Bernáth László Oidipusz király a Madách Színházban Száz percen át pereg meg­állás nélkül a játék a Ma­dách Színház színpadán. S ez illik ehhez az egy kő­tömbből vésett, zárt és kris­tályos műhöz, amelyről bát­ran írhatjuk le ezt a ritka szót: tökéletes. Szophoklész­­nak, az istenek kedvencének sikerült úgy kifaragnia ezt a szobrot, hogy a lényegre figyelt és mégis minden részlet hibátlan, olyan ke­mény sziklából véste ki mű­vét, amely két és fél ezer éve állja az idők viharát — nem múzeumban, hanem Európa közös „közterein” —, s mindig tudott mondani az embereknek örök és idő­szerű érvényűt. Persze,­­az is a szobrok sorsa, hogy sokféle szögből lehet nézni őket, lényeges mondandójuk helyett a má­sodlagosra figyelni. De­­ még így is érdemes. Nemcsak azért használtuk a kínálkozó szoborhasonla­tot, mert a darab zsenális magyarra ültetője — kinek eleven színpadi nyelve oly könnyed gyalogléptekkel lé­peget a görög metrumok rá­csán —, Babits Mihály is ezt a szobrászi tökélyt em­legeti Szophoklész­ tanul­­mányában. Hanem azért is, mert Ádám Ottó színpadán többször is eszünkbe jut ez a szoborszerűség. Mintha a mozdulatok, maszkok is egy-egy görög szobrot má­solnának. Dekoratív, „szép” minden részlet. A mű egé­sze azonban e sok részlet­szépség ellenére is „rossz szögből” látszik. Vajon mi őrizte meg oly modernnek az Oidipusz ki­rályt? A családi rémdráma véres-misztikus története önmagában aligha. A Vég­zetről és a szabad akaratról szóló bölcselmek is közhely­­lyé hígultak a századok so­rán. A mélylélektan nagy kurzusa idején a főhősről elnevezett komplexus tévér­­telmezése vitte el a pszicho­­logizálás felé a darabot (pe­dig, ha valakinek nem volt ödipusz — bocsánat, Oidi­­pusz-komplexusa —, úgy igazán Oidipusz volt az). Korunk új műfajt dobott fel, a művészeten többnyire kívüleső krimi kurzusát. De azt hiszem, azok is nagyot tévednek, akik „istenek de­­tektívregényének” tekintik a darabot, ahol Oidipusz, mint afféle mondás szuper- Maigret nyomoz, míg ki nem derül, hogy ő a tettes. Gábor Miklós Oidipusza zseniális melléfogás. Akár­csak az előadás. Az alakí­tás és az előadás cizellált, gyönyörű megoldásai során egybemosódik részlet és lé­nyeg. Mozdulatok artiszti­­kuma bűvöl el, fényhatások gyönyörködtetik a szemet, Szinte Gábor és Mialkovsz­­ky Erzsébet komor szépségű színpadképe ad biztos kere­tet, Sáry László elektroni­kus zenéje fokozza a hatást — de mindebből nem kiabál ránk az, amiről létünk sze­rint szól a darab minden korok emberének. Hogy Oidipusz „bűnösen” is egy fejjel nagyobb kör­nyezeténél és éppen akkor nő föléjük, amikor megszű­nik másokban keresni-ül­­dözni a bűnöst, s elkezdi önmagát vizsgálni. Amikor karrierje csúcsáról önmaga taszítja le magát, felismer­ve, hogy „mocsárban” élt, szembeszáll a lelkiismeret­­nyugtatókkal, kik szerint „legjobb vaktában élni, él­jen, ki ahogy tud”. Bűnt lehet ártatlanul is elkövet­ni. De büntetlenül nem. S ha a világ megbocsát is ér­te, nekünk magunknak nem szabad. Nem sajnálnunk kell tehát Oidipuszt a darab végén, hanem tisztelni, mert itt lesz igazán hős. Emberi léptékű hősök Szophoklész hősei, emberi indulatokkal — ezt legin­kább Pécsi Sándor valósítja meg. Teiresiasként Husz­­ti Péter túlságosan lí­rai alkat Kreon kemény, érett, összetett szerepére. Psota Irén a rendezői kon­cepción belül hibátlan Iokaszté. Horváth Ferenc, Szénási Ernő és Dégi István szépen, visszafogottan dek­­lamálják el epizódszerepü­ket. Paudits Béla messze súlycsoportján felüli felada­tot kapott a Hírmondó fon­tos szerepében. A Kórust — a görög drámák modern elő­adásainak örök gondját — a lehetőségig jól oldotta meg az előadás: terepszí­­nűen a háttérbe olvadnak, ha kell, és önálló lírai egyé­niségekként lépnek elénk, amikor erre van szükség. Minden olajozottan gör­dül tehát, miközben egyik legbiztosabb stílusérzékű, kitűnő rendezőnk és egyik legokosabb, legmodernebb, legjobb színészünk óriási ügyszeretettel és tehetség­gel megostromolja a csúcso­kat, de vissza-visszacsúszik róla. Helyszűke miatt álljon itt csupán egy példa az elő­adás kis melléfogásaiból. Oidipusz először hallva bű­néről, döbbenten visszakér­dezi a jóst, mondja el még egyszer. Ehhez Gábornak a következő gesztusa van: ke­zét tölcsérként füléhez tart­va, odahajlik partneréhez. Holott nálunknál nyilván százszor jobban, tudja, hogy Oidipusz nem nagyot hall, hanem — ahogy mondani szokás —, nem hisz a fülé­nek. Mi meg — ahogy mon­dani szokás —, nem hi­szünk a szemünknek e „gyengébbek kedvéért” pro­dukált pantomim láttán. És mindezek ellenére azt javasoljuk a színházszerető olvasónak: nézze meg a Ma­dách Oidipuszát. Élmény­ben lesz része. S ami a föl­rótt hibákat illeti: nem a kritikus tette túl magasra a mércét. Hanem Szophoklész. Fen­csik Flóra GYÜMÖLCSÖSÉBE, KERTJÉBE, TELKÉRE, gyümölcsoltványok bogyósgyümölcs-bokrok szőlőoltványok díszfák rózsatövek díszcserjék fenyők örökzöld lomblevelű cserjék ezüstfenyők NAGY FAJTA VÁLASZTÉKBAN KAPHATÓK PONTOS KISZOLGÁLÁS, KEDVEZŐ ÁRAK, SZAKTANÁCSADÁS GÖDÖLLŐI ÁFÉSZ GYÜMÖLCSFALERAKATA Gödöllő, Szabadság út (a palotakerti HÉV-megálló mellett)

Next