Esti Hírlap, 1970. november (15. évfolyam, 257-280. szám)
1970-11-21 / 273. szám
Pártértekezlet után a kongresszus előtt Újpesti változások Most lesz új ♦ Korszerű centrum ♦ Húszezer lakás Az újpestiek közül sokan járnak Óbudára, s az itt látott nagy építkezés, a testvérkerület rohamos megújulása őszinte elismerést vált ki mindenkiben. Mondják is: „Óbuda megérdemelné az Újbuda nevet. De Újpest is az Ópest nevet." Nem kell azonban elsietni a névcserét. Óbuda több száz év alatt megszokta, hogy így hívják, s Újpesten is nagy változásokat érlelt az idő. Metró A Városházán az építészek most vázolják fel a régi előváros új arculatát. A készülő javaslat szerint a Váci út, a Dózsa György út, a vasút és a Chinoin között, vagyis Újpest szívében az elavult kis házak helyén húszezer új lakás épül. Az Árpád úton nyolc-tíz emeletes házak emelkednek majd, emögött négy-tíz emeletesek épülnek. Dél felől nagy zöld terület védi majd a lakott negyedeket. Készül a kultúrközpont terve is. Az Árpád út és a Rózsa utca között ifjúsági házat, művelődési otthont és uszodát javasolnak. Az új elképzelések legjelentősebb vonása: a már épülő észak-déli metró a Váci út felől eléri majd Újpestet is. Állomás készül az István téren és az Árpád út—Rózsa utca sarkán. Később a pályát esetleg meghosszabbítják Újpalotáig. Mindez lehetővé teszi, hogy az István tér körül sok-sok új boltot és több áruházat építsenek, s kibontakozzék az észak-pesti városrészi központ, amelynek vonzásköre kiterjed Palotára, Angyalföldre, Káposztásmegyerre és több környező helységre. — Mit tesz Újpest lakossága, hogyan járul hozzá a kerületi ipar, hogy a nagy tervek minél előbb megvalósuljanak? Mert itt nem túlzás a nagy jelző. Újpest megfiatalodó szívében az egész kerület lakossága otthont kaphat — pedig máshol is lesz építkezés —, s csak a húszezer lakás hatmilliárd forintba kerül. — Újpest a főváros egyik legnagyobb ipari negyede — mondja Somogyi Imre, a IV. kerületi Pártbizottság első titkára. — ötvennyolcezer ember talál itt munkát. A gyárak — a termelt áru értékét számítva — évenként tizenkétmilliárdot adnak a népgazdaságnak. Ezért a legfontosabb: a több és jobb munka. Nem jelentéktelen a legutóbbi öt év eredménye: az Izzó hatvan, a Chinoin ötven, a Pannónia huszonnyolc és a Duna Cipőgyár is huszonnyolc százalékkal növelte termelését. Az idén sok szép sikert hozott a kongresszusi verseny. A Chinoin már befejezte ötéves tervét, s több gyárban javult a termelékenység és a minőség. Áruház a bútorgyárban — A Budapesti Pártbizottság kérte, hogy a gyárak közvetlenül segítsék a város fejlesztését. A gyorsan elterjedt mozgalom alapja egyebek közt több újpesti kezdeményezés volt. Történtek-e újabb felajánlások? — Az Izzó ötszáz lakást épített. A következő öt évben újabb ötszáz otthon átadását vállalták. A Chinoin új a’oc-áruházhoz járul hozzá. A gyárnak is fontos, hogy a munkások az üzem közelében gyorsan és könnyen megvásárolják a napi élelmiszert. Ezenkívül még három abcáruház is épül helyi forrásokból. Az Árpád úton megnyílt jól felszerelt abcáruházat megirigyelheti sok belső kerület is. Az ipari áruház választéka sem marad el a körútitól. De felkészül-e a helyi kereskedelem, hogy az új lakásokba sok új bútor kell? — Javasolták, hogy az Újpesti Bútorgyárban az ipar és a kereskedelem együtt nyisson bútoráruházat. A helyben gyár-tott bútort a lakók hely-íben megvásárolhatják. — Vannak-e más tartaékok a fejlesztésben? — A munka nagyobb becsülete. A kerületi párti értekezleten és a gyári tanácskozáson sok vita folyt, hogy megkapja-e a jó munka a kellő elismerést, tegyenek-e nagyobb különbséget teljesítmény és teljesítmény között. A nagy többség úgy foglalt állást: aki többet ad, többet is kapjon. És sürgették azt is, hogy mindenütt és minden szinten kívánják meg a jobb, a felelősebb munkát. A gyárban, a munkapadnál csakúgy, mint a kereskedelemben, az építkezésen, a tanácsban, vagy bárhol másutt. Megkezdődött az átalakulás — Mikor valósulnak meg a tervek? — Valójában már elkezdődött a kerület megújulása. A Pozsonyi út mentén állnak a tízemeletes toronyházak, s épülnek az új lakások az Árpád úton is. A következő öt évben háromezer—háromezerötszáz lakás készülhet az Árpád út és a Chinoin között. Reméljük, a gyárak is segítenek, hogy megkezdjük a művelődési központ építését. A pártbizottság és a tanács másik régi vágya az újpesti lido rendezése. A Palota-sziget Újpest és több más pesti munkásnegyed sport- és üdülőterülete lehet. Megvalósul az északpesti városrészi központ terve is. Épül az új nagy piac, s az Árpád úti ipari és élelmiszer áruházba ma is sok vevő érkezik Palotáról és a környékről. A kerületben dolgozók közül sokan jönnek Dunakesziről, Fótról, Gödről, Zuglóból, Angyalföldről, Óbudáról, sőt még Lágymányosról is. Ezért Újpest fejlesztését nemcsak a kerület, hanem az egész főváros érdeklődése kíséri majd. Aczél Kovách Tamás Befejezetlenül Magyar tudományos-lélektani dráma Rendezte*: VAS JUDIT BEFEJEZETLENÜL, Film — színészek nélkül Délután a HÍRADÓ mozi műsorán! SIKER A HÍRADÓBAN: Színekké varázsolt haragfeszültség Magyar szabadalmak alapján készült, Dynalux elnevezésű hangvezérelt automata színorgonát mutatott be a RÁVISZ Ktsz. A készülék — tetszőleges hangforráshoz kapcsolva — a hangszín, a hangmagasság és a ritmus hatására különféle színekbe öltözteti a szórakozóhelyek színpadát, vagy az egész helyiséget. Képünkön: a két feltaláló, Scheidl Antal és Kuthy Antal a Dynaluxot vezérli Másfél millióval több utas szívzáró a vonatokon Minőségi csere: kevesebb ülőhely Utastájékoztatót Takarít a Tornádó Év végi számvetésre készül a MÁV Budapesti Igazgatósága is. Az eddigi adatok szerint az idén a tervezettnél másfél millióval több utast szállítottak, a múlt év hasonló időszakához képest 300 ezerrel többet. • Csupa „több**. Ám több a panasz is. A vonatok zsúfoltabbak, különösen a nemzetközi járatok. Mi az oka? — Különös, de így van: azért van még zsúfoltság, mert minőségi csere történt a kocsiparkban — mondja Tóth János, a MÁV Budapesti Igazgatóságának vezetője. — A régi kéttengelyes személykocsik helyére négytengelyes kocsikat, összesen 125-öt rendeltünk a Dunakeszi Járműjavítótól. Eddig illet kaptunk, még 14 hiányzik. Az új kocsik jobbak, korszerűbek, szebbek a réginél, csak kevesebb most az ülőhely. Ezen már csak jövőre segíthetünk: újabb 150 kocsit kapunk a belföldi vonalakra. • Az új kocsikkal más baj is van. Este sötétek. Miért? A 111 kocsiból százat úgy vettünk át, hogy hiányzik a dinamó meghajtóműve, mert a Csepeli Hajtóműgyár nem szállított belőle eleget a Dunakeszi Vagongyárnak. A személykocsikat még így is át kellett vennünk, mert erre kényszerített a nagy nyári forgalom. Nincs más megoldás: kérjük a Csepeli Hajtóműgyárat, mielőbb pótolja az elmaradást. Ami a menetrendet illeti: több helyen lefékezi a vonatot az elrendelt vágányzár, a sok lassító jel. Az ok: a vasút nagy rekonstrukciója. Korszerűsítjük, villamosítjuk, gyorsabb közlekedésűre építjük át a budapest—vác —szobi vonalat, dolgozunk Budapest—Cegléd—Szolnok között, a hatvani, az újszászi és más fontos vasútszakaszon. • Előfordult, hogy rossz, bizonytalan üzemképességű mozdonyt indítottak el, s a vonal nehezebb szakaszán felmondta a szolgálatot. Megtörtént, hogy a forgalmista teherszerelvényt irányított a személyvonat elé. Mit tesznek az effajta hibák megszüntetésére? — Sok bosszúságot elkerülhetnénk, ha jobb lenne az utastájékoztatás. Ahol párhuzamos a közlekedés, például Budapest és elővárosai között, a vasútállomáson esetenként informálni kellene a munkába induló utasokat: ne várjanak az „X” vonatra, mert technikai okok miatt késik, kimarad, vegyék igénybe az autóbuszokat. Természetesen ez csak ott lehetséges, ahol — például Budapest és Rákoscsaba között — fejlett a közúti autóbuszközlekedés. • A budapesti nagy pályaudvarokon is szükség volna korszerű, megbízható információs rendszerre. — A Keleti pályaudvar még az év végéig új, modern, vizuális utastájékoztató berendezést kap. A csarnokban minden vágány végén fénybetűk jelzik a vonatok indulási idejét. Az állomás különböző helyein jól látható, világító táblák közlik majd az érkező vonatok idejét és helyét. Mindezt egy helyről irányítjuk, de megtartjuk az eddigi hangosbeszélőket is. • Az utasok gyakran kifogásolják: nem tiszták a vonatok. Valami javulás azért van. A Nyugatiban és a Déliben új, nagy teljesítményű kocsimosó működik. Valamelyest javult a belső tisztítás is. Természetesen, még sok a tennivaló. Gyakran nincs elég idő a kocsik tisztítására, mert a vonatnak indulnia kell más vonalra. A megoldás: több kis takarítógép. A nemrég vásárolt nagy teljesítményű Tornádó porszívókat újabbak követik. Természetesen bármennyire gépesítünk is, a kézi tisztítás megmarad. Ehhez azonban munkaerő-gondjaink vannak. A MÁV Budapesti Igazgatósága most az ünnepi forgalomra készül. Jó volna, ha már a következő hetekben érződne a hatása a vasúti közlekedés kulturáltságára tervezett intézkedéseknek. Békés Attila SZÁRCSA ELEK ■».jest, hogy már mások ki is észrevették, fülem tövénél az ősz hajszálakat, bevallhatom, hogy hajdanában danában, életemben egyetlenegyszer huligánkodtam én is. Volt nálunk egy Szárcsa Elek nevezetű férfiszabó, akit gyűlölt a fél falu. Ki ezért, ki azért. Harmadik szomszédunk, Bordás bácsi például azért gyűlölte Szárcsa Eleket, mert a mester állítólag használt öltönyből kiszerelt bélést varrt az ünnepi ruhájába, Vas Jani pedig azért, mert Bordás bácsinak a keresztfia volt, s egy keresztapával, ugyebár, illik szolidaritást vállalni. Vas Jani Kapás Ilonkát vette el feleségül, ennek következtében Szárcsa Eleket meggyűlölte az egész Kapás família. Vas Jani és Kapás Ilonka házasságának gyümölcseként született egy pici lány, annak Vas Jani legénykori cimborája, Pandur Feri lett a keresztapja. És Pandur Feri, bár erre senki sem biztatta, pusztán jóízlésből, a keresztelő napjától kezdve szívből gyűlölte Szárcsa Eleket. A Vas Jani és Kapás Ilonka házasságából született pici lány serdült-serült. Egy szép napon azt vette észre, hogy az elemi iskola harmadik osztályának padjában ül, mégpedig mellettem. És egy osztályban nőttünk-növekedtünk, egészen a nyolcadikig, amikor is Irénke — így hívták a pici lányt — felvilágosított arról, hogy voltaképpen egy gaz lókötő, az egész falu ellensége, sőt a világ szégyene Szárcsa Elek férfiszabó. A kis hölgy iránt érzett vonzalmam felkeltette bennem a vad gyűlöletet Szárcsa Elek iránt. S úgy gyűlöltem őt, úristen, úgy gyűlöltem, hogy egy éjszaka végrehajtottam gaztettemet, mészszel teli vederrel osontam Szárcsa Elek gyönyörű cégtáblája alá, s azon akkurátusan átmázoltam a szabó szót, a férfi után pedig odarajzoltam a világ legnagyobb kérdőjelét. Túlzás nélkül mondhatom, hogy három hétig ezen derült a falu. Az én örömömet pedig még fokozta, hogy az öreg Bordás bácsi fülem hallatára így hízelgett a gaz Szárcsa Eleknek: — Mester úr, ha tudnám még volt az a kapcabetyár, isten uccse kitaposnám a lelkét... Simon Lajos HOLNAP DÉLELŐTT KRESZ-vetélkedés Sportcsarnolon A Fővárosi Közúti Balesetelhárítási Tanács megalakulásának tizedik évfordulója alkalmából indította meg a „budapesti jubileumi elméleti KRESZ- vetélkedőt". A vállalatoknál, intézményeknél és a Magyar Autóklubban eddig lezajlott selejtezőkön mintegy 40 ezer hivatásos és magángépjármű-vezető vett részt. Külön vállalati döntőket is rendeztek, nyilvános versenyen, döntötték el, kik jutnak tovább. Az FKBT elődöntője után — tíz forduló, 460 részt vevő — a legtöbb pontszámot elért 540 versenyző került a középdöntőbe, majd tízen a jövő év elején rendezendő döntőbe. A budapesti jubileumi elméleti KRESZ- vetélkedő középdöntőjét holnap délelőtt 10 órától rendezik a Sportcsarnokban. November 29-e és 28-a között 20 százalékos árengedménnyel VÁSÁROLHAT SZOVJET MELÓDIAHANGLEMEZEKET az Erkel zeneműboltban: Bp. VII., Lenin krt. 52.