Esti Hírlap, 1971. február (16. évfolyam, 26-49. szám)
1971-02-23 / 45. szám
MEGNYERTÉK A KŐCSATÁT Rőzseszőnyeg az ingoványon Út, csatorna az olajnak ♦ Traktorok a sártengerben Az olajvidék felülről: óriási ellipszis. Közepén: belvíz. Fénylik, csillog a sártenger. A munka — az olajvidék építése — mégsem állhat. Utat, csatornát, vezetéket, vasutat, tartályokat, ÁFOR- telepet, száztonnás tornyokat, négy méter vastag, kilenc méter széles vasbetonalapot kell építeni. Átlövik a töltést Az idén hatvanmillió forint értékű munkával vesz részt az algyői olajvidék építésében az Út- Vasútépítő Vállalat. Hektárnyi területeket kell lefedni, betonmezőt borítani az egykori kaszálóra; ezt követeli, sürgeti a mélyből feltörő, fekete olaj. S mindezek között a nagy kérdés: sikerül-e „átlőni”, átsajtolni a Tisza ártéri töltése alatt azt a csatornát, amely ha elkészül, tavaszonként a Tiszába emeli a mélyen fekvő olajvidékről a hólevet, a belvizet. Birkózni a sárral. Két hernyótalpas traktor vontatja a sártenger közepébe süllyedt munkagépet. Igaz, egy métert jön előre egy óra alatt — de jön. Recseg, ropog a kötél. Minden pillanatban elszakadhat. A sártenger szélén rőzseszőnyeget „szőnek” az ingoványon ; a laza, lágy talaj tetején ideiglenes utat építenek. Azután követ hordanak a rőzseszőnyegre, s ezzel megfogják a sarat — jöhet a fúrótorony, csapatához háromszáz építő katonára számít. Velük, az ő segítségükkel szeretne tervet, idei programot teljesíteni. Pótolni az ötszázezer forintos veszteséget. Ennyibe került ugyanis a téli hadjárat, ennyi mínusszal kezdték az évet... Januárban történt. Az olajvidékre befutott egy vagonsor. A kocsikban kavics. A dermesztő hidegben vagon és kavics, egybefagyott. A kavicsot ki kellett vágni. Vassal verték, vágták, hasították, szinte szemről szemre, s minden ütéstől szikrázott a kő. Mindenki ott volt: nyolcvan ember küzdött idővel, hideggel, kaviccsal. Miért indították a téli kavicsháborút? Miért vágták a kőkeményre fagyott követ, amikor az idővel magától is kienged? Mert az idő: pénz. Ráadásul: ha nem rakják, ki a kocsikat — álláspénzt kell fizetni. A veszteségszámla összegét levonják a nyereségből. Azonkívül: a kavics — kincs. Algyőn igen sok kell belőle. A téli kavicsháborút megnyerték. Ám a kőcsata ötszázezer forintba került. Ha nem győznek, a veszteség még nagyobb. S most ezt az ötszázezer forintot is pótolni kell, miközben az előrehaladást a végtelennek tűnő sártenger fékezi. Békés Attila Sártenger szigetében lábraállt az olajfúrótorony. Ott, ahol a gép felmondja a szolgálatot, kézbe kell venni a lapátot, mert csak így lehet építeni a szennyezett olajat elvezető csatornarendszert. Mínusz félmillió jöhetne már a jó idő. A sarat szárító szél, hogy minél nagyobb ütemben, minél több ember dolgozhasson, építhessen. Langer István építésvezető a munka A sárga Rolls Royce E '*értesültem róla, hogy a Rolls Royce, a világ leghíresebb legösszkomfortosabb, legdrágább autóit gyártó cég csődbe jutott és kétséges, folytatja-e valaha is tevékenységét? Ahogyan a hírt olvastam, sötét kétségek rohantak meg. Mit fog ehhez szólni szerelmem, a szépséges Melinda? Nem tehetek róla, nekem mindenről ő jut eszembe. Úgy kezdődött a dolog, hogy megismertem Melindát, aki ellenállhatatlan hatást tett rám. Mi sem természetesebb, hogy már második találkozásunkkor visszategeztem, majd ostromolni kezdtem, úgyszólván nem is kezdtem, csak folytattam, hiszen közöltem vele, hogy születésemtől kezdve reá várok. — Te kis hízelgő — mondotta, mialatt ujjai köré csavart. Aztán eljött hozzám, de előzőleg szavamat kellett adnom, hogy nem mutatok se bélyeggyűjteményt, se akváriumot, mivel a rácpontyon kívül minden halat utál. Ránk szállt az alkony, s én mondottam! — Melinda, drágám, szeress örökké, te kétkarú milói Vénusz! — Mit adsz, ha örökké szeretlek? — kérdezte. — Nem ígérhetek többet mint amim van. Megkapod az akváriumot. És veszel neked egy sárga Roll: Royceot. — Esküdj! — Esküszöm! — lihegtem, s nem is találtam eskümet túlzásnak. Ugyanis ígérhettem volna azt is hogy lehozom néki a csillagokat az égről, a nők az is el szokták hinni, akkor már a Rolls Royce mégis valószínűbb. Elhitte. És eltűntek ezüst fényben csillogó szemei mert reájuk borult a zöldeskék szemhéj. ★ Tegnap roskatag térdekkel álltam Melinda előtt. — Mi baj, kisfiú? — kérdezte. — Melinda önhibámon kívül esküszegő lettem. Nem tudom megvenni a sárga Rolls Royce-ot. — Figyelmeztettek, hogy nem fogadok el helyette sárga tengeralattjárót! Nem élünk a fellegekben! — Hiába, nincs többé Rolls Royce. Csődbe jutott a gyár, nem gyártják többé. És te most megvetsz engem. Egy férfi, aki eskü alatt tett ígérettel magához láncol egy nőt, majd csődbe jut ... — Kisfiú, nem te jutottál csődbe, hanem a gyár — szólott tapintatosan. — és ha mindent tudni akarsz, nekem mindjárt gyanús volt egy kicsit az esküd. De örültem neki. — Akkor, most, mi lesz? — ígérj valami mást. — Akkor nem hagysz el? — Nem én! — Jó. Hát hogy lásd, ki vagyok, kapsz tőlem egy sárga Cadillacot. — Te gavallér, te lovag, te édes kisfiú! — rebegte rajongva. ★ Most izgatottan várom: csődbe jut-e a Cadillacgyár? Szánthó Dénes Legyen kisebb a zaj Évente csaknem félmillió forintot fordít a Péti Nitrogénművek azokra a kutatásokra, amelyek eredményeképpen javíthatják a dolgozók munkakörülményeit. Megbízták a SZOT munkavédelmi kutató intézetét, valamint a Veszprémi Nehézvegyipari Kutató Intézetet, hogy dolgozzanak ki különböző módszereket a légszennyeződés csökkentésére, a zaj és a hőártalmak megszüntetésére. Ezek a strandon Mostanában meglepő kép szemtanúi lehetnek a Tihanyi-félszigetre látogatók. Az autósstrandot gyakran keresi fel egy őrcsapat és sokszor órákig tanyázik a gépjárműveknek kijelölt parkírozóhely gyepszőnyegén. MEGJEGYEZZÜK amikor a vádlott letölti ate rövidebb-hosszabb büntetését, megígéri, hogy új életet kezd. Ezt az ígéretet tiszteletben kell tartanunk, sőt lehetőséget kell adnunk a megtévedteknek, hogy megpróbáljanak tisztességesen, becsületesen élni. Az egyre sokasodó bírósági ügyek azonban olyan veszélyre figyelmeztetnek, hogy néhány vállalat és szövetkezet vezetői sajátos módon értelmezik a segítségnyújtást. Többszörös tolvajokat alkalmaznak portásnak, volt sikkasztókat, csalókat helyeznek bizalmi állásokba. Olyan pozíciókat teremtenek számukra, amelyekben ismét alkalmuk nyílik lopásra, csalásra, sikkasztásra. Nem kétséges, hogy a túlzott bizalmat egyesek valóban tisztességes munkával hálálják meg. A tárgyalások tapasztalatai azonban azt bizonyítják, hogy jó néhányan újabb bűncselekményeket követnek el. Hozzátehetjük: nem egyedül vétkesek a visszaesésben. Cinkosul szegődnek — akarva vagy akaratlanul — azok is, akik alkalmat adtak nekik az újabb bűntettre. Hosszas tanulmányt, pszichológiai és egyéb vizsgálódást igényelne, miért ez a túlzott és sok esetben érthetetlen nagyvonalúság. Miért nem fontolják meg jobban egyes vezetők a dolgot, miért, nem tudakozódnak, tájékozódnak, miért bíznak kecskére káposztát. Miért nem tartják távol a bebizonyítottan ingatag jellemeket, a bűnözésre hajlamosakat azoktól a helyektől, amelyek újabb bűnre csábítják őket. Senki sem vonhatja kétségbe a volt bűnöző megjavulási szándékát. Senki sem cáfolhatja e szándék őszinteségét addig, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik. Sajnos, sok példa bizonyítja azt is, hogy a börtönből szabadultakat idegenkedéssel, bizalmatlansággal fogadják, még a teljesen semleges munkakörökben sem szívesen alkalmazzák. Túlzott óvatosság az egyik oldalon, szemhányás, felelőtlenség a másikon. Valahogy közös nevezőre kellene hozni ezeket a dolgokat! Senkinek nincs joga egy életre elítélni az egyszer megtévedt embereket, megfosztani őket attól, hogy visszatérjenek a becsületes dolgozók közösségébe. De mielőtt ezeket az embereket részlegvezetéssel, pénz és érték kezelésével bíznák meg, előbb bizonyítaniuk kell. Legalább annyi ideig, olyan módon és körülmények között, mint azoknak, akik büntetlen előéletűek. Bende Ibolya Végletek Narancsvirágzás a Tisza-parton Tavaszi virágpompába öltözött a narancsfa a szegedi József Attila Tudományegyetem botanikus kertjének üvegházában. Még le sem szedték az utolsó gyümölcsöket a 25 éves fáról és ágai máris tele vannak illatos virágokkal. A kellemes, bódító illat betölti az üvegházat, amelynek már a tetejéig ér a délszaki növény, a 20—25 dekás gyümölcsöket érlelő fát tavasszal és nyáron szabadban tartják és csak szeptember végén viszik védett helyre. Az idei rendkívüli dús virágzás — amely 3—4 hétig tart — gazdag narancstermést ígér. ACÉL, CSŐ, RADIATOR Öt év alatt plusz kétmilliárd A VASMŰ - TONNÁKBAN ♦ NAGY BERUHÁZÁSOK A Dunai Vasműben megtartották a szakszervezeti tanácsot újjáválasztó küldöttértekezletet. A szakszervezet beszámolója szerint évi 12 százalékkal növekedett a termelés üteme a múlt öt évben. 1966-ban a vállalat 4,33 milliárd forint értékű terméket állított elő, 1970-ben pedig túlhaladta a 6,4 milliárdot. Az acéltermelés ez idő alatt 646 ezer tonnáról 900 ezerre, a hengerelt ára 522 ezer tonnáról 800 ezerre nőtt. Az utóbbi években a Vasmű rátért az ónozott lemezek, a spirálisan hegesztett csövek, a hajlított profilok és a radiátorok gyártására. A gyors fejlődés lehetővé tette, hogy a Vasmű 1968-ban visszafizethette a népgazdaságnak a beruházási kölcsönöket. A fejlődés a következő tervidőszakban is töretlen marad: a termelési érték mintegy 50 százalékkal emelkedik, tehát meghaladja majd a 9 milliárd forintot. A Vasmű cső termelési kapacitása például az országos földgázprogramot segítve a jelenlegi 25—30 ezer tonnáról 45 ezerre emelkedik. . Százmillió a hortobágyi nyájakra A nagy kiterjedésű legelők, ősgyepek jobb hasznosítására a Hortobágyon korszerű juhászatot szerveznek, s erre a negyedik ötéves terv időszakában mintegy 100 millió forintot költenek. Jelenleg 65 ezer juhot tartanak a pusztán. Az állományt nem növelik, de termelését fokozzák. A hús- és tejtermelést helyezik előtérbe. A Hortobágyon tartott juhokat kiváló külföldi fajtákkal keresztezik. A következő esztendőkben nagy, korszerű juhtenyésztési központokat alakítanak ki, amelyek mindegyikében 4000 juhot tartanak majd. Gépesítik az etetést, itatást, a takarmányszállítást. Tűzikovácsmunkát, kisebb alkatrészek kovácsolását 200 mm-es 0-ig, illetve 10 kg-03 súlyhatárig, továbbá SZÖG- ÉS LAPOSACÉLOK HAJLÍTÁSÁT 3000 mm-es 0-ig, sürgős esetben SORON KÍVÜL IS VÁLLALJUK. BUDAPESTI VEGYIPARI GÉPGYÁR X., Gyömrői út 76—80. Felvilágosítást ad Csömör művezető, a 273—446-os telefonszámon.