Esti Hírlap, 1972. január (17. évfolyam, 1-25. szám)
1972-01-03 / 1. szám
HETVENÖT ÉVES A GYÁR Rába-parti jubileum Belépés: fehér overallban Európa sztrádáin robognak a kamionok Győrből jött az üzenet, amely voltaképpen szerény kérdés: érdekelne-e minket tizenhatezer ember csöndes háziünnepsége? Mert arról van szó — úgymond —, hogy megünneplik a gyár, a vagongyár alapításának 75. évfordulóját. Alapíttatott: 1896-ban E sorok íróját szubjektív érzések fűzik a városhoz és a gyárhoz is. Élete nagyobbik részét azon a tájon töltötte, huzamosabb ideig élt Győrben is, mégpedig Künn, a város peremén, az ipartelep egyik kormoshomlokú épületében. Hogyne érdekelne hát a tizenhatezer ember szerény, csöndes ünnepe?! Halomnyi — igen vastag könyv kéziratának is beillő — papírköteget adnak a kezembe: a város, a megye, sőt szinte a Dunántúl arculatát megváltoztató gyáróriás tiszteletet keltő történetét. Alapíttatott 1896- ban, vagonok, gépek és gőzkazánok, villanytelepek és berendezések előállítására. Akkor falai között, mindössze háromszáz ember dolgozott, de jellemző a fejlődés gyorsaságára, hogy három évvel később már 1700-ra emelkedett a dolgozók száma. Az alapítás utáni második esztendőben pedig elkészítették az ezredik vasúti kocsit. A századfordulón a gyár megalapozta európai hírnevét: részt vett a párizsi világkiállításon, s bizonyosan ennek köszönhető, hogy — amire már Győrött is csak kevesen emlékeznek — tőlük rendelték meg 1905-ben a londoni földalatti első villamosmeghajtású motorkocsijait és pótkocsijait. vait, nem hittek a terv reális voltában. A kormány azonban fenntartás nélkül fogadta. A gazdasági bizottság úgy döntött, hogy a városban korszerű motorgyárat kell létrehozni, s a régi autógyár kibővített épületébe került a magyar közúti járműgyártás jelenleg legmodernebb üzeme. Milliárdok az országnak A 29 ezer négyzetméter alapterületű gyárban két műszakban 13 ezer Rába- Mann-motor készül, ugyanis a győri szakemberek hosszas és alapos piackutatás után úgy döntöttek, hogy a gyár történetében immár másodszor is üzleti kapcsolatot teremtenek a nagy hagyományokkal bíró nyugatnémet céggel. A motorgyár külleméről csak ennyit: ha százszor jár benne az ember, századszor is úgy érzi, hogy lenyűgöző a látvány. A munkadarabokat közvetlenül nem érinti emberi kéz. Az embernek itt csakugyan az a dolga, hogy szakértő módon, éber szemmel figyelje a szorgalmas automatákat. Az egész gyár tiszta, mint egy laboratórium. A munkásokon hófehér overall feszül, más öltözetben ide tilos belépni. (Hallom, feher köpenyt ölt az idelátogató vezérigazgató is, mintegy ezzel szentesítvén tulajdon rendelkezését.) Nem csoda hát, hogy az itt gyártott motor minden kiitikát kibír. Mondják, hogy az egyik motort a Budapesti Közlekedési Vállalathoz adták, úgynevezett nyúzópróbára, s azzal már túlhaladták a 250 ezredik kilométert is, de a motor minősége, hatása, most is megegyezik az eredetiével. Természetesen, a motorgyár, a motorgyártás csak egyik pompás láncszeme a közúti járműprogramnak. Az utolsó nyolc esztendőben valósult meg a futóművek világszínvonalú gyártása, s már nemcsak a hazai országutakon, hanem Európa sztrádáin robognak a Győrben készített kamionkocsik. S ezen a csendes, szerény ünnepen, „tizenhatezer ember háziünnepségén” sem prózai dolog megemlíteni, hogy ez a hatalmas gyár, a tizenhatezer ember gyára, 4,8 milliárd forintot tesz le minden esztendőben az ország asztalára. Simon Lajos Új kor kezdete A krónika óriási. Ezért csak a nevezetes dátumokat jegyzem fel: a vasúti kocsik gyártásával párhuzamosan a motoros közúti járrgű fejlesztésén is dolgoztak. 1901-ben elkészült az első önálló konstrukciójú, négykerékmeghajtású benzinmotoros vontató. 1938: szerződéskötés a Mann-céggel. 1942-ig e szerződés értelmében gyártották Győrött sorozatban a Rába—Mann Diesel-motorokat. Sajnos, fekete lapok is sorakoznak a krónikában. A háború végefelé nyolcszor is bombatámadás érte a gyárat, s elpusztult a gépek, a berendezések, az épületek 70 százaléka. Ki hitte volna akkor, hogy Itt teremtődik meg majd a magyar gépjárműipar legnagyobb fellegvára? 1964: emlékezetes év. Egyesült a Vagongyár és a Szerszámgépgyár. A csöndes jubileumot ünneplő emberek, azt hiszem, innen számítják az új kor kezdetét. Erre az időre már bizonyosan emlékezik a jó memóriájú, az ipar dolgaira csak egy kicsit is oda-figyelő olvasó. A gyár akkori és jelenlegi vezérigaz- gatója, Horváth Ede, par-lamenti felszólalásban sürgette a magyar közúti jár- műgyártás világszínvonal- ra emelését. Sokan még Győrön is kételkedve fogadták a vezérigazgató sza-" ÖTVEN HOLDON ültetik a meggyet Nagyarányú gyümölcstelepítési munka folyik Kápolna határában. A helyi Alkotmány Termelőszövetkezet ötven holdon telepít meggyfát. Eddig 7500 csemetét ültettek el a szövetkezet tagjai. Az új telepítéshez ötféle nagy hozamú, nemes gyümölcsű, önbeporzós fajtát vásároltak, megtalálható itt a pándi és az érdi nagy gyümölcsű meggy is. Az új gyümölcsös három év múlva fordul termőre. A téglapiros kakas egy somogyi pusztáról került a négyemeletes budai bérház pincéjébe. Azaz, hogy udvarára, mert én is ott láttam meg. Naponta háromszor etette tulajdonosa a cipész, aki az első emeleten lakott. Áztatott kenyeret adott neki, s kabátja zsebéből kukoricát pergetett a betonra. — Még felhizlalja azt a kakast — mondta a házfelügyelő. A házfelügyelő elgondolkodott azon, ami tavaly is szöget ütött a fejébe. Ennek a suszternek — ő már így hívja —, minden évben ad valaki egy kakast. Mindig valami pusztát emleget, valami gyermekkori szerelmet. Már eddig is sokat gondolkodott a cipészen, mert igaz, hogy nem mindennapi ember ... De nem jutott gondolatmenete végére, mert kijöttek az udvarra a földszinten lakók. Nézték a kakast. Majd közelebb-közelebb léptek. Dicsérték, hogy milyen délceg. Hogy olyan a taraja, mint a fűrész foga. A kukorékolása Kakas sem mindennapi, felhullik még a negyedik emeletre is. Túl korán nem kukorékol, tudja, mi az illem. Hamar megszokta a városi életformát. De ezen túlmenően, nincs szebb a visszhangos kakas kukorékolásnál. .. Egyszóval mindenki beszélt, egymás szavába vágva mondták-fújták véleményüket. Még azok is beszélgettek, akik alig ismerték egymást. S bár a lakók ezt aligha vallották volna be, a kakas csak ürügy volt a beszélgetésre. Beleszóltak a harmadik emeletről is a vitába, többen pedig lejöttek a lépcsőn. — A kendermagos szebb, mint ez — mondta az egyik lakó. — Minden kakas téglaszínű — így a másik lakó. S ezen azután vitatkoztak. A kakas megemelte a fejét, a nyakát kinyújtotta és kukorékolni kezdett. — Tavaly kendermagos kakasa volt — mondta a cipésznek a házmester —, az idén piros. Jövőre milyen színű lesz? A cipész mosolygott. Neki mindegy. A kakas emlékezteti valamire, de ez csak rá tartozik. Az ünnep előtti napon megkörnyékezték. — Adja el — kérte szomszédja, aki azelőtt elfordította fejét, ha találkoztak. A cipészt mulattatta a dolog. Azután meg hoztak a kakasnak száraz kenyeret, mondván: egy ilyen kakasnak mégiscsak enni kell. Mert hol van itt mező, kert, ahol kapargálhatna... Eltelt az ünnep. A kukorékolás megszűnt. A lakók megkérték a cipészt, hogy arról a bizonyos pusztáról ne csak magának, nekik is hozzon egy-egy kendermagos vagy téglapiros kakast. Csak feketét ne hozzon, mert annak nem színjátszó a tolla. A cipész — akkurátus ■, ember lévén — a rendelé- seket felírta noteszába, a kakas színét is megjelölte. Balázs József . PLUSZ NEGYVENMILLIÓ Jó évet zár a Nitrokémia A fűzfői Nitrokémia a tavalyi 150 millió forintos nyereséggel szemben az idén 190 millió nyereséggel zárja az évet. A 25 százalékos növekedést a tervezettnél jóval kisebb létszámmal érték el. Az eredményt annak tulajdonítják, hogy a Nitrokémia elsősorban a gazdaságosabb, a jövedelmezőbb termékek — növényvédőszerek és olajadalékok — gyártására tért át. A VI. KERÜLET Új városközpont A negyedik ötéves tervidőszakban épül fel a XVI. kerület városközpontja. Az új centrum a József Attila utca, a Szabadság utca, a Borotvás utca és az Üzbég utca által határolt részen lesz. Ezen a területen öszszesen 1300 gázfűtéses lakást hoznak tető alá. A tervidőszak során ezer új otthont adnak át. A városközpontban — a többi között — 16 tantermes általános iskola, 150 személyes óvoda, 60 személyes áruház, zöldség- és gyümölcsbolt, továbbá több vendéglátóhely épül. (MTI) ABSZOLÚT HIDEGVÉR — Sajnos, lapzártánk van ... Losonczi Pál / • / • | •• •• | //• újévi köszöntője (Folytatás az 1. oldalról) A világhelyzetet és alakulását a Szovjetunió és a többi szocialista ország kitartó béketörekvései és kezdeményezései nyomán a tárgyalások gyakorlatának térhódítása jellemzi. Közös erőfeszítéseink az európai kontinens békéjéért és biztonságáért, előrehaladást hoztak. A nemzetközi imperializmus ugyanakkor még mindig folytatja véres és szennyes háborúját Indokínában. A vietnami, a laoszi és a kambodzsai nép hősies küzdelmet vív az agresszorokkal szemben, hazája függetlenségéért és szabadságáért. Mi továbbra is az agresszió megszüntetése és a népek önrendelkezési joga alapján való politikai rendezés mellett foglalunk állást, s megadunk minden támogatást Indokína népeinek igazságos és hősies harcához. Pártunk, kormányunk és népünk változatlanul a politikai megoldást támogatja a Közel-Keleten, s a politikai rendezéstől reméljük Kelet-Pakisztán népe törvényes jogainak és érdekeinek érvényesülését is. E mostani békés, ünnepi hangulatban is a szolidaritás érzésével gondolunk azokra, akik szerte a világon szabadságukért és függetlenségükért küzdenek. Népünk a jövőben is támogatni fogja harcukat, mert az a mi harcunk is. Hogy mi békében élhetünk, azt elsősorban a Szovjetunió és a Varsói Szerződés fegyveres erői létének és tekintélyének köszönhetjük. Békénk, s az egész emberiség békéjének védelme érdekében a jövőben is mindent megteszünk közös erőink fejlesztéséért. Népköztársaságunk külpolitikája a magunk és minden nép békés építőmunkájának biztosítására irányul. Hazánk dolgos népe jól tudja: munkájával — erőnkhöz és lehetőségeinkhez mérten — a szocialista és az egész haladó világ békéjét védi, az emberi haladás nagy történelmi energiáit gyarapítja. Ennek a célnak rendeljük alá a szocializmust építő népek megbonthatatlan egységéért, testvéri szövetségéért, az egész világ haladó erőinek összefogásáért folytatott harcunkat. A kölcsönös előnyök elve alapján készek vagyunk sokoldalú kapcsolatok kialakítására és fejlesztésére más társadalmi rendszerű országokkal is, melyeket hasonló törekvések vezetnek. Hazánk képviselőinek látogatásai külföldön, valamint a hozzánk látogatók számának jelentős növekedése, élénkké tette külpolitikai életünket. A kölcsönös látogatások tapasztalataiból jóleső érzéssel állapíthatjuk meg, hogy a Magyar Népköztársaságot mindenütt ismerik, népünk törekvéseit, munkánkat és szándékainkat érdeklődő figyelem kíséri. Úgy érzem, ez a figyelem és megbecsülés még jobb munkára, az emberi haladás további szolgálatára kötelez bennünket. Kedves elvtársak! Barátaim! Most is reménységgel és bizakodással léphetjük át az új esztendő küszöbét. Céljaink világosak, terveink megalapozottak, ismerjük tennivalóinkat, s tőlünk, a munkánktól függ, hogyan alakulnak életkörülményeink a jövőben. Munkánk hatékonyságával és eredményeivel összhangban tovább akarjuk növelni a lakosság jövedelmét. Társadalmunk könnyíteni kíván a több gyermekes családok helyzetén, s más intézkedésekkel hozzuk közelebb elosztási gyakorlatunkat szocialista elveinkhez. Kívánom, hogy a most reánk köszöntő új évben is kísérje siker népünk munkáját, s fáradozásainak gyümölcsét békében és boldogan élvezhesse. Kívánom, hogy minden becsületesen érző és gondolkodó magyar — éljen bárhol a föld kerekén — eredményeink alapján szeretettel és megbecsüléssel gondoljon hazánkra. Kívánok önöknek boldog, békés és sikerekben gazdag új esztendőt! Erdei múzeum Erdőmúzeum épül a Bükkben, a Szalajka-völgyből kiágazó Horotna-völgy egyik tisztásán. A szabadtéri múzeum az erdő munkásainak kíván emléket állítani. Már felépítették, be is rendezték az erdőmunkások egykori nyomorúságos szálláshelyeit, s összegyűjtötték mindazokat a munkaeszközöket, szerszámokat, amelyekkel régen az erdei munkákat végezték. A tisztáson állnak a mészégető kunyhók, látható a répáshutai háromszemélyes, szabad füstbejáratos kunyhó, a fagurítós tábori mészégető kemence. ÖT LIFT VISZI A BÚZÁT A selypi Zsófia Malom mellett épülő új gabonasilóban már a technológiai szerelők dolgoznak: szerelik az ötmillió 900 ezer forint értékű berendezéseket, de van még tennivalójuk az építőknek is: be kell fejezniük az 52 méter hosszú szalaghíd, a vasúti garat és az emelőtorony 14 méter magas épületének munkálatait. Az új silóban öt felvonó szállít majd 42 méter magasba óránként hat vagon búzát. Az ezervagonos tárolóban a legkorszerűbb körülmények között tarthatják a kennyérnekvalót.