Esti Hírlap, 1972. február (17. évfolyam, 26-50. szám)

1972-02-01 / 26. szám

Olyan szép, élményeket és gondolatokat ébresztő szórakoztató műsorral bú­csúzott a rádiótól és a hall­gatóktól a nyugalomba vo­nuló rendező, Rácz György, hogy legszíveseb­ben arra kérnénk, másítsa meg eredeti elhatározását. Búcsú­z­ éveimtől összeál­lításában negyedszázados rendezői pályafutásának emlékeit idézte, kedves műsorainak nagy pillana­taival. Kevés lenne itt a hely, hogy akárcsak né­hány „t­évének” munká­ját is felsoroljuk, amely­nek sora Puskin Szulfán cárától a Kiss Manyival készített utolsó felvételig, Molnár Ferenc Kölykök, srácok, kamaszok című írásának feldolgozásáig terjed. A modern rádiózás, az új törekvések küzdel­mes megvalósításának és sikereinek tömör összefog­lalása is volt a program. Izgalmas titkokat, műhely­titkokat tudhattunk meg a rendezőtől éppúgy, mint azoktól a színészektől, akik segítettek a múlt felidézé­sében, Rácz György mun­kájának értékelésében. Mi­lyen jó lenne, ha a rádió többi rendezője is, függet­lenül az alkalomtól, ilyen szép összeállításban vall­hatna munkájáról. * Hasznos, jó műsora a rá­diónak a Költők albuma sorozat. A program külön értéke, hogy főszereplője, a költő vezeti be, mintegy bemutatkozásként is, s így a hallgató már az alkotó ismerője, s ismerőseként hallgathatja meg a verse­ket. A legutóbbi adás ven­dége Görgey Gábor volt. Gondolatgazdag, szép és őszinte vallomása valóban figyelmet ébresztő beveze­tője volt költeményeinek. * Euripidész és Anouilh Médeiáját mutatta be két egymást követő estén a rá­dió. Az ötlet jó volt, hi­szen, ha sikerül a vállalko­zás, érdekesen, s izgalma­san mutatja meg, hogy a téma csupán téma marad, ha nem lelkesíti át a köl­tői gondolat, s ha átfűti is, ugyanazon téma merőben más és más gondolat kife­jezésének vázául szolgál­hat. Különösen így van ez, ha a két mű megírása kö­zött több mint kétezer esz­tendő telik el. Ám a jó öt­let csak ötlet maradt, a si­ker nem követte. S ez, úgy érezzük, a rendező nagyon is vitatható elképzelésé­ből, színészválasztásából adódott. Az ókori Médeiát megszólaltató Almási Éva tisztesen dörgött, zokogott, fogvicsorgatva gyűlölkö­dött, úgy, ahogy azt a régi Nemzeti Színház művészei tehették az antivilágban, a babérkoszorús korszakban. A mai Médeia Ilosvay Ka­talin tolmácsolásában hi­degen deklamáló, csupán a száraz gondolat megszólal­tatására volt képes. A töb­bi alakítást a rendező a címszereplők stílusához, fel­fogásához igazította, s így a két bemutató, ha más­más okok miatt is, fárasztó unalomba fulladt. Mind­kettőért kár. (harangozó) Sikerült Shakespeare-opera Szentivánéji álom Britten-bemutató az Erkel Színházban Wagner volt az első, aki egész életében következe­tesen harcolt a silány, köl­tőietlen, nemegyszer bárgyú szövegek megzenésítése el­len. A XX. század kompo­nistái ebben a szellemben fordulnak, egyenesen a vi­lágirodalom remekművei­hez. Wagner a szöveget kí­vánta egyenrangúsítani a zenével; folytatói a remek szövegeket tekintik olyan ugrórudaknak, amelyek a maguk nívójára segíthetik a zenei nekirugaszkodáso­kat. Az eredmény? Nos, az irodalmi-drámai-költői ug­­rórudaknak egyelőre — az esetek többségében — túl­ságosan nehéz kölönc a rá­juk csimpaszkodó muzsika. Vagy talán fordítva, a kom­ponisták többségének túlsá­gosan nehéz ez az ugrórúd, nem tudják hasznosan ke­zelni ... Az opera klasz­­szikus hagyatékában is akadnak efféle kísérletek, de a Verdi-méretű kivéte­lek (Macbeth, Otello, Fals­taff) csak erősítik a Hevesi által megfogalmazott ta­nulságot: „A dráma szigorú ökonómiája és végleges megfogalmazása nem fest jól az operaszínpadon ... Shakespeare legtöbb sorá-­ hoz a zeneszerző mitsem adhat..Kivéve az érett zsenit, amilyen — egy cso­dálatos alkotó pálya végén — az öreg Verdi volt. Britten Szentivánéji álom­játékát a Shakes­­peare-t jó dramaturgiai ér­zékkel redukáló felépítése, a zenei eszközök ötletessé­ge és színgazdagsága teszi élvezetessé. Operánk, amely monstruózus programjai­nak munkatömegében ne­hezen vállalkozhat kilátás­talan kísérletekre, de nem akarja kirekeszteni műso­rából a kortársak alkotá­sait — jól választott. A premier szereplői — Lukács Ervin karmester és Vámos László rendező irá­nyításával — jó együttes produkcióval ajándékoz­zák meg a közönséget. Si­került megtalálniuk a sha­­kespeare-i játék és költői­­ség, valamint a Britten­­muzsika kötőszálait. A ze­nei témák, motívumok és effektusok sorát, a zene­kari és kórushangzás szí­neit — ha kissé tompább fényben is — jól fogta fel képalkotó munkájában a tervezőművész Forray Gá­bor, s jól kelti életre a ren­dezői mozgáskompozíció. Az utóbbin belül már ke­vésbé lehetünk elégedettek Fodor Antal táncosainak mozgásstílusával, a koreog­ráfiával; annál szembe­­ötlőbb Gaál Éva eredmé­nyes munkája az énekesek egyéni és csoportos gesztu­sainak, a zenéhez igazodó járás-kelésének kidolgozá­sában, sok „hagyományos” merevség feloldásában. A szólisták az első szerep­­osztásban homogén csopor­tokat alkotnak, jelentős művészegyéniségek, össze­hangolt csoportjait. A má­sodik szereposztásról, bár ebben is akadnak jó egyéni alakítások, ugyanez nem mondható el. Még nehéz el­képzelni, milyen lesz en­nek a darabnak az átlagos előadási színvonala olyan­kor, amikor a napi szerep­­osztást nem a művészi össz­hang, hanem az egyéb fel­adatokkal való egyeztetés dönti el. (Csak emlékezte­tőül: Tóth Aladár bizonyos darabokat csak akkor enge­dett kitűzni, ha az optimá­lis szereposztás megoldható volt!) Ami az egyéni teljesítmé­nyeket illeti, ezek szín­vonalát a szólamok, Britten dallamvonalai rafinált szerkezetének és modulá­ciós fordulatainak jó meg­értésén és megértetésén mérhetjük elsősorban. Ta­lán egyetlen kivétel a tün­dérkirály szerepe, amelyet a szerző contratenorra írt, holott ilyen hanggal a leg­több operaház, a miénk sem rendelkezik. A szere­pet egy oktávval mélyeb­ben, basszisták — Ütő Endre és Antalffy Albert — éneklik, de nem vált megoldásként. Hiába követ­el­­tő mindent a költői­drámai kifejezésért, hiába Antalffy kifogástalanul tiszta dallamrajza, a szó­lam nem érvényesülhet. Különösen olyan bravúro­san megszólaltatott part­nerszólam mellett, mint Ágay Karola tündérkirály­nő alakítása. Az athéni fi­gurák: Barlay Zsuzsa, Sza­bó Rózsa, Berkes János és Bende Zsolt nemcsak szép hangjukkal, de finoman ki­dolgozott összhangjukkal és, egyéniségük már említett kisugárzásával is nagysze­rűen hatottak. Ugyanezt mondhatjuk Szirmay Már­ta és Begányi Ferenc kirá­lyi párjáról. És kevés olyan pazar együttest hallottunk ezen a színpadon, mint a premier mesterembereit: S. Nagy Sándor, Várhelyi Endre, Varga András, Kül­­key László, Katona Lajos és az utánozhatatlan bájjal komédiázó Réti József sex­­tettjét. Igazi virtuóz társa­ság, az egyes jelenetek alatt harsogó nevetés tölti be a nézőteret. A második szereposztás­ból Sudlik Mária, Szabó Anita, Miller Lajos és Ná­das Tibor beilleszkedése ígérkezik azonos színvona­lúnak a premier nagy­együttesébe. Puck prózai alakítói közül Várhegyi Teréz élénk, felszabadult játéka kiváló. Külön kell szólni a gyer­mekkórus tagjairól, akik — hála zenei nevelésüknek — a legmagától értetődőbb természetességgel fogják fel és intonálják a Britten­­muzsikát, olyan könnyen oldják meg feladatukat, mintha valóban könnyű lenne. Fodor Lajos Zalatnay Sarolta játssza Keleti Márton Fuss, hogy utol­érjél című filmjének főszerepét. A színes, szélesvásznú musicalt január végén kezdték forgatni. Képünkön: a népszerű Cini a film egyik jelenetében. (MTI fotó : Bara felv.) □ FJORDOK, sárkány­fejek, gleccserek címmel Végh László és Végh Lász­­lóné tart audiovizuális elő­adást február 3-án, csütör­tök este 6 órakor az I. ke­rületi Tanács művelődési házának nagytermében. □ A MAGYAR ÍRÓK SZÖVETSÉGE és a TIT irodalmi nyelvi szakosztá­lya közli, hogy a Kossuth Klubban mára ter­vezett Berda József emlék­estet az azonos időben megrendezésre kerülő IV. kerületi Berda-ünnepség miatt, március 3-ra ha­lasztja. A tőke nyersfogalmazványa Marx és Engels művei­nek 46. köteteként a Kos­suth Könyvkiadónál a kö­zeljövőben megjelenik Marx: A politikai gazda­ságtan bírálatának alapvo­nalai című műve. A tőke nyersfo­rgalmazván­yaként számontartott kézirat 185­7 és 1859 között született, csaknem mindazokat a kérdéseket felveti, ame­lyekkel később A tők­e fog­lalkozik. Csakhogy a nyers­fogalmazványban néhány kérdés részletesebb kifej­tést kapott. Marx itt beha­tóbban foglalkozik a filozó­fiai és a történelmi vonat­kozásokkal, bővebben tár­gyalja a technika szerepét a gazdasági-társadalmi vi­szonyok alakulásában. Gon­dolatainak időszerűsége magyarázza, hogy ez iránt a mű iránt világszerte meg­nőtt az érdeklődés. Budapesti Népművelő Megjelent a Budapesti Népművelő idei első szá­ma. Beszámol a Budapesti Pártbizottság üléséről, a fővárosi közművelődés idő­szerű problémáit összegező határozatáról. Eszerint a következő évek legfonto­sabb feladata: a munkások körében végzett ismeret­­terjesztés és szórakoztatás magasabb színvonalra eme­lése. Kiemelt jelentőségű­nek tekinti a határozat a szocialista brigádok, a munkásszállások, a bejáró munkások, a munkáskör­zetekben levő lakóterületek és az üzemi klubok kultu­rális ellátottságának javí­tását. A Budapesti Népművelő — a Fővárosi Művelődési Ház módszertani tájékozta­tója — a közművelődés csaknem minden területé­ről közöl beszámolókat. Té­mái között szerepel a tö­megsport, a Csepeli Mun­kásotthon audio­vizuális la­boratóriuma, a vasasok könyvtárainak helyzete, a TIT Természettudományi Stúdiója, a zenei és film­­művészeti ismeretterjesz­tés, továbbá a fiatalok sze­repe a művelődési ottho­nokban . Színház az ifjúságnak lónyai Dezső, a Művelődés­­ügyi Minisztérium színházi főosztályának vezetője: — A mai színházművé­szetet értő közönségréteg növelése egyik legmeg­­tisztelőbb feladatunk, mivel a legutóbbi összegezés sze­rint az ország felnőtt la­kosságának 65 százaléka sem lát élő színházat. 33 százalék a televízió és a műkedvelő együttesek ré­vén sem találkozik a szín­ház élményével. Magyaror­szágon tíz művelődési lehe­tőség között — a felhasz­nált idő arányában — a színház csak a nyolcadik helyen áll. ARÁNYTALANSÁG — Bebizonyosodott, hogy a nagy hagyományú mű­kedvelő színjátszás értékes segítőtársunk abban, hogy a színház sokak művészetévé váljék. A hivatásos színház közönsége mellé új közön­séget toboroznak. — A vidéki színházakról már most, az évad derekán megállapíthatjuk: jelentő­sek az eredményeik az új magyar művek bemutatá­sában, az orosz, szovjet és népi demokratikus szerzők műveinek színpadra vitelé­ben, a fiatal rendező- és színésztehetségek elindítá­sában, színházi találkozók szervezésében. Ugyanak­kor változatlanul számotte­vőek a gondok: ezek közé sorolhatók a nehéz munka­­körülmények, a kedvezőt­lenebb jövedelmi lehetősé­gek, az egyes színházak tár­sulatainak aránytalansága stb. — Közművelődési fel­adataink közé tartozik az ifjúság legkülönbözőbb ré­tegeinek megnyerése a szín­házművészet számára. En­nek jegyében az utóbbi idő­ben jelentősen kiterjesz­tettük az Állami Bábszín­ház vidéki működését. Új gyermekszínházak alakul­tak, például Pécsett és Bé­késcsabán. Az ifjúsági és gyermekelőadások látoga­tóinak száma több mint kétszeresére növekedett. Az elmúlt esztendőben az or­szág színházai együttvéve 1831 ifjúsági előadást tar­tottak, 570 ezer diáknéző számára. A színházi évad első fél­évének néhány tapasztala­táról tájékoztatott dr. Ma- Berda József emléke Berda József születésé­nek 70. évfordulóján a Gel­lért utcát róla nevezik el, s ebből az alkalomból a 31- es számú házon, a költő volt lakóházán, az Újpesti Tanács vb és a Hazafias Népfront kerületi bizottsá­ga emléktáblát helyez el ma délután 4 órakor. Berda József Újpestről nemcsak költőként vallotta, hanem egész életével is bizonyítot­ta: „szívem szerint is ha­zám­”... Elmélkedés című költeményében pedig ezt írta: „Életed javát i­tt élted át, / itt szenvedtél — örül­tél azért amiért / megmu­tathattad azt az emberi ar­cát / életednek, melyért ta­lán­­ nem kell szégyellned magad.” □ PREMIERT TART február 4-én, pénteken, a kaposvári Csiky Gergely Színház. A társulat Ber­tolt Brecht Koldusopera című darabját viszi színre, Babarczy László rendezé­sében. Minden este fél 8 órakor. Péntek, szombat és vasárnap du. fél 4 órakor is. A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZ nagy sikerű „CSILLAGSmti" című műsora PROLONGÁLVA Kedden szünnap. Minden vasárnap de. 10 órakor is előadás.

Next