Esti Hírlap, 1972. augusztus (17. évfolyam, 179-205. szám)

1972-08-01 / 179. szám

ARCOK ÉS VALLOMÁSOK Somlay, a regényhős A Szépirodalmi Kiadó Arcok és vallomások cí­mű sorozata századunk magyar irodalma sok nagy alakjáról jelentetett már meg izgalmas, olvasmá­nyos monográfiát. Ezút­tal először nem író, ha­nem színész arca jelent meg az új kötet címlap­ján, sokunknak emléke­zetes, szép, bölcs, érett fér­fiarc — Somlay Artúré. (Azóta megjelent a máso­dik, színészről szóló mo­nográfia is: Galsai Pong­rác Csortos-könyve.) De­meter Imre Somlay Artúr­ról szóló munkája kitűnő, meglepetésekkel teli olvas­mány. Vita az örökös tagságról — Nagyon örültem, amikor Illés Endrétől azt a feladatot kaptam — mondja Demeter Imre —, hogy Somlayról írjak könyvet. Személyes em­lékek nélkül képtelen volnék színészről írni, de az ő utolsó évtizedé­hez diákköri színházi él­mények, majd ifjú újságíró koromból máig fülembe csengő személyes em­lékek kötnek. Kezdő hírlapíró korom egyik leg­­megtisztelőbb szerkesztői megbízatása az volt, hogy keressem fel a magyar kulturális élet kiválósá­gait és „szavaztassam meg” őket Somlay-ügyben. 1946-ban ugyanis a Nem­zeti Színház örökös tagjai­nak testülete elsőre eluta­sította Somlay felvéte­lét az örökös tagok sorába. Huszonegy neves színházi embert, írót, szí­nészt kerestem fel, s hu­szonegy lelkesen mellet­te szóló szavazatot vittem a szerkesztőségbe. A könyv egyik ritka eré­nye, hogy szinte teljesen elkerüli a magánélet, a pletyka csábos útvesztőit. — A színész életének legjellemzőbb mozzanatai a színpadon játszódnak. Az intimitások nem tar­toznak senkire. Annál in­kább a művész közéleti ember volta, ami egész életét, sőt halálát is meg­határozta. Somlay, akár­csak előző könyvem hő­se, Tímár József, ember­nek jellemnek is leg­alább akkora volt, mint művésznek. A magyar szí­nészet legjobb hagyomá­nyai mindig is összefor­­rottak a haladással, a forradalmisággal. Úgy ér­zem, magánpletykáknál sokkal jellemzőbb Som­­layra: hogyan viselke­dett a fasizmus idején, hány emberen segített. S a­hogy­­ a felszabadulás után, végre megszaba­dulva az életét végigkí­sérő anyagi gondoktól, gázsija felét rendszere­sen a Nemzeti főpénztáro­sának adta, hogy sűrű ti­tokban és névtelenül jut­tassa el nyugdíjas,­ nélkü­löző pályatársainak. Nagy művész, nagy jellem A magánélet útvesztői nélkül publikált szenzációt is kö­zöl. — Nem történetírói, írói ambíciók vezettek: ripor­ter, hírlapíró voltam, s maradok. Sokakkal el­lentétben ezt a hivatást semmivel sem tartom alábbvalónak az íróinál. Ide tartozik a színészi alakítások elemzésének problémája is. A színész titkát ellesni: lehetetlen. A megoldás szerintem, anélkül, hogy az impresz­­szionista kritika mellett törnék lándzsát, az, hogy nemcsak érteni, hanem érezni is kell, amit a szí­nész csinál. Úgy ülni a nézőtérre, hogy közben nem arra gondolni, mit fo­gok írni, sőt még arra sem, hogy egyáltalán írni fogok róla. Csak alávetni magam a hatásának, s utólag meg­fogalmazni ennek a hatás­nak a lényegét. Az újságíró ott is ki-ki­­tör a könyv írójából, ami­kor — a múltról beszélve — időnként kitér a mai színház problémáira, Som­lay modernsége kapcsán például a mai modern szín­padi törekvésekre. — Akármikor „játszódik” egy írás, lehetetlen nem szólni benne a máról, Som­lay kapcsán például né­hány máig is vajúdó szín­házi problémánkról. Ezek a képzettársítások kény­szerítően kívánkoztak belőlem munka közben. Szólni kellett olyan ha­gyományokról is, mint a felszabadulás után oly so­kat emlegetett, s néha el­torzított Sztanyiszlavszkij­­rendszer jelenléte a múlt­beli haladó színjátszás­ban, s általában a rea­lista magyar színház mél­tatlanul elhallgatott sze­repéről az európai szín­játszás élvonalában, aktív művészeink közül is van néhány, aki em­­berként-művészként egy­aránt érdemes lenne a megírásra. (f. f.) Kitör az újságíró A Somlay-könyv a mű­vész életéről és haláláról sok újat, sőt sohasem Nem merte megszólítani A könyvben sok mindent Somlay maga mond el önmagáról. Akárcsak né­hány más kitűnő pálya­társa, ő is sokat és jól írt, kapcsolatot tartott ko­rának irodalmával. A kö­zölt Somlay-írások közül is kiemelkedik érdekessé­gével az az ifjúkori napló­jegyzet, amikor Capriban látta Gorkijt, de a tiszte­lettől minden vágya elle­nére sem merte megláto­gatni vagy megszólítani. Ez a fejezet a könyvben közvetlen összefüggésbe kerül Somlay későbbi nevezetes Gorkij-szerepei­­vel és öregkori pályája egyik csúcsával, a Je­gor Bulicsovval. A könyv nem követi szigorúan a kronológiát, szabadon ját­szik az idővel a téma­kínálta összefüggések sze­rint. — Nem készül hasonló színészkönyv írására? — Tűnődöm egy Kiss Manyiról szóló könyvön. Nagyon érdekes lenne a két Makláry-fivér pályá­ja is, akik itt élnek mel­lettünk, de teljesen visz­­szavonulva a színháztól. " A II. kerületi Tanács Petőfi Sándor Művelődési Otthona idén először szervezett az általános iskolások számára nyári képzőművésztelepet. A rajzolni, festeni szerető diákok képzett pedagógusok irányításával fejleszthették rajztudásukat. A szakfoglalkozások mellett maradt idő játékra, kirándulásra, strandolásra is. Képünkön az egyik szorgalmas részvevő: Somi Judit. Latinovits szaval. Nem is pontos kifejezés, hogy sza­val. Inkább mondanivalót, élményt, logikát és szenve­délyességet sugároz — a pó­diumon újjákölti a verset. Megrázó élmény volt hall­gatni a kitűnő művész Minden szót újra kimonda­ni című estjét. Latinovits a vers tüzében maga is lo­bog. Ugyanakkor pontosan, világosan átgondolt szán­dék szerint formál, alakít. Váratlanok és szokatlanok érzelmi ellágyulásai, lassí­tásai és felgyorsításai, gon­dolati kiugratásai, egész versmondási­­ módszere. Nem fél és nem szégyell őszinte lenni, bevallani, hogy a vers gondolatai, ér­zései őt is megrázzák, felis­merésekre késztetik. Teg­nap hallott műsora sok­színűen és következetesen épült: bármelyik, számára kedves költőtől mondjon is verset, mindig olyat vá­laszt, amelynek fontos tár­sadalmi és emberi monda­nivalója van. Tud játékos lenni, mégsem a játék ér­dekli elsősorban, hanem a gondolat. Ezt nem csupán versmondásával igazolta, hanem az időnként költői erejű összekötőszöveggel is, amelyet maga írt, s amely­ben a költészetről és a versmondásról vallott ere­deti nézeteit hallottuk. (harangozó) * Négy szombat estén, négy kilencvenperces műsorban szolgált kitűnő szórakozás­sal a rádió Emlékek út­ján ... című műsora, ame­lyet négy hétfői napon is­mételtek meg. A műsort Róna Tibor neve fémjelez­te,­­ az élő kabaré kiváló, de sajnos oly ritkán látott­­hallott művelőjéé. A műsor műfaja semmilyen ismert műsorkategóriába nem szo­rítható be. Törzsét Róna Tibor régi lemezekből álló gyűjteménye adta és ez alapozta meg hangulatát is. Még azok számára is, akik­ben a Köszönöm, hogy imá­dott ... vagy a Teve van egypúpú ... melódiája nem idéz fel semmilyen emléke­ket vagy nosztalgiákat, még azokban is segített feléb­reszteni egy korszakot, a szórakoztató műfaj egy em­lékezetes időszakát. Az „át­kötéseket” sikerült kaba­részámok és főleg Szilágyi János jó riportjai szolgál­tatták. (fencsik) Céhzászló Becses műtárgyakat res­taurál a Központi Múzeumi Igazgatóság múzeológiai és technológiai osztálya. Je­lenleg a restaurátorok a ráckevei múzeumnak dolgoznak: egy 1843-ban a ráckevei molnár céh által készített céhzászlót hoznak rendbe, amely­nek brokát anyagára bib­liai tárgyú jelenetet festet­tek a múlt században. Most restaurálják a Magyar Nemzeti Múzeum egyik új, érdekes szerzeményét is: egy török bőrkaftánt. Pimasz dogmatizmus Szeretném, ha minél többen ismernék Mihail Romm szavait. Halála előtt nyilatkozott a Litera­­turnaja Gazetának. A szovjet hetilapban megjelent interjú — a Filmkultúra közvetítésével — most ju­tott hozzánk. Romm 1971-ben A világ ma című új filmjének anyagát gyűjtötte és forgatta. Franciaor­szágban is hosszabb időt töltött munkatársaival. Járt a nanterre-i egyetem filológiai fakultásán. Fil­mezett 1968 májusának lemoshatatlan jelszavai kö­zött és fölött. (A jelszavak egy részét a padlóra fes­tették.) Pedig figyelmeztették: Nanterre bizalmat­lan, ingerlékeny. Tanácsolták: az operatőrök a for­gatás szüneteiben ne tartsák vállukon kameráikat, nehogy a diákok összetörjék. (Sok diákot évek múl­tán is köröz a rendőrség; érthető, ha nem kívánkoz­nak sem a tévé, sem a képes magazinok nyilvános­sága elé.) A szovjet filmesekkel szívesen beszélgettek a nanterre-i bölcsészhallgatók. Különböző irányzatok hívei válaszoltak kérdéseikre. A diákok körében sok a félbenhagyott gondolat, a tények logikájával fe­leselő indulat. Van azonban közös elv: a fogyasztói társadalom csődjének leküzdése, gonosz korlátainak eltakarítása. Romm a találkozást biztatónak érezte, mondván: ,,a beszélgetés gyakran végződött ilyen­formán; legfontosabb a társadalom szocialista átala­kulása, minden más csak ezután jöhet!" Másképp alakult Mihail Romm párbeszéde Jean-Luc Godard­­ral. Romm megtudta, hogy Godard bemutatja hí­veinek új filmjét. Elhatározta: engedélyt kér francia kollégájától a vita filmezésére. A két rendező Go­dard irodájában találkozott. Romm elmondta, hogy észrevétlen szeretne ma­radni. A bemutató atmoszférája, a részvevők arcki­fejezése érdekli. Godard közölte, hogy ez a kérés jellegzetesen revizionista. Hiszen az arcok és a lé­nyeg két különböző dolog — dorgálta vendégét. Valamikor ő is figyelte az emberek arcát, de ez már a múlté —, mondta, s közben gúnyosan mosolygott. Godard folytatta. Helyeselte a kínai játékfilmstú­diók bezárását, mivel a kép is, a hang is a burzsoá­ziát ábrázolja, a proletariátus tehát nem kér belő­lük. Romm rákérdezett: és a távé? Hiszen az is hang és kép, mégis létezik Kínában. — Mert szük­sége van rá a proletár propagandának — felelt Go­dard, szemrebbenés nélkül. Szórakozott pillanatában Romm filmjeit említet­te. Látta az Egy év kilenc napját és a Hétköznapi fasizmust. A többiről csak olvasott a szovjet film­történetben, amely — úgymond — „el van itatva a burzsoázia szellemével." Annyira az, hogy Godard a Patyomkin páncélos című Eizenstein-film jó meg­értéséhez is más forrásokat kénytelen igénybe ven­ni. Megismerkedett tehát Leninnek a film forgatása idején írt cikkeivel. Romm válaszát és a többit — nehogy pontatlan legyek — idéznem kell: „Lenin már két évvel a film bemutatása előtt meghalt! — Az mellékes, meg kellett ismerkednem a cikkekkel, hogy Eizenstejn többi filmjét megítélhessem... — De Lenin meghalt, mielőtt Eizenstejn egyáltalán forgatni kezdte volna első filmjét — mondtam. — A szovjet filmművészetből — folytatta zavartalanul Godard — én csak Vertovot értékelem. A többi re­vizionista!’’ Godard meg akarta hökkenteni Rommot ötletei­nek merészségével, nézeteinek forradalmiságával. Rossz helyen kereskedett. Mert az például, hogy új filmjében férj és feleség párbeszéd helyett didakti­kus közhelyekbe bonyolódik,­­az elméletet össze kell kötni a gyakorlattal — mondja az asszony, az elmé­let mindenekelőtt — válaszol a férj, s ezt többször megismétlik) egyáltalán nem új. Párizsban és Moszkvában és Budapesten és sok más városban írtak, mondtak ilyeneket a szerzők és a színészek, amikor a szocialista művészet gyermekkorát élte, s gyermekbetegségeken is átesett. Ez régen volt. A gyermekből egészséges felnőtt lett, szívesen meg­osztja tapasztalatait mindenkivel, aki kéri. Ám Go­dard nem kéri, sőt ingerülten visszautasítja. Miért teszi? . . Azért — felelhetjük Mihail Rommal —, mert ide­gen az emberek világában, nem járatos a politikai kérdésekben, lépten-nyomon összeütközésbe kerül az élet bonyolultságával. Zavarában nem talál más kiutat, mint az értelmetlen lázongást, a fölényes­kedő frázist. A primitív felé fordul, s hinni kezd a demagógiában. Ezért uralkodik el rajta „pimasz dogmatizmusa’’. Néhány mondatban a bonyolult jelenségről nem lehet többet, találóbbat mondani. A folyamat leírása pontos. A megnevezés két szava: telitalálat! Dezsi Tamás A KÖRÖS MENTÉN -Tsnymp, bábfesztivál Békésben augusztus 19- én kezdődnek az immár ha­gyományos Körös menti kulturális hetek rendezvé­nyei. A megnyitón megem­lékeznek a majd fél évez­rede Békésen is járt Dózsa Györgyről. Augusztus vé­gén a Ki mit tud?-győztes Generál-beategyüttes lesz Békés nagyközség vendé­ge s meghívták Bari Ká­roly költőt is. Sztárok, új énekesek, „Ki mit tud” győztesek az idei Táncdalfesztiválon. A három elődöntő után, de még a döntő előtt MINDEN FESZTIVÁLSZÁM MEGJELENIK HANGLEMEZEN Két sláger egy kislemezen - ára 22 Ft.

Next