Esti Hírlap, 1973. július (18. évfolyam, 153-178. szám)
1973-07-02 / 153. szám
BALATONI KÖLCSÖNZŐPAVILONOK Elfogyott a vitorlás Ötezer gumimatrac • Kevés a kis televízió Nyár, strandolás, kempingezés. Időszerű kérdés, hogyan készült fel a szezonra az Iparcikk Kölcsönzőés Szolgáltató Vállalat. Biciklit vennének . A Balaton környékén 29 helyen, a Velencei-tónál Agárdon van üzletünk. Gumimatractól a vitorlásig, kormányozható, háromszemélyes vízi napozótól a kerékpárig sokféle strandcikkel állunk az üdülök rendelkezésére. Az intenzív fejlesztés eredményeként 10 millió forintos állami támogatással, 15 milliós vállalati ráfordítással Bordacsehiben, Balatonboglár mellett, javító és raktárbázis épül, ezzel megszűnik a strandcikkek szabadban való tárolása. nő a kölcsönzés, a kölcsönzött eszközök színvonala — tájékoztat Kari József, a vállalat igazgatója . Az Országos Idegenforgalmi Tanács másfél millió forintot adott a kölcsönző üzletek korszerűsítésére. Augusztus végére tíz új pavilon készül el, amelyeket a Fémmunkás Vállalat gyárt, s ezek esztétikailag is megfelelnek a Balaton-part idegenforgalmi követelményeinek. Az idén nyáron három új luxusvitorlás készül a Balatonfüredi Hajógyárban a vállalatnak. Szívesen vásárolnának megfelelő árú műanyag vitorlásokat, de sajnos, nincs kinek feladni megrendeléseiket. Hasonló a helyzet a közkedvelt vízinapozókkal, amelyeknek igen nagy sikerük van a nyaralók körében, de erre sem találnak gyártó céget. Gondot okoz a vállalatnak a kerékpárok beszerzése is. Most már lenne pénzük kicserélni az elavult bicikliparkot, de nem kapnak modern kemping bicikliket, résre az előjegyzéseket, s egy hónap alatt elfogyott a vitorlás... Minden percre kibérelték a meglevőket. A vállalat vezetői is keveslik a Balaton-környéki szórakozási lehetőségeket. A siófoki játéktermek mellett szívesen nyitnának újakat, de erre nincs mód. Ezt igyekeznek pótolni a toll teniszkészletek, a labdák és más játékok. A kölcsönző szolgáltatásait a múlt nyáron negyedmillióan vették igénybe a vízparton. A nyár sztárja a kölcsönzőben a hordozható kis televízió lenne. Jelenleg 325 Minivizor van, de ez nagyon kevés. Érdeklődtek az Orionban és a Videotonnál, hogy a BNV-n bemutatott új kis készülékeikből lehet-e vásárolni. A válasz nem megnyugtató: az idén semmi esetre sem. Importkocsik Kormányhatározat intézkedik a szolgáltatások fejlesztéséről. A vállalat ennek szellemében felülvizsgálta a kölcsönzés összetételét, s rájöttek, hogy ma már nem a mosógép, a porszívó, a centrifuga a legkeresettebb háztartási cikk, hiszen ilyen gép már csaknem minden háztartásban van. Az érdeklődés a kislakásépítő gépek felé tolódott el. Ezért a vállalat kölcsönöz betonkeverőt, építőipari állványokat, festékszóró pisztolyt, falfestő hengereket, meszelőket, szállítószalagot, elektromos fúrógépet és parkettcsiszolót. Népszerű szolgáltatás a gyermekmérleg-, gyermekkocsi-, mózeskosár-, járóka-, kád-, bölcsőkölcsönzés. A régi típusú mély kocsikat, amelyeket 30 forintért adnak bérbe havonta, jóformán senki nem keresi. Inkább a havi 90 forintos kölcsönzési díjú, drága, magasépítésű importkocsik népszerűek. Az idén először megfelelő a készlet hűtőszekrényből és televízióból. (dolecskó) Játékok Az árak általában változatlanok a Balaton környékén. A gumimatracokat, amelyből ötezer darab van, három órára nyolc forintért kölcsönzik, egy napra, 12 órára 15 forintért. A háromszemélyes vízinapozó kölcsönzési díja óránként 20 forint, a csónakoké 12. A budapesti bérlőszolgálatnál már februárban megkezdték a vitorláskölcsön GABONA* TORONY Toronyban — gabona. Kecskeméten készülnek ezek a könnyűszerkezetes terménytárolók, amelyeket az ország különböző városaiban szerelnek fel. A Bajai Állami Gazdaság új tárolóiba összesen 1400 vagon szemestakarmány fér. A szegedi Felszabadulás Tsz 420 vagonos tornyai is hamarosan készen várják az idei termést. (MTI fotó : Sarkadi felv.) JOG SZERINT MINDEN RENDBEN Húsz nap hiányzik Az aktát lezárták ♦ Nyugdíj után felperes Mindössze 50 forintról van szó. Húsz napon múlott, hogy Brestyánszky Józsefné varrónő, a MÁV Dunakeszi Járműjavító üzemének dolgozója ezt az 50 forintot nem kapta meg. Huszonkét évet és 345 napot töltött a vállalatnál — a 23 évből 20 nap hiányzott. Ötvenötödik születésnapján kapta meg az értesítést: nyugdíjazzák. Ez a születésnapi „ajándék” egy kicsit meglepte, mégis örült neki, ugyanis az év elején bejelentette, hogy ha elérkezik az ideje, nyugdíjba megy, öt unokája van, szeretett volna mindennap velük lenni. Egy hónappal ötvenötödik születésnapja után búcsút vett a vállalattól. A formaságokat hamar elintézték, közölték vele: 22 évig és 345 napig dolgozott, 1330 forint lesz a nyugdíja. Számolgatni kezdett: 20 nap híján 23 év. Ha 20 nappal később nyugdíjazzák, 50 forinttal több nyugdíjat kapna. Nem akart szólni az 50 forint miatt. Később mégis megkérdezte: nem mehetne-e vissza 20 napra, pótlólag dolgozna még, szüksége van a pénzre, a férje is nyugdíjas. 1650 forintot kap havonta. Nem mehetett. Azt tanácsolták neki: szerezzen egy aláírást, ha tud, igazoltasson valamelyik vállalatnál 20 —30 napot. Azt a nyugdíjnál esetleg elintézik, de itt már nem dolgozhat. Itt az aktáját lezárták, s lezárt ügyet nem lehet megbolygatni. Brestyánszkyné mégis megpróbálta. Először a vállalati döntőbizottságra, majd a munkaügyi bíróságra ment. Amikor a végérvényes, jogerős ítéletet elolvasta — tízszer is elolvasta —, nem akart hinni a szemének kérését, hogy 20 napig még dolgozhassák, elutasítják. A nyugdíjazás szabályos volt, írásban közölték, az ötvenötödik év betöltése után. A kollégái akkor azt tanácsolták, menjen magasabb fórumokhoz. De neki ez a két fórum is elég volt. Restellkedve hallgatta mind a két tárgyaláson, hogy a vállalat jogtanácsosa, munkaügyise milyen magabiztosan, tárgyilagosan, érvel, nyilatkozik, indítványoz. Indítványozza, hogy a „felperes” kérését, „mint alaptalant”, utasítsák el. Hogy a „felperes” kérése teljességgel jogtalan. Hogy a vállalat pontosan megtartotta a Munka Törvénykönyvének előírásait. S arról, hogy a felperes a kelleténél 20 nappal korábban töltötte be ötvenötödik évét, arról a vállalat nem tehet. A vállalat mindent megtett, mit kívánhat még a ,,felperes”? A felperes, azaz Brestyánszky Józsefné nyugdíjas nem kívánt semmit. Tudomásul vette, hogy így törvényes, így szabályos, beletörődött, hogy 20 napja hiányzik. Nem megy panaszra sehová, mert kinek mondja el, hogy három gyereket nevelt, s csak akkor vállalhatott munkát, amikor a gyerekek nagyobbak lettek. Kinek mondja el, hogy így is több mint 20 évig dolgozott, s hogy ez a vállalat volt egyetlen munkahelye, hogy a férje is innen ment nyugdíjba. Kinek mondja el, hogy két évtized után másfajta búcsúra számított? Kinek mondja el és miért? Hisz jog szerint minden rendben. És mindössze havi 50 forintról van szó ... Kulcsár Anna Ösztöndíjas borsodi diákok A középiskolás diákoknak odaítélte a jövő évre szóló ösztöndíjakat a borsodi diákszociális bizottság. A támogatásból az arra rászoruló helybeli bejáró és extemista diákok részesülnek. Borsodban középiskolánként általában tizenöt-húsz tanuló kap az új tanévben ösztöndíjat, a sárospataki Rákóczi Gimnáziumban például tizenhét diák kap havi kétszáz-négyszáz forintot. MÉLYBE SZÁLLNAK A BÚVÁROK Mit rejt a folyó KIEMELIK A RONCSOKAT ♦ JELENLEG DUNAÚJVÁROSBAN „Nehéz emberek”, de pontosabb lenne a meghatározás így: súlyosak. Munkahelyük a mélység, a folyók medre. Búvárok, tehát súlyosak: sisakjuk húszkilós, mellükön, hátukon 20—20 kiló nehezék, cipőjük talpa 40 kilós. A Hídépítő Vállalatnál dolgoznak, tizenketten vannak. Manapság már igen ritkán hallunk róluk. Pedig ismert szakma volt, a háború után a munka hősei közt gyakran szerepeltek. Az volt a hőskorszak: roncskiemelés, s a hidak építése! Most éppúgy dolgoznak — a folyók medre a munkahelyük — mint akkor, csak munkájuk nem oly látványos. A nagyipari létesítmények műtárgyait süllyesztik, a folyómedret tisztítják, a hídépítkezéseknél segédkeznek.Tavaly Kalocsa fölött evezve, lefelé a Dunán találkoztam a hajdan oly híres Ady Endre úszódaruval. Az öreg még dolgozik. Elsüllyedt uszályt emelt ki a folyóból. De még mindig akad a mederben megbúvó, régi hídroncs. A búvárok leszállnak a mélybe, helyszín megállapításra, s szivattyúkkal eltávolítják a roncsokra tapadt iszapréteget. A roncsokat a búvárok feldarabolják, csak azután látnak a kiemeléshez. Sokszor több évig tart egy-egy híd környékének a megtisztítása. Jelenleg a vállalat 60—öt fős létszámmal Dunaújvárosban dolgozik. A hajóállomás fölött 30 tonnányi háborús lelet, ponton, hajóhorgony és más roncs vár kiemelésre. Egyik éles roncs tavaly meglékelt egy rakománnyal teli uszályhajót. A Dráván nemrég három évig dolgoztak, s ezalatt három felrobbantott híd 1200 tonnás tetemét sikerült napvilágra hozni. Sokan nem is gondolják, hogy a Margit-híd és a Lánchíd alatt is húzódnak még roncsok. De ezek „csak” 10—15 tonnásak. A Déli összekötő vasúti híd alatt viszont négyszáz tonnás hídroncsot és egy 800 tonnás uszályt rejt a mély: még az idén hozzálátnak a folyó felszabadításához. BOREXPORT Bikavér a vagonokban Hat vagonból álló vasúti szerelvény indult el Egerből a minap a Szovjetunióba, a vagonokban bikavérrel töltött palackok voltak. A Szovjetunió évek óta vásárlója a bikavérnek, de a jellegzetes egri palackozásban csak most jutott el először a híres bor a testvéri ország boltjaiba. Ebben a hónapban összesen félmillió palack bikavért szállítanak Egerből. Ezenkívül az NDK megrendelésére útnak indul a Médoc noir is.