Esti Hírlap, 1974. április (19. évfolyam, 77-100. szám)
1974-04-01 / 77. szám
!ÁPRILIS 7-E Egészségügyi világnap „JOBB TÁPLÁLKOZÁS — EGÉSZSÉGESEBB VILÁG!” Ez lesz a jelszava az egészségügyi világnapnak, amelyet ebben az esztendőben is április 7-én tartanak. Az Egészségügyi Felvilágosítási Központban elmondták, hogy áprilisban országszerte előadásokat, ankétokat rendeznek — a megyei egészségügyi nevelési csoportok közreműködésével — a korszerű táplálkozásról, és felhasználják a tömegkommunikáció sokoldalú lehetőségeit is: a filmhíradó például egy héten át napirendre tűzi az egészséges táplálkozással kapcsolatos legfőbb tudnivalókat. Ugyancsak foglalkozik a témával a rádió és a televízió is. Tanulnak a vasutasok A MÁV tervszerűen gondoskodik a vasúti vezetők utánpótlásáról. Szombathelyen tanfolyam indult a különböző szakszolgálatok — forgalom, vontatás, építés, pályafenntartás, kereskedelem, hírközlés — jövő vezető gárdája számára. Az ország mind a hat vasútigazgatósága küldött fiatal, tehetséges szakembereket az iskolába. Emellett a szombathelyi igazgatóság területén dolgozó közvetlen munkahelyi vezetők továbbképzéséről is gondoskodnak. Új szőlőtelepüések A Minisztertanács egy évvel ezelőtt határozatot hozott a szőlőtermelés és a borászat fejlesztéséről, a telepítések állami támogatásának rendszeréről. A szőlőtelepítési program megvalósításához kedvező feltételeket teremtenek a kis termelőszövetkezetek egyesülésével létrejövő több ezer hektáros nagy gazdaságok. Az új szőlőterületek felére a nagy termőképességű, fagynak és betegségnek ellenálló, kitűnő minőséget adó olaszrizlinget telepítenek. ERŐSÁRAMÚ IPAR Modern villamosok, háztartási gépek Jó hírnév a világpiacon Világszerte keresett cikkek a villamosgép-gyártás, az erősáramú ipar termékei. Az erősáramú ipar ellátja a hazai villamosenergiaipart modern erőművi gépekkel, berendezésekkel, turbógenerátorokkal, transzformátorokkal, nagyfeszültségű készülékekkel. A vasúti közlekedésnek villamos mozdonyokat, a városi közlekedésnek korszerű villamos-motorkocsikat gyárt. Az építőiparnak a lakásépítési programhoz és az ipari létesítményekhez szerelvényeket, kábeleket, vezetékeket, világítótesteket és sok más terméket ad. A lakosságnak háztartási gépeket készít. Az iparág színvonala, termékeinek korszerűsége közvetlen hatással van az egész népgazdaságra. Kedvező, hogy az iparág vállalatainak termékösszetétele mind jobbem igazodik a piaci követelményekhez. A belföldi beruházásokhoz elsősorban a Ganz Villamossági Művek, a Magyar Kábelművek, a Villamosberendezés és Készülék Művek, valamint az Egyesült Villamosgépgyár szállít berendezéseket. Folyamatosan javul a gyártmányok kibocsátásának üteme. A hiányzó cikkek köre szűkült, s ma már ritkábbak a gyártási gondok. A KGM és a külkereskedelem közös piacpolitikai koncepciójának megfelelően a legfontosabb tőkés piacokon az export ugrásszemen megnőtt. Az NSZK- ba irányuló kivitel például 1968 óta mintegy harmincszorosára, a svéd export tízszeresére emelkedett. A magyar termékek jó hírnevet, megelégedést $ vívtak ki a külföldi piacokon. Az NSZK-ban elsősorban a $ magyar villamos háztartá $ sí készülékek, Kuvaitban a nagytranszformátorok és az S alállomások. Görögország- ban, Törökországban és Finnországban a turbóge-nerátorok, több más tőkés piacon a szabad légvezetékek,a villamos forgógépek, a kis- és nagyfeszültségű készülékek arattak elismerést. Az utóbbi években szorosabb kooperációs és más együttműködési kapcsolatokat teremtettek olyan ismert óriásvállalatokkal, mint például az NSZK-beli Siemens, AEG, Bosch és Olympia, az olasz Fiat, a svájci—nyugatnémet BBC, a francia Alsthom, valamint a Tyler és a General Motors amerikai cégek európai vállalatai. A Tylertől áruházi hűtőpultokra, a BBC-től nagyfeszültségű berendezésekre, a Bosch-tól háztartási hűtőszekrényekre vásároltak licenceket. Az erősáramú ipar vállalatai jelenleg 26 termelési kooperációban érdekeltek, s ezzel minden más iparágat megelőzve első helyen állnak. Az eredmények egyik alapja az erősáramú ipar termékeinek jó műszaki színvonala, a lendületes műszaki fejlesztés. 1958-ig Magyarországon 32 megawattnál nagyobb teljesítményű turbógenerátort nem gyártottak. 1959- től gyors ütemben követték egymást az 50, a 100, a 150, majd 1970-ben a 220 megawatt teljesítményű turbógenerátorok. Ma már az 500 megawatt teljesítményű turbógenerátor fejlesztésén dolgoznak a Ganz Villamossági Művekben. A műszaki színvonal értékére jellemző, hogy a 220 megawattos turbógenerátor forgórészhűtési rendszerének licenciáját két nagy nyugati cég, a francia Alsthom és a svéd ASEA megvásárolta. (békés) Tovább épül a Nagykörút. A főváros talán legfontosabb útja, a Nagykörút hosszabb átépítés színhelye: kicserélik, korszerűsítik a villamosvágányokat. A munkával a Petőfi-híd felől haladva a November 7. térig már elkészültek. Most, a tértől a Rudas László utcáig, illetve a Nyugatiig tartó szakaszt újítják fel. Kevesebb lesz a füst ♦ Megszűnik a trillázás Jobban vigyáznak a vízre ♦ A szemnek is szép MEGY A GŐZÖS, MEGY A GŐZÖS NYUGDÍJBA A környezetvédelem , embervédelem. Az ember szolgálatában óvjuk a szennyezéstől a földet, a vizeket, a levegőt. Ezek egyikét sem kímélte a vasút, a technika e múlt századi csodája. Földet rabolt el, vizet szívott el, füsttel, zajjal fertőzte a levegőt. LEVEGŐ A MÁV hatalmas üzem, a pályák behálózzák az országot, csak a fővárosban három tucatnyi állomás, két járműjavító főműhely, több mozdony- és kocsiszín található. Környezetvédelem és vasút: szükségszerű az a munka, amelyet a MÁV fejt ki, hogy a korszerűsítés mindig együtt járjon a víz, a levegő minél csekélyebb károsításával. Erről érdeklődtünk Fedák Dezsőtől, a vezérigazgatóság főelőadójától. Kezdjük a légszennyezéssel: — A helyhez kötött kazántelepek tüzelése sorra megváltozik. Szén helyett olajat, gázt használunk fel. A Nyugati pályaudvar kazántelepét most alakítjuk, jövőre készen lesz, a közeli MÁV-kórházat is ez fűti majd. A régebben fűtőházaknak ismert vontatási telepek is ontották a füstöt. Budapestről két éven belül eltűnnek a gőzmozdonyok. Ma is csupán a Nyugati pályaudvar körzetében dolgoznak, még másfelé legfeljebb a gurításhoz tartanak egyetegyet. Ahogy érkeznek a Ganz-MÁVAG diesel-gépei, számuk úgy csökken. ZAJ A hazai mozdonypark átalakításához még néhány év kell, utána a tervek szerint a mozdonyok fele villamos árammal működik, a másik fele olajjal. Egy diesel-gép tízszer kevesebb füstöt lehel, mint a gőzös, a villanymozdony még annyit sem. A vasút a zajjal is ártalmára van az embernek. Ennek csökkentésére, kevesebbet tehet a MÁV, a kürtjelzések — amelyek különösen éjszaka sokakat bosszantanak, kötelezők. A hangerősséget nemzetközi megállapodás szabályozza. A fedőjelzés nélküli útkereszteződéseknél a kürtölést — bár sokszor szó volt már az elhagyásáról — hatósági rendelet írja elő belterületekre is. Viszont már történt intézkedés, hogy az állomásra érkezéskor a várakozó utasok figyelmeztetésére halkabban szóljon a kürt, vagy meg se szólaljon, ha szükségtelen. Az országban az idén újabb száz ponton szerelnek fel fénysorompót, félsorompót. A budapesti igazgatóság területén harmincat. Ennyivel is kevesebb helyen trilláznak majd éjszaka a vonatkürtök, külcsín — Sok víz kell a vasút fenntartásához az utazóközönség ellátásához. Évente 30 millió köbmétert használ el a MÁV, ennyit ad vissza szennyezetten. Sokat is fizet szennyvízbírságként ... De több helyütt már épül a szennyvíztisztító, s a főműhelyekben, a telepeken mind szigorúbban bírálják el a felelőtlen vízszennyezést. A vasút veszélyes árukat is szállít: olajat, vegyi termékeket. Ha nem megfelelő módon mossák ki a kocsikat, ezek az anyagok a talajba, a vízbe kerülhetnek. Vámosgyörk közelében történt: egy szerelvény kisiklott, a kocsik feldőltek, a Gyöngyös patakba igen sok nátronlúg ömlött. A víz tisztítása félmillió forintjába került a MÁV- nak. A főváros közepén újjáépített Déli pályaudvar — ha füsttel sokkal kevésbé is — zajjal továbbra is kellemetlenkedni fog a környéknek. A tervek szerint a vasút árkát oldalt zöld sávval bélelik, hangtompítóként. Az új pályaudvar is kifejezője a MÁV másik törekvésének: a régi, elavult épületek helyett újat emelnek, tetszetőset, a tájba illőt. Bakterházakat és állomásokat — mint legutóbb Balatonfüreden —, egyaránt. Ez is embervédelem: az orrot bántó füst, a fület sértő zaj csökkentése után a szemet is óvják a csúftól. Szöllősi Ferenc FAGYI ! A mi időnkben az ifjúság még csak fagylaltérlelő kánikula idején fogyasztotta, azonban mint minden, ez a dermedt csemege is állandóan fejlődik. s ma már a primőr, korai 5 tölcséres fagylalt az első, 5 szeplőcsalogató napsugár 5 hatására feltűnik srácaink kezében. Többféle fajtája ismeretes. Tizenévesek közt népszerű a szerelmes fagyi lalt. Megeszik belőle a lány déltől alkonyatig vagy egy tucat tölcsérrel, mert sehogyse bírja eltalálni, hogy mikor jön le cseme- I gézni az a haláli klassz,s fekete tag. A találkozás utáni adagot már egymás szemébe mélyedve, szerelmes mosollyal fogyasztják, s minden falás után egy ragacsos puszi jár. Minden gyerekes família előtt ismert a családi vegyespacsmag fagylalt. Kezdődik a csemete szívettépő nyafogásával, miszerint az osztályban már mindenki evett, csak ő nem, miáltal az egész banda rajta vihorászik. Folytatódik izgatott esküdözéssel, miszerint lassan eszi, nem fáj a torka, holnap se fog fájni, és matek órán sem fog fájni. Másfél órai kitartó szülőgyötrés után kap egy sóhajtást s egy nagybögrét, azzal vágtat boldogan a kiscukrászda felé. Ahol is másfél órát töpreng, hogy melyiket is válassza, majd a kapu elé tűző napon másfél órát vihorászik a barátnőjével. Alkonyattájt verődik hasa a zavaros tócsává olvadt pacsmaggal, s már saját maga se merne megesküdni rá, hogy az valaha is fagylalt volt. Ellentéte ennek a minek ilyenkor fagylalt. Zsebpénzén beszerez belőle egy hatalmas tölcsérrel a srác, lelkesen hazavágtat vele. Anyu megborzong a láttán, s mondja: — Gyermekem, ilyenkor, ilyesmit? Majd rosszallóan kiskanalat kotor elő, s elkóstolgat belőle vagy másfél gombócnyit. — Csacsiság ilyenkor! — jelenti ki határozottan a nagymama, s elfogyasztja belőle a csokit, meg a vaníliát. Csacsiság, véli apu is, míg elrágcsálja a tölcsért a maradékkal. A srác savanyú képpel bólint, hogy a biz’ meglehet, ha ennyien állítják, bár neki nem jutott egy nyalintásnyi se belőle. Mind közt a legsajátságosabb a Csöpi fagylalt. Csöpi még az utcán, mondjuk anyuval, meglátja a fagylaltozó nagyobbakat, s attól fogva megállás nélkül és torkaszakadtából ordít addig, míg csak neki is nem vesz egy keveset a megviselt szülőanya. És bár a szemünk láttára mérik ki a Csöpifagylaltot is ugyanabból az edényből, mégis kiderül, hogy egészen más, olvadékonyabb, Csöpi még csak elragadtatva szemléli, s máris fehér, citromszín patakocskák csurognak körül körbe s lefelé. Fele vásárló ilyenkor Csöpi mellé kuporodik, s bíztatja erősen, hogy most itt egye, jajistenem, most már amott, de sokkal sebesebben! Ilyenkor szokta anyu önfeláldozóan kicserélni a két tölcsért. Attól fogva amaz leszen a Csöpi fagylalt, csöpög, olvad, ázik ronggyá a tölcsérje, s folyik Csöpi kezeslábasának könyökéig, belül. Ragad a gyerek, a zsebkendő, a retikül, a cipőtalp, s nyilatkozik anyu elragadtatva, hogy legközelebb majd másfelemegyünk haza, kisfiam. G. Szabó Judit