Esti Hírlap, 1974. május (19. évfolyam, 101-126. szám)

1974-05-02 / 101. szám

• Fájdalmasan szép em­beri történetet beszélt el megrendítsen Jiri Hubac. A cseh író Hosszú őszi nap című tévéjátékát hazai képernyőn honfitársa hite­lesítette: Antonin Moska­­lyk, a prágai televízió ren­dezője irányította a magyar előadást. Régen várt tár­sadalmi igényt valósított meg magas művészi szín­vonalon ez a tévéjáték. Munkástörténetet mon­dott el, a mezei világ egy­szerűségével, a forrásvíz tisztaságával, de sűrű drá­­maisággal. Általános embe­ri problémát vetett fel: a nyugdíjaztatást követő időszak válságát. Jan Mrá­­kota, a tévéjáték nyugdíj­ba vonuló munkáshőse minden porcikájában ele­ven, egyénített jellemű, hús-vér ember, s élő, hite­les jellem családjának töb­bi tagja, meg gyári kör­nyezetének emberei is. Annyira közel kerül hoz­zánk a Mrákota család, hogy minduntalan ked­vünk támadna beleszólni életükbe, segíteni gond­jaikban. Biztattuk volna lant, hogy legyen engedé­kenyebb a fiatalokkal, ve­sének súgtuk volna a tör­ténelmet, hogy átmenjen az érettségijén, s leányát vi­gasztaltuk volna meddősé­ge fölött érzett bánatában. Antonin Moskalyk forró, hiteles atmoszférát terem­tő, a valóság sűrű közegét megvalósító rendezésének is köszönhető, hogy szí­vünkhöz is, agyunkhoz is annyira közel került ez a mai dráma. Külön elisme­rés a cseh rendezőnek, hogy egyik legkitűnőbb epizód­színészünkre éppen ő mert főszerepet osztani — és Horváth József lenyűgöző alakítással bizonyította be, hogy nemcsak színészi „kisplasztika” alkotására képes, a főszerep súlyát is viselni tudja. Partnerei is a vele való kettősökben voltak kiemelkedők, legin­kább Tordy Géza és Györffy György. • Másnap, május else­jén, délután négytől csak­nem éjfélig tartott az önök kérik — mi teljesítjük ... című kívánságműsor, ame­lyet csak a tv-híradó két kiadása és egy labdarúgó­­mérkőzés közvetítésének száztíz perce szakított meg. Sokan rendezték (Bánki Iván vezetésével) a zsúfolt (kicsit talán túlzsúfolt) ma­ratoni műsort, amelynek pergetésében rendkívül so­kat (a kelleténél talán ki­csit többet) vállalt magá­ra a két műsorvezető, Ta­mási Eszter és Horvát Já­nos. Ha jól számoltam, ösz­­szesen ötven műsorszámot sugároztak élőben vagy „konzervben”, és a stáb csaknem tizenhétezer tele­fonkérelmet jegyzett fel. A legtöbben, majdnem há­romezren, Hofi Gézát kér­ték. A cukor marad utol­jára elv alapján vele zá­rult a műsor. S rá érde­mes is volt ennyit várni, érte ilyen sokáig fennma­radni. (barabás) □ KASS JÁNOS gyer­­mekkönyv-illusztrációiból nyílik kiállítás Gyöngyö­sön, a Fegyveres Erők Klubjában, május 5-én. □ GELLÉRT HUGO, az Egyesült Államokban élő grafikusművész alkotásai­ból rendeznek tárlatot a Kulturális Kapcsolatok In­tézetének kiállítási termé­ben. A tárlat május 10-én, pénteken délután 3 órakor nyílik. □ BARTA LAJOS Szere­lem című színművét mutat­ja be a kaposvári Csiky Gergely Színház május 10- én. ­tegnaptól a mozikban Periszkóp a fjordok között 1942 telén a német csa­patok általános támadásba lendültek a Szovjetunió északi részén. Az ütközet szárazföldön és tengeren is folyt. Borisz Volcsek ren­dező színes, szélesvásznú filmje a Csuka tengeralatt­járó kapitányának, Alek­­szej Sztrogovnak bravúros hadisikereiről és hősi ha­láláról szól. Az egyik fő­szerepet a nálunk is nép­szerű Donatasz Banionisz alakítja. Jelenet a filmből Veronika és Egy csodálatos óvoda la­kója, sok más gyerekkel együtt, a kis Veronika. Születésnapjára a jó Tün­dér egy bűvös zsákot aján­dékoz, amely ezentúl már minden kívánságát teljesíti. A kislány azonban rossz a bűvös zsák gazdája az ajándéknak: el­veszti a zsákot, majd kere­sésére indul. A színes ro­mán mesefilm Veronika utazását, csodálatos és ta­nulságos kalandjait mutat­ja be. Istenmezején 1972-1973-ban A lefilmezett valóság iz­galmasabb lehet a legrafi­náltabban kitalált mesénél. Izgalmasabb lehet, de nem feltétlenül az. Nagy türe­lem, szerencse, emberis­meret, kapcsolatteremtési készség kell hozzá. Elek Judit más filmjei­vel már bebizonyította ér­zékeny művészi képessé­geit, ezúttal azonban — noha mintegy két évet ál­dozott Istenmezején 1972— 1973-ban című dokumen­tumfilmjének elkészítésé­re — nem sikerült bizonyí­tania. Ha próbálnám összege­reblyézni a hosszadalmasan araszolgató képsorok mon­dandóját, valami efféle állna össze: egy észak-ma­gyarországi falucskában, a viszonylagos jólét ellenére, az emberek tudata még kissé elmaradott. Szülők és gyerekek nem értenek min­dig egyet párválasztási és pályaválasztási elképzelé­seikben. E nem túlságosan új megállapításokat is té­tován bizonyítja a film. Nem talált ugyanis olyan embereket, akik valóban elevenül, érdekesen mond­ták volna el véleményü­ket; több a vállvonogató, bizonytalan, kelletlen vá­lasz, mint az egyértelmű szó. Elmosódó karaktere­ket, önmagukat kifejezni alig képes embereket val­lat, érzelmileg eléggé si­várnak tűnő világot mutat. A rendező tételét a leg­elemibb drámaiság sem tá­masztja alá, hiszen a fia­tal szereplők „lázadása” a túlélt elvek ellen, látható­lag éppoly bizonytalan és tétova, mint az idősebbek ragaszkodása. Ragályi Elemér, valamint Pintér György és Jankura Péter érzékeny-könnyed kame­rája is keveset segített mindezen. A film a televízió pro­d­ukciójában készült; teg­naptól a Toldi mozi játs­­­sza, május 24-én pedig — valamelyest megrövidített formában — a televízió műsorára kerül. (f. f.) A munka ünnepének es­téjén idős munkásasszony portréját ismerhettük meg Bokor Péter Párbeszéd egy boldog asszonnyal című műsorából. A 63 esztendős Ilon nénit, akinek szinte semmi különleges dolog nem történt az életében, napot napra téve dolgozott mások szolgálatában, férj­hez ment, gyerekeket szült, özvegyen maradt, irodát ta­karított és — soha, egyet­len napot sem pihent. Nem úgynevezett sikeres, sőt, éppen hogy nagyon-nagyon küzdelmes életút ez. Ilon néni mégis boldognak vall­hatja magát, hiszen — mint szavaiból kitűnt — nem tudja, mit jelent: unalom, unatkozás. Soha nem érez­te magát fölöslegesnek a világban. Az idős asszony környezetének megszólalta­tása — három nemzedéket vonultatott fel Bokor Péter —, szociografikus mélysé­get adott a műsornak. A ri­port a Rádiószínház bemu­tatósorozatában hangzott el. A munka ünnepének gon­dolatához kapcsolódott a Május ... című program is. A műsort biztos kézzel ösz­­szefogó műsorvezető, Rap­­csányi László és riporter­társai két óra alatt az egész országot, s szinte az egész világot otthonunkba vará­zsolták. Az itthoni és kül­földi felvonulásokról köz­vetített beszámolók jól kapcsolódtak ahhoz a ri­portfüzérhez, amelyben a békéscsabai hordókészítő kádár, a budapesti gyári munkás, Illyés Gyula, a se­bész, a volt műszerész, Dolgos János rádióriporter, s a zongoraművész beszélt közvetlen szavakkal a munka szépségéről, h. m. MAGYARORSZÁG STRASBOURGBAN Pécsi képek a falon Strasbourg, ez a műem­lékeiről, — főleg világhírű gótikus katedrálisáról — híres, ősi egyetemi város, Elzász tartomány székhe­lye, május 3. és 18. között magyar heteknek lesz az ■ otthona. A Magyarország Strasbourgban című gaz­dasági és kulturális prog­ram, hazánk jobb megis­mertetését tűzte ki célul. Míg a város és a tarto­mány szakemberei a gaz­dasági eseményeket vár­ják — például a Magyaror­szág gazdasági partner cí­mű kiállítást, Keserű Já­nosné könnyűipari minisz­ter előadását —, Stras­bourg lakói a nagy áruhá­zak magyar árubemutatói­ra is kíváncsiak, és — egyetemi városról, nagy kulturális központról lévén szó — a magyar hetek kul­turális programja iránt is sokan érdeklődnek. Három jelentős magyar kiállítás lesz: a pécsi mo­dern képtár anyagából, a magyar könyvkiadás 500 évéről, valamint hazánk turisztikai nevezetességei­ről. Az Állami Népi Együt­tes két előadást tart a strasbourgi operában. Mű­során az Ecseri lakodalmas szerepel. A jegyek már el­fogytak. Nagy érdeklődés előzi meg a Kodály-vonós­­négyes két hangversenyét is, amelyen Kodály, Bar­tók, Ravel és Mozart-mű­­veket szólaltatnak meg. A város legjobb filmszín­házaiban egy héten át ma­gyar filmeket vetítenek. Számos előadás hívja fel a figyelmet például Csont­­váry művészetére, a mai magyar irodalomra. A strasbourgi magyar hete­ket a két ország közötti gazdasági és kulturális együttműködés keretében rendezik. IT­T. MÁJUSI PRÓBAFELVÉTEL Búvárruhában forgattak BESZÉLGETÉS JURIJ OZEROVVAL Jurij Ozerov, a Szovjet Filmművész Szövetség tit­kára a Felszabadítás című, nálunk is sikerrel játszott filmsorozat alkotója, né­hány napra Budapestre lá­togatott. A Lenin-díjas rendezővel terveiről be­szélgettünk. — Eddig tizenöt filmet rendeztem — mondta Oze­rov. — A legsikeresebb a Felszabadítás volt. Brazí­liától kezdve Ceylonig, Ja­pánig több mint száz or­szágban vetítették. — Mi okozott legtöbb gondot a forgatásnál? — A csatajelenetek re­konstruálása. Hiszen har­minc év alatt minden meg­változott. Mégis igyekez­tünk eredeti helyszíneken forgatni. Bizony, nehéz volt a háborús Párizst, Berlint vagy Kijevet élethűen film­re vinni. Nehéz feladat volt a támadások, robbantások megszervezése. A csataje­lenetekhez színészeink és a statiszták olyan speciális öltözéket kaptak, amely 40 másodpercig eltűri a tüzet. Forgattunk búvárruhában is, például a berlini metró elárasztásának felvétele­kor. — Hol vették fel ezt a részt? — A Moszkva folyón építettük meg a zsiliprend­szert. Ez nagyon veszélyes volt, hiszen csak lehelet­nyit kell megemelni a zsi­lipet, és máris zúdul a víz. A háború eseményeinek, apró mozzanatainak fel­idézése lehetetlen katonai szakértők segítsége nélkül. Munkatársunk volt többek között Zsukov marsall is. — Újabb­ filmjei? — A müncheni olimpiá­ról forgattunk, hét külföldi kollégámmal. Legújabb fil­memet a Felszabadítás együttesével készítem. A címe: Kommunisták. Cé­lunk: bemutatni, hogyan harcoltak 1943-ban és 1914- ben a Szovjetunió, Cseh­szlovákia, Románia, Jugo­szlávia, Lengyelország, Bulgária, Magyarország, Németország kommunistái a fasizmus ellen, felidézni a varsói fel­kelést, a szlo­vák ellenállást stb. A szo­cialista országok koproduk­ciójában készülő filmet do­kumentumok alapján, ere­deti helyszíneken forgatjuk. Magyarországon májusban kezdjük a próbafelvétele­ket, a forgatás valószínű­leg ez év végén lesz. K. P. G­YORSINTERJÚ Ámor, gipszben Csengery Adrienne, aki sikerrel mutatkozott be Berg Lulu című operájá­nak címszerepében, első előadása után elesett, tok­szalagszakadást szenve­dett, és­­a második előadá­son ezzel a sérüléssel ját­szotta végig Lulu nehéz, sokat mozgó szerepét. Ez­után begipszelték a lá­bát, és így játszotta el a Poppea Ámorját, s mind­kettőt nagy sikerrel. E bra­vúros helytállás után be­szélgettünk most az ifjú szopránénekesnővel prog­ramjáról: — Május 13-án München­be utazom, ahol megkez­dődnek a próbák a Bay­rische Staatsoperben. A Fi­del­io Marcellináját­ ját­szom, amelynek bemutató­ja augusztusban lesz a müncheni ünnepi játékok keretében. Az előadás ren­dezője Mike Gilliot, az edinburghi ünnepi játé­kok főrendezője, dirigense prof. Sawallisch. 23-án Kölnbe utazom és csatla­kozom az Állami Opera­ház odaérkező társulatá­hoz, akikkel a Poppeában és a Pornadé királyban lé­pek fel. Utána Andor Évá­val június 5-én Zágrábba megyek, ahol Monteverdi Vesperajában lépünk fel, Lovro von Matacic vezény­letével. öt éve énekelünk ebben a műben Andor Évá­val, fölléptünk már Paler­­mótól Dubrovnikig számos helyen. Június 7-én a pá­rizsi nemzetközi énekverse­nyen veszek részt és közre­működöm az ugyanakkor itt vendégszereplő Major Tamással együtt a Magyar Rádió párizsi műsorán; megzenésített Ady- és Jó­­szef Attila-verseket éneke­lek. Ezután ismét visszaté­rek Münchenbe, folytatni a hat hétig tartó próbamun­kát. A meghívást a közre­működésre a tavalyi hol­landiai énekversenyen kap­tam. Partnereim többek között Dietrich Fischer- Dieskau, Theo Adam, Ja­mes King. (dk) Kiállítási naptár Színes, változatos a kül­földön működő magyar in­tézetek programja. Május 3-án a berlini Magyar Kul­túra Házában három gra­fikus — Gross Arnold, Kondor Lajos és Szabó Vladimir — alkotásait sze­repeltetik. Május 17-től a szófiai Magyar Intézetben a magyar naív művészek Varsóban és Krakkóban már bemutatott tárlatát nyitják meg. Május 27-én a bécsi Collegium Hungari­­cumban Maulbertsch szü­letésének 250. évfordulója alkalmából „Maulbertsch alkotásai Magyarországon” címmel nyílik dokumentá­ciós kiállítás. Május 30-án 60 művész több mint 300 alkotása vezeti be a művé­szet kedvelőit a mai ma­gyar éremművészet világá­ba a varsói Magyar Inté­zetben. (MTI) *

Next