Esti Hírlap, 1975. március (20. évfolyam, 51-75. szám)

1975-03-01 / 51. szám

­A Híres szökésért című francia kalandfilm-sorozat tegnap esti folytatása A sakkjátékos címet viselte. Nemcsak néhány magyar színész személyes közremű­ködése tette számunkra érdekessé ezt a tisztes film­ipari munkát, hanem a cse­lekmény magyar vonatko­zásai is. Meg az a tény, hogy néhány hazai tájat felismertünk benne, mint­hogy a felvételek jó része nálunk készült. Kemperen Farkas magyar báró, a ma­ga korában izgalmas, világ­­szenzáziót kavaró, titokza­tos sakkautomata feltalálár­­a volt a történet egyik főszereplője. Elegánsan, vonzóan mintázta meg La­­tinovits Zoltán. Woronsky lengyel szabadsághős és sakkbajnok a forgató­könyvíró fantáziájának szülötte. Nagyon tetszett az alakját életrekeltő Mécs Károly. Igazi romantikus hős volt, nemes lelkű, tisz­ta indulatú, bátor és jelle­­mes, akinek megmenekü­lé­­séért önfeledten izgultunk. A francia színészek mellett jó volt a filmben közre­működött többi magyar színész is, részben szemé­lyesen szerepeltek, részben hangjukat kölcsönözték francia kollégáiknak. Maga a film alapötletében, cse­lekményében, bonyodalmai­ban és eszközeiben — jó közepes munka volt. Szolid, kommersz, amely vállalt feladatát —, hogy a nézőt 55 percen át kellemesen, jó ízléssel elszórakoztassa — becsülettel teljesítette anél­kül, hogy mélyebb nyomot, maradandóbb emléket ha­gyott volna maga után. Ki­próbált szakember a ren­dezője, Christian Jacque, akitől olyan mestermunká­kat is láttunk már, mint a Királylány a feleségem, vagy a Ha a világon min­denki ilyen volna. (barabás) Monográfia Lentiről Már sajtó alatt van egy nagy kiterjedésű néprajzi tájegység, Göcsej és a hoz­zá tartozó, fejlődésben meg­gyorsult település, Lenti történetét, gazdaságát és kultúráját bemutató mo­nográfia. Ez az első össze­függő alkotás, amely köz­igazgatásilag egy egész já­rás életét, fejlődését, kultu­rális hagyományait felöleli, s bemutatja legújabbkori történetét, legutóbbi 30 év alatt végbement fejlődését. Táji szépségeit, természeti értékeit fotókon tárja az olvasó elé. (MTI) □ MURAY RÓBERT ter­mészetvédelmi grafikáiból nyílt kiállítás az Eötvös Loránd utcai Helikon Galé­riában. A tárlat március 23-ig tekinthető meg. Könyvek a költészet napjára Április 11-én lenne 70 éves József Attila, akinek születésnapján ünnepeljük — immár hagyományosan — a költészet napját. Az új verseskötetek választéka ezúttal is gazdag lesz — ígérik a kiadók, s szép for­mátumú könyvekben, és — csemegeként — illusztrált albumokban kínálják a versbarátoknak a klasszi­kusok,­s kortársaink mű­veit. József Attila összes ver­sei újra — s ki tudja már hányadszor — napvilágot láttak. Bizonyára nagy örö­met okoz majd a könyvtá­ratoknak válogatott, leg­szebb verseinek Würtz Ádám 25 rajzával illuszt­rált albuma, amelynek be­vezetője Nagy László ez alkalomra írt József Atti­­la-verse lesz. A hajnal szí­nei — ezzel a címmel adta közre az MSZMP XI. kongresszusa tiszteletére a Magvető Kiadó a magyar költők tanúságtételét; a kötetben többek között Áprily Lajos, Balázs Béla, Benjámin­ László, Radnóti Miklós, Nagy László, Weö­res Sándor vallanak az an­tifasiszta ellenállás, a fel­­szabadulás s az újjáépítés első éveinek élményeiről. Három szerző — egy kötet — így is lehetne titulálni a Móra Kiadó Kozmosz-soro­zatában megjelenő ölelke­zők című kiadványt. A Bu­dapest és Moszkva ihlette Garai Gábor-versek, a Cink Károly magyar és Trahman szovjet fotómű­vész által készített képek a két nép egymásra találásá­ról vallanak Káprázat Különösen szép köntös­ben jelennek meg a költé­szet ünnepére Balassi Bá­lint válogatott versei. Arany János balladái és Juhász Gyula összes versei. A kommunista költő, Kis Fe­renc halálának 10. évfor­dulójára jelent meg Munka és szerelem című kötete, amelynek verseire az őszin­te emberség és a képek erőteljes élményhitele jel­lemző. Juhász Ferenc válo­gatta és írta az előszót Sza­bó Lőrinc Káprázat című kötetéhez, amelyet méltán tekintenek a világlíra nagyszabású önéletrajzá­nak. A Szépirodalmi Kiadó Mikrokozmosz-füzeteinek sorában lát napvilágot a műfordítóként is jeles köl­tő Szavakkal nő a gyász című kötete. A költő ha­gyatékából előkerült 18 poszthumusz szonett érde­kessége, hogy a versek gyorsírásban maradtak fenn, s ezeket a költő báty­ja fejtette meg. A portréköteteket gazda­gítja Benjámin László Szik­larajzok című versfüzérének második kiadása, Csanádi Imre összegyűjtött versei, amelyek az írói felelősség­­tudat, a művészi kiteljese­dés tükrei. Csukás István ima a vadevezősökért, Gyurkovics Tibor Szeret­lek, akárki vagy című kö­tetével jelentkezik. Gyer­­gyai Albert Ősz és tél kö­zött című könyvének ver­sei és műfordításai a fran­cia irodalom ihletett tol­­mácsolójának 50 év alatt írt műveit kínálják. Új kö­tetet üdvözölhetnek Juhász Ferenc hívei is. Írás egy jövendő őskoponyán című kötete a költő 1970 óta írt versprózáit tartalmazza. Az első Mit tudok Dózsa Györgyről?, majd ezt to­vábbi három ciklus követi, amelyekben pályaelődei sorsáról, a zenéről, illetve ars poeticai elképzeléseiről vall. Találkozás — ez a cí­me annak az antológiának, amely a szovjetunióbeli Kamerovo és a magyaror­szági Nógrád költőinek műveiből ad válogatást. Is­mét napvilágot lát a Szép versek kötete, amely 62 mai magyar költőnek az el­múlt évben közzétett leg­szebb verseit gyűjti csokor­ba — a költészet napja al­kalmából féláron hozzák forgalomba. Úton Aczél Géza: Másnapos freskó, Pálos Rozita: Úton; Pass Lajos: Első rekviem — fiatal költők első köteteit jelentik a címek. Vala­mennyi szerző a gondola­tok és tettek felelősségét vállaló fiatal nemzedéket gyarapítja. (MTI) A ljubljanai vár sorsa , ®UU* a'n*r — ennyibe kerülne a ljubljanai vár (elles keszlbet «kITit."od­4'f'°s építmény Jugoszlávia egyik legtrdo­ki stbb*gvU turtorteneti emléke. Ezer éve állnak már falai so­ká­roSn­“U beköltözőn családok laktak itt. Olyan mérté­­kű iU á,ih lak végeztek a műemléken, hogy tíz évvel ezelőtt szil 1 rí'kai°.kr- A várat azonban sorsára hagyták. Fa ré­tiek. Jt0i’ ab,akkerrjei régen elkorhadtak már, falai diih­dez­p*»v\Isehh*«iái-ii^**"ak- ~ "’»»dia egy szakember — elegendő JíhKk' ld.l?Ke?’ sőt már az is tragédiát okoz, ha egy erö­köveira LJi5 kPZiebTM fél méterné' hó huh a tetőkre, a vár haítaní ? i •, a *fé‘ és ,a dombtetőről, ahol áll, tonnaszámra * s ulyos termeskft a régi város házaira, embereire. A ríu^,ortuí!i^,m °.s?tjak ’teljes mértékben a szakembe-A k|,Íi«-ia a ,“*?'? *,UJ,PM indítottak a vár restaurálására. Mükség­ő­bb Javítsok elvégzéséhez se millió dinárra lenne Finnugor kiállítást készítenek elő a Néprajzi Múzeum­ban. Képünkön: Sterbetz Katalin textilrestaurátor az utolsó ellenőrzést végzi a kiállítás egyik szép darabján. (MTI fotó : Balaton felv.) □ BÉNYI LÁSZLÓ fes­tőművész munkáiból ren­dez kiállítást március 6-án a Győr­i Képcsarnok bemu­tatóterme. Megnyitja: Po­gány Ö. Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria főigazga­tója. □ SWIERKIEWICZ RÓ­BERT grafikáit mutatja be a Bajcsy-Zsilinszky úti Stúdió Galéria március 5-én, délután 5 órakor nyíló kiállítása. □ A GYERMEKÉRT címmel nyílik kiállítás dél­előtt 11 órakor a Nagytété­nyi Kastélymúzeumban. immun BÁBFESZTIVÁL A jugoszláviai Titográd­­ban ez év őszén rendezik meg első ízben az eszpe­rantó amatőr bábegyütte­sek nemzetközi fesztivál­ját. Magyarországról a nép­szerű pécsi Bóbita-báb­­együttest hívta meg a szer­vezőbizottság. A bóbitások számára újszerű feladatot jelent, hogy a kiírás szerint minden részt vevő együttes­nek egyórás eszperantó nyelvű műsort kell bemu­tatnia. A Bóbita-együttes hagyományaihoz híven ál­latmesét mutat be Jugo­szláviában, Egy kis egér csodálatos kalandjai cím­mel. A prózai és dalszöve­geket pécsi eszperantisták fordították le. Kiskanáltól a gázturbináig Szeretem az edényboltok kirakatait. Főként a kar­csú kanalak, a szokatlan formájú kések, érdekes fedelű fazekak, a látvá­nyosan öblösödő üvegtá­nyérok garnitúráján legel­tetem szívesen a szeme­met. Lenyűgöz, hogy az annyira véglegesnek érzett kanálon vagy késen pél­dául — funkcióját, tehát a feladatát megőrizve — mi­lyen érdekes új meg új va­riációkat képesek létre­hozni a tervezők. Az ember kicsi korától méregeti a tányérból a levest, ritkán jut eszébe a kanál formá­ján elmélkedni, rendsze­rint csak akkor, ha éppen valami új alakkal találko­zik. Vagy éppen régivel a múzeumban, mint például az egyiptomiak csodálatos, pikáns kiskanalával, amelynek a nyele egy kar­csú, kinyúlt női test, s két előrenyújtott karjában tartja azt a kis edénykét, amivel a folyadékot lehet kimerni. Ilyen ritka találkozások­kor nyílik ki igazán a sze­münk környezetünk szürke tárgyaira, s fedezzük fel, mm­i, a bakelit villanykap­csoló már hosszabb ideje nem kerete alaprajzú, ha­nem szögletes. A csillárdi­vat változásai talán szem­betűnőbbek, de mostaná­ban cserélődnek kezünk alatt a hagyományos csa­pok forgószárnyai is, vala­mi szokatlan aszimmetrikus formájúakká. Ha végigné­zünk egy újonnan beren­dezett lakásban, szinte minden tárgy, a padlótól a mennyezetig új alakot ka­pott a múlt évtizedben. Ko­runk lenyomatát, sőt, ko­runk szépművészeti lenyo­matát találjuk legszűkebb környezetünkben. Mert a szögletessé váló kanalak és villanykapcso­lók, meg vízcsapok mögött nem nehéz felfedezni az elmúlt évtizedek szobrá­szati, plasztikai törekvéseit. A lámpaernyők, még in­kább a tapéták mintáiban ott van például a pop art divathullámának minden nyoma, de az újjáéledő szecesszió sem marad tá­vol otthonainktól. S per­sze, a munkahelyünktől sem. A turbinák, szövőszé­kek, villanymotorok for­májának is van divatja. Egy időben az áramvonal volt a szinte kötelező külső burok, most, mintha itt is a szögletesebb formák tér­nének vissza. S a divatok mögött nemcsak a képző- és iparművészeti törekvé­sek hullámveréseit kell keresni. A felhasznált anyagok változásait is. Hi­szen másképpen lehet meg­munkálni, mintázni a pu­ha alumíniumot, a kemény acélt, az átlátszó, de merev üveget, a képlékeny mű­anyagot. Ha az ember idáig eljut a meditációban, szinte be­leütközik a ténybe: napon­ta mindenki, tehát mi, va­lamennyien, a művészetek, szorosabban a képzőművé­szetek olyan hatásai között élünk, hogy életünk végéig sem mehetünk annyit mú­zeumba, kiállításra, hogy megközelítően azonos mennyiségű hatás érjen bennünket. Azok is, akik nagy ívben elkerülik a ki­állító termeket, múzeumok csarnokait, naponta olyan tárgyakat használnak, olyan tárgyak között élnek és dolgoznak, amelyek köz­vetítik számukra a képző­művészetek új és új törek­véseit. Rendkívüli tehát a fele­lőssége­­ és a lehetősége mindazoknak, akik a tár­gyak formába öntésével foglalkoznak. Most, hogy már van, mert a kormány a múlt napokban létrehoz­ta az Ipari Formatervezési Tanácsot és Tájékoztató Központot, most érezhet­jük igazán, hogy tulajdon­képpen milyen régóta szük­sége van e területnek ilyen összefogó, koordináló, s ta­lán ellenőrző szervezetre is. Nem mintha egy szervezet léte, önmagában, mindenre biztosíték lenne, de hiánya egészen bizonyosan már hosszú ideje gyarapította a terület megoldatlan prob­lémáit. Az emberekben, a vásár­lókban, valamennyiünk­ben él a vágy, hogy kör­nyezetünk tárgyainak sa­játos arca legyen. Kéz­hez álló formák között éljünk, amelyek külsejükkel is ér­zékeltetik készítőik, tehát valamennyiünk ember vol­tát. Az igény nagyságát jel­zi a népművészeti tárgyak világszerte végighullámzó divatja. De egyedi darabok készítése csak nagyon drága tárgyakat eredményezhet, jó, ha eggyel-eggyel díszít­hetjük környezetünket. Jo­gosan várhatjuk el viszont, hogy a gyárban, sorozat­ban készült olcsóbb da­rabok is megformáltak, emberszabásúak legyenek, a szó minden értelmében. Feladatukat, funkciójukat jól ellátó tárgyak, eszkö­zök kellenek, amelyek nem letagadják, hanem kihasz­nálják saját anyaguk alap­­tulajdonsága­it, s ha tud­juk is, hogy sorozatban ké­szülnek, akkor is érezzük rajtuk egy művész forma­­teremtő ihletének egyedi­ségét. Reméljük, hogy a most megalakult hivatalos Ta­nács gyarapítja környeze­tünkben az ilyen tárgyakat. Bernáth László RÖVIDFILMEK Kezünkben a világ A márciusi rövidfilm­bemutatók között három olyan alkotás is szerepel, amely a „Hazánk Magyar­­ország” sorozatot gazdagít­ja. Az egyik György Ist­ván és Neményi Ferenc lírai vallomása, a ,,Kezünk­ben a világ". Kis József „Folytatás" című munkája arról tájékoztat, hogy a népművészet idős mesterei mellett miként nő fel új generáció. A sorozat har­madik filmje a ,,Beszélge­tés a térképpel”, amely a magyar kartográfia kiala­kulását és fejlődését köve­ti nyomon. (Somló Tamás készítette.) Láthatják majd a nézők az 1973-as cannes-i film­fesztiválon nagydíjat nyert rövidfilmet: Bretislav Pojar „Balablok” című alkotá­sát. Kockákból és labdák­ból álló figurái keserűen nevetséges színjátékot pro­dukálnak: megmutatják, hogyan születnek a hábo­rúk. Színes szovjet isme­­retterjesző film „Az Elbrusz vidéke". A rajzfilmek közül az „Add tovább, szamár a végállomás" című magyar, a „Láng” című lengyel és a „Gherase romantikus éle­te’’ című román alkotás szerepel a márciusi prog­ramban. Munkácsi biográfia A legutóbb lezajlott nem­zetközi galambkiállítás és postagalambverseny csábí­totta a magyar fővárosba Colin Osman fotóművészt és fotóesztétát. A Creative ca­mera című londoni fotómű­vészeti folyóirat és év­könyvének főszerkesztője mondja: — Kedvező alkalom volt számomra a galambver­seny, hogy megismerkedjek a mai magyar fotóművé­­szettel. Sok magyar szár­mazású hírességet ismerek a „szakmából­’, számon tar­tom kiállításaikat szerte a világon. Meglehetősen tá­jékozott vagyok a század első fele budapesti fotómű­vészeinek munkásságában. Közülük többen külön fe­jezetet érdemelnek a fény­képészet történetében. Escher Károlyra gondolok és Munkácsi Mártonra, a húszas, harmincas évek zseniális fotóriporterére. Sokáig dolgozott Budapes­ten, majd a berlini Ullstein­­lapok szerződtették. Az Egyesült Államokban hunyt el, aránylag fiatalon. Róla írok most biográfiát.

Next