Esti Hírlap, 1975. április (20. évfolyam, 76-100. szám)

1975-04-01 / 76. szám

• A bohóc felesége cí­mű tévéfilm vetítése előtt közölte a bemondó, hogy a főszerepet egyenesen Day­­ka Margitnak írta a szer­ző, Sólyom László. Ugyan­ezt olvashattuk a műsor­újságban is: örvendetes szándék. Hálásak vagyunk, ha egyik legnagyobb szí­nésznőnket akár csak kis szerepben is látjuk, de olyanban, amelyen látszik az írói megmunkálás és a rendező alkotó közreműkö­dése: gondolunk a Szind­­bád (Huszárik—Krúdy) meg a 141 perc a Befeje­zetlen mondatból (Fábri— Déry) Dayka epizódjaira. És kellemes emléket ha­gyott a Fekete Macska is, Sólyom László korábbi té­vébohózata, a főszerepben Dayka Margittal. Az egye­nesen Daykának írt A bo­hóc feleségéről ez sajnos nem mondható el. Mintha itt nem ismerték volna fel a különbséget szerepírás és szerepeltetés között. Mol­nár Ferenc például jó sze­repeket írt kora nagy szí­nészeinek, Varsányinak, Hegedűsnek, Darvas Lili­nek, Somlay Artúrnak, napjaink nagy színészei, Ruttkai Éva, Darvas Iván, Kállai Ferenc és mások is kitűnően játszhatják e sze­repeket, mert csakugyan jók, mintha nekik, rájuk írták volna. A bohóc fele­sége Nadicsnéját azonban sajnos alig írták meg. Al­kalmat kínáltak csupán Dayka szerepeltetésére nemcsak színésznőként, de cirkuszi bohócként is. Ezt nagyon élveztük is. Sajnál­tuk azonban, hogy az egész tévéfilm laposra, vázlatosra sikeredett, s Nemere Lász­ló rendezése nem tudta el­dönteni, mit is akar tulaj­donképpen megvalósítani: „örök” clowntréfát, mai problematikájú vígjátékot vagy burleszkjelenetek laza füzérét. Volt ez is az is, de semmi sem igazán. Az egész tévéfilm úgy, ahogy volt, a Televízió gyengébb produk­cióinak számát gyarapítot­ta. Továbbra is várjuk az igazi Dayka-szerepet — iga­zán jó tévéfilmben. (barabás) Pesti emberek Mesterházi Lajos Pesti emberek című játékát mu­tatja be a Veszprémi Pe­tőfi Színház április 3-án, este 7 órakor, Pethes György rendezésében, Fe­hér Miklós díszleteivel, Hruby Mária jelmezeivel. A főszerepeket Demjén Gyöngyvér, Kovács Lajos, Szoboszlay Sándor és Tán­­czos Tibor játssza. □ GÁTI ISTVÁN ének­es Nemecz Andrea zongo­raművész Mozart-estjét rendezik április 5-én, szom­bat este 8 órakor a Fészek Művészklubban. □ LACZA MÁRTA fes­tőművész tárlata április 7- től május 2-ig tekinthető meg a Józsefvárosi Galé­riában. (VIII., Déri Miksa u. 3.). FELÚJÍTÁS A NEMZETI SZÍNHÁZBAN Katona Bánk bánja Ha azt mondjuk: magyar dráma — először két név bukkan fel, Katona és Ma­dách. Egyforma súllyal, és szinte egyforma képzettel. A lehetetlen igézte őket. Drámát írni, színpadi mű­vet alkotni Magyarorszá­gon, az akkor még alig lé­tezőben. S ehhez elsőnek: hazát teremteni a szívek­ben. Reformkor. A nemzet­té válás óriás, lépcsője, a nemzeti tudat kialakulá­sának kora, negyvennyolc kapuja. A reformkor egyik előfutára, az egykori „delectans actor” (színész­jelölt), pesti jurátus, majd „sufficiens” (elégséges) eredménnyel ügyvédi vizs­gát tevő fiatalember, aki 1830-ban, mint „Szabados Kecskemét mezővárossa”, „Ordinarius fiscalisa”, vagy­is főügyésze hal meg. Ka­tona József­­, Bánk bánunk írója, az első magyar szín­padi remekmű alkotója. Ahogy a nemzeti iro­dalom alapkönyveinek mindig ott kell lenniük a könyvespolcokon, drá­mánk klasszikusainak is mindig meg kell újul­niuk az élő magyar szín­padon. Ezért amíg magyar színház lesz, Katona Jó­zsef műve mindig ott lesz a kor szellemének megfe­lelni akaró, új fogalmazás­ban, minden korszak ma­gyar színpadán. Ami azt is jelenti, hogy minden kor­szak kipróbálja önmaga képességeit. Nem adhat más mondanivalót — a ha­misítás veszélye nélkül — a remeknek, mint amit szerzője adott, de kiemel­heti, nyomatékot adhat benne annak, amit a maga számára fontosnak tart. Így hát kettős vizsga minden Bánk-felújítás. Vizsgája az együttes alkotói szintjének, s a közönség érzékenységé­nek. Az új betanulásnak, Marton Endre nagylélegze­tű, húzás nélküli Bánk bán­jának egyik alapvonása: a rendező tiszteletre méltó hite­konoksága, mellyel bí­zik a műben, s azt akarja előadni. Nem a közép­kori alaptörténetet hang­súlyozza ez az előadás —, melyhez már katona sem volt hű —, hanem a re­formkor hajnalának nem­zeti tudat alakításában vál­lalt történeti szerepet. Hi­szen ezt a művet a reform­kor keltette életre, gondo­latai érlelték a reformkor eszméit. 1845-ben volt első sikere, s amikor 1848. már­cius 15-én díszelőadásban játszotta el a Nemzeti Színház, a szabadságharcá­ra készülő közönség tom­bolva ünnepelte. Bizonyo­san nemcsak a művet, ha­nem önmagát is, azt, hogy rátalált önmagára! A Nemzeti Színház fel­újítása emellett egy má­sik, az előbbinél nem ke­vésbé izgalmas réteget is felemel. A magánember pszichológiai vergődésének jelenlétét a közéleti ember társadalmi felelősségének burkában. A hősök lelki motivációinak — szöveg­adta lehetőségen belüli — hű és teljes kibontása Bánk esetében a tudat — látható — diszharmóniája. A két réteg egymásba játszása teszi az ismert, s oly sok­szor átvilágított művet most — szokatlanul nehéz­zé! Olyanná, amilyen csak egy történeti kosztümbe öl­töztetett modern pszicholó­giai dráma lehet. Ennek az előadásnak címszereplője, Sinkovits Imre, a rendezői felfogás­nak megfelelően sérült lel­kű államférfit játszik. Sor­sában a magán- és közéleti tragédia fonódik össze. Csúcspontja: Gertrúdis meggyilkolásának értel­metlensége. Hiszen ő ár­tatlan volt — ezt hangsú­lyozza az epilógus az eddi­gieknél jobban. Halála új szörnyűségeket szült, így a király gyengeségeinek motívumrendszere is az államférfi bonátait tudó uralkodóé. Sinkó László habozó­ fegyelmezettsége a hatalomvédésben riadt em­bert hangsúlyozza, s nem a fájdalomtól bizonyta­lant. Őze Lajos „lézengő rit­­tere” kulcsszerep a megírt műben, s tán még sem, ennyire nem a színpadon. Külsőségei egy teatrális, s nem színpadtörténetleg korhű levegőt idéznek, Téri Sándor, Ottó megfor­málója, más­kor, más lé­lek színésze, ezért néha úgy tűnt Biberachhal való be­szélgetése közben, mintha egyedül lenne a színpa­don. Básti Lajos nem Pe­­túr bán, de mert mindent tud, ezt is tudta, ha kicsit idegbeteg is ez a bihari is­pán. Vörös Eszter Melindá­ja tetszett. A Gertrudist alakító Ronyecz Mária bel­ső szférák és külsőségek között vergődő alakja tel­jesen betöltötte a színpa­dot. Feltétlenül meg kell em­líteni Avar István csendes­visszafogott, és ezért egy­értelműen hiteles Tibor­­cát, s Melinda kiválóan karakterizált pártos­ báty­­jait, Raksányi Gellértet és Szokolay Ottót. Csányi Árpád nagyvonalú dísz­letei tiszta hangulatukkal jól szolgálták az előadást, térépítkezése kiváló, mint ahogy az egész előadás ember- és csoportmozgatá­sa példamutatónak említ­hető. Szalontay Mihály Meséről mesére vándorolva címmel, Kora Ilona rende­zésében mutat be új műsort a Budapesti Gyermekszín­ház. Képünkön: Jelenet az előadásból: Kőhalmi Attila és Karádi Judit. (MTI fotó : Keleti Éva felv.) Mozgó világ Ünnepi választék a rádióban és a televízióban A fasizmus elleni hősi küzdelemnek emléket állító filmek legjobbjait láthat­ják a nézők ezekben a na­pokban a felszabadulásunk 30. évfordulójának megün­neplésére rendezett film­napokon. A magyar filmek közül a Valahol Európá­ban, a Budapesti tavasz, a Talpalatnyi föld, a Húsz óra, az Apa a szovjet fil­mek közül az ötrészes Fel­szabadítás, Csuhraj klasz­­szikus alkotása, a Ballada a katonáról, a Szállnak a dar­vak, valamint a Hétköz­napi fasizmus szerepel a műsoron. A népi demokratikus or­szágok filmművészetét képviseli az Egy vonat az ég állomására című cseh­szlovák, a Tájkép csata után című lengyel, az Es­tély című román, a Hajnal a Dráva felett című bolgár és a Sutjeska című jugo­szláv film. Gazdag műsorkínálattal köszönti felszabadulásunk 30. évfordulóját a rádió és a televízió. A képernyőn április 4-én 10 órától lát­hatjuk a fegyveres erők díszszemléjét és 80 ezer fiatal felvonulását. Délután kezdődik az 1945 tele és tavasza című négyrészes szovjet film, amely a há­ború utolsó napjairól em­lékezetes ütközetekről szól. A Jalta című első rész után a János vitéz rajzfilmet sugározzák. Este az Alek­­szandrov-együ­ttes vendég-­ játékáról adnak közvetí­tést, majd az Önök kérték című kívánságműsor je­lentkezik. Az első műsor a Luxus­tutajon című nagy sikerű szovjet filmvígjáték vetíté­sével zárul. A második műsorban irodalmi, zenei összeállítást láthatunk Fáklyavivők címmel. Az Elbeszélés című lengyel film után a felvonulásról adott közvetítés ismétlését tekinthetik meg a nézők. A rádióban április 3-án, délelőtt Gábor Andor Dol­lárpapa című művének rá­diós adaptációja érdemel figyelmet. Szilág­yi György összeállítása Mintha teg­nap történt volna címmel korabeli cikkek, dokumen­tumok, mozgalmi dalok, slágerek, háborús jelenté­sek felhasználásával ké­szült. A Mozgó világ című irodalmi est anyagát az el­múlt három évtized legki­emelkedőbb írásaiból válo­gatták. Úttörő tábortűz címmel helyszíni közvetí­tést adnak a körmendi várkertből és a budapesti József Attila Úttörőház udvaráról. Katonaélet cím­mel neves, szovjet költők versei csendülnek fel. Április 4-én 9.50-től ad­nak helyszíni közvetítést a fegyveres erők díszszemlé­jéről. Délelőtt mutatják be a hallgatóknak Kocsis Zol­tán új Bach­-lemezét, majd ugyancsak a Kossuth-adón 14 órától Küzdő korunknak új nemzedéke címmel hangképeket, tudósításo­kat hallhatunk a délelőtti ifjúsági nagygyűlésről. Este Dobozy Imre Eljött a ta­vasz című drámájának adaptációját közvetítik. A 6-os stúdióból kapcsolják Fényes Szabolcs szerzői estjét. A Petőfi-adón pedig Szabó Magda Tündér Lala című meseregényének rá­dióváltozata után Hámori Éva Ez is, az is című mű­sora jelentkezik. A martonvásári Beethoven-hangversenyek idei műsora Az Országos Filharmó­nia és a Fejér megyei Ide­genforgalmi Hivatal elké­szítette a hagyományos martonvásári Beethoven­­hangversenysorozat prog­ramját. Az első koncert jú­nius 28-án lesz. A Magyar Állami Hangversenyzene­kar Ferencsik János ve­zényletével Beethoven II. és III. szimfóniáját adja elő. Július 26-án Oberfrank Géza vezényletével és Ko­csis Albert hegedűművész közreműködésével a D-dúr hegedűversenyt és a VII. szimfóniát tolmácsolja majd a Magyar Állami Hangversenyzenekar. Au­gusztus 9-én Mario Kle­mens csehszlovák vendég­­karmester vezényli majd a zenekart. Zsigmondy Dénes NSZK-beli előadóművész közreműködésével a III. Leonóra nyitányt, a két ro­máncot és a VIII. szimfó­niát hallhatja majd a kö­zönség. Augusztus 30-án, az idei hangversenysorozat be­fejező koncertjén, Erdélyi Miklós vezényletével Felle­gi Ádám zongoraművész, valamint Andor Éva, Bu­dai Lívia, Fülöp Attila és Antalffy Albert szólóéneke­sek, továbbá a Budapest Kórus közreműködésével az Esz-dúr zongoraverseny és a C-dúr mise hangzik majd el. (MTI)

Next