Esti Hírlap, 1975. május (20. évfolyam, 101-126. szám)

1975-05-02 / 101. szám

Eljött a ta­vasz D­obozy Imre drámakötete az író három színművét — az 1958-as Szélvihart, az 1962-es Holnap folytatju­­kat és az 1968-as Eljött a tavaszt — helyezi az olvasó asztalára. Az Ősztól tavaszig című gyűjtemény irodal­munk tegnap is eredményes, holnapra is érvényes gon­dolatokat ígérő változatát, a publicisztikai fogantatású drámát képviseli. Az első Doboz­y-színmű a falusi osz­tályharc igazságait fogalmazta újra, a Holnap folytatjuk értelmiségi terepen kereste az utat. Hőse: köztiszteletben álló atomfizikus. Úrnak nevelt professzor, régi vágású szakember, a Horthy-hadsereg egykori tisztje, akit gon­dolatainak egy része még a múlthoz köt. Illetve csak kö­tött, hiszen a szocialista konszolidáció tiszta körülményei lehetővé és indokolttá is teszik, hogy Ágass professzor azonosuljon a társadalom új rendjével. Másfél évtizeden át csak a munkáját adta, szívét megtartotta, tagadások és fenntartások közé zárta. Az új helyzetben ez már nem elégíti ki. A rábízott munka tel­jes csatlakozásra biztatja, de előbb még számadással tar­tozik. Sorsa nem volt válogatós. Háborús bűntett, gyil­kosság vádja érheti, s elég nehéz bizonyítania, hogy va­lójában nem ő felelős a katonái által elfogott partizán haláláért. A háborús történet másik főszereplője, a ki­végzett partizán életben maradt társa, Barla alezredes, megtorlást követel. E két pólus közé állította Dobozy a kutatóintézet igazgatóját és osztályvezetőjét, Ágass fő­nökeit. Közöttük bomlik ki a bizalom drámája, amely — Ágass egyéni sorsában és választásában — a kommunis­ták és a régi értelmiségiek közös munkájának konfliktu­sait ábrázolja. A konfliktus kibontásában Dobozy nem mindig volt elég következetes. Műve azonban a drama­turgiai hiányok és kérdőjelek között is — mai olvasás­ban is — izgalmas, őszinte, meggondolkoztató. A Holnap folytatjuk olyan író műve, akiben csilla­píthatatlan vágy él az emberek és történelmük befolyá­solására, a színpadnak — és általában az irodalomnak — közéleti fórumként való alkalmazására. Még inkább jel­lemző ez az alkati vonás és művészi törekvés a harmadik Dobozy-színműre. Az Eljött a tavasz: önismereti dráma. A magyarság huszadik századi történetének legfájdalma­sabb miértjeit visszhangozza. 1944 45 tragédiájának tár­sadalmi, tudati és lélektani okait keresi. A felelősség arányait vizsgálja egy honvéd százados példáján, amely a dráma törvényei szerint túlmutat önmagán: a részben az egészet, az ország erkölcsi és fizikai pusztulását is fel­idézi. A­z író nem követi az ibseni receptet. Ítélkezés helyett a tények feltárását, a történelmi oknyomozást kísérli meg. Ebben a tapasztalati anyagban csak óvatosan lehet eligazodni. A tapintat itt nem alkudozás, hanem az igaz­ságkeresés módszere. Hiszen az ábrázolt század katonái nem is tudják pontosan, mi történt 1945 április harmadi­kén. Miért haltak meg bajtársaik, a hitleristák ellen for­dulók, és az értelmetlen — a hazát nem védő, hanem pusztító — háborúban feláldozottak. Erre próbálnak vá­laszt keresni évtizedek múltán, emlékezetük darabkáit összerakva. S miközben a ,,hogyan is volt” kérdéseire fe­lelnek, a helyenként lélegzetállító, máshol ellankadó „já­tékban” történelmünk kudarcait és rejtőző esélyeit ne­vezik néven. Azt hiszem, ez Dobozy Imre drámájának legerősebb oldala. Al- Eljött a tavasz szerzője vérbeli publicista. A szín­padi publicisztika mélységlehetőségei vitathatók. Az vi­szont kétségtelen, hogy az írói önkifejezésnek ez a — hangsúlyozottan — történelem felé forduló válfaja szín­házban és könyvben egyaránt vonzza a közönséget. Tény továbbá, hogy a publicisztikai dráma alkalmas a közgon­dolkodás formálására, érzelmi és eszmei befolyásolására. Dobozynál a színpadi ábrázolás egyetlen lépéssel sem marad el attól, amit a publicisztikus vitadráma lehetővé és szükségessé tesz. A Holnap folytatjuk még csak rész­ben szabadult meg a tételdráma nehezékeitől. Az Eljött a tavasz már az emberekből is feltár annyit, amennyi a történelem életre keltéséhez, kell. Pedig sok minden jut szóhoz — és szóba — az egykori század katonái között. A két világháború közti magyar társadalom jellegzetes tí­pusai, a közvélemény nacionalista fertőzöttségének kö­vetkezményei, a becsapottak tudatlanságának mélységei, a munkásmozgalom gyengeségei, a vezető rétegek belső ellentétei, a magyarság világérzékelésének, orientációs készségének súlyos zavarai említhetők, hozzátéve, hogy ezzel korántsem teljes a sor. Az Eljött a tavasz módszere az eltérő nézetek, érvek nyílt szavú szembesítése. Sikere: a politikai színház egyé­ni változatának eredménye. Dobozy higgadtan szól, pe­dig olyan gondolatokat és érzéseket mondat ki szerep­lőivel, amelyek nem hangzanak el sűrűn a nyilvánosság előtt. Kellemetlen igazságokat vág a fejünkhöz? Többre vállalkozik: lépésről lépésre haladva, konok türelemmel deríti fel az indulatok és elfogultságok szövevényét, az önáltató illúziókat és a megtévesztő szólamokat. A té­nyek erejével késztet gondolkodásra, a belénk rögződött történelmi tudat felülvizsgálására. N­­em könnyű feladat ez­ olyan országban, ahol­­a milliókat megrázó fordulatok igazi tartalmát sokan nem ér­tették, ahol a történelem és a fogalmak értelmezésében nem árnyalatnyi eltérések, hanem feloldhatatlan ellen­tétek okoztak gondot? — tragédiákat! Ahol jóval több mint száz esztendeje megkülönböztető érdem a tisztán­látás, a nemzet reális lehetőségeinek és valódi érdekei­nek megfontolt mérlegelése. Dobozy Imrét talán éppen ez teszi drámaíróvá. Olyan drámaíróvá, akinek meggyőződése, hogy a görcsöket oldó társadalmi párbeszéd egyik, változatlanul nagy hatású, erős visszhangos fóruma lehet a színpad. Er­ről a lehetőségről — figyelmeztet a gyűjteményes Dobo­­zy-kötet — aligha mondhat le az olyan irodalom, amely történelmi-politikai elkötelezettségű, amely tehát a szo­cializmus adta lehetőségekkel élve, az értelem torlaszai­val akarja lezárni a félreértések és félremagyarázások zsákutcáit. Béni Tamás Walesbe készül az Egyesült Izzó férfikórusa Távoli hangversenykör­­útra indul a Tungsram Ko­dály Zoltán férfikórus. Az Egyesült Izzó neves mun­káskórusát a walesi Bry­­thoniaidchoir nevű bá­nyászénekkar hívta meg, és látja vendégül május 5-től 16-ig. Műsorukat elsősor­ban a hazai klasszikusok, Liszt, Bartók, Kodály, és a kortárs szerzők művei al­kotják, de a külföldi klasz­­szikus, romantikus és mo­dern szerzők művei is meg­találhatók repertoárjuk­ban. Hat walesi városban lépnek fel. Részt vesznek többek között a barmouth-i művészeti fesztiválon és az aberystwyth-i bemutatóról a BBC­ televízió felvételt készít. A hangversenykörút cse­re jellegű. A 95 tagú walesi énekkar viszontlátogatását ez év augusztus 30-tól szep­tember 1-ig tartják Buda­pesten. A 70 tagú Kodály­­kórus művészeti vezetője Bánhegyi Sándor karnagy, zongorakísérő Failoni Do­natella. A magyar népi bútorok és az Európán kívüli népek mű­vészete címmel megnyitotta első időszakos kiállításait a Néprajzi Múzeum a Magyar Nemzeti Galériában. Ké­pünkön: széktámla Békés megyéből. (MTI fotó : Ben­kő Imre felvétele) KIVÁLÓ KOLLÉGIUM RENDKÍVÜLI FEJLESZTÉSI ALAP Kiváló kollégiummá avatták a Budapesti Mű­szaki Egyetem Gépészmér­nöki Karának dr. Münnich Ferenc Kollégiumát. Dr. Garamvölgyi Károly oktatási miniszterhelyet­tes ünnepi beszédében hangsúlyozta: „A Münnich Kollégium a műszaki fel­sőoktatási intézmények kö­zött elsőnek teremtette meg a kollégiumi szakmai munka átgondolt rendsze­rét, a kollégiumi oktató­munka feltételeit. A kezde­ményezés életrevalóságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ma már több műszaki kollégiumban al­kalmazzák az itt bevált szakosztályi, szakkollégiumi gyakorlatot”. Dr. Nagy Sándor, a KISZ Központi Bizottságá­nak titkára annak jelentő­ségét emelte ki, hogy a Münnich Kollégium a mű­szaki felsőoktatás kollégiu­mai közül elsőnek és az összes felsőoktatási kollé­giumok közül harmadiknak nyerte el a „kiváló kollé­gium” megtisztelő címet. Az ünnepségen a minisz­terhelyettes az oktatásügy kiváló dolgozója kitüntetést nyújtotta át dr. Bödök Ká­roly adjunktusnak, a kollé­gium igazgatójának, majd jutalmakat és elismerő ok­leveleket osztottak ki a kol­légium pedagógusainak, dol­gozóinak és a diákoknak. Az Oktatási Minisztérium a kiváló kollégium számára 200 ezer forint rendkívüli fejlesztési alapot biztosí­tott. Gy SORSVÁZLATOK Antológia három évtizedről Élmények, emlékek • Móra-kiadvány „.­.Ezt a napot soha nem fogom elfelejteni. Meg is írom haza, hogy volt al­kalmam látni Kiss Manyit és hallottam »a habos sü­teményt.*„ Ez után tizenöt kilométert gyalogoltam, mire visszatértem a bun­kerba. Itt ünnepi vacsora várt: cukor, csokoládé és gerzemil­ze. Most már csak egy rendes éjszakai pihenő kellene és igazán jó kará­csonyesténk volna." A részlet az egykori 2. ma­gyar­ hadsereg egyik hon­védjének, T. P.-nek napló­jából származik. A bejegy­zések 1943 márciusában szakadnak meg: T. P.meg­halt tífuszban. Irodalmi riportok Ezzel a naplórészlettel kezdődik a sora egy szép kiadású antológia írásai­nak. A kötet címe Sorsváz­­latok, s a Móra Kiadó je­lentette meg a felszabadu­lás 30. évfordulójára Thie­­ry Árpád válogatásában és szerkesztésében. A kötet­ben szereplő irodalmi ri­portok (amelyeket a szer­kesztő és Tamás Menyhért készített), vallomások és portrék a múlt harminc év eseményeiről, emberi sor­sairól, társadalmi mozgal­mairól szólnak. Mint az előszó közli: „őszin­te, dokumentumérté­kű arcok villan­nak fel harminc év idejéből,­­ le­gyen szó a cselédlányból lett körzeti orvosnőről, a kamasz partizánból lett gyárigazgatóról, neves íróról, színésznőről, boksz­­bajnokról, legyen szó a ma is óriási energiával dolgozó hajdani városépí­tő vasöntőről, a csepeli ko­vácsról, a bukovinai szé­kelyekről vagy egykori R- gárdistából lett munkásőr­ről.” A sorozat a háború mélységeiből indul el és végül eljut a mai fiatalok megszólaltatásáig. Elsősor­ban a fiatal olvasóknak készült a kötet, akiknek e harminc év nagy része már történelem. Díszes kötet Az antológia több hőse maga meséli el élményeit. Földes László az újpesti partizánokról írt, Dobozy Imre Január című felsza­badulási írását közli a kö­tet, Alpári Pál a művészeti élet megindulásáról ír, Vasvári Ferenc írásának címe A pusztai kis tanító, Vitányi Iván Kamaszfejjel a mozgalomban címmel ír­ta meg emlékezéseit. A kö­tet egyik érdekes­ írásának szerzője Horváth Teri, aki a színészkollégium hősko­ráról ír. „Egyszer én let­tem a napos... Lenézek a kapuba, látom, egy kis su­hanó, egy kis jövevény éppúgy tájékozódik, nézi a kaput, a házat, mint én amikor jöttem ... Vállán van a csizmája, mezítláb csattog az aszfalton, mert sarkát véresre dörzsölte az ünnepi csizma. Szaladok elébe! Ahogy először meg­láttam, úgy tűnt, mintha a testvérem lenne. Átöleltem. — Szervusz! Te is paraszt vagy?! — S boldogan ta­láltunk egymásra mint a mesében. Ez a kicsi gye­rekember Soós Imre volt...” S elmondja, hogy egy hó­nap múlva már négykezest játszott a zongorán a kis kondásgyerek. A riportokban megszólal még Darabos Imre búvár, Jocha István bányász, Bo­­rovszky Ambrus, a legen­dás igazgató és Papp László ökölvívóbajnok. A díszes kiadású kötet il­lusztrációi a múlt harminc év legszebb grafikái közül kerültek ki. • Az ünnep előestéjén Viktor Rozov Négy csepp című játékát tűzte műsorá­ra a televízió. A Négy csepp tulajdonképpen négy jelenet, négy drámai tölte­tű, cseppet sem leplezett erkölcsi-didaktikai szán­dékkal megírt élethelyzet. Ha úgy tetszik, publiciszti­­kus indíttatású drámaváz­lat, gondolkodásra serkentő gyógyító ír, s ezt a sejtést csak elmélyíthette bennünk a szerző szép összekötő­­szövege, amelyet részint személyes, részint magyar hangjának — Egri István­nak — tolmácsolásában hallhattunk. Bár a négy, egymástól tartalmában és témájában különböző élet­helyzet egyikét-másikát túlságosan lekerekítettnek találhattuk (például a ne­gyedik csepp főhőse éppen a humanizmusról írt tudo­mányos értekezést, s szív­beteg, az ünneplésből kire­kesztett apja éppen ezen az estén hal meg), a jól elta­lált, plasztikus figurák ér­zékeny képet adtak arról a szűkebb vagy tágabb kö­zösségről, környezetről, amelyben élnek, cseleked­nek. A négy cseppből a leg­­sűrítettebbnek, a legjobb­nak a Kvittek vagyunk cí­mű jelenetet éreztük, s ez elsősorban a két szereplő, Avar István és Sink­ovits Imre érdeme.­­ Tegnap este a lehető leg­kényelmesebb álláspontra helyezkedett a televízió, és Önök kérik, mi teljesítjük címmel sugárzott műsort, amely olyan volt, hogy a címhez óhatatlanul odakép­zeltük még a csak szócskát, vagyis, „mi csak teljesít­jük”, a felelősség tehát önöké — vagyis a nézőé. Ami rendjén is vak­, mert egye mindenki azt, amit főzött. A műsor egy kicsit minden szempontból a né­ző kritikájának halott, azt a benyomást keltvén, hogy lám-lám, nem bennünk van a hiba. De hát a néző csak szórakozni akar, s nem mindenáron szórakoztatni. Úgy véljük, ilyen műsorban nemcsak teljesíthetetlen egy sor kívánság, de nem is feltétlenül teljesítendő. S éppen a műsor érdekében nem. A többszörösen lerá­gott kabarétréfa-csontok, s műdalok után például Avar Istvánnak és Váradi Hédinek egy nagyon szép, de nagyon rövid József At­­tila-vers erejéig adni csu­pán időt — nos, ez már nem a néző, hanem a szer­kesztők hibája—, akik, úgy tűnik, még mindig nem döntötték el, milyen meg­gondolással és céllal, kí­vánnak szórakoztatni. (harangozó) Ház a város mellett Rudi Stahl darab­ját mutatja be ma este 7 órakor a győri Kisfaludy Színház. Az Éva és Ádám ügyében „műfaja” házas­sági tanácsadás. Ugyan­csak ma este tart bemuta­tót a Békés megyei Jókai Színház, darabjuk Sarkadi Imre Ház a város mellett című színműve.

Next