Esti Hírlap, 1975. szeptember (20. évfolyam, 204-229. szám)
1975-09-01 / 204. szám
68. QMEK—AGRQMASEXPO 75 Ma: a Szovjetunió nemzeti napja Tájékoztató a gazdag bemutatóról Ma délelőtt a vásárváros programjában ünnepélyes helyet foglal el a Szovjetunió nemzeti napja. Az eseménysorozatot a gazdag bemutatón rendezett tájékoztató nyitotta meg. Földművelés Elmondták: több ágazata a Szovjetunió mezőgazdaságas, amelynek alapja a földművelés. Az ország földjeinek 60 százaléka olyan helyen terül el, ahol a megművelés roppant költséges és nagy erőfeszítést kíván. Ennek ellenére a világ mezőgazdaságában a Szovjetunió által termelt áruk részaránya az utóbbi tíz évben jelentősen megnövekedett. A Szovjetunió adja a világ búza- és árpatermelésének egyharmadát, a cukorrépa és burgonya több mint egyharmadát, a napraforgó több mint 60 százalékát és a len több mint 70 százalékát. Első helyet foglal el a világon a Szovjetunió a rizs, a gyapot, a tej, az állati zsiradékok termelésében. A Szovjetunió az utóbbi tíz évben a mezőgazdasági termékek egész évi abszolút növekedésében a legmagasabb szintet érte el a világon. Ez a munka termelékenységének, mindenekelőtt az anyagi befektetések gyors növekedésének eredménye. Még soha nem irányoztak elő a mezőgazdaságban ilyen nagyarányú befektetéseket, mint most. A kilencedik ötéves tervben 131 milliárd rubelt fordítottak a mezőgazdaság fejlesztésére, ez több mint az előző két ötéves tervben felhasznált összeg együttvéve, ja a feladata. Ezért az élelmiszeripar fejlődésének üteme megelőzi a lakosság számának növekedését. A tudományos-műszaki haladásról szólva elmondták: míg korábban a naponta két háromezer tonna cukorrépát feldolgozó gyárakat nagyoknak tartották, most öt-hat ezer tonna kapacitású gyárak sorát helyezik üzembe. A termékek biológiai értékeinek növelését jelzi, hogy — például — az utóbbi években a kenyeret fehérjékkel, fermentumokkal és vitaminokkal értékesebbé tették. Különösen nagy jelentőségű a gyerekélelmiszerek biológiai értéke növelésének. A kiállításon gyermekélelmiszereket, zöldség-,gyümölcs-, zöldséghúspüréket és pépeket, leveket mutatnak be. Az együttműködés sok példáját ismertették. Jelenleg egyezmény tervezetén dolgoznak, amely Magyarországra szakosítja a szőlőbortermelést. Ez újabb példája a szocialista nemzetközi kooperációnak és munkamegosztásnak, amely lehetővé teszi, hogy a KGST-országok együttesen növeljék gazdaságuk hatóerejét. (k. gy.) Keverőpult Weimarba. Augusztus 20-a tiszteletére adták át a Budapesti Elektroakusztikai Gyár új üzemét a Kerepesi úton. Az ötszintes épületben keverőasztalok, stúdióberendezések, erősítők, s a hangosításhoz szükséges egyéb felszerelések készülnek. Az új gyár termékeinek nyolcvan százalékát exportálja, legnagyobb megrendelője a Szovjetunió. Felvételünkön a weimari színháznak gyártott hangosító látható. (MTI lato , Kerényi terv.) Állattenyésztés Az utóbbi tíz évben az állattenyésztés is jelentősen fejlődött: a hústermelés 1,8-szeresére, a tej másfélszeresére, a tojás pedig kétszeresére növekedett. Ami a gépesítést illeti, a fősúlyt a nagyobb teljesítményű, villamosított gépek gyártására fektetik. A föld meghódításának hoszszú lejáratú tervei szerint 1985-re az öntözött és feljavított területeket 48 millió hektárra növelik. Külön jelentőséget kap az 1990- ig megvalósítandó távlati terv, amely az ország központi részében levő, nem fekető föld zónáját illeti. Óriási területet foglalnak el ezek a földek; 29 autonóm köztársaság területén fekszenek, s tizenöt év múlva mezőgazdasági termelésüket két-két és félszeresére kell növelniük. — Jelentős országaink növénynemesítő szakembereinek együttműködése — közölték. — A KGST- államokban csak 1974-ben több nemesített növényt honosítottak meg. A szovjet búza Magyarországon az összes vetésterület 80 százalékát, az NDK-ban 65 százalékát, Csehszlovákiában több mint 72 százalékát foglalja el. A Szovjetunió, Magyarország, Bulgária gépeket fejlesztett ki a gyümölcs- és a szőlőtermesztésbre, a paradicsom és uborka betakarítására. Az élelmiszeripar a Szovjetunió népgazdaságának egyik legnagyobb ágazata. 250 milliós lakosság ellátá TIZENÖT KILOMÉTERNYI IRATTÁRA Vonalakból Budapest Balla Antal térképei ♦ Clark Ádám Lánchíd-rajza „Kivéve az országnak néhány városát, melyek régi oklevelek és levéltárak régisége tekintetében felette állnak a főváros levéltárának. .. nincs város hazánkban, amelynek olyan gazdag levéltára volna, mely... oly nagymérvű tudományos munkásságot kontemplálna a jövőre nézve, mint a főváros levéltára.” Ezeket a szavakat Toldy László főlevéltárnok írta le 1904-ben. Azóta Budapest főváros levéltárának jelentősége csak nőtt. Mintegy 15 kilométernyi iratanyagával a legnagyobb ilyen intézménye az országnak. — Kettős feladatot látunk el — mondja dr Sngván Ágnes igazgató. — Részint a történeti anyagok megőrzésével és kutatásra való előkészítésével foglalkozunk, részint a felszabadulás óta megindult városrendezési munkálatok, nagyobb építkezési tervek gyűjtésével. Ez a tevékenység bizonyos folyamatosságot ad Budapest múltja és jelene között, hiszen az új városrészek építése és a műemlékvédelem összhangja nem képzelhető el a régi tervek és térképek tanulmányozása nélkül. MÚLT, JELEN A levéltár az igazgatás, a bíráskodás, a gazdálkodás hatalmas iratanyagát őrzi. A várostervezésben azok az okmányok a legérdekesebbek, amelyekből nyomon követhető Budapest mai szerkezetének fokozatos létrejötte. A levéltárnak gazdag térképanyaga van: Pest határmegállapítási és városrendezési részlettérképei az 1764—1783-as évekből valók, Budáé az 1704— 1873-ig terjedő időszakból. Óbuda mezőváros térképei a XIX. század közepének topográfiai viszonyait tükrözik. Külön gyűjtemény állt össze az egyesített főváros területi sajátosságairól, környezetéről, erdőiről. A térképek többségét neves városi mérnökök készítették. Nagy érték Balla Antalnak, a H. József uralkodása alatt élt kiváló mérnöknek három térképe. Kettő ezek közül Pest határának északi, illetve déli részét ábrázolja, a harmadik részletes, háztömbök és utcák szerint tagolt rajz a pesti beltelkekről. Pest-Budán sokáig minden, az előbb említett területekre vonatkozó autográfiai munkának Bálla Antal térképei szolgáltak mintául. A korszerű eszközökkel való felmérés 1868-ban kezdődött. A KÖRÚT TERVE A tervrajzokon való eligazodáshoz nagy szakértelem kell. A térképeken, ha a Duna vonalát megtalálta, minden, a városit jól ismerő ember gyorsan tájékozódhat. Érdekes megfigyelni, hogyan változik a domborzat képe, hogyan sűrűsödnek a vonalak, hogyan épülnek be a tágas terek, kaszálók, rétek, legelők, hogyan keletkeztek, szakadtak ki a természeti környezetből azok a városrészek, ahol naponta közlekedünk. Az egyik vázlat például a mai Horvátkert „eö exc. Horváth Zsigmond cs. k. kamarás, Horváth József eö méltósága örökösei tulajdoni fundusainak térképe". Különleges darabja a gyűjteménynek egy Tabánról készített részletes térkép. Alkotója pirossal színezte az 1810-es tűzvészben elpusztult házakat, megjelölve a tulajdonosok neveit is. A mai Kossuth Lajos utca, Semmelweis utca, az Arany sasház és az egykori pesti városfal által bezárt háztömb kettéválasztásának rajzán még ott látható a Hatvani-kapuhoz tartozó városi őrház is. Egy másik belvárosi helyszínrrajz a Harmincad utca és az akkori Wurm — ma Szende Pál — utca öszszekötésének tervét veti fel. 1875-ből való a Nagykörút építésével kapcsolatos tervrajz, a Nyugati pályaudvar és a Szondy utca közötti szakaszról. Reitter Ferenc főmérnök munkája a Sugárút, a mai Népköztársaság útja keletkezéséről beszél — a kisajátítandó telkeket vázolja fel. MAJERFY MAJORJA „A fekete számok a leendő útnak, a veresek a volt útnak magasságait jelentik a legkisebb víz felett." A Lánchídhoz készült rajzon ott a sajátkezű aláírás: Clark Ádám. Miért tanulságos a ma már nem létező Hermina tér térképe? Mert a következő lépés: a Dalműház tervrajza. Rajta vékony piros tintával a dátum és a kézjegy: 1875. február 20. Ybl Miklós építész. Buda és Pest szabad királyi városok alap- és vízhelyzeti térképe utcanevek eredetéről is árulkodik. A Három mozsár utca — a mai Mozsár, a Két szív utca — a mai Szív utca. A helymegjelölések még személyhez kötöttek, tájékozódási pont például Majerfy majorja. A térképen feltüntetik a készítők a templomokat, a kaszálókat, a zátonyokat, sőt a fontosabb kocsmákat is. Erdők, hegyvidékek, téglavetők, eltűnt tavak, utak és épületek, ma is látható terek és utcák — lehetetlen a róluk készült valamennyi térképet felsorolni. A tervrajzokat és térképeket minden tizennyolc évet betöltött érdeklődő megtekintheti a levéltárban. M. Szántó Judit 4 METRÓ ÁLLOMÁSOK KÖRÜL PARKOLJON ÉS SZÁLLJON ÁT HOL ÉPÜLNEK AZ ELSŐ VÁRAKOZÓHELYEK A Margit-híd, a Kiskörút, a Kossuth Lajos utca és a Duna által határolt terület, a zsúfolt Belváros. S a közlekedési gondok egyik oka itt: kevés a parkolóhely. A Belvárosban összesen mintegy hatezer parkolásra alkalmas hely van. Éjszaka ez elegendő, de nappal összesen 9100 hely kellene. A szám önmagáért beszél: 3100 gépkocsinak nincs helye a belvárosi parkolókban. Nappal mintegy 4800 autó tartozik az úgynevezett hivatásforgalomhoz — enynyien járnak gépkocsival belvárosi munkahelyükre. — Milyen lehetőség kínálkozik a parkolás megkönnyítésére? — Több változat is — mondja Kovács Zoltán, a Fővárosi Tárnics közlekedési főigazgatóságának csoportvezető főmérnöke. — A parkolóhelyek számát gyakorlatilag nem lehet tovább növelni. A gondokon viszont enyhítene az utcákban a logikus egyirányú forgalom elrendelése, a megállási és a várakozási tilalmak rendszeres felülvizsgálata. Megtörténhet, hogy egy-egy várakozni, megállni tilos tábla már régen érvényét veszti, s még mindig ugyanazon a helyen áll... A parkolás időbeni korlátozása a másik lehetőség: a Belvárosban hét fizető és három parkolóórás területen mintegy 600 hely van. — A parkolóház, a parkolási lehetőségek felszín fölé, illetve felszín alá helyezése nem jó módszer? — De az. Ám a fenntartás és újabbak építése olyan terheket róna a fővárosra, hogy ez a megoldás egyelőre nem számottevő a parkolási gondok enyhítésében. — Mi ígér gyorsabb megoldást? — A parkolás térbeli szabályozása. Nem új dolog a közlekedésirányítási és szervezési munkában: Európa nagyvárosaiban tizenöt éve terjedt el. A módszer neve: park and ride, parkoljon és szálljon át a metróra. Ha az előbb említett úgynevezett hivatásforgalom nagyságát ezzel a módszerrel sikerülne korlátozni — megoldódna a belvárosi közlekedés legnagyobb gondja. — Hogyan képzelhető el a park and ride Budapesten? — A parkolóhálózat a metróra épülne, például a városrészközpontok köré. A távlati tervek szerint a fővárosban 11 helyen lesz ilyen parkolóterület. Az elsők a Nagyvárad téri, a Határ úti, az Ecseri úti és a Hungária körúti metróállomás mellett épülnek meg 1980-ig. — Az előnyök? — A parkolásért nem kell majd fizetni, a területet őrzik. A metró használata idő- és pénzmegtakarítással jár, az utazás kényelmesebbé válik. (pálffy) Klímáim a paprikának Sikeres nemesítő munkát jegyeznek az idén a kalocsai fűszerpaprika-kutató állomáson. Az intézetben, ahonnan az utóbbi években négy új fűszerpaprika-fajta került ki a köztermesztésbe, két újabb hibridet állítottak elő. Ezeknek jobb értékmérő tulajdonságaik vannak a korábbiaknál: nagyobb a festéktartalmuk, gépi szedésre alkalmasak és a vírusbetegségekkel szemben ellenállnak. A kutatóállomáson, ahol kiemelt országos feladatként foglalkoznak a világhírű fűszernövény nemesítéseivel, fajtaválasztékának bővítésével, tervszerűen fejlesztik a nemesítést segítő eszközöket és berendezéseket. 1200 négyzetméter alapterületű üvegházukban évente három paprikagenerációt nevelnek, s így csökken az új fajták előállítási ideje. A telep tartozékaként szeptemberben készül el a klímaház, ahol mesterségesen teremtenek ideális természeti feltételeket a papristának. (MTI)