Esti Hírlap, 1975. december (20. évfolyam, 281-305. szám)

1975-12-01 / 281. szám

Az ezredik futómű Elkészült az idei ezredik Rába—Steiger futómű a Győri Magyar Vagon- és Gépgyárban. Ezt az azonos nevű talajművelő erőgépbe szerelik. A futómű legna­gyobb megrendelője az amerikai Steiger-cég, amelynek az idén már több mint 700 darabot szállítot­tak. Ez év végéig egyébként még mintegy 170-et gyárta­nak a vagongyárban. Megnőtt az érdeklődés külföldön st Rábai Steiger traktor iránt a bagdadi be­mutatkozás után. TAXI: Közérdekű szolgáltatások A ■ Újabb kocsikat vesznek Modernebb telefon- és UrIH-rend­szer Milyen újdonságokat ígér a taxi? — kérdeztük Garacs Györgytől, a válla­lat forgalmi és kereskedel­mi igazgatójától. — Tapasztalataink szerint Budapesten a nap nagyobb részében elegendő taxi fut az utcán. Tény: csúcsfor­galomban vagy hirtelen változó, rossz idő esetén van időleges kocsihiány. . — Lesz-e több taxi? — Igen, ismét tervezzük a taxipark mennyiségi fej­lesztését. Jelenleg 2200 ko­csink van, ebből minden nap 1850 teljesít szolgála­tot. — Meddig él egy pesti . Átlag 1,6 évig, azaz 150 ezer kilométer futás után befejezi a szolgálatot. Egy év alatt 90 ezer kilo­métert tesz meg, s 1,6 év alatt éri el a 150 ezer kilo­métert. taxi? TÖRVÉNYHOZÓ, HÉTKÖZNAP Bekopog a képviselő Látogatóban ♦ Közvetlen kapcsolatok Fogadóóra — Az ország más-más részeiből érkező képviselő­­társak közül volt, aki in­kább az 1968-ban elfoga­dott közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásá­nak tapasztalatairól kívánt volna tanácskozni — mondja Tóth István, az országgyűlés építési és köz­lekedési bizottságának tit­kára. — Végül azután egy­ségessé vált a vélemény: a legidőszerűbb téma az or­szág közúthálózatának fej­lesztése. HELYES ARÁNYOK Az ötödik ötéves tervidő­szakban még gyorsabbá, kényelmesebbé kívánják tenni a közlekedést. Ennek alapja a minél több autó­pálya, főút, mellék- és be­kötőút lehet. — Érdekes vita — mond­ja a képviselő —: mit fej­lesszünk, milyen utakat építsünk? Az eredmény: az egész úthálózatot kell tovább bővíteni, megtartva a helyes arányokat. Gon­doskodni kell autópályák építéséről éppúgy, mint bekötőutakról. Az utóbbi években létrehoztunk egy olyan útépítő és -karban­tartó ipari bázist, amely alkalmas a mind nagyobb feladatok teljesítésére. A közlekedésfejlesztés fontos társadalompolitikai tennivaló. A távolsági tö­megközlekedés, a gyors ütemben fejlődő személy­autó-forgalom is ezt indo­kolja. S hozzátehetjük: tíz évvel ezelőtt korántsem volt a közlekedésfejlesztés­nek olyan ipari háttere, mint manapság. — Mit tart legfonto­sabbnak mindennapi kép­visel­őmunkájában ? MINTASZERŰ MUNKA VOLT — Igyekeztem és igyek­szem választóimmal ■ minél jobb kapcsolatot tartani, ■ügyes-bajos dolgaikat meg­oldani. Körzetem munkás­­kerületben, a IX. kerület­ben van. Nemrég történt: sokan panaszolták, hogy a Gubacsi úti villamosvágá­nyok életveszélyesen el­avultak,a közlekedés mind nehezebb. A megoldás rendkívül gyors volt: ok­tóber 17-én kezdték a 4,2 kilométer hosszú vágány felújítását, s november 7- én hajnalban menetrend­szerűen elindulhatott az első villamos. A környék­beliek nem vártak ilyen gyors munkát , meg is köszönték a még helyszí­nen levő BKV-dolgozók­­nak. Nem vagyok híve a hivatalos formálónak. Az emberek sokkal jobban szeretik és fogadják a kö­tetlen beszélgetéseket. Az igazi gondokra vagyok kí­váncsi. Választóimat elég gyakran meglátogatom ott­honukban. — Ön a IX. kerületben lakik ? — Nem, a Mártírok út­ján. De már többször hal­lottam a ferencvárosiak­tól: úgy élek közöttük, mintha ott lenne a laká­som. Igaz, a látogatás köl­csönös. Munkahelyem, a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezeté­nek székházában bárme­lyik választóm bármikor felkereshet, meghallgatom. A MODERN EMBER KÖNYVESPOLCÁRÓL NEM HIÁNYOZHAT DR. POLINSZKY KÁROLY TECh­miKA KISENCIKLOPÉDIA CÍMŰ KÖNYVE A könyv két kötetben jelent meg, 1794 oldal­­ára kötve 300 Ft. Az enciklopédia 180 íves, kétezernél több, 40 százalékban színes ábrával illusztrált. Korszerű technikai ismereteket tárgyaló, előképzettség nélkül érthető lexikon. Az általános iskolai ismeretekre épülve nyújt tájékoztatást a technika legfontosabb területei­ről. Postán, utánvéttel szállítunk, magánszemélyeknek portamentesen. A megrendelő kérésére négyhavi részletfizetési kedvezményt adunk. Kérjük, szíveskedjék a megrendelőszelvényt kitölteni, és borítékban címünkre elküldöm: CÍMÜNK: ÁLLAMI KÖNYVTERJESZTŐ VÁLLALAT MŰSZAKI KÖNYVESBOLT-ANTIKVÁRIUMA 1073 Budapest, VII., Lenin körút 7. (Levélcím: 1414 Budapest, Pf. 79.) A megrendelő neve:...................................................... Pontos címe (irányítószámmal):................................. Személyi ig. száma (résztelrendelés esetén):......... olvasható aláírás. BESZÁMOLÓK — S a fogadóórákon? — Természetesen ott is. Ezeken a találkozókon rendszerint beszámolót is tartok: mit sikerült elin­téznem, mire kell még vár­ni. — Most például mire? — Korszerűbb, nagyobb élelmiszerboltokra, mert a mostani, a Gubacsi út—Il­latos út sarkán levő élelmi­szeráruház kicsi, nem tud kiszolgálni ötezer embert, ennyien laknak ugyanis a körzetben. Várni kell még a Gubacsi és az Illatos út burkolatának felújítására és új, modern villamosko­csikra. Ezzel máris vissza­kanyarodtunk a közleke­désfejlesztéshez ... — A következő fogadó­órán miről ad számot? — A legújabb eredmény­ről: az új villamosvágá­nyokról, az építésről. Pálffy Judit Áthelyezhető — További újdonság? — Megkezdjük az úgy­nevezett URH-droszt állo­mások építését. Ez nem telefonos, hanem URH-ké­­szülékkel működik, közvet­len kapcsolatban a köz­ponttal. Hatásfoka az eddi­ginél sokkal jobb, nincs lég- és földvezeték, szük­ség esetén az állomás órák alatt áthelyezhető. — És az oly sokat hívott 222—222? — Átalakítottuk, sokkal több hívás fogadására tet­tük alkalmassá. A hatszor kettő most húsz fővona­lon dolgozik. A hagyomá­nyos telefonközpontot irá­nyítóközponttá építettük át; innen kapják az utasításo­kat az URH-s taxik is. Újdonságnak számít, hogy közvetlen összeköttetést te­remtünk a kórházakkal. Hat kórházzal már van ilyen kapcsolatunk, most újabb ötöt készítünk elő. — Előnye? — Ha a kórház portása felemeli a telefonkagylót, a taxi központjában azon­nal veszik a jelzést, tár­csázásra nincs szükség. A hívás térítésmentes. Ugyan­ilyen rendszert hoztunk létre a mentőkkel: a taxi­sofőrök sokszor gyorsan, közvetlenül adhatnak szük­ség esetén jelentést. Ingyen hívható — Hogyan vált be a hat­szor nyolcon az előrende­lés? — Tapasztalataink sze­rint jól, már bővítése is megkezdődött, teljesítmé­nyét tíz fővonallal gyara­pítjuk. A közönség azon­ban még nem használja ki eléggé a hatszor nyolc le­hetőségét. Mi csak annyit kérünk, hogy a rendelés és a kocsi érkezésének idő­pontja között legalább egy óra legyen. A hatszor nyolc rendszerint nem foglalt, a hívás ingyenes, házi készü­lék tulajdonosának a posta nem számítja fel a díjat, az utcai telefon pedig visz­­szaadja az érmét. A hat­szor nyolc fejlesztésével szeretnénk csökkenteni a hatszor kettő zsúfoltsá­gát. (békés) Automaták Az élelmiszer-ellenőrző és vegyvizsgáló intézetek adatai szerint idén tovább javult a kenyér és a pék­sütemény minősége. Ez jórészt annak köszönhető, hogy a magyar élelmiszer­gépipar egész sor új gép­típust bocsátott a kenyér­gyárak, sütödék rendelke­zésére. A berendezéseket az ÉLGÉP üzemeiben gyárt­ják. A negyedik ötéves terv időszakában 25 új, il­letve felújított kenyérgyár­hoz adtak berendezéseket, közöttük nem egy világszín­vonalú gyártmányt. Az ipar most újabb típust ál­lított elő, tovább bővítve a irányítanak választékot. Háromféle fo­lyamatos tésztakészítő gé­pet fejlesztettek ki, ezek egy része külföldön is si­kert aratott. A berendezé­sek automatikusan­ mű­ködnek, egyebek között önműködően jelzik a tészta minőségével kapcsolatos műszaki értékeket is. Az adatok alapján menet köz­ben szabályozza az automa­ta például a tésztagyártás műveletét. Ez a vezérlés teszi lehetővé, hogy a ke­nyér, illetve a péksütemény térfogata az átlagosnál na­gyobb, a késztermék pedig finomabb szerkezetű, egy­szóval: ugyanolyan minő­ségű, mint a házi kenyér. Technika - itt és ma A változást naponta érez­zük. Nincs olyan be­szélgetés, tárgyalás, amelyen a gazdasági szakemberek ne állapítanák meg: az ipa­ri termelés növelésének legjárhatóbb útja a haté­konyság fokozása, ebben is elsősorban a műszaki fej­lesztés. A gyárak, az üze­mek kapuin, az újságok ha­sábjain hiába olvashatók a „felvételre keresünk . . .” kezdetű hirdetések. A jobb szolgáltatáshoz, kereskedel­mi ellátáshoz mind több ember kell, sok dolgozó út­ja tehát az iparból az úgy­nevezett harmadik szektor­ba vezet. A változó élet törvényét felismerték az üzemekben, a gyárakban. Sokat foglal­koznak az új gyártmányok, a jobb gyártási feltételek megteremtésével, a modern technika, s a hozzá illő technológia bevezetésével. A műszaki fejlesztés — amely a hatékonyság alapvető for­rása — értékesebb része az, amely saját munkán, kí­sérletezésen, kutatáson ala­pul. Ám vannak fejlődési szakaszok, amikor a terme­lés bővítése, a piacok meg­őrzése azt kívánja, hogy külföldön már bevált mód­szereket hasznosítsanak. Ez utóbbi sokak szerint gyor­sabban adja a várt ered­ményt,­­gyakran hallunk mosta­­nában híreket : a gyár új licencet, know-howot vásárolt. Mérnökök, gazda­sági szakemberek jönnek haza külföldről, újságolják, szabadalmat vettek, eljárást vásároltak. Majd eltelnek hónapok, megérkeznek az első tervrajzok, a gyártási dokumentumok, a gépek, a berendezések, a szerelők, a külföldi szerelésirányítók. Megkezdődik az ott már bevált — esetleg túl is ha­ladott — gyártmány gyár­tási körülményeinek meg­honosítása. Csakhogy itthon ■mások a lehetőségek, az ipari szokások, különböznek a szabványok. Esetleg kés­nek a szállítások is, lassan tanulják meg az új termék gyártását a munkások. A meghonosítás a hazai mű­szaki gárda energiáját is igénybe veszi. Nem egyedi eset, hogy a várt, remélt, gyors eredmény elmarad. Tévedés ne essék! Ma is igaz, hogy nem kell min­dent újonnan feltalálni. Nem a jól megválasztott li­cencvásárlásban, nem az öt­letes know-how-ok átvéte­lében van a hiba, nem a megbízható, pontos partne­rekkel megszervezett kap­csolatot kell lazítani. Vi­szont igaz, amit nálunk is meg lehet oldani — csak éppen kitartó, tervszerű, folyamatos fejlesztő mun­kát kíván — azért ne ad­junk ki pénzt, ha ráadásul még a várt eredmény is kétséges. Hogy a hazai műszaki szakemberek, fejlesztő mér­nökök képesek a nemzet­közi színvonalnak megfele­lő újdonságokat létrehozni, azt aligha kell bizonyítani. A múltból, s a közelmúltból is sorolhatjuk a példákat, hogy a legkülönfélébb ipar­ágakban a magyar szakem­berek — fejlesztők és mun­kások — az élvonalat kép­viselték. A­ Ganz, a Tungs­ram a század eleje óta vi­lágmárka, az utóbbi két év­tizedben a magyar gyógy­szer- és híradásipari termé­kek magas rangot szereztek. S a felsorolás korántsem teljes,­­ nemzetközi elismerés, versenyképesség mö­gött mindig fölfedezhettük a gondolkodó, megújuló embert. A nemzetközi mun­kamegosztás korunkban mind fontosabb. Ám ez nem mond ellent, sőt ép­p­pen alátámasztja azt a kö­vetelményt, hogy a kivívott rangot őrizni, fejleszteni kell. Ezért nem válthat ki lel­kesedést minden hír a kül­földről vásárolt szabadal­makról, eljárásokról. Félő, hogy a nemzetközi műszaki vívmányok megismerésé­nek, birtokba vételének he­lyes elve eltorzul, a sza­badalomvásárlás és a hazai fejlesztés arányai eltolód­nak. Ez pedig az elért ered­mények, pozíciók elveszté­sével járhat. Ahol nincs kellő tapasz­talat,­­ott a jól megválasz­tott szabadalmak, gyártási eljárások fellendíthetik az üzem termelését, gazdálko­dását, átsegíthetik a nehéz éveken a vállalatot. Ahol viszont vannak hagyomá­nyok, felkészült műszaki szakemberek dolgoznak, ott előnyösebb a saját fejlesz­tés. Mindkét mód a maga­sabb műszaki színvonalat, termékeink versenyképessé­gét szolgálja. Ám csak a helyes arányok megtalálá­sa révén válhat hatéko­nyabbá a gazdálkodás. Horváth István Rendelet a lakásberuházások előkészítéséről Érveik figyelembevételével kell kiegészíteni, alkalmazz­ni a beruházások általános rendjéről szóló jogszabá­lyokat a tanácsi célcsopor­tos, az egyéb állami és vál­lalati lakásberuházások, va­lamint a telepszerű több­szintes magánlakás-építke­zések előkészítésénél. Az új rendelet a korábbi­nál­ körültekintőbb, tervsze­rűbb lakásberuházási munkákat ír elő és az ellenőrzés szigorításá­val, kiterjesztésével kedve­zőbb feltételeket teremt. A rendelet értelmében közvetlenebb kapcsolat jön létre a többszintes lakótele­peket létesítő tanácsok­, mű­szaki tervezői intézetek és az irányító hatóságok között így várhatóan jobban érvé­nyesíthetik a korszerű laká­sok építését meghatározó műszaki-gazdaságii normatí­vákat, elkerülhetik a meggondo­latlan túlzásokat és javítják a tervszerű elő­készítés, építés feltételeit. (MTI) Az építésügyi és város­fejlesztési miniszter az ér­dekelt tárcák és szervezetek vezetőivel egyetértésben rendeletet adott ki a la­kásberuházások előkészí­tésének rendjéről.

Next