Esti Hírlap, 1976. február (21. évfolyam, 27-50. szám)

1976-02-02 / 27. szám

FEBRUÁR 8-13 Óbudai ifjúsági napok Másodszor rendezi meg a KISZ III. kerületi bi­zottsága az óbudai ifjúsági napokat. Február 8. és 13. között a fiatalok emlékez­nek Óbuda és Budapest felszabadulására. Az ötna­pos rendezvénysorozatot február 8-án a KISZ-szer­­vezetek és úttörőcsapatok járőrversenye nyitja meg. Február 9-én, az újonnan létesített úttörő- és ifjúsá­gi házban bemutatják az úttörőcsapatoknak készí­tett ajándékokat, s meg­nyitják az Alkotó ifjúság pályázatra beküldött mű­vek kiállítását. A további program: út­törő szavaló- és orosz nyel­vi vers- és prózamondó­verseny, diákszínpadok be­mutatója, az úttörő tudo­mányos és technikai szem­le szaktárgyi vetélkedője, sportdöntő. Február 13-án fáklyás felvonulással, nagy­gyűléssel zárul a hagyomá­nyossá váló rendezvényso­rozat. (MTI) KECSKEMÉT Keramikus alkotóház Új művészeti műhely — kerámiastúdió — létesül Kecskeméten. Az alkotóház a program szerint még 1976-ban felépül, s 1977- ben már fogadhatja a mű­vészeket. A stúdióban a né­pi hagyományokból táplál­kozó kerámiaművészet kép­viselői, a nagyüzemi kerá­miagyártás tervező művé­szei alkothatnak majd, az­zal a céllal, hogy a funk­cionális magyar kerámia­művészetet továbbfe­jlesz­­szék. (MTI) Diasorozat a virágzásról Varga Gábor soproni er­dőmérnök figyeli a növé­nyek virágzását, termésük beérését, s diafelvételeken örökíti meg a természet megújhodásának érdekes pillanatait. Gyűjteménye jelenleg 6500 diából áll, amelyet megfelelő karto­tékrendszer egészít ki. Mai téma: közlekedés a fővárosban Budapestiek kérdeztek az illetékesek válaszolnak Mint bejelentettük: az Esti Hírlapban fo­­lyamatosan közöljük a főváros illetékes veze­tőinek válaszait a Rá­dió január 19.-i nyil­vános sajtókonferen­ciája alkalmából kül­dött kérdésekre. Ma azok az érdeklődök kapnak feleletet, akik a közlekedés fejleszté­séről, az erre vonatko­zó tervekről kívánnak többet tudni. Metró KÉRDÉS: 1. Mikor éri el az épülő észak—déli földalatti vasút Kőbánya— Kispest területét? 2. Lesz-e Kőbánya és Kispest között felüljáró? (Varró István 271—535.) VÁLASZ: 1. Az észak— déli földalatti vasút Nagy­várad tér és Kőbánya— Kispest vasútállomása közti szakaszát 1980-ban tervezik átadni a forga­lomnak. 2. Kőbánya és Kispest között a Sibrik Miklós út vonalában épül felüljáró. Várhatóan 1978-ban ké­szül el. ráckevei HÉV gyorsvasúttá fejlesztését is. KÉRDÉS: 1. Amikor megépül a dél-budai met­róvonal, korszerűsítik-e a csatlakozó vasúti közleke­dést is ? 2. Jár-e majd a kék busz az érdi MÁVAUT pálya­udvarig? (Szilvás Károly, Tárnok.) . VÁLASZ: 1. Már a ter­vezés időszakában számí­tásba veszik, hogy a Dél- Buda—Rákospalota met­róvonal közelében meg­újítsák a MÁV-állomáso­­kat is. 2. A kék buszok első­rendű feladata, hogy a fő­város területén javítsák a közlekedést. Ezért a BKV nem indít buszt Érdre. KÉRDÉS: Épül-e a XVIII. kerületben a so­rompónál felüljáró? (Kiss Károlyné, 214—475.) VÁLASZ: A Vörös Had­sereg útján a lajosmizsei vasútvonal feletti felüljá­rót a hatodik ötéves terv­ben kívánják felépíteni. KÉRDÉS: Mikor készül el a Fogarasi út és a külső Csömöri út közti felüljáró? (Krajner István.) VÁLASZ: A Fogarasi utat a Csömöri úttal össze­kötő felüljáró építése az idén kezdődik, s várhatóan 1977 végétől javítja majd a közlekedést a XVI. kerület és az Örs vezér téri város­részközpont között. Útépítés KÉRDÉS: 1. Sor kerül-e az ötödik ötéves tervben az Árpád-híd szélesítésére? 2. Mikor kezdik meg az M2-es út újjáépítését? (Ju­hász Lajos, 499—212.) VÁLASZ: 1. Az Árpád­­híd szélesítése mintegy két­milliárd forintba kerülne. A bővítés az ötödik ötéves tervben nem oldható meg. 2. Az M2-es út új nyom­vonalának tervezése elkez­dődött. Az új M2-es út nem a régi Váci úti nyomvona­lat követi, hanem a Duna­­parthoz közel halad. Meg­építéséhez az ötödik ötéves tervidőszakban még nem foghatnak hozzá. KÉRDÉS: Mikor fejeződ­nek be az útépítkezések a Zsigmond téren és környé­kén, mikor javul itt a köz­lekedés? (Rebecsák Sándor, 155—100.) VÁLASZ: Jelenleg a táv­fűtővezetéket építik a Zsig­mond téren és a Lajos ut­cában. Várhatóan a nyárra befejeződik ez a munka. Akkor visszaállítják az eredeti forgalmi rendet, s a Zsigmond téren a régi he­lyen állnak meg a buszok. ősszel a Lajos utcában megkezdődik a csatorna építése, majd az utca át­építése. Az útpálya 1977- ben készül el. A Zsigmond téri közlekedés javítására a Császár fürdői buszmegál­lót már visszaállították. A 11-es és a 17-es villamos­vonalakon pedig korszerű szerelvényeket indítanak ú­tára. Az új negyed lakói a 173 E-jelű buszokkal gyor­san eljuthatnak a Baross téri földalatti állomáshoz. A múlt évben megindult a 132 Y­ jelű gyorsjárat, amely megkönnyíti a köz­lekedést az Örs vezér térre és Kőbányára. A 107-es bu­szok vonala jelenleg is na­gyon hosszú, s rendkívül forgalmas utakon járnak. Ha meghosszabbítanák a gyorsbuszok pályáját, rom­lanának az utazási körül­mények, növekedne a zsú­foltság. KÉRDÉS: 1. Várható-e, hogy az 36-os busz vonalán javul a közlekedés? Miért nem állítják meg a tömött megállók előtt a 100-as bu­szokat ? 2. A garázsba gyakran üresen mennek a buszok. Miért nem vesznek fel me­net közben utasokat? (Dr. Fazekas István.) VÁLASZ: 1. A gyors- és az expresszjáratok nem­csak meggyorsítják a köz­lekedést, hanem mentesítik a hagyományos járatokat, s ezzel mindenütt enyhítik a zsúfoltságot. Ha a gyors- és expresszjáratok megállóit sűrítenék, az egész vonalon romlana a forgalom. Ezért az 56-os vonalon is úgy kí­vánják javítani a közleke­dést, hogy korszerű, új ko­csikat indítanak, s ahogy erre az évben lehetőség nyílik, sűrítik majd a jára­tokat. 2. A garázsba menő bu­szok vezetőinek kötelessé­gük útvonalukon a megál­lóhelyeken megállni. A Közlekedési Főigazgatóság utasította a BKV-t, hogy ellenőrizze a rendelkezés megtartását. KÉRDÉS: Van-e lehető­ség rá, hogy a 135-ös gyors­járat első buszát reggel 4 óra 55 perc helyett már 4 óra 40 perckor elindítsák? (Kiss Károly, 480—507.) VÁLASZ: A kérést meg­vizsgálják, s ha indokolt, a Béke térről az első 135-ös gyorsbuszt tizenöt perccel előbb indítják el. Mint a Szilágyi Erzsébet fasor János kórház és Moszkva tér közti szaka­szát korszerűsítik, s a Bu­dapest Szállónál aluljárót építenek a gyalogosoknak. Ezekre a munkákra az ötödik ötéves tervben még nincs lehetőség. KÉRDÉS: Hogyan kíván­ják megoldani a közleke­dést a Május 1. úton? (Pecka János, 453—520.) VÁLASZ: A Május 1. úton bevezetik majd a trolibusz-közlekedést. Ezért módosítják a 72-es trolibusz vonalát, hogy mentesíthessék a jelenlegi villamost­ pótló autóbuszt. A Május 1. út második út­pályájának építése az idén befejeződik. A 72-es útvo­nalának módosítása 1977- ben várható. Gyalogosok KÉRDÉS: Az ötödik öt­éves tervben sok új gép­kocsi kerül forgalomba Bu­dapesten. Lassan a gyalo­gosok még a járdáról is kiszorulnak. Mit tesz a Fő­városi Tanács a gyalogjá­rók védelmében ? (Tinta László.) VÁLASZ: A Fővárosi Tanács álláspontja, hogy a közlekedés az embert szol­gálja. Ez megkívánja a forgalom sokoldalú fejlesz­tését, a közlekedésen be­lül a tömegközlekedés el­sőbbségének érvényesítését és a gyalogjárók érdekei­nek védelmét. Ez a szem­lélet határozza meg a fej­lesztés egész gyakorlatát, amit jól bizonyít most a belvárosi forgalom rende­zése. A történeti város­magban a három földalat­ti vasút megteremti a ké­nyelmes, gyors közlekedés feltételeit. A felszínen az összefüggő gyalogutak egész sorát tervezték meg. Megfelelő intézkedésekkel csökkenthető mindenütt a várakozó gépkocsik száma. A belvároson kívül a vár­negyedben, a Margitszige­ten és másutt is gondosko­dott a tanács a sétálók, a pihenők védelméről. Felüljárók KÉRDÉS: 1. Mi a jelen­tősége, hogy a HÉV-vona­­lakat gyorsvasúttá fejlesz­tik? 2. Mikor fejezik be a So­roksári út átépítését? (Fe­jér György, Dunaharaszti.) VÁLASZ: 1. A HÉV-vo­nalakat úgy fejlesztik gyorsvasúttá, hogy a régi szerelvényeket korszerűbb, kényelmesebb, nagyobb sebességű járművekkel váltják fel s ezek minde­nütt a közúti forgalomtól elkülönített pályán járnak majd. Az utazási idő je­lentősen csökken, a vona­tok gyorsan követhetik egymást. 2. A Soroksári út újabb részletét az idén átadják. A Haraszti úti csomópont felüljáróját 1977-ben, a csepeli bejáróút felüljáró­ját 1978-ban kívánják megnyitni. A két felüljáró megépítése lehetővé teszi a Február 2-től 14-ig 30-40 %-os árengedmény minden CENTRUM ÁRUHÁZBAN Autóbusz KÉRDÉS: Jár-e majd a 107-es busz Újpalotára? (Sarkadi Sándorné, 646— 736.) VÁLASZ: Nem tervezik a 107-es gyorsbuszjárat meghosszabbítását Újpalot Gyorsvillamos KÉRDÉS: 1. Mikor ké­szül el a hűvösvölgyi gyors­­villamospálya? 2. Átadása után várható-e az 56-os és a 22-es busz át­helyezése a Budagyöngye étteremhez? 3. Sokat beszélünk a kör­nyezetvédelemről, de a bu­szok tovább füstölnek. Mi­kor változtatnak ezen? 4. Épül-e gyalogos aluljá­ró a Szilágyi Erzsébet fa­sorban a Budapest Szálló­hoz? (Hampel Antal, 359— 992.) VÁLASZ: 1. A gyorsvil­­lamospálya építésének fon­tos része a Szilágyi Erzsé­bet fasorban a vágányok korszerűsítése. A munká­latok befejezése áprilisban várható. Ezzel párhuza­mosan a Budakeszi út és a János kórház között az idén felújítják az utat. 2. Az 56-os és a 22-es buszok végállomásának át­helyezését nem tervezik. 3. A főváros levegőjét is védik az új 260-as és 280- as buszok beszerzésével. Jelenleg a selejtezés előtt álló régi kocsik füstölése okoz sok gondot, ezek többségét még 1976-ban kicserélik. 4. A távlati tervek sze- Troli KÉRDÉS: Van-e mód a Fővárosi Taxi Vállalat Kertész utcai garázsának megszüntetésére? Éjjel­­nappal ki-bejárnak a ko­csik, a motorok zaja meg­nehezíti a lakók pihenését. (Kertész utca 24—28. la­kói.) VÁLASZ: A garázs megszüntetésére nincs le­hetőség, elsősorban köz­ponti fekvése miatt. A la­kók nyugalmának védel­mében utasították a válla­latot, hogy tartsák meg az előírásokat és csökkentsék a zajt. KÉRDÉS: Milyen jövője van Budapesten a troli­busznak? (Novák Kálmán, 853—322.) VÁLASZ: A környezet­­védelem szemszögéből a tömegközlekedés legked­vezőbb felszíni eszköze a trolibusz. De hogy milyen helyet foglaljon el a fő­városban, ahhoz tanulmá­nyozni kell műszaki, gaz­dasági és forgalmi meg­gondolásokat is. A vizsgá­latok megtörténtek, a tro­libusz jövőjéről nemsoká­ra határoznak az illetéke­sek. BUDAPEST ’76 A Fővárosi Tanács ** pénteki ülésén nagy vita után jóváhagyták Budapest idei tervét és költségvetését. Ebben az évben újabb nagy fej­lesztéseket kell megala­pozni. Az idén is sokat kap­nak a budapestiek. A legfontosabb teendő: minél több lakást építe­ni, minél kényelmesebb otthonokat adni. Igaz ugyan, hogy közvetlenül azok a tízezrek élvezik majd az új lakásokat, akik beköltöznek, de a korszerű lakónegyedek egyúttal egész Budapes­tet gazdagítják. Nagy­arányú fejlődést indíta­nak majd el az építkezé­sek Békásmegyeren, Új­pesten, a kőbányai Új­hegyen, a Kerepesi úton, a Fehérvári úton és Er­zsébeten , éppen azokon a területeken, ahol ed­dig elmaradtak az álta­lános fejlesztési színvo­naltól. Mert a lakásépí­tések, az új negyedek, a hozzájuk tartozó egész­ségügyi, kereskedelmi és kulturális létesítmények jobb életkörülményeket teremtenek környékü­kön. Egyúttal csökken a Belváros zsúfoltsága: a közlekedés fejlesztésével a külső kerületeket job­ban bekapcsolják a fő­város vérkeringésébe. Ebben legfontosabb az észak-déli metró első szakaszának átadása: je­lentős a több mint 300 új busz, amelyet a BKV vesz az idén; a rendezett felszíni csomópontok, a jobb utak a közúti köz­lekedést teszik majd gyorsabbá, kényelmeseb­bé. Egy-egy lakónegyed építése hatással van nemcsak a kerület, ha­nem az egész főváros életére: hozzájárulás a kerületek közötti színvo­nalkülönbségek csök­kentéséhez. P­ond a régi lakások, '■-r az elavult közmű­vek felújítása. Ebben az évben két és fél milliár­­dot szánnak lakáskor­szerűsítésre, s új közmű­vek is épülnek. Több vízhez jutnak Rákos­­szentmihályon és Óbu­dán, folytatják a csepeli III. és a tahi I—II., a gellérthegyi víztároló építését. Növelik a gáz­fűtéses lakások számát, tisztább lesz a főváros levegője. Javítani kíván­ják az oktatás, a műve­lődés és a sportolás kö­rülményeit is. Új általá­nos iskolák nyílnak Kő­bányán, Óbudán és Új­pesten, szakmunkáskép­ző intézeteket bővítenek, kollégiumot építenek. A fiatalok birtokba vehetik az idén az óbudai és a kelenföldi művelődési központokat. Újabb kis­pályákat adnak át a sportoló ifjúságnak­­egészségesebben tölthe­tik a szabad időt a bu­dapesti fiatalok. A legnagyobb egész­ségügyi beruházás, a dél-pesti kórház, amely­nek építését az idén gyorsítani kell. Négy szakosított és 15 általá­nos körzeti rendelőt nyitnak ebben az évben, s csaknem 300 kórházi ággyal lesz több, mint 1975-ben. Az idei terv sokat ad minden budapestinek, de a feladatok megvalósítá­sa mindenkitől — a ma­ga helyén — a legtöbbet kívánja. Pálffy Judit

Next