Esti Hírlap, 1976. február (21. évfolyam, 27-50. szám)
1976-02-02 / 27. szám
FEBRUÁR 8-13 Óbudai ifjúsági napok Másodszor rendezi meg a KISZ III. kerületi bizottsága az óbudai ifjúsági napokat. Február 8. és 13. között a fiatalok emlékeznek Óbuda és Budapest felszabadulására. Az ötnapos rendezvénysorozatot február 8-án a KISZ-szervezetek és úttörőcsapatok járőrversenye nyitja meg. Február 9-én, az újonnan létesített úttörő- és ifjúsági házban bemutatják az úttörőcsapatoknak készített ajándékokat, s megnyitják az Alkotó ifjúság pályázatra beküldött művek kiállítását. A további program: úttörő szavaló- és orosz nyelvi vers- és prózamondóverseny, diákszínpadok bemutatója, az úttörő tudományos és technikai szemle szaktárgyi vetélkedője, sportdöntő. Február 13-án fáklyás felvonulással, nagygyűléssel zárul a hagyományossá váló rendezvénysorozat. (MTI) KECSKEMÉT Keramikus alkotóház Új művészeti műhely — kerámiastúdió — létesül Kecskeméten. Az alkotóház a program szerint még 1976-ban felépül, s 1977- ben már fogadhatja a művészeket. A stúdióban a népi hagyományokból táplálkozó kerámiaművészet képviselői, a nagyüzemi kerámiagyártás tervező művészei alkothatnak majd, azzal a céllal, hogy a funkcionális magyar kerámiaművészetet továbbfejleszszék. (MTI) Diasorozat a virágzásról Varga Gábor soproni erdőmérnök figyeli a növények virágzását, termésük beérését, s diafelvételeken örökíti meg a természet megújhodásának érdekes pillanatait. Gyűjteménye jelenleg 6500 diából áll, amelyet megfelelő kartotékrendszer egészít ki. Mai téma: közlekedés a fővárosban Budapestiek kérdeztek az illetékesek válaszolnak Mint bejelentettük: az Esti Hírlapban folyamatosan közöljük a főváros illetékes vezetőinek válaszait a Rádió január 19.-i nyilvános sajtókonferenciája alkalmából küldött kérdésekre. Ma azok az érdeklődök kapnak feleletet, akik a közlekedés fejlesztéséről, az erre vonatkozó tervekről kívánnak többet tudni. Metró KÉRDÉS: 1. Mikor éri el az épülő észak—déli földalatti vasút Kőbánya— Kispest területét? 2. Lesz-e Kőbánya és Kispest között felüljáró? (Varró István 271—535.) VÁLASZ: 1. Az észak— déli földalatti vasút Nagyvárad tér és Kőbánya— Kispest vasútállomása közti szakaszát 1980-ban tervezik átadni a forgalomnak. 2. Kőbánya és Kispest között a Sibrik Miklós út vonalában épül felüljáró. Várhatóan 1978-ban készül el. ráckevei HÉV gyorsvasúttá fejlesztését is. KÉRDÉS: 1. Amikor megépül a dél-budai metróvonal, korszerűsítik-e a csatlakozó vasúti közlekedést is ? 2. Jár-e majd a kék busz az érdi MÁVAUT pályaudvarig? (Szilvás Károly, Tárnok.) . VÁLASZ: 1. Már a tervezés időszakában számításba veszik, hogy a Dél- Buda—Rákospalota metróvonal közelében megújítsák a MÁV-állomásokat is. 2. A kék buszok elsőrendű feladata, hogy a főváros területén javítsák a közlekedést. Ezért a BKV nem indít buszt Érdre. KÉRDÉS: Épül-e a XVIII. kerületben a sorompónál felüljáró? (Kiss Károlyné, 214—475.) VÁLASZ: A Vörös Hadsereg útján a lajosmizsei vasútvonal feletti felüljárót a hatodik ötéves tervben kívánják felépíteni. KÉRDÉS: Mikor készül el a Fogarasi út és a külső Csömöri út közti felüljáró? (Krajner István.) VÁLASZ: A Fogarasi utat a Csömöri úttal összekötő felüljáró építése az idén kezdődik, s várhatóan 1977 végétől javítja majd a közlekedést a XVI. kerület és az Örs vezér téri városrészközpont között. Útépítés KÉRDÉS: 1. Sor kerül-e az ötödik ötéves tervben az Árpád-híd szélesítésére? 2. Mikor kezdik meg az M2-es út újjáépítését? (Juhász Lajos, 499—212.) VÁLASZ: 1. Az Árpádhíd szélesítése mintegy kétmilliárd forintba kerülne. A bővítés az ötödik ötéves tervben nem oldható meg. 2. Az M2-es út új nyomvonalának tervezése elkezdődött. Az új M2-es út nem a régi Váci úti nyomvonalat követi, hanem a Dunaparthoz közel halad. Megépítéséhez az ötödik ötéves tervidőszakban még nem foghatnak hozzá. KÉRDÉS: Mikor fejeződnek be az útépítkezések a Zsigmond téren és környékén, mikor javul itt a közlekedés? (Rebecsák Sándor, 155—100.) VÁLASZ: Jelenleg a távfűtővezetéket építik a Zsigmond téren és a Lajos utcában. Várhatóan a nyárra befejeződik ez a munka. Akkor visszaállítják az eredeti forgalmi rendet, s a Zsigmond téren a régi helyen állnak meg a buszok. ősszel a Lajos utcában megkezdődik a csatorna építése, majd az utca átépítése. Az útpálya 1977- ben készül el. A Zsigmond téri közlekedés javítására a Császár fürdői buszmegállót már visszaállították. A 11-es és a 17-es villamosvonalakon pedig korszerű szerelvényeket indítanak útára. Az új negyed lakói a 173 E-jelű buszokkal gyorsan eljuthatnak a Baross téri földalatti állomáshoz. A múlt évben megindult a 132 Y jelű gyorsjárat, amely megkönnyíti a közlekedést az Örs vezér térre és Kőbányára. A 107-es buszok vonala jelenleg is nagyon hosszú, s rendkívül forgalmas utakon járnak. Ha meghosszabbítanák a gyorsbuszok pályáját, romlanának az utazási körülmények, növekedne a zsúfoltság. KÉRDÉS: 1. Várható-e, hogy az 36-os busz vonalán javul a közlekedés? Miért nem állítják meg a tömött megállók előtt a 100-as buszokat ? 2. A garázsba gyakran üresen mennek a buszok. Miért nem vesznek fel menet közben utasokat? (Dr. Fazekas István.) VÁLASZ: 1. A gyors- és az expresszjáratok nemcsak meggyorsítják a közlekedést, hanem mentesítik a hagyományos járatokat, s ezzel mindenütt enyhítik a zsúfoltságot. Ha a gyors- és expresszjáratok megállóit sűrítenék, az egész vonalon romlana a forgalom. Ezért az 56-os vonalon is úgy kívánják javítani a közlekedést, hogy korszerű, új kocsikat indítanak, s ahogy erre az évben lehetőség nyílik, sűrítik majd a járatokat. 2. A garázsba menő buszok vezetőinek kötelességük útvonalukon a megállóhelyeken megállni. A Közlekedési Főigazgatóság utasította a BKV-t, hogy ellenőrizze a rendelkezés megtartását. KÉRDÉS: Van-e lehetőség rá, hogy a 135-ös gyorsjárat első buszát reggel 4 óra 55 perc helyett már 4 óra 40 perckor elindítsák? (Kiss Károly, 480—507.) VÁLASZ: A kérést megvizsgálják, s ha indokolt, a Béke térről az első 135-ös gyorsbuszt tizenöt perccel előbb indítják el. Mint a Szilágyi Erzsébet fasor János kórház és Moszkva tér közti szakaszát korszerűsítik, s a Budapest Szállónál aluljárót építenek a gyalogosoknak. Ezekre a munkákra az ötödik ötéves tervben még nincs lehetőség. KÉRDÉS: Hogyan kívánják megoldani a közlekedést a Május 1. úton? (Pecka János, 453—520.) VÁLASZ: A Május 1. úton bevezetik majd a trolibusz-közlekedést. Ezért módosítják a 72-es trolibusz vonalát, hogy mentesíthessék a jelenlegi villamost pótló autóbuszt. A Május 1. út második útpályájának építése az idén befejeződik. A 72-es útvonalának módosítása 1977- ben várható. Gyalogosok KÉRDÉS: Az ötödik ötéves tervben sok új gépkocsi kerül forgalomba Budapesten. Lassan a gyalogosok még a járdáról is kiszorulnak. Mit tesz a Fővárosi Tanács a gyalogjárók védelmében ? (Tinta László.) VÁLASZ: A Fővárosi Tanács álláspontja, hogy a közlekedés az embert szolgálja. Ez megkívánja a forgalom sokoldalú fejlesztését, a közlekedésen belül a tömegközlekedés elsőbbségének érvényesítését és a gyalogjárók érdekeinek védelmét. Ez a szemlélet határozza meg a fejlesztés egész gyakorlatát, amit jól bizonyít most a belvárosi forgalom rendezése. A történeti városmagban a három földalatti vasút megteremti a kényelmes, gyors közlekedés feltételeit. A felszínen az összefüggő gyalogutak egész sorát tervezték meg. Megfelelő intézkedésekkel csökkenthető mindenütt a várakozó gépkocsik száma. A belvároson kívül a várnegyedben, a Margitszigeten és másutt is gondoskodott a tanács a sétálók, a pihenők védelméről. Felüljárók KÉRDÉS: 1. Mi a jelentősége, hogy a HÉV-vonalakat gyorsvasúttá fejlesztik? 2. Mikor fejezik be a Soroksári út átépítését? (Fejér György, Dunaharaszti.) VÁLASZ: 1. A HÉV-vonalakat úgy fejlesztik gyorsvasúttá, hogy a régi szerelvényeket korszerűbb, kényelmesebb, nagyobb sebességű járművekkel váltják fel s ezek mindenütt a közúti forgalomtól elkülönített pályán járnak majd. Az utazási idő jelentősen csökken, a vonatok gyorsan követhetik egymást. 2. A Soroksári út újabb részletét az idén átadják. A Haraszti úti csomópont felüljáróját 1977-ben, a csepeli bejáróút felüljáróját 1978-ban kívánják megnyitni. A két felüljáró megépítése lehetővé teszi a Február 2-től 14-ig 30-40 %-os árengedmény minden CENTRUM ÁRUHÁZBAN Autóbusz KÉRDÉS: Jár-e majd a 107-es busz Újpalotára? (Sarkadi Sándorné, 646— 736.) VÁLASZ: Nem tervezik a 107-es gyorsbuszjárat meghosszabbítását Újpalot Gyorsvillamos KÉRDÉS: 1. Mikor készül el a hűvösvölgyi gyorsvillamospálya? 2. Átadása után várható-e az 56-os és a 22-es busz áthelyezése a Budagyöngye étteremhez? 3. Sokat beszélünk a környezetvédelemről, de a buszok tovább füstölnek. Mikor változtatnak ezen? 4. Épül-e gyalogos aluljáró a Szilágyi Erzsébet fasorban a Budapest Szállóhoz? (Hampel Antal, 359— 992.) VÁLASZ: 1. A gyorsvillamospálya építésének fontos része a Szilágyi Erzsébet fasorban a vágányok korszerűsítése. A munkálatok befejezése áprilisban várható. Ezzel párhuzamosan a Budakeszi út és a János kórház között az idén felújítják az utat. 2. Az 56-os és a 22-es buszok végállomásának áthelyezését nem tervezik. 3. A főváros levegőjét is védik az új 260-as és 280- as buszok beszerzésével. Jelenleg a selejtezés előtt álló régi kocsik füstölése okoz sok gondot, ezek többségét még 1976-ban kicserélik. 4. A távlati tervek sze- Troli KÉRDÉS: Van-e mód a Fővárosi Taxi Vállalat Kertész utcai garázsának megszüntetésére? Éjjelnappal ki-bejárnak a kocsik, a motorok zaja megnehezíti a lakók pihenését. (Kertész utca 24—28. lakói.) VÁLASZ: A garázs megszüntetésére nincs lehetőség, elsősorban központi fekvése miatt. A lakók nyugalmának védelmében utasították a vállalatot, hogy tartsák meg az előírásokat és csökkentsék a zajt. KÉRDÉS: Milyen jövője van Budapesten a trolibusznak? (Novák Kálmán, 853—322.) VÁLASZ: A környezetvédelem szemszögéből a tömegközlekedés legkedvezőbb felszíni eszköze a trolibusz. De hogy milyen helyet foglaljon el a fővárosban, ahhoz tanulmányozni kell műszaki, gazdasági és forgalmi meggondolásokat is. A vizsgálatok megtörténtek, a trolibusz jövőjéről nemsokára határoznak az illetékesek. BUDAPEST ’76 A Fővárosi Tanács ** pénteki ülésén nagy vita után jóváhagyták Budapest idei tervét és költségvetését. Ebben az évben újabb nagy fejlesztéseket kell megalapozni. Az idén is sokat kapnak a budapestiek. A legfontosabb teendő: minél több lakást építeni, minél kényelmesebb otthonokat adni. Igaz ugyan, hogy közvetlenül azok a tízezrek élvezik majd az új lakásokat, akik beköltöznek, de a korszerű lakónegyedek egyúttal egész Budapestet gazdagítják. Nagyarányú fejlődést indítanak majd el az építkezések Békásmegyeren, Újpesten, a kőbányai Újhegyen, a Kerepesi úton, a Fehérvári úton és Erzsébeten , éppen azokon a területeken, ahol eddig elmaradtak az általános fejlesztési színvonaltól. Mert a lakásépítések, az új negyedek, a hozzájuk tartozó egészségügyi, kereskedelmi és kulturális létesítmények jobb életkörülményeket teremtenek környékükön. Egyúttal csökken a Belváros zsúfoltsága: a közlekedés fejlesztésével a külső kerületeket jobban bekapcsolják a főváros vérkeringésébe. Ebben legfontosabb az észak-déli metró első szakaszának átadása: jelentős a több mint 300 új busz, amelyet a BKV vesz az idén; a rendezett felszíni csomópontok, a jobb utak a közúti közlekedést teszik majd gyorsabbá, kényelmesebbé. Egy-egy lakónegyed építése hatással van nemcsak a kerület, hanem az egész főváros életére: hozzájárulás a kerületek közötti színvonalkülönbségek csökkentéséhez. Pond a régi lakások, '■-r az elavult közművek felújítása. Ebben az évben két és fél milliárdot szánnak lakáskorszerűsítésre, s új közművek is épülnek. Több vízhez jutnak Rákosszentmihályon és Óbudán, folytatják a csepeli III. és a tahi I—II., a gellérthegyi víztároló építését. Növelik a gázfűtéses lakások számát, tisztább lesz a főváros levegője. Javítani kívánják az oktatás, a művelődés és a sportolás körülményeit is. Új általános iskolák nyílnak Kőbányán, Óbudán és Újpesten, szakmunkásképző intézeteket bővítenek, kollégiumot építenek. A fiatalok birtokba vehetik az idén az óbudai és a kelenföldi művelődési központokat. Újabb kispályákat adnak át a sportoló ifjúságnakegészségesebben tölthetik a szabad időt a budapesti fiatalok. A legnagyobb egészségügyi beruházás, a dél-pesti kórház, amelynek építését az idén gyorsítani kell. Négy szakosított és 15 általános körzeti rendelőt nyitnak ebben az évben, s csaknem 300 kórházi ággyal lesz több, mint 1975-ben. Az idei terv sokat ad minden budapestinek, de a feladatok megvalósítása mindenkitől — a maga helyén — a legtöbbet kívánja. Pálffy Judit