Esti Hírlap, 1976. október (21. évfolyam, 232-257. szám)

1976-10-01 / 232. szám

Kölcsönös csalódással végződő szerelmi románc, némi SZTK légkörrel fel­hígítva. Röviden így össze­gezhetnénk Szakonyi Ká­roly tegnap este bemutatott Nő arcképe, háttérrel című hangjátékának lényegét. Az író, mint tudjuk a hét­köznapi helyzetek énekese. Főszereplője Mariann nő­vér kedves, magányos, köz­vetlen, önfeláldozó ember, miként a hangjáték többi szereplője is. Szakonyi gyakorlott kézzel festi meg figuráit, akik végső soron élő emberek, de túl sokat mégsem tudunk meg róluk. Szürkék, hétköznapiak, s va­lóban az emberek nagy többsége hozzájuk hason­lóan él. Ám abban a pilla­natban, ahogy egy mák­­szemnyi konfliktus csep­pen az életükbe, vallanak önmagukról, s valamerre, valamilyen formában meg­indul átalakulásuk. Szako­nyi ebben a hangjátékában biztosított egy ilyen mák­­szemnyi konfliktuslehetősé­get: a negyvenöt év körüli körzeti ápolónő és a har­mincéves fiatalember meg­ismerkedésére és futó kap­csolatára gondolunk. Ám az író ezt is köznapinak ítélte, nem bontotta ki, így sokkal többet és fontosab­bat nem tudtunk meg ezek­ről az emberekről, legfel­jebb annyit, amennyit meg­lehetősen hosszú és gyakor­ta fárasztó beszélgetésük során önmagukról elárul­tak. A rendező és a színé­szek bárhogy is igyekeztek, az unalmat nem tudták enyhíteni, s így meglehető­sen haloványra, körvonala,­zatlanra sikeredett a port­ré. S persze a háttér is. A magány, a társkeresés volt az alapötlete Vass István Zoltán Beszéljen, szívesen hallgatom ... cí­mű, talán kissé elhamar­kodottan dokumentumjá­téknak nevezett összeállí­tásának. A népszerű, tehet­séges sportriporter múlt esztendei karácsonyestjét áldozta rá, hogy telefonon felhívja, s ha úgy tetszik, kifaggassa, ötletszerűen ki­­választott-feltárcsázott, al­kalmi beszélgetőpartnereit. S ha elfogadjuk azt a ba­nalitást, hogy minden em­ber élete regény, úgy min­den ismeretlen interjúalany, habár többnyire a felszí­nen maradva, beszámolha­tott életének apróbb-na­­gyobb örömeiről, csalódá­sairól. Őszintén szólva, nem nagyon lelkesedünk az ötletért, mert szinte ma­gától adódik, hogy kará­csony este — vagy az év bármely más estéjén — egy telefonban megszólaló idegen hangnál­ senki sem fogja feltárni élete­­titkos rúgóit, mozgatóit. A vára­kozás tehát nem sok re­ménnyel kecsegtetett,­­ ha akadt is egy-két ember — mint például az egy po­rosz őrmester keménységé­­vel-határozottságával vála­­szolgató exökölvívó, és a gyógyszerésznő —, aki őszintébben vallott magá­ról a kérdezősködő ripor­ternek, nagyobb erkölcsi tanulságot sem tőlük, sem a műsor egészétől nem kaptunk. A Rádiószínház dokumentum­játék-bemu­tatóival kapcsolatban már jó néhányszor megírtuk, hogy a rádiós dokumen­tumjáték általában az öt­leten túl, valamilyen alap­­gondolatra épül, a műsor egészén végighúzódik va­lamilyen cselekmény, amelynek dokumentumok­ból kibontakozó földeríté­sével a műsor készítője szeretne valamit elmonda­ni. Vass István Zoltán ka­rácsonyesti telefonálgatása riportműsor volt, amelyet még dicsérendő vállalkozó kedve sem tehetett doku­mentumjátékká. (harangozó) A NAGYMEZŐ UTCÁBAN Bemutatkozott a Taganka A rivalda fényei most nem a színpadra világíta­nak. A kis lámpák rézsú­tosan a nézőtér fölé lö­vellik sugaraikat. A fény­rács mögött, a színpadon, hol utcai nyüzsgés alkalmi szónokkal, hol katonagy­űl­lés a fronton, hol éppen egy lövészárok és a fé­nyek közül a hasaló kato­nák puskái ránk szegeződ­­nek. Anarchista tábortűz is ez a fénysor; tenyerü­ket a fény felé tartva mintha leveleket, röplapo­kat olvasnának a színé­szek, miközben a tenyér­ről mint a tűz visszfénye vet pirosat az arcokra. A piros tűzleánynak a pantomimban a kezei lán­golnak. Megtévesztő az illúzió, ahogy egy vékony fénynyalábban a piros tri­­kós lány kézfeje villódzik­­kígyózik. Máskor csak fe­hér van és fekete a szín­padon, árny­játék élő sze­replőkkel. Az egész szín­padnyílást elfedi a fehér vászon, mögötte masíroz­nak, táncolnak, énekelnek, groteszkül ágálnakk a sze­replők. S aki közelebb áll a fényforráshoz, az persze nagyobb, aki közelebb a vászonhoz, az kisebb, így óriás asszonyság simogat­hatja a törpe kopasz fejét, míg aztán vörös fényben meg nem jelennek a tör­ténelmet csináló matrózok góliát árnyal. Ismét máskor mintha bábjátékot látnánk a szín­padon. Hosszú fekete asz­talon csak tíz pár kéz kíséri gesztikulálva, amint a pé­­t­er­vári városatyák vitat­koznak: mit kellene tenni 1917 február után — októ­ber előtt. Kerenszkij egy maszkos politikus vállán állva mondja el program­­beszédét, az első női ka­tonai alakulat buzgó hölgytagjai pedig az első vezényszóra ledobják a csukaszürke szoknyákat. Egy fennkölt gyülekezet asztalát, ami mögött kor­látolt frázisokkal a világot váltják a nemes urak, meg a részeges pópa, két kifeszített kötélen lógó abrosz „reprezentálja”. A Szmolnij forgatagá­ban a propuszkot, a belé­pőt, a vörös zászlós kordo­nokat vonó matrózok a szurony hegyére tűzik, mint valami szögre. A néző, a Taganka színház első budapesti előadására érkező néző színházjegyé­nek darabját is matrózok tűzték a szurony hegyére az Operettszínház bejára­tánál — csakúgy, mint a moszkvai előadáson —, de már előbb a pénztárnál csinos színésznő tűzött pi­ros masnit a belépő ruhá­jára. A hangulat azonban már az utcán fogadta az érkezőket: gitáros, harmo­­nikás, egyenruhás fiúk, lányok énekelték dalaikat a Nagymező utca forgata­gában. A ruhatárosnők és a jegyszedőnők is vörös kendőket kaptak, s az Operettszínház körfolyosó­ján néha sípszó harsant: katonai járőr fúrta át ma­gát a nézők között, akik várták, hogy elfoglalhas­sák helyeiket. Egy ősz hajú, fiatalos arcú, szürke ruhás férfi ott állt a bejárati ajtó mellé húzódva, szinte ész­revétlenül. Figyelte a be­jövőket, s figyelte távolból is, az utcán dolgozó színé­szeit. Jurij Ljubimov ter­vezte, vezette, rendezte ezt a színházba lépéstől az utolsó dalig a színpad minden eszközét felvonul­tató kavalkádot, amelyhez John Reed riportkönyve szinte csak ürügy. Népi látványosság ez, panto­mimmal, cirkuszi tréfák­kal, ahogy az előadás al­címe pontosan meghatá­rozza. S a fények, árnyak, lövések, bukfencek, politi­kai dalok és pantomimek között egy-egy nyúlfarknyi bohóctréfában, a villanás­nyi epizódokban is nehe­zen felejthető színészarcok tűnnek fel. Például a pó­pát, parasztkatonát játszó Bortnyiké, de mindenek­előtt Kerenszkijt hol Ar­turo Ui­ként, hol egy fran­cia gavallérként, hol egy Dummer Augustként ar­­tistáskodó Viszockijé. Aki ma este Hamletet játszik. Bernáth László Jurij Ljubimov Vallon ünnepek Belgiumban a vallon ün­nepek alkalmából a rende­zők igen változatos és igé­nyes kultúrprogramot ál­lítottak össze. A sorozatos ünnepi játékok keretében a brüsszeli királyi opera színpadán Liszt Ferenc „Krisztus” című háromré­szes oratóriuma szólalt meg. A belga zenekedve­lők által igen nagyrabecsült művet a kitűnő nemzetkö­zi hírnévnek örvendő belga Pierre Barthalomne ve­zényletével a brüsszeli ope­raház zenekara és három nagy kórus, tolmácsolta — kitűnően.­­ Liszt műve ezúttal is hatalmas sikert aratott. Az ünneplésből jócskán kiju­tott a két magyar szólóéne­kesnek: Rozsos Istvánnak és Begányi Ferencnek is, akik az angol — Jennifer Smith (szoprán) és Stephen Robert (bariton) — vala­mint a belga Francine Bastianellivel (szoprán) osztoztak a megérdemelt si­kerben. Rozsos István és Begányi Ferenc a brüsszeli fellépést megelőzően már egy másik belga városban, Florefte­­ben is fellépett és a szak­sajtó a legnagyobb elisme­réssel emlékezett meg a két fiatal, magyar művész ven­dégszerepléséről. Liszt ora­tóriuma — a brüsszeli sze­reposztásnak megfelelően — még Tournai városában is színre k­erül. (mécs) A legújabb művek kon­certsorozatára egyelőre nem az élményszomj, csak a kí­váncsiság vonz hallgatókat. Most két hangverseny is lezajlott a Zeneakadémián; az elektronikus zene óva­tos-szerényen hirdetett est­je nagy érdeklődést keltett; a cimbalomra, fuvolára írt kamaraművek,, papíron ke­vesebb újdonság varázzsal, inkább csak a szakmabelie­ket csábították. A zene feltáratlan világa: a lehetőségek végtelenje. Akik hangszerekkel Utat tör­nek ebbe végtelenbe, ugyan­olyan tiszteletre méltóak, mint a tudomány felfede­zői. Szándékaikat ugyanaz az Apollinaire-vers mondja el: ...mi folyton a jövő s a végtelen határain / Har­colunk az emberek helyett / Izgalom tévedéseinkért... Ha már felfedezőkként emlegetjük a modern zene úttörőit, pontosítsuk a ha­sonlatot: a zeneszerzők itt a tervezők szerepét töltik be; az űrbe lőtt pilóták — az előadóművészek. Fábián Márta és Matuz István nemcsak bejárják az új kompozíciók ismeretlen vi­lágát, de tapasztalataikkal felbecsülhetetlen segítsé­get is nyújtanak a szerzők továbbkereső, tervező mun­kájához. Alkotások egész sora nem jött volna létre, ha például Fábián Márta vállalkozó készségéről és minden új megszólaltatásá­ra alkalmas képességéről nem lettek volna meggyő­ződve komponistáink. Nem kisebb ösztönző ő és né­hány művésztársa, mint va­lamikor a század elején Gyagilev volt — persze, a mi szűkebb határaink kö­zött ... Egyetlen délután nyolc magyar és egy külföldi mű­vet hallottunk, melyek fő­szereplője, s részben ihlető­­je a cimbalmos Fábián Márta és a fuvolás Matuz István volt. Ezek a művek nemcsak hangvételükben és tartalmukban, de már az íróik szándékaiban is elég élesen különböznek egy­mástól. A hallgatónak több­nyire még a címük sem nyújt eligazítást. Mert pél­dául Lendvay Kamilló cim­balomdarabja a Disposizioni feliratot viseli, ami jelent­het szerzői utasítást, tervet vagy beosztást, készséget vagy állapotot, hajlamot vagy helyzetet, s minden fokozatot, ami e fogalmak között átvezet. S ugyan mit segít, ha Soproni József szo­nátának nevezi fuvola—■ zongora kettősét, ha nyomát sem leljük benne a szonáta­formának; hogy jobban ért­sük: olyan ez, mintha egy hat-nyolcsoros szabad verset szonettnek nevez a szerző. És mit értsen meg, mit kö­vessen a hallgató, ha Dukay Barnabás algebrai című, -fa (plusz alfa) fuvolada­rabja — az ismertető sze­rint — nem lélektani tör­vényszerűségekhez igazodik, ha az emberileg érzékelhető emocionális hatás „aláren­delődik­ egy adott struktú­ra törvényeinek”. Vagyis nem akar hatni! Merő „ma­­tematicitás” — olvashatjuk. És mégis: Érdemes meghallgatni ezeket a műveket, mert — szerző szándéka ide, mate­­maticitás oda — zenét hal­lunk. Lehet, hogy lenéznek érte bennünket, olcsó él­ménytapasztalatokon, avítt formákon és drámai szimfó­niákon kopott érzékű hall­gatókat, de a hangok egy­másutánja, tartama, ritmu­sa, színe, magassága zenévé — nem matematikai struk­túrává! — áll össze fülünk­ben, agyunkban, érzékeink­ben; és mi, egyébre képte­lenek lévén, vagy egysze­rűen fütyülve az összeálló kép mért­öki paraméterei­re — lélektani logikával reagálunk. Mert a zenehall­gatók a hangzó világot mindig is csak zenének fog­hatják fel, ahogy a legkono­kabb szerzői ellentörekvés is mindig a művészet med­rébe siklik, mikor az elő­adók közvetítésével életre kel. S akkor: Dukay­ műve is képeket villant fel, asszociációkat színeket alakzatokat, me­lyekre a hangulat, az érdek­lődés, sőt, az érzelem szfé­rájában reagálunk, örülünk a fuvolából még soha nem hallott hangoknak, hason­lítjuk ismert hangokkal, színekkel, formákkal, emlé­keztet életképek töredékei­re és formáira — , mindez érzelmeket kelt. Lendvay darabjában napballadák „fordulatait” fedezzük fel, Soproni szonátájában drasz­tikus hangzástömböket, és energikus ritmusokat, Ko­­csár Miklós replikáiban a Wozzeckéra emlékeztető szorongásokat, reményte­len egymáskereső magányt, idegenek felelgetését, só­várgását. (Már amennyire szavakkal körül lehet írni, amit érzünk, képzelünk.) A szöveges darabokban mindez sokkal egyszerűbb, hisz a vers önmagában ösz­­szeköti a zenét és a hallga­tót. Kurtág György művé­ben (Egy téli alkony emlé­kére — Gulyás Pál költe­ménytöredékei) ennél is biztosabb élményalap a mozartian tiszta zenei szerkesztés, a hangzás logi­kája, arányai, a forma szép­sége. S nemcsak a cimba­lom merőben új hangjai, az „eleddig nem látott színek”, de a poézis kizárhatatlan hatása is megragad Papp Lajos bagatelljeiben. Akár­csak az egyre mélyülő ha­tások felé haladó, egyre hig­gadtabban útkereső és for­máló Székely Endre triójá­ban, amelyben — bár hal­ványan, tünékenyen — hi­dat feszített a bonyolultan modern szerkesztés, a mell­­bevágóan új hangzások és a zene, elsősorban a mi ze­nénk, ősi, egyszerű pillé­rei közé. Fodor Lajos KORUNK ZENÉJE ... eleddig nem hallott hangok PRÁGAIAK BUDAPESTEN Saj­tótájékoztató színhe­lye volt ma délelőtt az Ope­raház Székely Bertalan ter­me. Lukács Miklós igazgató hívta meg az újságírókat abból az alkalomból, hogy a csehszlovák kulturális na­pok keretében Budapestre érkezett a prágai Nemzeti Színház, eredeti nevén a Národní Divadlo operatár­sulatának vezetősége. A prágai vendégek már teg­nap megbeszélték a fellé­pés technikai lebonyolítá­sának részleteit, október 4-én lesz fellépésük első estje az Operaházban. Sme­tana Az eladott menyasz­­szony című vígoperája ke­rül színre. Október 5-én, a második estén Leos Janá­­cek zenedrámáját, a Kátja Kabanovát adják. A har­madik, október 6-i estén pe­dig Antonín Dvorak Ru­­szalkája kerül színre. A rendezők (Európa-szerte is­mert színházi szakemberei?) sorrendben: Premysl Kocí, Karel Jernek és Václav Kaslík. A karmesterek: Ja­­roslav Krumbholc, Bohumil Gregor és Jifi Kout. EGYMILLIÓ NÉZŐ Híres zenés színház mű­vészeit látjuk tehát vendé­gül a budapesti művészeti hetek alatt. Ez a társulat a Národní Divadlónak csak egy része. A prózai együt­tes már járt nálunk. Miért van az énekes és a prózai együttes közös cégéi alatt? Azért, mert Prágában an­nak idején nem vált szét az operai és prózai részleg­re a Národní Divadlo úgy, ahogy nálunk a Nemzeti Színház. A Národní Divadlo általában három színház­ban játszik. A monstre tár­sulatnak összesen 1400 tagja van. Énekesek, prózai szí­nészek, balettművészek és a technikai személyzet. Mint­egy 1200 előadást rendez­nek évenként! körülbelül egymillió néző előtt. A prá­gai Nemzeti Színház patinás főépülete neoreneszánsz stí­lusban épült, a Moldva partján, és közadakozásból jött létre. (Színpada fölött ott látható az erre vonat­kozó felirat.) Az opera mű­fajának általában heti egy­két este jut, mert operát főleg most az újjáépült Smetana Színházban adnak elő, mely 1887 óta emelke­dik a Vencel tér felső végé­nél fekvő parkkal szemben. Valamikor németül játszot­tak benne. Prózai darabo­kat a Tyl Színházban ját­szanak, a város központjá­ban. Ebben a világhírű épü­letben volt Mozart Don Giovannijának ősbemutató­ja. ALAPKŐ A prágai Nemzeti Szín­ház természetesen állami szubvenciót élvez. A dotá­ció a költségek kétharma­da. A harmadik harmadot a jegyeladásból fedezik. A Národní Divadlo alapkövét 1868-ban rakták le, s 13 évig folyt a gyűjtés. 1881- ben avatták fel.­­ Sajnos, a színház hamarosan a tűz martaléka lett. Két évig tartott, amíg a helyén az új színházat felépítették. Újjáépítéséhez a pesti ma­gyar színház művészei egyheti gázsijukkal járultak hozzá. Az alapkőletétel cen­tenáriumán a világsajtó megemlékezett arról a prá­gai ünnepségről, amelynek során, jelképesen, három urnát adtak át egy-egy ma­rék földdel, a társulatnak. Ezeket az urnákat mind­máig őrzik. Az elsőben és a másodikban régi történel­mi helyekről való néhány rög lelhető fel, harmadik­ban pedig egy kis föld a terezini egykori náci kon­centrációs táborból, amely­nek 77 000 cseh és szlovák volt az áldozata. A három urna azt jelképezi, hogy a színház a legnehezebb idők­ben, a fasizmus éveiben sem vesztette el kapcsola­tát a néppel, és a hala­dásért, a szabadságért szállt síkra. A társulat zöme a hét végén, s a jövő hét elején érkezik meg Prágából. Kristóf Károly

Next